Kropssprog racer..
Fra : Holm

Dato : 07-12-03 14:41

Jeg er ved at samle viden om kropssproget på forskellige hunderacer , og
sammenhængen mellem deres psyke.

Det tog sit udspring i en diskussion jeg havde med en anden træner , om
hvorvidt en hund med meget synlige kropssignaler reagerede stærkere på
straf/ros psykisk...
forstået således :
Min border blanding reagerer meget kraftigt "synligt" på ros eller skæld ud
, hans hale ryger helt ind mellem benene , ørerne lægges ned , mundvigene
bliver lange , hovedet og hele kroppen dukkes...ved irettesættelser ( også
små ) , og ved ros (selv meget lidt) kan han tænde helt af og blive totalt
fjollet !

Vi snakkede om , om det så var fordi hans "psyke" var svag...eller om det
ikke betød så meget mentalt , selvom han viser det så kraftigt !
Underkaster en hund sig meget voldsomt (fysisk) er det ikke ensbetydende med
at den har en nervøs/svag psyke , men nogle racer har bare et tydeligere
kropssprog end andre !?
Kan to hunde eks border og labrador , som får den samme irettesættelse , og
som reagerer vidt forskelligt rent kropsligt , alligevel opleve
straffen/rosen på samme måde mentalt ?
(det er måske et lidt kryptisk spørgsmål , håber nogen af jer forstår
mig..)

Hvad mener I ?
Han er ikke nervøs for nye ting , mennesker , opgaver og han kaster sig uden
tøven ud i alle mulige udfordringer.

Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer på dette område , hvordan reagerer
jeres hunde på straf/ros med kropssproget ?

Nogle hunde behøver kun et lille bitte "nej" før de næsten kryber , mens
andre skal irettesættes meget kraftigt .
Er det er spørgsmål om racer ?
Jeg har set flere border/hyrdehunde krybe som om de får tæsk ( ved godt at
racen er meget "lavtgående" normalt )
Men derfor kan de vel sagtens have en rigtig stærk psyke alligevel !

Jeg ser derimod sjældent f.eks labrador , krybe...

Lidt sjovt er det da at "forske" i .

Fortæl om jeres oplevelser , så vil jeg blive glad .

Mange hilsener
Holm

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 15:41

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer på dette område , hvordan reagerer
> jeres hunde på straf/ros med kropssproget ?

Buffy ( labrador ) og Daffy ( GD ) reagerer ved, at kigge på en, når man
siger nej. Deres hale er stadig højt løftet, men de stopper som regel, med
den uønskede handling. Altså ikke det store, at bemærke på deres kropssprog.
Buffy bliver dog altid meget glad, når hun får ros, hvor Daffy er mere: Ja,
ja, jeg ved da godt, at jeg er god.

> Nogle hunde behøver kun et lille bitte "nej" før de næsten kryber , mens
> andre skal irettesættes meget kraftigt .
> Er det er spørgsmål om racer ?

Det er muligt, at det er et racespørgsmål. Jeg skal ikke kunne sige det.

> Jeg har set flere border/hyrdehunde krybe som om de får tæsk ( ved godt at
> racen er meget "lavtgående" normalt )
> Men derfor kan de vel sagtens have en rigtig stærk psyke alligevel !

Nu kender jeg ikke så meget til Border collien. Jeg mødte dog en i går, der
sad på forsædet i en bil og den var vældig begejstret, da jeg hilste på den.
Hele bagkroppen vrikkede frem og tilbage og den var enormt glad, at se på.
En Border collie + andre hyrdehunde, bruger måske deres kropssprog mere, end
andre racer, da de jo skal bruge det i deres "arbejde"?

> Jeg ser derimod sjældent f.eks labrador , krybe...

Jeg har set en Labrador krybe, men det var ejerens skyld, ellers har du ret.
Det ses sjældent.

> Lidt sjovt er det da at "forske" i .

Helt sikkert.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Essoxfly

Dato : 07-12-03 16:20

"" skrev d. 07-12-03 15:41 dette indlæg :

> [...]
> andre racer, da de jo skal bruge det i deres "arbejde"?

