hunde og nødder
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 09-12-03 19:56

Hejsa

Nu hvor den søde juletid er over os, kommer der jo både nødder, clemtiner og
appelsiner i frugtskålen. Det ligger sådan at vores hund er en rigtig frugt
hund, men jeg er i tvivl om hunde kan tåle nødder?. Hver gang er bliver
knækket en nød står han der som et søm, han vil frygtelig gerne smage igen,
for jo, han har smagt ½ nød, og elsker dem. Hvad mener i?

mange julehilsner fra

Bolette og Nicki
www.bolettes.dk

Fra : Line

Dato : 09-12-03 20:13

Bolette Nielsen wrote:

> Det ligger sådan at vores hund
> er en rigtig frugt hund, men jeg er i tvivl om hunde kan tåle
> nødder?.

Hejsa.

Her står lidt om julens "fælder": http://www.hunde-info.dk/page4.shtml

--
Mvh. Line

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 09-12-03 21:35

"Line" <nasse@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Her står lidt om julens "fælder": http://www.hunde-info.dk/page4.shtml

Hej Line

Tusinde tak for hjælpen, der bliver dermed ikke serveret nødder af nogen
slags her i huset fremover til vovsen

Mange hilsner fra
Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-12-03 00:55

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hej Line
>
> Tusinde tak for hjælpen, der bliver dermed ikke serveret nødder af nogen

Ja hvis jeg ellers ikke læser dette helt forkert, så skulle risikoen være
temmelig lille, medmindre du direkte erstatter hundens normale foder med
det. Ja det skal siges, de får normalt ikke løg, jeg tror ikke det lige er
noget de betragter som en lækkerbidsken, undtagen dem der er i
frikadellerne, som de så til gengæld gerne konsumerer. Der er i hvert fald
ingen af delene, som jeg gør noget, for at holde hundene væk fra, så hvis du
undgår at tvangsfodre hunden med disse ting, så skal den nok overleve julen.

M.V.H......Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 05:46

On Wed, 10 Dec 2003 00:55:22 +0100, "Benny Mortensen"
<bfm@tdc<fjern>adsl.dk> wrote:

> [...]

>undgår at tvangsfodre hunden med disse ting, så skal den nok overleve julen.

Nu ved jeg ikke om du generelt afviser faren ved alle de ting der er
nævnt, men jeg vil i hvert fald under alle omstændigheder undgå
chokoladen helt og aldeles. Det får mine hunde bestemt ikke noget af
mere efter at jeg opdagede, at det indeholdt et stof, som de ikke
tåler.
Jeg har godt nok aldrig oplevet en hund, der ville spise rå løg, så
dér er faren nok ikke så stor, men nødderne er da taget med på listen
over fødevarer der ikke er så gode for hundene... i hvert fald her.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-12-03 14:12

<Leyna> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Hej Leyna

Tja så prøv at regne på tallene, så for chokoladens vedkommende, så skal du
godt nok lede længe, for at finde den, som kan gøre den skade. Jeg tror
ikke du finder en hund, der gider spise så meget chokolade. Så den reelle
fare, er vist næsten ikke eksisterende. Du skal jo faktisk have en dødssyg
hund, for at den skulle tage skade af det. Hvis man læser det rigtigt, så
er ingen hund død, hvis den havde spist under 200 mg af stoffet Pr. Kg hund.
Jeg lover dig, at så meget mørk chokolade, den når ikke at optage det, for
det kommer godt nok bagud, det er et rigtigt godt afføringsmiddel. Så det
kan rent faktisk bruges til at løse op for en forstoppelse.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lou

Dato : 14-12-03 17:32

Hej...

Det der er b.la, om hunde og nødder kan være, hvis de ikke fordøjer
dem og nødden sætter sig fast i tarmen, så kan den danne en slynge om
nøden ig stoppe for blodtilførslen i tarmen - det er så nødvændigt at
operere dette stykke tarm ud...Det er i alletilfælde hvad dyrlægen på
P4 Di DR-regionalen havde af forklaring for en uges tid siden da emnet
blev taget op der...

mvh
Lou

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-12-03 17:26

"Lou" <odin@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> operere dette stykke tarm ud...Det er i alletilfælde hvad dyrlægen på
> P4 Di DR-regionalen havde af forklaring for en uges tid siden da emnet

Hej Lou

Valnødder er let fordøjelige, og meget skrøbelige, så deres chance for at
sætte sig fast, er vist temmelig lille. Min mening om dem, er at den
største fare ved dem, er at man kan få små stykker af dem, i den gale hals.
Hasselnødder er runde, og har dermed ikke den store chance for at sætte sig
fast. Noget helt andet er, at begge nødder er belagt med en hinde, så for
at få smagen, er man nødt til at tygge dem. Altså, hvis hunden sluger
nødden, er der ingen grund til at give den flere, for den spiser jo ikke
nødden, fordi den syntes om dem, men kun fordi den får dem tilbudt, og
dermed tror at den skal spise dem.

