Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor stor opløsning har et alm. billede ?
Fra : Sebastian Zamorski

Dato : 07-12-03 12:21

Kan man sige noget om hvor stor en opløsning et foto taget med alm. 35 mm.
film har ?
Jeg spørger for at kunne sammenligne en smule med et digitalt billede...

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 07-12-03 12:30
Fra : Sebastian Zamorski

Dato : 07-12-03 12:35

Dit link fortæller noget om definitionen på pixels/opløsning hvilket jeg er
helt med på.
Men jeg synes ikke rigtig jeg kan bruge informationen til at få svar på mit
spg.

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 07-12-03 12:53

Nu kan man ikke helt sammenligne det, men der siges at et 35mm negativ vil
have en opløsning svarende til ca. 22 mill. pixels. Det menneskelige øje kan
skelne mellem ca. 120 mill. pixels.
Håber det var det svar du søgte.

Hilsen Hans - homepage: www.fotofritid.dk
klik på Coppermine logoet for at se nyeste billeder.

---

Fra : rAnders

Dato : 07-12-03 22:23

"Hans Chr. Sørensen" <hcstune-no-spam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have en opløsning svarende til ca. 22 mill. pixels. Det menneskelige øje

Hmm så dukker der et nyt spørgsmål op: hvad er opløsningen på papiret man
bruger til at fremkalde billederne på. !!?

rAnders.

Fra : 2rb1

Dato : 07-12-03 12:55

Jeg læste for nogen tid siden (ca.1 1/2 år siden) en artikkel fra
udviklingsdirektøren for Kodak's digitale afdeling, at en dårlig farvefilm
35mm. har det der svarer til ca. 11-12 mill. pix. og de bedste har det der
svarer til 16-20 mill. pix.
Nu ved jeg så også at en masse herinde vil sige det imod, men men.... en
udviklingsdirektør fra Kodak's digi. afd. - jeg tror jeg vælger at tro på
ham ;0)

/2rb1

Fra : emj

Dato : 07-12-03 13:06

On Sun, 7 Dec 2003 12:54:37 +0100, "2rb1" <daws@do.dk> wrote:

> [...]
>udviklingsdirektør fra Kodak's digi. afd. - jeg tror jeg vælger at tro på

Nu er Kodaks digitale kameraer jo ikke ligefrem noget, man går og
sukker efter. Måske det skyldes deres udviklingsdirektør

Hilsen emj

--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-12-03 13:10

"emj" <emj@adresseløs.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er Kodaks digitale kameraer jo ikke ligefrem noget, man går og
> sukker efter.

Kodak DCS-14n - godt, vi ikke går og sukker efter sådan et skodkamera...

--
-Jens B.

Fra : 2rb1

Dato : 07-12-03 15:51

JA .. hva' ska man dog med et sådanne et ;0) *LOL*

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-12-03 15:40

> [...]
> film har ?
> Jeg spørger for at kunne sammenligne en smule med et digitalt billede...

Der kan regnes på dette på et utal af forskellige måder. Og det bliver der !
Jesper gav nyligt to links til luminous-landscape og de gav i hvert fald mig
noget at tænke over. Ifgl. det 2. link giver en 6 Mp DSLR (D60)bedre
billeder end en 35 mm. film - ikke mere opløsning, men mindre støj. Og det
må vel være det der tæller : hvad der kommer ud i den sidste ende. Og næsten
lige så god opløsning som mellemformat, men igen mindre støj.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jack L.

Dato : 07-12-03 16:47

Sebastian Zamorski wrote:
> Kan man sige noget om hvor stor en opløsning et foto taget med alm.
> 35 mm. film har ?
> Jeg spørger for at kunne sammenligne en smule med et digitalt
> billede...

Det kan i princippet vel ikke være muligt at udregne NØJAGTIG opløsningen på
en almindelig 35 mm film, da sådan en udregning svarer til A/D-konvertering
hvilket uundgåeligt medfører kvantiseringsstøj uanset hvor mange decimaler
man bruger. Oder was?