> Jeg har set en Labrador krybe, men det var ejerens skyld, ellers har

Hej Holm.
Din iagttagelse er korrekt, Border Collien´s psyke er desværre meget nem
at nedbryde.
Udover den har det bedst med meget aktivitet er det netop derfor den
ikke anbefales i børnefamilier. Så pas endelig på med opdragelses
metoderne, selvom det kan være temmelig træls at komme hjem til
gennemtyggede møbler sko og ligende.
Mvh. Essoxfly.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 07-12-03 16:16

Jeg synes det er et interessant emne du har sat dig for at undersøge,
og håber du vil fortælle lidt om det her i gruppen når du har nogle
konklusioner.

Mit bidrag ligner Buffys:

Min hund er en schæfertæve. Jeg kan ikke se nævneværdige reaktioner i
hendes kropssprog på ros, irettesættelse og skældud. Men det virker
stort set alligevel. Hun har en relativ stærk psyke og skræmmes ikke
let.
Jeg skal lige tilføje at jeg vil ikke opkaste mig til ekspert i
aflæsning af hundes kropssprog, men det som du beskriver for din
borderblanding er der i hvert fald ikke tale om.

Mvh
Søren

Fra : Fessor

Dato : 07-12-03 16:16

Jeg har en Boston Terrier , den er født uden hale, den kan altså ikke
kommunikere med halen.
Med dette " Handicap " er den nød til at kommunikere mere med resten af
kroppen , for at få
sagt det der skal siges. Og det gør den så .
Det er i hvertilfælde min udlægning af , at den kommunikerer ret meget med
hele kroppen.

Fessor

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 07-12-03 18:18

Hej Holm

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer på dette område , hvordan reagerer
> jeres hunde på straf/ros med kropssproget ?

Jeg har en Dansk/Svensk gårdhund ( han hund på sanrt 3 år ).

Får han ros ( hvilket han gøre rigtig tit ) er han helt opp ei skyerne, han
logre helt vidt, og er næsten ikke til at få ned igen, samtidig med at han
blevet meget "mor/far" syg, ved at snog sig om vores ben som en anden kat.

Får han "skæld ud", kigger han meget bebrejdende på os, samtidig med at kan
lister stille og roligt i sin kurv ( hvis den selvfølgelig er i nærheden ).
somme tider bliver han også meget "mor/far" syg, lige som når han får ros,
somom han vil siger "undskyld".

I øvrigt rigtig godt indlæg, meget spændende

Mange interesseret hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Maks Gabrielsen

Dato : 07-12-03 19:08

Jeg tror, du vil få problemer med den analyse, da der - efter mine
erfaringer - er lige så stor varians mellem individer, som mellem racer.

Maks

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 21:09

"Maks Gabrielsen" <maks.gabrielsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror, du vil få problemer med den analyse, da der - efter mine
> erfaringer - er lige så stor varians mellem individer, som mellem racer.

Selvfølgelig har en hvalps opvækst osv. meget, at sige. Ligesom der i det
samme kuld hvalpe, kan udvikle sig meget forskellige voksne hunde.
Det vil dog være sjovt, at vide om ikke også racen, har noget, at sige.
Racer som Schæfer, Labrador og Foxterrier ser jeg f.eks. ( generalt ), som
meget " stærke " racer. I hvert fald størstedelen, af dem jeg har mødt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-12-03 06:21

On Sun, 7 Dec 2003 21:09:20 +0100, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

> [...]
>meget " stærke " racer. I hvert fald størstedelen, af dem jeg har mødt.

,,hvornår er en race stærk ? jeg vil give dig ret i schæferen og
foxterrieren faktisk alle terriere men labradoren er da en blød hund
mener jeg, men det kommer an på hvornår du mener at en race er stærk ?

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-03 22:10

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> ,,hvornår er en race stærk ? jeg vil give dig ret i schæferen og
> foxterrieren faktisk alle terriere men labradoren er da en blød hund
> mener jeg, men det kommer an på hvornår du mener at en race er stærk ?

