Må biblioteker udlåne ens bøger imod ens v~
Fra : Britt Malka

Dato : 09-12-03 11:53

Efter gennemlæsning af Loven om Ophavsret blev jeg desværre ikke meget
klogere. Det står sikkert deri, men...

Må biblioteker udlåne ens værker, hvis man er imod, at de gør det?
--
Britt Malka
Send dit bedste scoretrick og vind - http://www.tips-og-tricks.com/vind.html

Fra : Thomas W.

Dato : 09-12-03 12:20

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message
> Efter gennemlæsning af Loven om Ophavsret blev jeg desværre ikke meget
> klogere. Det står sikkert deri, men...
>
> Må biblioteker udlåne ens værker, hvis man er imod, at de gør det?
> --

Hvad tænker du på?
Hvis du har fået udgivet en bog, er den gjort tilgængelig for almenheden.
Jeg kunne forestille mig, at det var Biblioteksloven du skulle have fat i.
Muligvis lov om biblioteksafgift.

/Thomas

Fra : Britt Malka

Dato : 09-12-03 13:57

"Thomas W." <tw_dk[FJERN]@hotmail.com> skrev:

>Hvis du har fået udgivet en bog, er den gjort tilgængelig for almenheden.

Ja, der skal afleveres to eksemplarer til det Kongelige Bibliotek.

Jeg tænker på folkebibliotekerne.

>Jeg kunne forestille mig, at det var Biblioteksloven du skulle have fat i.
>Muligvis lov om biblioteksafgift.

Nu har jeg læst dem igennem, og der står ikke noget, jeg kunne bruge.

Fra : David T. Metz

Dato : 09-12-03 15:00

Britt Malka skriblede:

> Nu har jeg læst dem igennem, og der står ikke noget, jeg kunne bruge.

Jeg kan huske fra en af de mange debatter om bibliotekspengene at forfattere
ikke kan modsætte sig udlån af offentliggjorte værker (flere truede med
civil ulydighed og ville stjæle eksemplarer af egne bøger "tilbage"). Hvis
det ikke er omtalt i biblioteksloven, vil jeg tro det er ophavsretsloven du
skal have fat i. Fx § 19, § 21.

Det er vist nok et tricky område, fordi man er blevet nødt til at gøre
bibliotekspengene til en kulturstøtteordning i stedet for en kompensation
for ophavsret - idet man ellers ville være tvunget til også at betale
udenlandske forfattere.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Britt Malka

Dato : 09-12-03 15:42

"David T. Metz" <dtm@vip.cybercity.dk.invalid> skrev:

>Hvis
>det ikke er omtalt i biblioteksloven, vil jeg tro det er ophavsretsloven du
>skal have fat i. Fx § 19, § 21.

Ja, du har nok ret. Efter genlæsning af § 19 ser det ud til at være
den, der har betydning.

> [...]
>bibliotekspengene til en kulturstøtteordning i stedet for en kompensation
>for ophavsret - idet man ellers ville være tvunget til også at betale

Ja, uha... Tænk, hvis man skulle betale folk for deres arbejde.

Utroligt, at Danmark kan tillade sig dette. Sandsynligvis ved de
udenlandske forfattere ikke, at der er et lille land, der låner deres
bøger gratis ud til borgerne, som så ikke behøver at købe bøgerne.

Nå, jeg er vist kommet over i politik og ikke jura.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-12-03 17:30

> [...]
> udenlandske forfattere ikke, at der er et lille land, der låner
> deres bøger gratis ud til borgerne, som så ikke behøver at købe

Er det ikke meget normalt at bibliotekerne låner bøgerne ud gratis ?
(altså også uden for DK)

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Britt Malka

Dato : 09-12-03 18:51

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:

>Er det ikke meget normalt at bibliotekerne låner bøgerne ud gratis ?
>(altså også uden for DK)

Nu bruges biblioteker ikke ret meget her i Frankrig, hvor bøgerne er
billige, men jeg kunne forestille mig, at de ellers gav en
kompensation til forfatterne.

For mig at se ville det være mest fair at give en kompensation til
forfatterne, uanset hvad sprog en bog var skrevet på. For forfatteren
er der jo tale om et tab af indtægt, når hans værk udlånes gratis. Jeg
kunne forestille mig, at dette især er et problem for skønlitterære
forfattere.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-03 18:57

Britt Malka skrev:

>Nu bruges biblioteker ikke ret meget her i Frankrig, hvor bøgerne er
>billige, men jeg kunne forestille mig, at de ellers gav en
>kompensation til forfatterne.

