Indisk snask
Fra : David Rasmussen

Dato : 09-12-03 13:24

På mine to nærmeste indiske restauranter laver de naturligvis alle
mulige forskellige retter. Mange af retterne kan dog karakteriseres som
"snask med krydderier og kød i", uden at det er ment negativt!

De har i hvert fald 30 retter på kortet, som smager guddommeligt, og som
følger ovenstående koncept. Det varierer så om det er kylling, lam eller
oksekød. Valget af krydderier varierer også, men er naturligvis valgt
blandt de traditionelle indiske krydderier. Desuden kan der værre
peberfrugt, rosiner, mandler og den slags i.

Det korte af det lange er: jeg vil lære at lave den slags.
Jeg har ikke noget behov (foreløbigt) for at lære at lave alle mulige og
umulige indiske retter. Men lige præcis "snask" med selvvalgt kød,
selvvalgte krydderier (udvalgt fra det indiske arsenal, naturligvis),
plus evt. lidt selvvalgte ekstra ting (mandler etc.), vil jeg gerne lære
at lave. Specifikt undrer jeg mig over hvordan man laver denne
grund-snask. Er det youghurt og olie (ghee)? Er det fløde og tomat?

Findes der evt. en kogebog med 100 af den slags snaske-retter i?

/David

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-12-03 15:16

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:
> Specifikt undrer jeg mig over hvordan man laver denne
>grund-snask. Er det youghurt og olie (ghee)? Er det fløde og toma

Det er med stor sandsynlighed kokosmælk, blandet op med fløde eller mælk.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-12-03 16:40

Frank Løkkegaard wrote:

> Det er med stor sandsynlighed kokosmælk, blandet op med fløde eller mælk.

Jeg er ret sikker på at der ikke er kokosmælk inde i billedet. Det
kender jeg fra thaimad og den slags. Det er ikke en tyktflydende
"suppelignende" ting (som retter med kokosmælk ofte er). Jeg tror svaret
med "curry" er det korrekte.

/David

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 10-12-03 16:39

Nu snakke I om det indiske køkken, som om der kun var ét - rent faktisk er
der adskillige regionale køkkener (Indien er trods alt et subkontinent med
rundt regnet en milliard mennesker). Anyway, kokomæk bruges i de kystnære
sydlige provinser (ex. Tamil Nadu, Kerala, Goa ) og på Sri Lanka. Synet
mælkeprodukter bruges ganske meget i Nordindien. Men derudover bruges en
masse forskellige andre ingredienser til at lave 'snask'. Jeg har f.eks.
lavet retter hvor cashew, peanuts, pistacier, mandler, valmuefrø (birkes),
linser, kikærter, sesamfrø blev brugt sammen med vand og gav retten den
'snaskede' konsistens. Derudover er løg stegt med hvidløg og ingefær, altså
en af de vigtigste jævningsmidler overhovedet... Så der er altså rigtig
mange forskellige muligheder. Franskmændene bruger jo heller kun rødvin til
deres sammenkogte retter... ;)

Bjarke

Fra : Davidsen

Dato : 09-12-03 15:48

> [...]
> grund-snask. Er det youghurt og olie (ghee)? Er det fløde og tomat?
>
> Findes der evt. en kogebog med 100 af den slags snaske-retter i?

Jeg forstår dig til fulde! Sammen med thailandsk er indisk mad absolut
blandt favoritterne...
I denne sammenhæng er jeg ret sikker på at 'snask' betyder 'curry'; ikke at
forveksle med karry.
Som du skriver, kan curry varieres i det uendelige, både med og uden kød.
Hvis det skal være på dansk, kan du da starte med at bruge Google: 'curry
opskrift' eller lign.
Hvis engelsk er i orden skulle en søgning på 'curry recipes' holde dig
beskæftiget i nogen tid.

Grund-snask er oftest en kombination af yoghurt og diverse krydderier, eller
for nemheds skyld en færdig curry-, vindaloo- eller tandooripasta, der fås
stort set overalt, men størst udvalg i fx. asiatiske butikker. Jeg synes
selv at købeudgaverne er aldeles fremragende...

Ellers kan jeg anbefale bogen "Curry retter", dansk redaktion Jan
Friis-Mikkelsen (ISBN:87-7807-824-5).