En "stærk " race, er for mig en hund, hvor den ikke viser hele tiden, med
kropssproget, om den er bange, glad, fornærmet osv. Altså rimelig neutral,
at se på, også når man f.eks siger nej, til den. En modig hund, ser jeg også
som en stærk hund. Det er her foxterrien ( og måske også andre terriere ? )
kommer ind.

Jeg troede også, at en Labrador var en blød hund, men det synes jeg ikke
passer på vores egen hund og heller ikke på de andre Labrador, som vi har
mødt.

Det er dog et meget svært emne, at sætte sig ind i, eller blive klog på....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-12-03 08:04

On Sun, 7 Dec 2003 22:09:44 +0100, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

> [...]
>som en stærk hund. Det er her foxterrien ( og måske også andre terriere ? )

,måske kan man også sige at istedet for at den viser at den er bange
som nogle vil se det så kan det jo være at den viser at den er
underlegen af respekt for sin herre ? de fleste terriere af de rene
terrierracer mener jeg at er meget stædige og derfor ikke underkaster
sig så meget som andre racer gør de er måske mindre behagesyge ?
jeg vil kalde det for behagesyge hvis der er noget der hedder det
min hund bliver meget utilpas ked af det hvis jeg skælder ham ud, men
absolut ikke bange, og ville det så være modigt af ham at ikke vise
det med sit kropssprog overfor mig hvis han ikke har det godt ? det
syntes jeg ikke, der er mange andre situationer hvor han er ekstremt
modig mere end nogle andre racer mener jeg, men han vil fandme ikke
have at jeg er sur på ham, for så skal han nok gøre alt for at gøre
det godt igen, det ser jeg nu ikke som et svaghedstegn. Min hund viser
alle tegnene på glæde raserri men fornærmet har han nu aldrig været,
han kan måske være lidt nedtrygt hvis jeg ikke gidder at lege med ham
men ikke fornærmet, for det skal man vel sammenligne med den form som
mennesker bruger og det tager jo tid at gå og være fornærmet og man
skal lades som om man er sur selv om man ikke er og lades som om ting
der er sjove ikke er det osv, måske andre hunde kan være det men jeg
har ikke oplevet det med min.

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 11:28

> [...]

> ,måske kan man også sige at istedet for at den viser at den er bange
> som nogle vil se det så kan det jo være at den viser at den er

Vores hunde kan godt vise respekt, for deres ejere ( os ), men det udtrykker
sig, ikke så voldsomt, som f.eks. Border collien bliver beskrevet.
Buffy var før sin sygdom, meget hurtigt over ved en, hvis man var sur også
selvom man ikke var sur på hende. Lige nu er hun meget svær, at finde ud af.
Hun er meget hvalpet i sin opførsel.

Det kunne jo godt tyde på, at Border collien, bruger sit kropssprog x-stra
meget, som den beskrives her i tråden uden, at den er bange. Det samme gør
sig måske gældende for Amstaffen, hvorimod andre racer er mere dæmpet i
deres kropssprog.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-12-03 06:19

On Sun, 7 Dec 2003 19:07:40 +0100, "Maks Gabrielsen"
<maks.gabrielsen@mail.dk> wrote:

>Jeg tror, du vil få problemer med den analyse, da der - efter mine
>erfaringer - er lige så stor varians mellem individer, som mellem racer.
>
>Maks

,ja det er rigtigt, jeg har haft 2 af samme race de fører halen på
vidt forskellige måder, og kigger på mig på vidt forskellige måder,
selv om de selvfølgelig har nogle grundliggende træk der hører til
racen, ham jeg har nu ligger tidt poten op på os hvis der er noget han
gerne vil have, det gjorde min gamle aldrig, han brugte bare
hundeøjene alene, den nye bruger alle triks selv om det ikke er
nødvendigt man kan vist ikke generalisere .

Fra : Holm

Dato : 07-12-03 22:13

> [...]
> Jeg tror, du vil få problemer med den analyse, da der - efter mine
> erfaringer - er lige så stor varians mellem individer, som mellem racer.

Hej Maks
Jae ..måske , det er jo også derfor jeg samler oplysninger )
Meningen er jo netop at se om der ER nogen sammenhæng overhovedet !