Det gør de. Det hedder bibliotekspenge - sjovt nok.

For nylig blev det besluttet at beløb under 5'000 kr. ikke skulle
udbetales (der er en eller anden beregningsnøgle). Jeg har glemt
om pengene tilfaldt staten eller de 'store' modtagere.

--
Bertel

Fra : Britt Malka

Dato : 09-12-03 19:51

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

>Det gør de. Det hedder bibliotekspenge - sjovt nok.

Det ville undre mig. "Bibliotekspenge" er ikke noget særligt brugt
fransk ord.

>For nylig blev det besluttet at beløb under 5'000 kr. ikke skulle
>udbetales (der er en eller anden beregningsnøgle). Jeg har glemt
>om pengene tilfaldt staten eller de 'store' modtagere.

Du taler om Danmark - jeg skrev om Frankrig her.

I Danmark blev beløbet taget fra de små og givet til de store. Beløbet
er siden blevet sat ned. "Bagatelgrænsen", som de kalder den er på
omkring 1500 i dag.

Fra : David T. Metz

Dato : 10-12-03 13:08

Bertel Lund Hansen skriblede:

> Det gør de. Det hedder bibliotekspenge - sjovt nok.

Uha, hvis det er DK du taler om så tal sagte. Hvis det skulle komme frem at
det er en kompensation måtte man nedlægge ordningen af de grunde jeg nævnte.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 09-12-03 19:45

Britt Malka wrote:
> Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:
-SNIP-

> [...]
> er der jo tale om et tab af indtægt, når hans værk udlånes gratis. Jeg
> kunne forestille mig, at dette især er et problem for skønlitterære

Der er jeg uenig. Forfatteren får også "gratis" reklame og omtale og det bør
vedkommende værdsætte.

Men tilbage til sporet: Jeg troede egentligt at http://www.koda.dk (eller
noget tilsvarende) også gav penge til forfattere der udgiver værker som
f.eks. står på bibliotekerne, ligesom de giver penge til musikerne når deres
musik bliver spillet i radioen og bliver vist på tv osv...?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Britt Malka

Dato : 09-12-03 19:54

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev:

>Der er jeg uenig. Forfatteren får også "gratis" reklame og omtale og det bør
>vedkommende værdsætte.

Forfatteren får da ikke reklame af, at hans bøger er på biblioteket.
Det er da omvendt.

Folk går på biblioteket for at låne Stephen King eller Christian Jacq,
fordi de kender dem. De går ikke til boghandleren for at købe bøgerne,
fordi de står på en reol på biblioteket.

> [...]
>f.eks. står på bibliotekerne, ligesom de giver penge til musikerne når deres
>musik bliver spillet i radioen og bliver vist på tv osv...?

Nej.

Biblioteket giver en kompensation til forfattere, der udgiver bøger på
dansk. Ikke oversatte værker fx.

Koda giver efter et tilfældighedsprincip til nogle forfattere.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-12-03 22:04

> Folk går på biblioteket for at låne Stephen King eller Christian
> Jacq, fordi de kender dem. De går ikke til boghandleren for at
> købe bøgerne, fordi de står på en reol på biblioteket.

Det er der garanteret noget der gør. Der er mange mennesker der
hellere vil eje bogen end låne en brugt og til tider nusset bog på
biblioteket.

Biblioteket giver desuden en mulighed for at interesserede kan se en
ny og ukendt forfatter an uden at skulle brænde penge af på at købe
bogen.

Så jo, bibliotekerne giver forfatterne reklame.

Fra : Britt Malka

Dato : 09-12-03 22:14

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:

>Biblioteket giver desuden en mulighed for at interesserede kan se en
>ny og ukendt forfatter an uden at skulle brænde penge af på at købe
>bogen.

Ja, lige præcis. Uden at skulle brænde penge af...

Nå, men mit spørgsmål var ikke oplæg til diskussion om, hvorvidt det
er rimeligt eller ej, at biblioteket udlåner bøger uden at give
kompensation. Mit spørgsmål gik på, om de måtte gøre det, hvis man
ikke ønskede, at de havde ens bøger stående.

De svar fik jeg af Thomas, David og Henning. Tak til jer tre

Medmindre en eller anden finder en paragraf, som betyder, at de ikke
kan tiltvinge sig denne ret, så er diskussionen slut for mit
vedkommende.

Fra : David T. Metz

Dato : 10-12-03 13:10

Britt Malka skriblede:

> [...]
> fordi de kender dem. De går ikke til boghandleren for at købe bøgerne,
> fordi de står på en reol på biblioteket.