Det som du skriver om, er vel nærmest at betragte som en polyp på tarmen.
Den ville opstå under alle omstændigheder, og det vil derfor være ret
tilfældigt, hvis det er en nød der sætter sig, for noget ville sætte sig
der.

Tarmslyng, er et totalt stop på tarmen, forårsaget af et skarpt knæk, eller
at tarmen er blevet tvundet, eller klemt sammen, f.eks i en skjult brok.
Det farlige ved dette er, at du dermed har to fungerende tarmsystemer. Efter
stoppet fungerer alt normalt, og alt afhængigt af, hvor stoppet er, har du
en eller to, måske endda tre normale afføringer i tarmen, som kommer
normalt.
Før stoppet er tilstanden anderledes kritisk, for der virker det som leder
du en trafikprop ind i en blindgyde. Det maser på, frem til stoppet,
hvorefter det prøver på at komme tilbage. Samtidigt bliver der ved med at
være noget, som presser på, for at komme frem. Jeg lover dig for, at dette
gør ikke bare ondt, det er nærmest dyrplageri.
Forstoppelse er stort set det samme, stoppet er bare ikke totalt, og er som
regel forårsaget af, at man har slugt et for stort stykke, som har sat sig
fast. Det giver lige som tarmslyng, en hård mave, men man vil have hyppige
tynde afføringer, netop fordi, stoppet ikke er totalt, så vædske og små
partikler kan passere. Derfor kan forstoppelse altså godt gøre meget ondt,
for trykket i tarmen samt presset for at komme videre vokser jo konstant.
Så for forstoppelse, kan man sige, masser af vand, og masser af bevægelse
burde kunne løse problemet, inden det bliver faretruende. Tarmslyng løses
til gengæld ikke, da stoppet jo er totalt, og løses som regel kun ved
operation, det sker, at man prøver at sulte det væk, men det kræver jo
intravenøs fodring, så det kan man absolut ikke klare selv. Men i begge
tilfælder, få hunden, eller hvad det nu er, til at kaste op, det fjerner de
fleste smerter, om ikke dem alle. Men det løser ikke problemet.
Forstoppelse har man jo som regel en anelse om, i hvert fald da hvis hunden
kun har spist hjemme, hvorimod tarmslyng jo kommer uanmeldt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Rasmus

Dato : 14-12-03 11:11

> [...]
igen,
> for jo, han har smagt ½ nød, og elsker dem. Hvad mener i?

Vores labrador spiser meget gerne friske hasselnødder ! Mine svigerforældre
har nogle hasselbuske, som sascha elsker at knubbe sig op ad. Fordi så
falder nødderne jo af . Dem knaser hun så forsigtigt og spytter det ud
igen, finder nødden og spiser den. Dette er noget hun helt selv har fundet
ud af...Ligesom hun også gerne har taget en gulerod fra deres køkkenhave, i
ny og næ. Men hun tager kun den ene, hun som hun så spiser. Der er ikke
noget med at hun pløjer hele køkkenhaven op, nej hun hiver lige så
forsigtigt guleroden op. At hun så graver i græsplænen, er en anden snak

Hvem sagde at hunde ikke var kloge ??......

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 14-12-03 12:26

"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget med at hun pløjer hele køkkenhaven op, nej hun hiver lige så
> forsigtigt guleroden op. At hun så graver i græsplænen, er en

Sød "historie" hvor er det dejligt med disse gode hundeoplevelser
som vi vel alle har nogle stykker af ..
hejhils fra Ami hvis hunde også altid har været vild med
hasselnødder ... men kun har fået dem i begrænset mængde

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-03 00:33

Tue, 9 Dec 2003 19:55:55 +0100, Bolette Nielsen wrote:

> [...]
>knækket en nød står han der som et søm, han vil frygtelig gerne smage igen,
>for jo, han har smagt ½ nød, og elsker dem. Hvad mener i?

Et par af mine knækker selv nødderne. De får dem skam ikke, for jeg vil
da selv gerne ha'dem, men der falder af og til en nød på gulvet, og så
er de jo hurtige bæsterne...

--
Mvh Sonja sonpet*@pc.dk flyt ledestjernen www.sonpet.dk

Julen forsøger at bringe velsignet bud til glæde for gamle og unge.