Venlig hilsen Holm

Fra : KennelKipler

Dato : 08-12-03 00:08

"Holm" skrev d. 07-12-03 14:41 dette indlæg :

Hej Holm,

Jeg har amstaffs, og dem vil folk nok betegne som en stærk race. Men de
danskavlede hunde er mere bløde end de importerede. Noget avlerne
bevidst er gået efter, for at skabe hunde som passer ind som
familiehunde.
Så blandt amstaffs kan du finde hunde som reagerer overdrevent på
irettesættelser, men du kan også finde dem som er helt ekstremt stærke
hunde, som du ikke umiddelbart kan se på om de har modtaget din kommando
før de udfører den. Ingen dæmpende signaler fra dem.

Jeg tror ikke man kan generalisere omkring dette spørgsmål
racespecifikt. Det afhænger udelukkende af den enkelte hunds psyke og
hvor godt ejeren læser den, for læser man den dårligt risikerer man jo
også bare at den gør sig tydeligere i sit udtryk.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-12-03 19:06

On Sun, 07 Dec 2003 23:07:49 GMT, "KennelKipler"
<KennelKipler.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>hunde, som du ikke umiddelbart kan se på om de har modtaget din kommando
>før de udfører den. Ingen dæmpende signaler fra dem.

,jammen ser du det som en stærk hund ? vil hunden så være stærkere jo
mere ligeglad den er med ejeren ? jo mere ligeglad den er med at vise
underkastelse overfor ejeren er det så det samme som at den er stærk ?
hvad så med de hunde der underkaster sig alle andre hunde er de ikke
stærke ?

jeg ser absolut ikke en hund der er ligeglad med ejeren, en hund der
ikke viser sig underlegen med sine signaler, som svag ! hvad skulle
man med sådan en hund ? så kan man ligeså godt have en kat ? de er
stærke så de er nemlig ligeglade med en og går deres vej når de
vil og hører ikke efter osv

det jeg syntes at er intrasant her er hvornår man syntes at en hund er
stærk ?

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 13:03

> [...]

> underkastelse overfor ejeren er det så det samme som at den er stærk ?
> hvad så med de hunde der underkaster sig alle andre hunde er de ikke

Der er jo forskellige måder, at vise underkastelse på: Nogen hunde vil måske
tage halen mellem benene, smaske, lægge ørene ned osv., hvor andre hunde vil
nøjes med, at smaske og kigge til siden.
Buffy har altid underkastet sig andre hunde, hvilket jeg mener gør hende til
en stærk hund. Daffy derimod, kan slet ikke med andre hunde. Det skyldes vel
en usikkerhed hos ham, pga. dårlig socialisering. Han har lært leg osv. af
Buffy, men derfra og så til omgang med fremmede hunde. Det er svært, især
fordi han er så stor ( og gammel ), som han er.

> jeg ser absolut ikke en hund der er ligeglad med ejeren, en hund der
> ikke viser sig underlegen med sine signaler, som svag !

En hund behøves ikke, at være ligeglad med ejeren, fordi dens kropssignaler
er mere dæmpet.

Jeg har haft, at gøre med sky, bange og dårlig præget hunde og her er der
tale om meget svage hunde, hvor man skal passe meget på, hvad man selv
udsender af signaler. Det kræver meget arbejde, at rette sådan en hund op.
De hunde, der udviser samme overdrevne kropssprog, med en alm opvækst, vil
jeg så betegne som en blød hund.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-12-03 02:21

>En hund behøves ikke, at være ligeglad med ejeren, fordi dens kropssignaler
>er mere dæmpet.

nej måske ikke ligeglad men måske bare ikke så behagesyg som andre
,og hvordan ved du at den ikke er ligeglad med ejeren, når den ikke
viser andet ? hvis hunden ikke viser med sit sprog at den er glad når
den er sammen med ejeren, hvordan kan du så vide om den er glad ? det
er den vel ikke hvis den ikke viser det vel ? hvis hunden ikke viser
sin glæde så er det da fordi den ikke er glad ikke ? og hvis den ikke
viser sig underlegen overfor sin ejer når han irettesætter den så må
det da være fordi den er ligeglad med at tilfredsstille ham ikke ?
fordi den ikke har så meget respekt for ham.