Det er komplet OT, men hvis det altid og kun foregår sådan, så er det
dårlige bibliotekarer. Mange går jo på biblioteket for at finde "en krimi"
eller for at finde "en bog om stramajpudesyning". Det er langt fra kun for
at låne kendte bøger - dem kan man lige så godt bare bestille hjemmefra, for
de er alligevel udlånt.

Fra : #2066

Dato : 11-12-03 02:42

> Nu bruges biblioteker ikke ret meget her i Frankrig, hvor bøgerne er
> billige
[...]

Interessant!

Forleden hoerte jeg en udsendelse i Canada's CBC Radio 1, hvor det foerste
centralbibliotek i Montreal(?) blev fejret. Grunden til opmaerksomheden i
radioen var at Quebec'erne heller ikke benytter biblioteker saerligt meget.

Sociologer forklarede det saaledes, at biblioteker i det fransktalende og
overvejende katolske Quebec traditionelt var et rum i den lokale kirkes
kaelder, hvor man kun kunne finde boeger eksplicit godkendte af den katolske
kirke som moralsk opbyggende for katolikker. Selvom den katolske kirkes
kvaelertag paa Quebec's befolkning forsvandt med "the Quiet Revolution" i
1960'erne, er de fleste Quebec'ere stadigvaek ikke vant til at bruge
biblioteker - de er vant til at koebe ucensurerede boeger paa det frie
marked.

Er det noget tilsvarende der gaelder i Frankrig?

FUT: dk.livssyn.kristendom

Fra : Britt Malka

Dato : 11-12-03 15:19

"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev:

> [...]

>radioen var at Quebec'erne heller ikke benytter biblioteker saerligt meget.

Aha, men bøgerne er sandsynligvis lige så billige i Quebec, som i
Frankrig.

I Frankrig koster den seneste af Jean M Auel fx 21,00 euro (156 kr),
mens den i tilsvarende kvalitet i Danmark koster 475,00.

Tilsvarende med alt, hvad der hedder edb-litteratur.

Desuden udkommer bøgerne rimeligt hurtigt i lommebogs-format, og der
er de endnu billigere (6,18 euro for Jean M Auel = 45 kr.).

Edb-magasiner kan man få for 1,70 og lidt op ... (ca. 13 kr). Hvorfor
skulle man så gå på biblioteket og læse dem?

> [...]
>marked.
>
>Er det noget tilsvarende der gaelder i Frankrig?

Nej, for her har kirke og stat længe været adskilt, og biblioteker har
fungeret som de gør i Danmark, men de er meget mindre. Jeg har hørt,
at der en computer på vores bibliotek her i byen (11.000 indbyggere),
men jeg har endnu ikke været inde i det, og i Danmark gik jeg jævnligt
på biblioteket. Vi har boet her i 3½ år nu.

Fra : HKJ

Dato : 09-12-03 19:05

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> wrote in message

> Er det ikke meget normalt at bibliotekerne låner bøgerne ud gratis ?
> (altså også uden for DK)

Ikke i alle lande, i Holland betaler man et medlemskontigent, men så har
biblioteket også et større udvalg (f.eks. legetøj).

Fra : Martin Schultz

Dato : 09-12-03 13:07

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Efter gennemlæsning af Loven om Ophavsret blev jeg desværre ikke meget
> klogere. Det står sikkert deri, men...
>
> Må biblioteker udlåne ens værker, hvis man er imod, at de gør det?

Ja, hvis de er udgivet i Danmark så kan de. Kig i biblioteksloven.

Martin
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Britt Malka

Dato : 09-12-03 13:48

Martin Schultz <di030007@NO.SPAM.diku.dk> skrev:

> Kig i biblioteksloven.

Tak for tippet til både dig og Thomas. Jeg tjekker biblioteksloven.

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-12-03 15:12

Scripsit Britt Malka <news@foxladi.com>

> Må biblioteker udlåne ens værker, hvis man er imod, at de gør det?

Ja, se ophavsretsloven §19. Stk 3 medfører modsætningsvis at
tilladelsen i stk 1 til at "sprede videre" også må omfatte udlån.

--
Henning Makholm "Fuck Lone."

Fra : Britt Malka

Dato : 09-12-03 15:42

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

>Ja, se ophavsretsloven §19. Stk 3 medfører modsætningsvis at
>tilladelsen i stk 1 til at "sprede videre" også må omfatte udlån.

Ja, du har ret.