B-one: Subdomæner med PHP?
Fra : Jesper Holm

Dato : 07-12-03 16:45

Hej Nyhedsgruppe!

Umiddelbart ligner mit indlæg nok alle andres om samme emne. Jeg
har dog et stort problem som jeg håber I vil hjælpe med:

Jeg har et 125 Mb webhotel hos B-one. Håber derfor på svar fra en
person med webhotel hos b-one da problemet omfatter B-ones
indstillinger!

Jeg har lavet et brugersystem hvor der bliver oprettet en lille
"hjemmeside" når man tilmelder sig. Denne hjemmeside kan så
redigeres af brugeren selv. Idéen er så, at hver bruger kan finde
sin hjemmeside på adressen: bruger.domæne.dk.

Min hjemmeside ligger på www.b-web.dk og hvis der fx er tilmeldt
en bruger ved navn claus er adressen så: claus.b-web.dk!

Alt indhold til hver brugers hjemmeside hentes fra en database og
der bliver derfor IKKE oprettet en mappe for hver bruger da der
til sidst vil være for mange!

Når man indtaster fx adressen claus.b-web.dk skal et lignende
script derfor køres:

<?
if($_SERVER['HTTP_HOST'] == "claus.b-web.dk"){
header("location: http://www.b-web.dk/view.php?site=claus");
} else {
header("location: http://www.b-web.dk/");
}
?>

Grunden til at den videresender til siden view.php?site=claus er,
at view.php henter indholdet fra databasen med brugernavnet
claus. Der skal derfor ikke viderestilles til en mappe men i
stedet til en fil med subdomænet som variabel!

Når man indtaster et subdomæne skal der *allerførst* køres
forsiden på www.b-web.dk som indeholder scriptet hvorefter der
viderestilles! Men indtaster man et subdomæne på mit webhotel med
B-one opfatter webserveren subdomænet som om at der findes en
mappe med navnet claus?!

Hvordan kan jeg generere subdomæner med ovenstående PHP-script så
subdomæner bliver sendt til forsiden hvor scriptet køres???

Jeg håber der er en klog person med kendskab til B-one der kan
hjælpe mig for det er *yderst* vigtigt!!!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kristian Thy

Dato : 07-12-03 23:50

Jesper Holm uttered:
> Hvordan kan jeg generere subdomæner med ovenstående PHP-script så
> subdomæner bliver sendt til forsiden hvor scriptet køres???

Generelt lidt svært pga. b-ones opsætning af serveren. Men her er en
ide: Sæt følgende linie ind i den .htaccess-fil, der ligger i roden på
dit webhotel:

ErrorDocument 404 http://www.b-web.dk/404.php

I starten på 404 lægger du så det script der bestemmer om der er
angivet et subdomæne og sender videre med header("Location:..."),
eller om det er en reel 404. Det er et lidt grimt hack fordi man
kommer ind på siden 404.php både "med vilje" og som følge af en fejl -
men jeg tror det virker.

\\kristian
--
Dyslexics of the world, untie!

Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 08-12-03 16:47

In news:br0aqt$266g00$1@ID-157676.news.uni-berlin.de,
Kristian Thy <thy@it.edu> typed:
> Generelt lidt svært pga. b-ones opsætning af serveren. Men her er en
> ide: Sæt følgende linie ind i den .htaccess-fil, der ligger i roden på
> [...]

Tror ikke det vil virke, da B-one ikke tillader egne fejlsider! I det hele
taget er de ikke meget for, at man roder med .htaccess - desværre!

Mikkel

--
"And my sanity scans the horizon"
Sting - The Wild Wild Sea

http://www.mzh.dk

Fra : Kristian Thy

Dato : 08-12-03 16:52

Mikkel Z. Herold (MZH) uttered:

> Tror ikke det vil virke, da B-one ikke tillader egne fejlsider! I
> det hele taget er de ikke meget for, at man roder med .htaccess -
> desværre!