> [...]
>De hunde, der udviser samme overdrevne kropssprog, med en alm opvækst, vil

,,,,nu ved jeg jo ikke hvad det er for et overdrevet kropssprog du
hentyder til, så det kan jeg jo ikke udtale mig om, men at en hund
sender tydelige kropssignaler om hvordan den har det til sin ejer, ser
jeg absolut ikke som svagt, men som klog adfærd, og samtidig et tegn
på at hunden er knyttet til ejeren, og at det derfor betyder meget for
hunden at komunikere med ejeren.

jeg kan give et lidt politisk/historisk ukorekt eksempel, men nogle af
de bedste kamphunde der har eksisteret, i gamle dage, sloges bedst
hvis de hele tiden kunne se deres ejer ud af øjenkrogen, derfor gik
ejerene rundt i cirkler i ringen/pitten for at hunden ikke skulle
blive nervøs over hvor ejeren var henne, for hvis de blev i tvivl om
det, ville de ikke kunne slås lige så godt. Disse hunde var så
ekstremt knyttet til ejeren at de faktisk kunne dø af sorg/sult hvis
de blev ladt alene som lænkehunde! og de ville skam vise alle
svage hunde, at de er ekstremt knyttede til mennesker og det betyder
alt i deres verden hvad ejeren syntes om dem, og hvordan ejeren har
det ? jeg har aldrig hørt nogen sige om disse gamle kamphunde at de
skulle være svage. Men der er selvfølgelig forskellige meninger om alt
nogle racer er klart mere tilknyttede til deres ejer end andre og
vil bruge alt deres kropssprog, det gør dem ikke til svage hunde eller
de andre til dårligere hunde det er jo en smagssag hvad man kan lide
efter min mening.

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 17:38

> [...]

> det da være fordi den er ligeglad med at tilfredsstille ham ikke ?
> fordi den ikke har så meget respekt for ham.

Jeg taler ikke om hunde, der slet ikke viser noget kropssprog, men om hunde,
der viser det mere tydeligt, end andre..
Der er forskel på, om din hund går helt i knæ, med halen imellem benene, når
du siger nej eller om den bare stopper den uønskede handling, eller om den
kigger væk og stopper den uønskede handling. Der er jo mange muligheder...

> ,,,,nu ved jeg jo ikke hvad det er for et overdrevet kropssprog du
> hentyder til,

Jeg hentyder til lidt af det, som Holm beskriver: Enten overdrevet
underdanig eller overdrevet glad. Buffy kan godt blive overstadig

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 17:52

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

Blev vidst ikke helt færdig, med at skrive...

>Buffy kan godt blive overstadig og meget glad, når hun får ros.
Hendes hale er dog lige så højt løftet, når man skælder ud, men hun stopper
for det meste, hvad hun er i gang med.
Buffy var dog meget behagesyg, før hun fik hjernebetændelse.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-12-03 18:38

On Mon, 8 Dec 2003 17:52:06 +0100, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

> [...]
>for det meste, hvad hun er i gang med.
>Buffy var dog meget behagesyg, før hun fik hjernebetændelse.

,det er måske ikke gået helt over eller ?

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-03 12:11

> ,det er måske ikke gået helt over eller ?

Hun har fået livsglæden tilbage. Hun er også blevet renlig og kan komme når
man kalder igen. Må mange måder ligner hun den " gamle " Buffy. Hun er dog
blevet meget hvalpet igen: Bider i ting og er i det hele taget meget
hvalpekåd i opførelsen. Vi tør nu godt tro på, at hun bliver nogenlunde, sig
selv igen. Hun skal bare lige blive " voksen " ...igen...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : KennelKipler

Dato : 08-12-03 23:16

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 08-12-03 19:06 dette indlæg :

