Hvad siger I til det her?
Fra : Frank Sørensen

Dato : 09-12-03 01:04

Jeg er efter masser af søgning og læsning på google kommet frem til følgende
system opgradering:

BUNDKORT: Abit IC7 Max3
GRAFIKKORT: 3D Blaster GeforceFX 5700 Ultra TV-Out + DVI
CPU: Pentium4 Northwood-C 2.4 Ghz In-a-Box
RAM: Kingston HyperX 512MB Dual Channel Kit (2x256MB) 433
Mhz / 4.6ns
KABINET: Chieftec Dragon MidiTower Golden DX-01BDU Black ATX PSU
360

Hvad siger I til sammensætningen?
Jeg satser på at kunne OC til 3.0+ skulle det være noget problem her?

Mvh
Frank Sørensen

Fra : Jens Gregersen

Dato : 09-12-03 02:10

> BUNDKORT: Abit IC7 Max3

Ville også helt klart være mit valg til en P4!

> GRAFIKKORT: 3D Blaster GeforceFX 5700 Ultra TV-Out + DVI

Jeg ville nok vælge et Radeon 9600XT - men det der er vel det tilsvarende i
Geforce-verdenen...

> CPU: Pentium4 Northwood-C 2.4 Ghz In-a-Box

Jaeh.. Men for 100,- mere får du en 2,6'er og så er det jo lidt lettere at
nå bedre OC-resultater.

> RAM: Kingston HyperX 512MB Dual Channel Kit
> (2x256MB) 433 Mhz / 4.6ns

Nu ved jeg jo ikke hvad du skal bruge din computer til, men havde det være
mig, ville jeg tage 2x512mb

> KABINET: Chieftec Dragon MidiTower Golden DX-01BDU Black

Ville også være mit valg!

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Gnistn

Dato : 09-12-03 10:21

"Frank Sørensen" <frank2@tdc*REMOVE*adsl.dk> wrote in message
:

> BUNDKORT: Abit IC7 Max3

Hvis du vil køre med mere end 2.8 volt på dine ram bør du nok lige læse denne
tråd i Abits forum:

(den er blevet lidt lang efterhånden)

http://forum.abit-usa.com/showthread.php?s=f8368fa483c9c092dab8d7a861dbf421&threadid=30076

IC7 Max3 holder desværre ikke alt hvad det blev annonceret til, og så vidt vides
er der endnu ikke en ny revision på vej.

--
Venlig hilsen
Gnistn

Fra : Frank Sørensen

Dato : 09-12-03 11:58

> IC7 Max3 holder desværre ikke alt hvad det blev annonceret til, og så vidt
vides
> er der endnu ikke en ny revision på vej.

Vil det sige at jeg evt skal kigge på et Asus P4P800 Deluxe i stedet?

Mvh
Frank Sørensen

Fra : Gnistn

Dato : 09-12-03 14:57

> Vil det sige at jeg evt skal kigge på et Asus P4P800 Deluxe i stedet?

Jeg ville i hvert fald overveje det kraftigt, eller rettere Asus
P4C800-E-Deluxe.

Asus P4C800-E-Deluxe tilbyder max 2.85v på rammene (har dog set at den kan komme
op på mere med en ændring af bundkortet, men så ryger garantien). Jeg synes bare
lige du skulle vide om problemerne med Abit IC7 Max3 ved volt over 2.8 i
tilfælde af du overvejer dette kort fordi det praler med op til 3.2volt på
rammene.

Jeg har selv Abit IC7 Max3 og voltne er stabile så længe jeg max kører 2.8V på
rammene.

Jeg ved ikke om der er nogen problemer med Asus P4C800-E-Deluxe. Det ville være
en god ide at se diverse Asus forummer igennem og se hvilke erfaringer folk har.

