Surprise-premiere og andre ting
Fra : Johannes Kaalby Clau~

Dato : 07-12-03 17:37

I fredag var jeg til surprise-premiere i Kinopalæet i Lyngby. Det viste
sig at være S.W.A.T. - en film jeg overhovedet ikke kendte til, så det
skulle blive spændende at se hvad det var. Det hele starter med voldsom
action, som virkelig får en til at spærre øjnene op, men herfra går det
ned ad bakke: ingen, eller temmelig dårlig, karakterudvikling,
malplaceret soundtrack osv. Filmens største svaghed er nok dens
useriøsitet og ekstreme overfladiske attitude. Det er endnu et
letspiselig mainstream-produkt.

Når der er optræk til en dramatisk scene spoleres det hver gang med
ligegyldig rockmusik, der lyder som om det spilles på et Roland E-14
keyboard. Det er som om filmen vil få os til at føle at en
S.W.A.T.-aktion er "sej", mens jeg troede at sådanne aktioner var
tememligt nervepirrende.

Figurerne er utroligt overfladiske - de fyrer bare en masse åndssvage
jokes af hele tiden. Også selvom vi er midt i en S.W.A.T.-aktion.
Figurerne er slet ikke troværdige. De minder lidt om de dukker, som
tøjforretninger bruger...

Filmen har dog et plus: der er ingen indre monolog der forklarer hele
handlingen, hvilket er noget mange nye film er plaget af. Jeg nævner i
flæng: Daredevil, Terminator 3, Freddy vs. Jason. Hvorfor bruge en ½
time på at opbygge et spændende univers, når man kan proppe det hele ned
i halsen på publikum på 2min? Bravo S.W.A.T.! Ingen ligegyldig indre
monolog.

Jeg er lige flyttet til Lyngby og da jeg før har boet i
Sønderborg-området har jeg indtil nu måttet nøjes med Kosmorama i
Sønderborg (http://www.kosmorama-sonderborg.dk). Og jeg må sige at der
er verdener til forskel når det kommer til lyden.

Når en lastbil dukker frem på skærmen og kører forbi, vibrerer gulvet
præcist ligesom det ville gøre, hvis man stod foran lastbilen i
virkeligheden. Generelt var lyden bare rigtig god. Der var virkelig
kontrol og en pinligt lineær frekvensgang.

Publikum opførte sig eksemplarisk: ingen mobiltelefoner og ingen
tilfældig larm. Lækkert. Men så igen, jeg ville ikke kunne høre hvis
nogle larmede, da lydtrykket tit var tæt på smertegrænsen :D

Jeg observerede dog en ting, som forekommer i alle biografer: et
voldsomt svineri. Ikke nok med at folk smider popcorn ud over det hele -
de skal også helst mases så langt ned i gulvtæppet som muligt. Ellers
ville det jo være alt for nemt at gøre rent..

Det er som om, der findes en uskrevet regel om at biografer helst skal
svines til. Er det fordi man mener at oprydning er en del af prisen når
man køber popcorn?

Fra : Jan Richardy

Dato : 07-12-03 17:37

"Johannes Kaalby Clausen" <johannes@lurmig.com> skrev i en meddelelse
> Det er som om, der findes en uskrevet regel om at biografer helst skal
> svines til. Er det fordi man mener at oprydning er en del af prisen når
> man køber popcorn?

Set i lyset af, hvad en biografbillet koster, er jeg tilbøjelig til at mene
JA!

---

JanR

Fra : Maria de Francis

Dato : 07-12-03 23:59

"Jan Richardy" <janrichardyFJERN@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Johannes Kaalby Clausen" <johannes@lurmig.com> skrev i en meddelelse
>
> Set i lyset af, hvad en biografbillet koster, er jeg tilbøjelig til at
mene
> JA!

Eller hvad prisen på popcorn er

Mvh Maria

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-12-03 12:02

Maria de Francis wrote:

> Eller hvad prisen på popcorn er

Mja, jeg vil nu mene, at prisen på popcorn nærmere burde få folk til at
samle hvert eneste korn op fra gulvet, tage det med hjem og putte det i
pengeskabet.

--
Jens Thomsen

"See you later, space cowboy..."

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 08-12-03 22:23

On Mon, 8 Dec 2003 12:01:42 +0100, "Jens Thomsen" <virker@ikke.dk> wrote:

>Mja, jeg vil nu mene, at prisen på popcorn nærmere burde få folk til at
>samle hvert eneste korn op fra gulvet, tage det med hjem og putte det i
>pengeskabet.

Eller alternativt; undlade at købe det stinkende stads.