Mvh
Davidsen

Fra : -V-

Dato : 09-12-03 18:00

David Rasmussen wrote:
> olie (ghee)

Ghee har ikke meget med olie (i den normale opfattelse) at gøre.

Ghee er klaret smør, dvs. smeltet smør hvor alle faste bestanddele er blevet
filtreret fra.

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-12-03 18:27

-V- wrote:

> Ghee har ikke meget med olie (i den normale opfattelse) at gøre.
>
> Ghee er klaret smør, dvs. smeltet smør hvor alle faste bestanddele er blevet
> filtreret fra.

Jeg ved godt hvad ghee er, men jeg synes godt at man kan kalde det for
en olie. Bare ikke en vegetabilsk olie.

Men du forstod nok godt spørgsmålet, trods alt :)

/David

Fra : -V-

Dato : 09-12-03 18:37

David Rasmussen wrote:

> Jeg ved godt hvad ghee er, men jeg synes godt at man kan kalde det for
> en olie. Bare ikke en vegetabilsk olie.
>
> Men du forstod nok godt spørgsmålet, trods alt :)

Ja, ok. Jeg burde efter en ekstra genemlæsning vide, at du nok helt sikkert
ved hvad ghee er. Hvis du er så aktiv på de indiske spiseetablissementer,
som du antyder. :$

Om man vil kalde det olie, er lidt en afvejning. Egentlig burde man kalde
det flydende fedtsyrer (måske emulgeret med en smule vand), men det klinger
ligesom ikke helt godt, vel?

-V-

Fra : -V-

Dato : 10-12-03 01:57

David Rasmussen wrote:
> På mine to nærmeste indiske restauranter laver de naturligvis alle
> mulige forskellige retter. Mange af retterne kan dog karakteriseres
> som "snask med krydderier og kød i", uden at det er ment negativt!

Hvad er de to nævner?

Jeg er ikke inde i de indiske restauranter, og hvis de to du nævner er
anbefalelsesværdige og i nærheden af mig, så kunne det være at jeg skulle
tjekke dem ud.

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-12-03 06:58

-V- wrote:

> Hvad er de to nævner?
>
> Jeg er ikke inde i de indiske restauranter, og hvis de to du nævner er
> anbefalelsesværdige og i nærheden af mig, så kunne det være at jeg skulle
> tjekke dem ud.

Den ene ligger i starten af Amagerbrogade, og den anden ligger på
Jernbanegade, tror jeg den hedder, overfor Dagmar-biografen.

/David

Fra : -V-

Dato : 10-12-03 07:06

David Rasmussen wrote:

> Den ene ligger i starten af Amagerbrogade, og den anden ligger på
> Jernbanegade, tror jeg den hedder, overfor Dagmar-biografen.

Af hjertet tak.

-V-

Fra : Søren Kongstad

Dato : 10-12-03 11:42

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> Den ene ligger i starten af Amagerbrogade, og den anden ligger på
> Jernbanegade, tror jeg den hedder, overfor Dagmar-biografen.

Her vil jeg mest anbefale den i jernbanegade. Vi besøgte den på
amagerbrogade kort efter den åbnede, og det var udemærket, til en rimelig
pris, men så er alt også sagt.

Taj Mahal (jernbanegade) har vi til gengælde været på masser af gange. De er
måske ikke så billige, men maden er meget lækker!

Hvad angår billige indiske så ligger der en udemærket biks på Nørrebro som
vi har besøgt et par gange før vi skulle i empire bio

Det er restaurent Natraj, birkegade 2

http://www.aok.dk/E/V/CPHDK/0001/03/15/

De har en menu til kr 89, og deres currys er mmm great!!

/Søren

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-12-03 14:48

Søren Kongstad wrote:

> Her vil jeg mest anbefale den i jernbanegade. Vi besøgte den på
> amagerbrogade kort efter den åbnede, og det var udemærket, til en rimelig
> pris, men så er alt også sagt.

Prøv den igen. Jeg har haft mange gode oplevelser der.

> Taj Mahal (jernbanegade) har vi til gengælde været på masser af gange. De er
> måske ikke så billige, men maden er meget lækker!

Helt enig!

