Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Vigtigst? 4 eller 8 X eller RAM???
Fra : Henrik \(8600\)

Dato : 09-12-03 22:39

Jeg går og tænker på at anskaffe et Matrox P750 eller et Matrox Parphelia
512 kort

P750 er klart billigst, og kører 8X AGP med 64 mb ram, mens Parphelia 514
kører 4X AGP med 128 mb ram,
hvad er så vigtigst, AGP eller ram mængde???

Mvh Henrik

Fra : SA

Dato : 10-12-03 00:53

> [...]
> kører 4X AGP med 128 mb ram,
> hvad er så vigtigst, AGP eller ram mængde???

Jeg kender ikke noget til Parhelia så mit svar skal tages med det forbehold.
Men hvis man ser alene på RAM mængde kontra AGP hastighed, så får du mere
glæde af 128 mb versionen, fremfor 8x AGP.

Fra : iddqd

Dato : 10-12-03 01:10

Henrik (8600) wrote:

> P750 er klart billigst, og kører 8X AGP med 64 mb ram, mens Parphelia 514
> kører 4X AGP med 128 mb ram,
> hvad er så vigtigst, AGP eller ram mængde???

AGP x8 er ren marketing teknologi, selv forskellen på 2x og 4x er
minimal så der er ingen grund til at lægge vægt på AGPx8.

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

Der skulle være flere af dem her i trafikken - http://www.westocykler.dk

Fra : Peter Pan

Dato : 10-12-03 17:17

"Henrik (8600)" <dk8008FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kører 4X AGP med 128 mb ram,
> hvad er så vigtigst, AGP eller ram mængde???

Dit spørgsmål svarer lidt til at spørge om "Hvad får en bil til at køre
hurtigst, en stor benzintank eller lavprofil dæk?"

Når du skal vurdere hastigheden på en bil, kigger du på motoren. Når du
kigger hastigheder på et grafikkort, skal du kigge på grafikchippen og
ram-hastigheden.

Grafikchippen har en del parametere som er vigtige, herunder antal pixel og
texel pipelines samt hastigheden i MHz.
Rammen's hastighed målt i MB/s er også meget væsentlig. Ofte er det dog
hastigheden i MHz der angives hos producenterne, og det er ikke nok at vide
den. Og så skal du lige regne lidt for at komme frem til MB/s.

F.eks er rammen på Parhelia 512 dobbelt så hurtig som på P750. Den har også
4 pixel pipelines istedet for 2 som P750 har. Det er disse ting der er
afgørende. Om der er 64 eller 128 MB ram har ikke ret meget at sige for
slutresultatet. Men det er marketingsfolk fortrukne salgsargument....Det
samme gør sig gældene for 4x vs 8x AGP.

Mvh
Anders

Fra : Henrik \(8600\)