Kan ikke finde hd.
Fra : Hans Jørgensen

Dato : 08-12-03 00:16

Hej.
Kort fortalt skulle jeg hjælpe en i familien med at fjerne virus på hans
maskine, den havde i lang tid lukket ned i utide og til sidst ville den ikke
boote. Jeg tog hans pc med mig hjem og satte hans hd. til min pc. og
formaterede den og troede at alt var i orden.. men nej jeg kunne ikke ligge
XP ind på hans pc. Jeg fandt ud af at jeg ikke under nogen omstændigheder
kunne læse hd'en, heller ikke når jeg satte min egen hd. i hans pc.
Bios'en viser ikke nogen hd. og jeg har skiftet ide kablet.
Der er en som fortæller mig at en virus evt. kan ødelægge noget i bundkortet
eller et andet sted som ikke er hd'en ... er det rigtigt??
Jeg ved ikke hvad bundkortet hedder.
Håber der er en som kan hjælpe mig.
Mvh Hans.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 08-12-03 01:20

Hans Jørgensen wrote:
> [...]
> jeg kunne ikke ligge XP ind på hans pc. Jeg fandt ud af at jeg ikke
> under nogen omstændigheder kunne læse hd'en, heller ikke når jeg

Kan det tænkes at harddisken bare er kaput?

Og den sidder korrekt? (master/slave/cable select)

> Bios'en viser ikke nogen hd. og jeg har skiftet ide kablet.

Du har søgt efter nye harddiske?

> Der er en som fortæller mig at en virus evt. kan ødelægge noget i
> bundkortet eller et andet sted som ikke er hd'en ... er det rigtigt??

Det er det vist, men så kan bundkortet jo ikke se nogle harddiske, så
hvis du kan se din harddisk og du kobler hans til, så skal du også kunne
se hans harddisk. Du har selvf. et opdateret antivirus program på din
maskine, så din ikke blev inficeret.

> Jeg ved ikke hvad bundkortet hedder.

Hvis det er en samle-selv-maskine, så står det vel på fakturaen, eller
kan du jo fortælle hviken mærke/model det er.

Jeg ville nok prøve i news:dk.edb.hardware.drev
FUT dk.edb.hardware.drev
FUT? http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 08-12-03 09:43

Hej

Har du husket at sætte strømstikket til igen.
Har selv glemt det en gang.

mvh
Thomas Kristiansen

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 09-12-03 03:01

Du skriver at bundkortet hverken kan finde din inficerede disk, eller din
egen disk....

Under forudsætning af dette, kan det være en virus, som rammer bios.... i
det
tilfælde er du nødt til at finde ud af hvilket bundkort der er tale om, og
så flashe bios.

Der har været en del viruser i omløb, som ikke var meget andet end omskrevne
flashværktøjer, som smadrede bios, og at den så kun har fjernet
HD-styringen, må siges at være billigt sluppet....

Vær forøvrigt opmærksom på at en del bundkort producenter har indlagt en
mulighed for tvangsreset af bios, således at flashede biosudgaver
forsvinder, og bundkortets bios tvinges ind i factory-setup, men dette
kræver at du identificerer bundkortet (-:

Best regards !

Bo - Grønland
"Thomas Kristiansen" <thomas_kristiansen*remove*@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fd439a6$0$27344$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...