Indisk Curry + Pulao Rice
Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 10-12-03 15:49

Så tråden om indisk mad, og måtte jo så bidrage med min 'ekspertise'.

Indisk Kyllinge Curry (Curry\Karry er betegnelsen for den klassiske indiske
madret, med kød\grøntsager i en krydret sovs).

Istedet for at betale 100-150 kroner for den på den lokale indiske
restaurant, så lav den således (og få til flere dage, hvis du er alene):

(1-3 personer.)
Raps\Olivenolie
4 stk kyllinge bryst.
Skæres i tern, lidt størrere end mundrette bidder.
5-7 kartofler, i tern, gerne lidt småstore i det.
2 store løg
1 chilifrugt,finthakket
2 dåser tomatpuré, af de små dér.
3cm ingefær rod, finthakket\strimlet
2-3 fed hvidløg, finthakket
100-200 gram blomkål, vasket, delt i små mundrette buketter.
100-200gram auberginer, skåred i tern\triangler, mundrette bidder.
200gram grønne bønner
1 spsk Stødt Koriander
1 spsk stødt spidskommen
1 spsk garam masala (asiatisk butik\indvandrer grønthandler)
1 spsk 4\7 krydderier (igen, asisatisk\indvandrer...)
1-3 spsk curry pasta (efter behag)
1 dl yoghurt, naturel
2 spsk jordnøddesmør
2 spsk rose-vand (Rose Water) (asiatisk butik\indvandrer grønthandler) --
KAN udelades UDEN problemer.
2½-3 dl kyllinge fond\bouillon
2 dl rødvin

Smid noget olie på en stor pande, lad varme.

Tilføj kyllingen og de ternede kartofler. steg i en 2-3 minutter.

Tilføj løg, blomkål, auberginer, bønner, og steg i yderligere 2 minutter,
indtil løgende begynder at blive "blanke".

Tilføj hvidløg, ingefær, og chilli, garam masala, 4\7 krydderier, koriander,
spidskommen, karry pasta, jordnøddesmør, og tomatpuré. bland godt sammen, og
lad det stege i 2-3 minutter, så krydderiernes smag kan blive frigjort, og
rigtig influere hele svineriet.

Tilføj da vinen, bouillon'en, og yoghurt'en. Rør rundt.

Bring det hele i kog, og så snart det er i kog sætter du varmen ned til lav
varme (el komfur - 2) og lader det småsimre i en time.

Tjek evt. til det enang imellem, og tilføj bouillon hvis det ser lidt tørt
ud, og rør rundt, og læg låg på igen.

Servér med Pulao Rice:
500 ml Basmati Ris, skyllede.
1 liter vand
2 spsk olie
2 løg, halverede og skåret i tynde skiver
.. ca 6 cm stk Kanel bark\stang
1 tsk spidskommen, hel.
3 stk kardemomme, hel. Kardemommen kan fås hos indvandrer butikkerne, og
skal lige trykkes, sådan at de giver et lille knæk. Dette tillader smagen af
komme ud, når du koger risen.
3 stk stjern anis
1-2 tsk salt

Hæld olien i en gryde, varm op, og tilføj løgene.
Steg indtil løgene er brunede, og fjern da halvdelen af løgene. Læg til
tørre på serviet, de skal bruges senere.
Læg kanelen, spidskommen, kardemomme, og stjerne anis ned til løgene, og
steg det sammen i et minut eller to
.. rør det lige rundt, så krydderierne kan blive dækket af olien, og afgive
smag.
Tilføj risen, og steg sammen med krydderierne i 1 minut.
Hæld vandet på, og bring det hele i kog.
Når det er i kog sætter du varmen ned til en 2-3 stykker på el-komfur, og
lader det koget i 12 minutter, eller til risen er mør.
Hæld risen på et fad, og sprinkel løgene fra før over.. tilføj evt.
rosiner\mandel-flager\ærter inden du serverer.

God fornøjelse

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-12-03 16:06

"Hans Chr. Vang" <hcvang@coolcomics.dk> writes:
>Indisk Kyllinge Curry

Lyder som en lækker-lækker opskrift men hvad er 4\7 krydderier?

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 10-12-03 16:50

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> Lyder som en lækker-lækker opskrift men hvad er 4\7 krydderier?

Du kan få nogle poser med krydderier i asiatiske butikker, der hedder 4
krydderier, 5 krydderier, eller 7 krydderier... hvilken som helst af disse
er ganske udmærket.

HC

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-12-03 17:12

> [...]
>krydderier, 5 krydderier, eller 7 krydderier... hvilken som helst af disse

Aha - blot og bart krydderiblandinger. Fint, tak for svaret

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 11-12-03 01:29

> Aha - blot og bart krydderiblandinger. Fint, tak for svaret

Jeps! =)

Lad mig høre dig ad, når du har prøvet at lave den... Er spændt på
anmeldelse.

Jeg syn's selv den smager virkelig, virkelig tæt på den Curry jeg tit køber
hos Indian Taj Restaurant i jernbanegade... Hvis ikke præcis sådan..

HC

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-12-03 09:39

"Hans Chr. Vang" <hcvang@coolcomics.dk> writes:
>Lad mig høre dig ad, når du har prøvet at lave den... Er spændt på
>anmeldelse.

Jeg laver den i morgen fredag - den slags skal man ikke udskyde

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-12-03 11:49

"Hans Chr. Vang" <hcvang@coolcomics.dk> writes:

>Indisk Kyllinge Curry (Curry\Karry er betegnelsen for den klassiske
>indiske
>madret, med kød\grøntsager i en krydret sovs).

Så har jeg prøvet den af - det var en rigtig rigtig god oplevelse. En ret
med masser af smagsnuancer, godt med "krudt" og kraft. Skabte stor glæde
om bordet.