Jeg føler dog jeg er blevet taget lidt ved næsen med mit Abit IC7 Max3 bundkort.
Det er da et godt bundkort i forhold til hvad man ellers kan på i dag, men jeg
er vred og skuffet over at Abit endnu ikke kan/vil tilbyde en 100% rettelse så
bundkortet lever op til hvad der blev reklameret med. Mit næste bundkort bliver
nok ikke et Abit, selv ikke om det er det bedste der findes og ikke har fejl,
jeg bryder mig ikke om at blive snørret.

--
Venlig hilsen
Gnistn

Fra : Frank Sørensen

Dato : 09-12-03 16:22

> [...]
> tilfælde af du overvejer dette kort fordi det praler med op til 3.2volt på

Hvis jeg kører omkring de 2.8v hvor meget overclockes en p4 c 2.4 så? Kan
godt være det er et dumt spørgsmål, men jeg har aldrig overcloket
Jeg vil gerne kunne køre p4 c 2.4 @ 3.0 kan det lade sig gøre med begge
kort? Evt. hvilken volt skal de køre for at opnå dette resultat?

Mvh
Frank Sørensen

Fra : Gnistn

Dato : 09-12-03 17:57

> Hvis jeg kører omkring de 2.8v hvor meget overclockes en p4 c 2.4 så?

Hævelse af voltene på rammene sætter kun noget mere gang i dem. Man får også
noget mere gang i rammene ved at sætte timings ned på dem, hvor meget man kan
sætte dem ned afhænger af rammene.

> Jeg vil gerne kunne køre p4 c 2.4 @ 3.0 kan det lade sig gøre med begge
> kort?

Ja det kan lade sig gøre med begge kort, jeg har set eksempler på folk der kører
P4c @ 3.0 eller @ 3.3 men det kræver god køling.

Selv om jeg har brugt computere i en del år er jeg selv ny ud i overclocking,
dette er første gang jeg overclocker en PC, så hvad jeg skriver vedr.
overclocking må du lige tage med det forbehold at jeg er en grøn overclocker.

Lige nu kører min P4c 3.0 GHz @ 3.38 GHz med box køleren stabilt ved en prime
test, den bliver ustabil ved 3.4 GHz. Så hvis jeg vil mere må jeg få noget bedre
køling(håber på 3.6 GHz). Thermalright SP-94 køleren har fået meget ros:
www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACTR005&Fane= (husk det sidste
lighedstegn)

Og så en støjsvag 19 dBA Papstblæser 8412NGML :
www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FAPP160&Fane=SILENT,SIFA

Når man vil overclocke P4 processoren gøres det ved at hæve FSB'en (front side
bus) og hæve volten (vcore) på prosessoren en anelse for stabilitetens skyld. På
nogle AMD prosessorer kan man også ændre på noget det kaldes multiplier ved lidt
fifleri, men den er låst i P4, den bliver vist også låst på nye AMD prosessorer.

Nu har jeg lige læst et review af her:
www.thecrucible.ca/reviews/p4c800-e og der kan man læse at volten (vcore) på
prosessoren ved overclocking er meget ustabil, det er meget usundt for
prosessoren det holder den ikke til særligt længe. Så selv om det piner mig
lidt, og hvis det er sandt hvad der står i det review, må jeg nok sige at Abit
IC7 Max3 er det bedste valg i forhold til Asus P4C800-E Deluxe hvis man max
kører 2.8v på rammene, for volten på min prosessor er stabil på 1.6v på mit IC7
Max3 ved overclocking.

Det er heller ikke nogen skade til at have en god strømforsyning der leverer
jævne og stabile spændninger. f.eks. en Antec TruePower. Selv har jeg en Antec
TruePower 480 watt.

--
Venlig hilsen
Gnistn

Fra : Gnistn

Dato : 09-12-03 18:37

Her lidt links til guides vedr. overclocking:

www.tweakup.dk/HTML/trinfortrin/overclocking/1.php
www.tweakup.dk/HTML/trinfortrin/overclocking/2.php

I news:dk.edb.hardware.overclocking er der helt sikkert erfarne folk der kan
hjælpe dig med yderligere spørgsmål vedr. dette emne.
--
Venlig hilsen
Gnistn