Elektronisk overvågning af ansatte
Fra : Pepsi

Dato : 09-12-03 20:23

Må en virksomhed godt anvende overvågningsværktøjer
til at måle hvor meget tid en ansat bruger på div.
sager og hvor længe visse applikationer er åbne,
UDEN at fortælle om dette i forvejen?

I det aktuelle tilfælde har motivet ikke været
optimering eller rationalisering, men derimod blot
at forsøge at "finde noget" på den ansatte.

~Pepsi

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 14-12-03 12:47

> [...]
>
>I det aktuelle tilfælde har motivet ikke været
>optimering eller rationalisering, men derimod blot
>at forsøge at "finde noget" på den ansatte.

Det gjorde de også på min tidligere skole (Noget der hedder NetOp -
overvågningssoftware i stil med SubSeven, BO, osv).
Nægt at benytte deres maskiner.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-12-03 15:09

>Det gjorde de også på min tidligere skole (Noget der hedder NetOp -
>overvågningssoftware i stil med SubSeven, BO, osv).
>Nægt at benytte deres maskiner.

Rettelse NetOP - School er ikke lig de andre "overvågningsprogrammer"
alle BO, subseven og deslige. SubSeven, BO, osv er trojanske heste!!!!,
der er en væsentlig forskel.

Det NetOP bruges til er at kigge på de forskellige brugeres slskærme for
at se hvad de laver, og så kan det bruges til fx at lade en skærm vise
sit output på samtlige skræme i fx et lokale, smart i en skole
situation, og det er stort set det at NetOP kan bruges til.
Flemming Jacobsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-12-03 15:42

On 2003-12-14, Thunderbird [7100] <> wrote:

> Rettelse NetOP - School er ikke lig de andre "overvågningsprogrammer"
> alle BO, subseven og deslige. SubSeven, BO, osv er trojanske heste!!!!,

Jeg kender flere personer, der har brugt BO uden at det har været som
trojansk hest. På samme måde kan netop vel også sagtens bruges som
trojansk hest.

> der er en væsentlig forskel.

Nej.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Don't get even -- get odd!

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-12-03 15:48

On Sun, 14 Dec 2003 14:41:50 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Jeg kender flere personer, der har brugt BO uden at det har været som
>trojansk hest. På samme måde kan netop vel også sagtens bruges som
>trojansk hest.

Black Orifice klassificeres som en Trojansk hest, no matter what. Det er
ligegyldiugt hvad du bruger den til, den er stadig en trojansk hest. Den
er realt set lavet til de amatørhackere der ikke selv kan finde ud af
det og mangler nogle værktøjer.

Og nej NetOP kan ikke bruges som trojansk hest da den ikke beror på en
virus og desuden heller ikke så vidt jeg ved kan kigge med på tastetryk,
kan styre mus, eller kan åbne/lukke Cd'rom drevet eller andre
trælst/lede ting.

>Nej.

Jo det er.
Flemming Jacobsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-12-03 16:06

On 2003-12-14, Thunderbird [7100] <> wrote:

> Black Orifice klassificeres som en Trojansk hest, no matter what. Det er

Kilde? Forfatterne selv kalder det et "remote administration program",
og det kan ikke sprede sig selv, men skal køres for at installeres.

> Og nej NetOP kan ikke bruges som trojansk hest da den ikke beror på en
> virus og desuden heller ikke så vidt jeg ved kan kigge med på tastetryk,

BO beror heller ikke på en virus.

> kan styre mus, eller kan åbne/lukke Cd'rom drevet eller andre
> trælst/lede ting.

Disse "trælst/lede" ting er vel defineret af ejeren af maskinen. Hvis
jeg har lyst til at overvåge ovenstående på mine egne maskiner (diverse
amerikanske forsvarsorganisationer logger fx alle tastetryk), så er det
vel min sag?
For lige at vende næsen mod jura igen: Det er ikke programmet, der afgør
ulovligheden, det er brugeren og dennes forsæt, der er afgørende.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I'm GLAD I remembered to XEROX all my UNDERSHIRTS!!

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 14-12-03 23:22

NetOP er blot en "lovliggjort" trojansk hest. Den kan præcist det
samme som BO/SubSeven/osv. Endda skjult for brugeren.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-03 23:34

Adam Nørregaard <adam.noerregaard@e-mail.dk> skrev :

>NetOP er blot en "lovliggjort" trojansk hest

vrøvl ! NetOp har intet med en "trojansk hest" at gøre

Fra : Nils Hornemann

Dato : 14-12-03 22:41

Pepsi <pepsi@jubiipost.dk> wrote in message news:<3fd62105$0$27417$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
>
> I det aktuelle tilfælde har motivet ikke været
> optimering eller rationalisering, men derimod blot
> at forsøge at "finde noget" på den ansatte.

Efter denne diskussion on Trojanske heste og Græske guder /ironi

Kontrol foranstaltninger er en del af ledelses retten, der er dog
betingelser der skal være opfyldt...

1) Kontrolforanstaltningen skal være driftsmæssigt begrundet og
"fornuftig" (målet helligere IKKE midlet)

2) Kontrol foranstaltninger må ikke krænke lønmodtager (Vidoe
overvågning på toilet etc)

3) Kontrolforanstaltninger skal varsles med 2 uger - Medmindre at en
sådan varsel vil fjerne grunden for foranstaltningen, dog skal
lønmodtager informeres snarest muligt.

Et program der overvåger aktiviteten på en PC betragtes ikke som
krænkende - og kan næsten altid undskyldes med driftmæssige forhold
(effektivitet, ulovlig brug af PC, da Arbejdsgiver hæfter)

Hvis du er del af en fagforening kan der foreligge specielle
lokalaftaler, men de kan ikke forringe dine vilkår da dette er fra
seneste overenskomst (2001) og September forliget (ledelsesretten).

Tag en snak med din fagforenings repræsentant - tror ikke der vil
blive kørt en sag på det dog.
Er du ikke medlem af en fagforening, tja glem det, du vil aldrig komme
igennem de arbejdsretlige instanser.

Som sagt, min opfattelse vil være at kontrolforanstaltningen nok vil
blive anerkendt som lovlig, kan forestille mig nogen har misbrugt PC /
internet før i tiden - sådan er det næsten alle steder. Dog vil jeg
opfordre dig til at få oplyst firmaets IT politik, den er vitig i
forbindelse med (mis)brug af internettet og hvilke handlingerne der
vil blive betragtet som misligeholdelse af ansættelsesforholdet.

Mhv. Nils Hornemann

PS: Lærebog i Arbejdsret af Ruth Nielsen kan anbefales, giver et ok
overblik. Ligeledes Arbejdsretlige regelsamling (kan nok skaffes
gennem fagforening gratis)