> Hvad angår billige indiske så ligger der en udemærket biks på Nørrebro som
> vi har besøgt et par gange før vi skulle i empire bio
>
> Det er restaurent Natraj, birkegade 2

Den vil jeg prøve!

/David

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-12-03 09:16

> [...]
>kender jeg fra thaimad og den slags. Det er ikke en tyktflydende
>"suppelignende" ting (som retter med kokosmælk ofte er). Jeg tror svaret

Hmmm, det skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige om er gældende i dette
tilfælde, men jeg har et par opskrifter på currys hvor der er kokosmælk-
men ikke med fløde som jeg skrev, derimod youghurt - ca. halvt af hver.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-12-03 14:44

Frank Løkkegaard wrote:

> Hmmm, det skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige om er gældende i dette
> tilfælde, men jeg har et par opskrifter på currys hvor der er kokosmælk-
> men ikke med fløde som jeg skrev, derimod youghurt - ca. halvt af hver.

Okay! Det lyder lækkert :)

/David

Fra : esdr

Dato : 10-12-03 13:51

In article <br4ejt$mit$1@news.net.uni-c.dk>,
> [...]

> grund-snask. Er det youghurt og olie (ghee)? Er det fløde og tomat?
>
> Findes der evt. en kogebog med 100 af den slags snaske-retter i?

Der er et ret godt bud på en snask i en af Jamie Olivers første bøger.
Så vidt jeg husker hedder den "Peter's curry". Nu er jeg på arb. og har
ikke lige bøgerne ved hånden - men efter hukommelsen går den ca. sådan
her - og i dette tilfælde er det en kombination af tomat og yoghurt der
giver den særlige snask-karakter:

Du starter med en "hot and fragrant rub":

2 spsk spidskommen
2 spsk korianderfrø
4 kardemomme kapsler
1 stang hel kanel
4 nelliker
1/2 spsk peberkorn

(han bruger også "fenugreek" frø, som jeg ikke ved hvad hedder på dansk
og som imho smager alt for bittert.Så dem har jeg droppet).

rist på pande eller under grill til det dufter, må ikke blive sort.
pulveriser i morter eller - nemmere - i elektrisk kaffemølle.

Hæld i foodprocessor med 5 cm frisk ingefær, 1 stort rødløg, 10 fed
hvidløg, l bundt/bakke frisk koriander, så mange hele chilier med kerner
som du mener, du kan klare (tøsedrenge = 1-2 chilier uden kerner,
hardcore 3-4 chilier med kerner. Plus 2 dåser flåede/hakkede tomater.
Hak til det er en stor gang splat.

Op i en gryde med smeltet smør, lad brune/koge godt igennem. Ind i en
180 grader varm ovn i 1,5 time så smagen kan udvikle sig. Dette er din
basis-curry. Det tar lidt tid, men gør altså en kæmpe forskel. Og den
praktisk husmor kan jo evt lave en større portion og så fryse.

Nu kan du så brune en parteret kylling, noget lammekød, oksekød whatever
og tilsætte currysovsen. Plutrer til det er mørt, hvorefter du tilsætter
2-3 dl af den fede tyrkiske yoghurt. Den kan du evt lige røre med 1-2
spsk mel, så skiller det ikke (hvilket ser vildt ulækkert ud). Smag til
med salt og saften af 1 citron eller 1 par lime. Man kan også lige hælde
lidt frisk hakket koriander og mynte i til sidst. Det gir smagen et
ekstra pift.

Mange kolde øl til. Og basmati-ris, gerne i en pilaff-udgave. Og
Naan-brød (pita kan bruges, hvis man ikke gider bage).

hilsen esther

--
du kan ikke maile på mailadressen. den rigtige er selig snabel-a mail.tele.dk

Fra : esdr

Dato : 10-12-03 17:30

In article <es-9B59F4.13510210122003@dtext.news.tele.dk>,
esdr <es@forgetit.dk> wrote:

> Der er et ret godt bud på en snask i en af Jamie Olivers første bøger.
> Så vidt jeg husker hedder den "Peter's curry".

og så glemte jeg lige at skrive, at curry'en skal dækkes med staniol når
den skal i ovnen de der 1,5 timer. ellers koger den vist for meget ind...