Hej Punish,

Jeg taler _slet_ ikke om en hund som er ligeglad med sin ejer.
Men hvis man besøger en træningsplads, vil man kunne iagttage deres
adfærd. Tager vi en lille flok hunde, hvor der deriblandt er én meget
stærk tæve, vil man kunne se at hun reagerer på de andre hundes
være rimelig trænet for at se hvilke signaler hun sender.
De hunde som er usikre, dem som jeg vil betegne svage, er overdrevent
tydelige i deres signaler, og den stærke tæve kan faktisk finde på at
reagere på dette, og gå ind og irettesætte den svage hund.
Simpelthen for at fortælle at den skal slappe af, for der er ingen grund
til at være så usikker. Og det hjælper. Den svage hund slapper af og
bliver mere afslappet i at sende dæmpende signaler.
To stærke tæver kan godt gå tur sammen, men de vil ikke have særlig
meget med hinanden at gøre.
Stærke hunde som slås undgår at skade modparten, hvis ikke slåskampen
udvikler sig.

Håber det kastede lidt lys over hvad jeg mener er stærk/svag.

-En hund som er ligeglad med ejeren er ikke stærk men voldsomt
misforstået og mangler flokfornemmelse.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-12-03 18:38

On Mon, 08 Dec 2003 22:15:50 GMT, "KennelKipler"
> [...]

>meget med hinanden at gøre.
>Stærke hunde som slås undgår at skade modparten, hvis ikke slåskampen

,ja men der er jo en verden til forskel på hvordan min hund er overfor
andre hunde og hvordan han er herhjemme, så nu er jeg lidt i tvivl om
hvilken af situationerne vi snakker om

Fra : KennelKipler

Dato : 09-12-03 10:13

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 09-12-03 18:38 dette indlæg :

> ,ja men der er jo en verden til forskel på hvordan min hund er overfor
> andre hunde og hvordan han er herhjemme, så nu er jeg lidt i tvivl om
> hvilken af situationerne vi snakker om

Hej Punish.

Jamen jeg er heller ikke helt sikker på hvor du vil hen nu?
Men selvfølgelig er de forskel på hvordan han er hjemme sammen med dig,
og så overfor hunde i møder. Også selvom det er hunde i møder tit.
I jeres hverdag danner I jo en flok, og her er jeres grænser nok rimelig
tydelige I har fundet jeres pladser ifht. hinanden. Så derfor vil hans
Når I er ude, og møder nogen, så kig på hans signaler. Hvorledes
fordeler han sin vægt? Er hans hoved oppe eller sænket? Hvad med ørerne
og mundvigene?

Faktisk er det nok ikke korrekt at sige stærk/svag men nok bedre at sige
overlegen/underlegen.

Mine egne hunde er da også helt anderledes overfor hinanden end de er
overfor hunde vi lufter sammen med eller bare møder.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-12-03 23:50

On Tue, 09 Dec 2003 09:12:51 GMT, "KennelKipler"
> [...]

>Når I er ude, og møder nogen, så kig på hans signaler. Hvorledes
>fordeler han sin vægt? Er hans hoved oppe eller sænket? Hvad med ørerne

,jammen uden for er han overlegen han mener faktisk at han er konge
indenfor er det mig der er overlegen men på en lidt mere afslappet
måde end han er det udenfor jeg er ikke i tvivl om hans kropssprog
på nogen måde, mente bare at han ikke er svag fordi han er mig
underlegen, det er jo fordi han ved at jeg bestemmer osv, og det er jo
meget klogt at vide.

Fra : KennelKipler

Dato : 09-12-03 16:56

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 09-12-03 23:50 dette indlæg :

Hej Punish,

Nej selvfølgelig er han ikke svag fordi han ved at han rangerer under
dig. Det vil jeg faktisk kalde klog!
Min stærke tæve laver "flinke ører" til alle mennesker, og det er da
fordi hun ved at de 2 benede de rangerer højest.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Rikke Andersen

Dato : 08-12-03 09:04

> [...]
med
> at den har en nervøs/svag psyke , men nogle racer har bare et tydeligere

Hej Holm

Ingen regler uden undtagelser naturligvis - men generelt er en Border Collie
en blød hund, der er meget meget følsom overfor selv bittesmå signaler. Så
de ting de beskriver er ikke nødvendigvis et udtryk for en svag psyke men
lyder meget typisk for en Border Collie.

