æggekage
Fra : Henrik

Dato : 08-12-03 18:08

Hej igen
Endnu en gang tak for svarene sidst!
Hvordan bærer i jer af med at lave en æggekage der er høj og flot når i
serverer den?
Mine er altid flotte til den første sætter en kniv i den og fluf så har vi
en pandekage;-(
Hvad gør jeg galt jeg serverer den altid på en varm pande .
På forhånd tak.
MVH
Henrik

Fra : Basil of Fawlty Towe~

Dato : 08-12-03 18:36

Der skal væske i, Ca. en spiseskefuld vand eller mælk pr. æg. Så fordamper
det mens den steger og kagen står flot.

Fra : Per

Dato : 08-12-03 23:01

On Mon, 8 Dec 2003 18:35:56 +0100, Basil of Fawlty Towers wrote:

> Der skal væske i, Ca. en spiseskefuld vand eller mælk pr. æg. Så fordamper
> det mens den steger og kagen står flot.
>

> "Henrik" <HLT2FJERN@HUSKES.DK> skrev i en meddelelse

Hej
Jeg måler med en halv æggeskal, så passer det . Små æg små skaller, store
æg store skaller .
Jeg har hørt noget med at det skal være vand eller fløde, mælk skulle ikke
være så godt at blande med æg. Er der nogen der kan be- eller afkræfte
dette?

MVH Per, Odense

Fra : Søren Lindholt

Dato : 08-12-03 23:06

Per wrote:

> Jeg har hørt noget med at det skal være vand eller fløde, mælk skulle
> ikke være så godt at blande med æg. Er der nogen der kan be- eller
> afkræfte dette?
>
> MVH Per, Odense

Ved ikke. men jeg har hørt at på kroer mv. fylder de bagepulver i for at
strække på æggene.. og det er noget fusk, ikke?

--
Søren

Fra : Joker

Dato : 08-12-03 23:14

On Mon, 8 Dec 2003 23:05:35 +0100, Søren Lindholt wrote:

> Ved ikke. men jeg har hørt at på kroer mv. fylder de bagepulver i for at
> strække på æggene.. og det er noget fusk, ikke?
>
> --
> Søren

ja, det lyder jo som lidt skumle bagtanker, men hvis det giver lige den
luftige æggekage man gerne vil ha´ er det vel i orden. Der er jo også
forskel på mine almindelige pandekager og de mere "Amerikanske" med
bagepulver, der kan holde rigtig meget ahornsirup

MVH Per, Odense

Fra : Thïngmand

Dato : 09-12-03 09:13

> Jeg har hørt noget med at det skal være vand eller fløde, mælk skulle ikke
> være så godt at blande med æg. Er der nogen der kan be- eller afkræfte
> dette?

Jeg bruger ofte skummetmælk i mangel på bedre og det fungerer fint - husk at
"bage" den for svag varme, med låg på panden...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Jørgen Hess

Dato : 09-12-03 09:40

"Per" <per.dk@mailBox.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skulle ikke
> være så godt at blande med æg. Er der nogen der kan be- eller

I min opskrift bruger vi mælk (og lidt hvedemel).
Det er i røræg man enten skal bruge fløde eller vand. Noget med at
mælketørstoffet driller røræggen mens den stivner.

Det er faktisk en gammel opskrift fra Oma "Mad og kvadrater"

4 æg
1½ dl mælk
30 g hvedemel
salt
peber

Slå mælk og mel sammen kom æggene, salt og peber i og pisk det godt
sammen.
Steg bacon (150 g til et kilo tag flæsket af og tøm så meget du
synes af fedtet fra panden. Kom æggemassen på og efter et par minutter
læg flæsket, det hele eller så meget der kan være, tilbage på panden.
Læg låg på panden og lad det stege ved laveste stegeindstilling i en
20 minutters tid. Ved slutningen af stegetiden kan skiver af tomat
lægges oven på (men ikke før, tomat kan forstyrre æggekagen i at
stivne). Hvis du ikke har purløg kan du også ligefør æggekagen er
færdig komme finthakket løg på. Opvarmningen af løget er nok til at
tage den værste skarpe råhed fra løget. Behold låget på til du synes
æggekagen er færdig.

I øvrigt: Panden skal ikke vaskes eller skrabes før ægget kommes på.
Stegeoverfladen fra flæskestegningen er skøn som æggekagens bund.

Denne kage er dejlig sammen med en pilsner.

mvh
Jørgen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-12-03 14:00

Per skrev:

> Jeg har hørt noget med at det skal være vand eller fløde, mælk
> skulle ikke være så godt at blande med æg. Er der nogen der kan
> be- eller afkræfte dette?

Jeg har brugt mælk, kærnemælk og fløde (både piske- og kaffe-)
med godt resultat.

--
Klaus Alexander Seistrup, Copenhagen, Denmark.
http://www.seistrup.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : dias

Dato : 10-12-03 23:05

Man laver æggekageblandingen som vanligt, hælder det på en pande som kan
tåle at komme i ovnen, så laver man den ganske enkelt i ovnen. Det er hvad
jeg tror er måden man får en flot æggekage, så vidt jeg husker lavede min
nevø den på den måde, vist nok, prøv det!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-12-03 13:22

"J¯rgen Hess" <joergen.h@ahvapost.dk> writes:
>Denne kage er dejlig sammen med en pilsner.

Og man kan sagtens nyde en bette russisk vodka til

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og