Sikke noget fordrukkent schludder! Jeg har da haft egen 404 på mit
webhotel hos b-one.

\\kristian
--
A doctor can bury his mistakes but an architect can only advise his
client to plant vines.

Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 08-12-03 17:54

In news:br26n1$26r749$1@ID-157676.news.uni-berlin.de,
Kristian Thy <thy@it.edu> typed:
> Sikke noget fordrukkent schludder! Jeg har da haft egen 404 på mit
> webhotel hos b-one.

Hmmm. Hvornår? Jeg havde fat i deres support i april i år vedrørende emnet,
og fik dengang følgende besked:

"Vores servere tilbyde ikke egne fejl sider. Beklager. "

Da jeg spurgte til grunden og nævnte, at mange andre udbydere tlbyder denne
service, fik jeg følgende - meget detaljerede og udtømmende - svar:

"Der er blevet valgt ikke at tilbyde dette. Og sådan forbliver det.
Beklager."

Men måske har de alligevel ændret mening?

Mvh.

Mikkel (*hik*)

Fra : Kristian Thy

Dato : 08-12-03 18:04

Mikkel Z. Herold (MZH) uttered:
> Hmmm. Hvornår? Jeg havde fat i deres support i april i år vedrørende
> emnet, og fik dengang følgende besked:
>
> "Vores servere tilbyde ikke egne fejl sider. Beklager. "

Hvad b-one tilbyder og hvad b-one *tror* de tilbyder er desværre ikke
100% det samme. Jeg har lige nu en kustomiseret 404 hos b-one - prøv
http://quovadis.dk/asdf

Jeg kan så anbefale at tage en backup hvis man er glad for sin
..htaccess, for jeg er bange for at Frontpage overskriver den en gang
imellem.

\\kristian
--
Dyslexics of the world, untie!

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 08-12-03 10:39

Jesper Holm <holmidk2003@holm.mail.dk> wrote in news:bqvht9$33j$1
@sunsite.dk:

[snip]

> [...]
>
> Hvordan kan jeg generere subdomæner med ovenstående PHP-script så
> subdomæner bliver sendt til forsiden hvor scriptet køres???

Måske kan du helt omgå turen forbi scriptet på forsiden vha. Apache
mod_rewrite.

Jeg har omskrevet eksemplet fra
http://www.engelschall.com/pw/apache/rewriteguide/#ToC15

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^[^.]+\.host\.com
RewriteRule ^(.+) %{HTTP_HOST}$1 [C]
RewriteRule ^([^.]+)\.host\.com /view.php?site=$1

Ovenstående er ikke testet, men ideen er:

Der requestes urlen: http://claus.b-web.dk/
Apache omskriver til: http://www.b-web.dk/view.php?site=claus
Det smarte er, at den besøgende stadig ser adressen http://claus.b-
web.dk/

Prøv dig lidt frem med det, og læs evt. mere om mod_rewrite på:

http://www.engelschall.com/pw/apache/rewriteguide/
http://modrewrite.com/
http://httpd.apache.org/docs/misc/rewriteguide.html

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Jesper Holm

Dato : 09-12-03 11:07

> [...]
> web.dk/
>
> Prøv dig lidt frem med det, og læs evt. mere om mod_rewrite på:

Hej Kasper!

Det script du her kommer med ser, hvis alt virker, *helt*perfekt ud!
Jeg har endnu ikke afprøvet det da jeg har et spørgsmål inden:

Hvor skal ovenstående kode indsættes - altså i hvilken mappe og hvilken
fil?

Hvis det ikke helt virker, er det så i orden med dig hvis jeg evt.
kontakter dig privat via din e-mailadresse og håbe på en løsning fra
din side?

Det er som sagt præcis dette jeg leder efter så jeg vil være dig evig
taknemmelig hvis det virker!!

Mange hilsner - og tak for alle forslag :0)
Jesper Holm