Opskrift på langtidshævet brød?
Fra : Rikke Nielsen

Dato : 09-12-03 19:20

Hej NG.

Er der nogen der har en opskrift på noget brød, lyst,groft eller mørkt, der
skal langtidshæve?

Jeg har aldrig prøvet at langtidshæve før, men syntes at det lyder
spændende. Men, hvorfor egentlig langtidshæve?

Hilsen Rikke.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 09-12-03 22:05

Tue, 9 Dec 2003 19:20:16 +0100, Rikke Nielsen
<rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> skrev:

> [...]
>
> Jeg har aldrig prøvet at langtidshæve før, men syntes at det lyder
> spændende. Men, hvorfor egentlig langtidshæve?

Fordi det bliver et bedre brød
Strukturen i brødet bliver bedre, mere saftigt - og en pragtfuld skorpe!

Min opskrift på brød: ---------------------
Samlet tilberedningstid ca. 12-16 timer, heraf 10 minutters arbejdstid:

Aftenen før:
------------
ca. 10 gram gær i en skål. En teskefuld salt henover. I løbet af et par
minutter kan gæren røres flydende.
Den tid bruges på at finde de øvrige ingredienser:

7,5 dl. koldt vand
900 gram mel. Almindelig hvedemel, men det går også fint at komme 10-15%
rugmel i.

Røres sammen. Konsistens nærmest som havregrød..

Skålen dækkes med film og sættes koldt: Køleskab, svaleskab, udhus el.lign.

Næste dag: ----------
- det være sig om morgenen eller eftermiddagen - dejen er ligeglad:

Ovn tændes på 250 grader.

Når den er varm, hældes dejen ud på en bageplade m/bagepapir og sættes i
ovnen - direkte fra køleskab! Ikke noget med at slå ned, efterhævning og
alt det andet pjat

Efter ca. 20 minutter skrues ovnen ned til ca. 160 grader.

Efter yderligere ca. 25-30 minutter er brødet klart.

Ofte laver jeg en halv portion - så er 'anden' bagetid ca. 20-25 min. ved
de 160 grader.

Det kan da ikke være meget lettere!

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Spangkuk

Dato : 10-12-03 00:27

> Men, hvorfor egentlig langtidshæve?

Du skal bruge væsentligt mindre gær, hvilke nogle betragter som
en forbedring af brødet.

Selv er jeg _hamrende_ ligeglad.

I visse biodynamiske kredse er gær endog strengt forbudt.

Men sådan er vi jo så forskellige.

Spang

Fra : Anders

Dato : 10-12-03 15:38

"Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> skrev i en meddelelse

> Du skal bruge væsentligt mindre gær, hvilke nogle betragter som
> en forbedring af brødet.

Det er såmænd ikke den mindre mængde af gær, der i sig selv er en
forbedring.
Men brødet smager mindre af gær, har mere struktur, og er tungere.
I modsætning til f.eks et "bagerrundstykke", der oftest består af luft
men lidt krumme, og smager som at stikke en nøgen arm ind i
et mørkt værelse.
Så forbedringen består af bedre smag, og mere brød.

> Selv er jeg _hamrende_ ligeglad.

Så har du jo mere brød at vælge imellem

Anders

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-12-03 09:20

Her på dette link har Toke Eskildsen en fin opskrift

http://ekot.dk/diverse/broed/

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 14:33

Hej NG

Jeg har set opskrifterne på langtidshævet brød,,, hvad med langtidshævet
boller der kan man jo ikke bruge de nævnte opskrifter???
venligst Cecilie

"