--
du kan ikke maile på mailadressen. den rigtige er selig snabel-a mail.tele.dk

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 10-12-03 14:39

En af de ingredienser der går igen i alle indiske retter er hakkede løg - og
typisk rigtig rigtig mange af dem. Alle indiske sammenkogte retter starter
med at man steger løgene gyldne sammen med ingefær, hvidløg og krydderier i
op til 20 minutter !!! Så grunden til at der bruges så pokkes meget olie er
faktisk for at undgå at brænde løgene på. Løg jævner ganske meget, når det
bruges i de mængder kan jeg hilse og sige...

Bjarke

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-12-03 14:51

Bjarke Bundgaard wrote:

> [...]
> faktisk for at undgå at brænde løgene på. Løg jævner ganske meget, når det
> bruges i de mængder kan jeg hilse og sige...

Interessant!

/David

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-12-03 15:49

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:
>Okay! Det lyder lækkert :)

Prøv denne her
Rør en fars af
1 kg hakket lammekød
1 stort, finthakket løg
2 grønne, finthakkede chillier
3 tsk revet ingefær
3 fed hvidlæg, fint(meget fint)hakkede
1 tsk stødt kardemomme
1 lille kop rasp
Salt og peber

Rør farsen fin og glat, lav den til små runde kugler og steg den i ghee
eller olie - jeg har gode erfaringer med at bruge en ganske almindelig
rapsolie. Det bedste resultat opnår man ved at stege dem af to omgange -
de skal være brune over det hele.

Så laver man sovsen af følgende:

1 stort løg i tynde skiver
1 grøn finthakket chilli
3 tsk revet ingefær
2 fed hvidløg, finthaket
1 tsk gurkemeje
3 tsk stødt kriander
2 tsk stødt spidskommen
1 tsk stødt chilli
2 spk risvinseddike
3 kopper vand
2 dl. yoghurt
3 dl. kokosmælk

Varm noget ghee eller olie op i en gryde - ca. en spiseskefuld er
passende. Så smider man løget, den hakkede chilli, ingefær, hvidløg og
gurkemeje i gryden, svitser for lav varme indtil løgene er bløde. Derpå
tilsættes spidskommen, stødt chilli, risvinseddiken, lammebollerne og
vandet. Når skal det hele rørers forsigtigt rundt . Skal simre under låg i
30 minutter. I mens drikker man en tår øl sætter risene over, og pisker
yoghurt og kokosmælk sammen. Det hælder man i gryden og lader det komme i
kog igen - lad det småkoge i 8-10 minutter.

Så er der serveret - det er en ret med masser af krudt, smager eventyrligt
godt. Skulle der blive nogte tilovers, holder det sig fint i køleskab et
par dage, og taber ikke væsentligt ved at blive varmet op.

Øl passer fortrinligt til denne hede ret.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-12-03 16:02

Kom lige i tanke om denne curry med frugter - en fantastisk lækker ret
enten alene eller som tilbehør
Man skal bruge:
2 store læg
1/2 frisk annanas (kan erstattes af 4 ferskner, hvis man jom jeg ikke ret
godt kanlide ananas)
1 lille papaya
1 skrællet æble (jeg bruger gerne cox orange)
2 bananer i skiver
1 kop store rosiner (sultana)
1/2 kop kokosmel
1 1/2 kop Kokosmælk
2 spsk rørsukker
2 spsk god karry
1 tsk chilli
lidt salt.

Begynd med at skære læg, ananas (sub. fersken), æble og papaya i
forholdsvis store stykker - sådan en 2-2 1/2 cm er passende. Varm noget
olie i en gryde, hiv løgene i og lade dem blive bløde, så skal karry'en i,
der røres rundt en kort stund (præcist tidsangivelse, ikke Æble og
Ananas kommes ved og svitses med i ca. 5 minutter - husk at røre rundt
undervejs. Så dropper man papaya, bananer, kokosmel, kokosmælk og rosiner
i gryden, lad det simre 7-8 minutter. Lad være med at have for meget
varme på, så gør frugten i smadder. Til sidst tilsættes sukker og salt,
rør rundt og nyd duften. Nu er curry'en klar til at blive serveret med ris