Rikke

Fra : Sverre Stokke

Dato : 08-12-03 09:54

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> skriver:
> [...]
>de ting de beskriver er ikke nødvendigvis et udtryk for en svag psyke men
>lyder meget typisk for en Border Collie.

Jeg har en 1,5 år gammel blanding mellem Airdale Terrier og Border Line
Collie, og helt ærligt - jeg kan ikke finde ud af ham. Nogen gange er ham
så blød som en nyfødt kattekilling og andre så hård at der slet ikke er
hul igennem til ham.

Hilsen Sverre.

Fra : Holm

Dato : 08-12-03 12:44

(klip)
> [...]
> Collie, og helt ærligt - jeg kan ikke finde ud af ham. Nogen gange er ham
> så blød som en nyfødt kattekilling og andre så hård at der slet ikke er

Hej Sverre , og alle som har svaret her i tråden!

Hvor er det bare spændende at læse alle jeres indlæg ,...jeg synes alle er
kommet med gode meninger og teorier , og jeg har da kunnet bruge alle !

Jeg har nu spurgt min hund , og han siger " Jeps , de har allesammen
ret....og husk lige at nogen gange har selv en hund en dårlig dag , og det
kan også virke på de dæmpende signaler...men giver du mig min bold og et
kødben , så skal jeg vise dig en møj GLAD hund...det er det vi vovser trives
bedst med ...glæde !!!"

Grunden til den her tråd tog sit udgangspunkt i alle de fortvivlede folk jeg
har mødt på træningspladsen , som har hunde der reagerer voldsomt
underkastende , selvom de nærmest ikke kunne høre det forsigtige lille "nej"
deres ejere kom med.

Det er faktisk meget sværere at have med sådanne "tydelige" hunde at gøre ,
fordi mange andre klart tolker det som : "Nå de slår nok deres hund ...siden
den kryber sådan !! "

Man føler sig skyldig i revselse , uden nogensinde at have brugt vold på
nogen måde !!!

Min egen defination på dette indlæg er at der overvejende er nogle racer som
er mere kropsligt tydelige , især Borderen , men at der hos alle racer kan
forekomme store variationer af kropssignaler.
Derudover tror jeg at en hund med meget tydelig underkastelse , ikke
nødvendigvis føler det som en hårdere straf , end en hund med mindre tydelig
kropssprog , det handler om vores tolkning og om hvorvidt vi kender vores
hunde godt nok til at vide hvordan den har det psykisk.

Min egen hund er ( har jeg bemærket nu ) mere underkastende indendørs , hvis
han irettesættes , end han er udendørs overfor samme komando.....er det mon
fordi at huset er MIT territorie , og udenfor , i skov , have osv. har han
mere indflydelse ( efter hans hovede..) ???
Ja det er jo nærmest et nyt spørgsmål ikke ???

Vovede hilsener
Holm

Fra : skingur

Dato : 08-12-03 23:16

"Holm" skrev d. 08-12-03 12:44 dette indlæg :
> [...]
kan
> forekomme store variationer af kropssignaler.

Hej
Faktisk sad veninden og jeg den anden dag og ærgrede os VILDT over at vi
ike havde et videokamera, for vi kunne have optaget HELE repetoiret af
en labradors dæmpende signaler.. fra at vende siden til, slikke i
mundvigene, legebuk, vende rumpen til, ikke se i øjnene, "kysse"
forsigtigt, bevæge sig forsigtigt m.m. Hele seancen foregik mellem et 6
måneder gammelt shetlandsføl og omtalte labrador. Hvis du vil have
Torsted!

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Holm

Dato : 09-12-03 01:19

(klip)
> [...]
> forsigtigt, bevæge sig forsigtigt m.m. Hele seancen foregik mellem et 6
> måneder gammelt shetlandsføl og omtalte labrador. Hvis du vil have

Hej Christina

NØØØJ , det gad jeg godt se , har fulgt med i hestegruppen også...hvor jeg
så du havde fået shettere...nuserheste !!
Det er i øvrigt sjovt at se hvordan hunde bruger hele repetoraret af
( eller måske gør de..? hvem ved )

Håber ham der G har det rigtig godt , ...;0))))

Mange hilsener Holm .0))