Ustabilt system, bud på grund ønskes.
Fra : Peter Anskjær

Dato : 10-12-03 13:18

Hej NG
Jeg har en ældre computer som er ustabil, inden jeg går i gang med at skifte
dele i den vil jeg gerne høre jeres mening om hvad grunden kan være.
System:
Abit KG7
XP2000+
2100 ddr ram
GF2 GTS
IBM 40GB 120GXP

Den går kold en gang i mellem, nogle gange er det i windows, andre gange er
det mens den er ved at detecte diskene i den. Derfor tænker jeg det ikke er
windows. Når man så genstarter den (kan ikke resettes) viser den nogle gange
ikke noget billede, men det lyder til at den booter.
Jeg har clocket den ned til 100MHz på bussen, så den kører omkring 1200MHz,
så det er ikke varme fra CPU.
PSU er meget præcis med 5V og 12V, de ligger på 4,95V og 12,06V målt med
multimeter.
Mine bud går at det enten er bundkort, ram eller grafikkort.

Hvad mener i problemet skyldes?

Mvh
Peter

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 10-12-03 13:31

Peter Anskjær wrote:
> Hej NG
> Jeg har en ældre computer som er ustabil, inden jeg går i gang med at
> skifte dele i den vil jeg gerne høre jeres mening om hvad grunden kan
> være.

<snip>

> Mine bud går at det enten er bundkort, ram eller grafikkort.

Prøv memtest86 for at teste dine ram. Der er en iso-fil så du kan lave
en boot-CD
http://www.memtest86.com/

Der er selvf. ingen løse kabler eller kort som ikke sidder sikkert på
bundkortet.

Selv om du underclocker CPU'en kan det meget vel være varme problemer.
Der samler sig meget støv i et køleprofil, så prøv lige at se efter.

Se bare min gamle PSU:
http://www.soerennielsen.dk/mod/billeder.asp?id=3

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Peter Anskjær

Dato : 10-12-03 18:17

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> <snip>

> Prøv memtest86 for at teste dine ram. Der er en iso-fil så du kan lave
> en boot-CD
> http://www.memtest86.com/

Er gjort, jeg tror fejlen er fundet, 75.000 fejl pr gennemløb.

> Der er selvf. ingen løse kabler eller kort som ikke sidder sikkert på
> bundkortet.

Selvfølgeligt ikke.

> Selv om du underclocker CPU'en kan det meget vel være varme problemer.
> Der samler sig meget støv i et køleprofil, så prøv lige at se efter.

Der er helt sikkert ikke problemer med varme, men der var noget støv i
køleprofilen, så jeg gav den en tur med støvsugeren med det resultat at
blæseren satte sig fast, det opdagede jeg først 20 min. inde i Memtesten,
cpu var pænt varm men kørte stadigvæk. Jeg kørte selvfølgeligt en ny
memtest, men med samme resultat.
Tak for at henlede min opmærksomhed på memtest.

Mvh
Peter

Fra : Peter Anskjær

Dato : 11-12-03 08:38

> Er gjort, jeg tror fejlen er fundet, 75.000 fejl pr gennemløb.

Jeg er dog ikke helt glad endnu, for jeg har lige smidt noget ram i fra min
primære maskine, noget HyperX 3500. Her gav den alligevel små 500 fejl. Er
det noget jeg skal se igennem fingre med eller hvad?

Mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 10:05

Peter Anskjær wrote:

> Jeg er dog ikke helt glad endnu, for jeg har lige smidt noget ram i fra min
> primære maskine, noget HyperX 3500. Her gav den alligevel små 500 fejl.

I test 5 og 8 ?

> Er det noget jeg skal se igennem fingre med eller hvad?

Både ja og nej - hvis memtest86 ikke finder fejl i din primære maskine,
så ligger fejlen næppe i RAM-modulerne (hverken dem fra din sekundære
eller primære), men fejlene er som sådan reélle nok.
De skyldes bare noget andet, typisk en varmeskadet Nordbro(chipset), men
det kan også være processoren, eller nogle helt forkerte timings i
Bios'en, eller noget helt fjerde (f.eks. kondensatorer).
Det med timings kan (eller burde kunne) fikses ved at opgradere til
nyeste Bios. Husk at reset'e CMOS bagefter.

Fra : Peter Anskjær

Dato : 11-12-03 11:43

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> I test 5 og 8 ?

Det er jeg ikke helt sikker på, jeg lod testen køre 2 gange og så ikke
rigtigt efter hvornår der kom fejl, blot at der gjorde.

> [...]
> Det med timings kan (eller burde kunne) fikses ved at opgradere til
> nyeste Bios. Husk at reset'e CMOS bagefter.

Jeg har ikke testet min primære maskine da den er splittet ad pt. Men der
kom 500 fejl med den ene klods (fra min primære maskine) og 75000 med den
gamle klods, så man kan vel konkludere at der er fejl på den gamle klods.

Jeg skal ikke kunne sige om nordbro er varmeskadet, men den er fint kølet og
har altid været det. Timings er meget slappe. Jeg kørte oprindeligt med
Crucial ram i maskinen og kørte helt stramme timings, men lige så snart jeg
smed dette ram i (Elixir mener jeg) måtte jeg gå helt ned i timings for at
køre stabilt, dette er 1,5 år siden.
Det er noget tid siden jeg har opdateret bios, men den har kørt fint i lang
tid med nuværende bios, så det kan jeg ikke se skulle være problemet. Det må
være rammene da den kører fint nu med den nye ramklods.

Mvh
Peter der sender rammene til RMA

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 14:27

Peter Anskjær wrote:
> Jeg har en ældre computer som er ustabil, inden jeg går i gang med at skifte
> dele i den vil jeg gerne høre jeres mening om hvad grunden kan være.
> System:
> Abit KG7

Det er fra den generation med dårlige kondensatorer.
Dermed ikke sagt at der _er_ dårlige kondensatorer på det, men risikoen
er der.
Ligner kondensatorerne dem her, dvs. buler de udad og står skævt?

http://www.motherboardrepair.com/images/BadCaps3.jpg

> XP2000+

Palomino?

> [...]
> windows. Når man så genstarter den (kan ikke resettes) viser den nogle gange
> ikke noget billede, men det lyder til at den booter.

Det tyder jo lidt på grafikkort, men kan lige så godt være defekt
kondensator v. AGP-porten (som typisk er den første kondensator der står
af).

> Jeg har clocket den ned til 100MHz på bussen, så den kører omkring 1200MHz,
> så det er ikke varme fra CPU.

Ok.

> PSU er meget præcis med 5V og 12V, de ligger på 4,95V og 12,06V målt med
> multimeter.

Så er det nok heller ikke den.

Fra : Peter Anskjær

Dato : 10-12-03 18:22

> [...]
> er der.
> Ligner kondensatorerne dem her, dvs. buler de udad og står skævt?

Ingen dårlige kondensatorer, heldigvis.

> Palomino?

Det kan jeg faktisk ikke lige huske pt, mener det er en TB.

> Det tyder jo lidt på grafikkort, men kan lige så godt være defekt
> kondensator v. AGP-porten (som typisk er den første kondensator der står
> af).

Det ser ud til det er rammene den er gal med, det siger Memtest i hvert
tilfælde

> Ok.

> Så er det nok heller ikke den.

Nej, selvom 3.3V ligger helt oppe på 3.45, men det er i bios, den måler jo
tit rimeligt forkert mht volt. Desuden er for meget volt jo ikke halvt så
slemt som for lidt.

Mvh
Peter