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-12-03 18:05

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
A/D-konvertering
> hvilket uundgåeligt medfører kvantiseringsstøj uanset hvor mange

Hmm. Du kan vel streng taget optælle de fysiske korn på en (fremkaldt)
film, og således undgå en A/D-konvertering.

--
-Jens B.

Fra : Mic Holm

Dato : 07-12-03 19:23

Nej, for kornene er ikke "i" filmen. De dannes som en kemisk process, mens
negativet exponeres. Først samler kemien store klumper, som så skilles (lidt
lige som en sovs der skiller) mens negativet exponeres. Derfor bliver
kornene grovere hvis man "presser" negativet, fordi negativet ikke er
exponeret "færdigt"

Et VEL exponeret negativ har derfor langt højere opløsning end eet der er
underexponeret bare een blænde. Derfor er det også svært at sige hvor høj
opløsning et negativ har.

Kornstørrelsen (og dermed opløsningen) variere også med ISO værdien og med
om der er negativ eller positiv film.

--Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-12-03 19:24

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse

> Nej, for kornene er ikke "i" filmen.

Lagde du mærke til min parantes?

--
-Jens B.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-12-03 11:02

> Hmm. Du kan vel streng taget optælle de fysiske korn på en (fremkaldt)
> film, og således undgå en A/D-konvertering.
> -Jens B.

Se hvorfor dette vil være meget svært undtagen med ekstrem oversampling:
http://www.imx.nl/photosite/technical/Filmbasics/filmbasics.html
Tilsvarende oversampling ville selfølgelig være nødvendigt hvis man skulle
gengive pixeleringen i et digital billede vha. film.

michael nielsen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 07-12-03 19:13

Hej
> [...]
> film har ?
> Jeg spørger for at kunne sammenligne en smule med et digitalt billede...

Jeg fandt et interessant link der muligvis kan besvare dit spørgsmål:

http://www.crystalcanyons.net/Pages/TechNotes/FilmVsCP5000.shtm

Mvh. Tommy

Fra : Christian

Dato : 10-12-03 01:09

On Sun, 7 Dec 2003 12:21:20 +0100, "Sebastian Zamorski"
<info@sezam.dk> wrote:

>Kan man sige noget om hvor stor en opløsning et foto taget med alm. 35 mm.
>film har ?
>Jeg spørger for at kunne sammenligne en smule med et digitalt billede...

I stedet for al den teori, der er i alle de svar, du har fået indtil
nu, tror jeg du kan bruge disse tal fra Thomas Nykrogs bog "Digital
fotografering". Han siger, at et TV-billede har noget, der ville
svare til 200.000 pixels, et almindeligt farvebillede ca. 20.000.000
pixels og menneskets øje 6 gange så meget, eller 120.000.000 pixels.
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : emj

Dato : 10-12-03 01:45

On Wed, 10 Dec 2003 01:09:06 +0100, Christian
<chr.jessen@tdc_væk_adsl.dk> wrote:

> [...]
>svare til 200.000 pixels, et almindeligt farvebillede ca. 20.000.000
>pixels og menneskets øje 6 gange så meget, eller 120.000.000 pixels.

Det er jo meget godt, men hvor mange pixels kan man proppe ind på et
stykke fotopapir?
Hilsen emj
--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-12-03 08:04

http://www.fotoportal.dk/artikler/oplosning.aspx fortæller lidt om det

Fra : Jon Leo Munkli

Dato : 10-12-03 17:40

...jeg kan ihvertfall fortelle at de fleste fotobutikker som fremkaller
digitalt (i Norge), anbefaler minimum 1.3 Mpixel til 10x15cm papir..mens
2.0 - 5.0 Mpixel alltid er det beste..

"emj" <emj@adresseløs.dk> skrev i melding

Fra : emj

Dato : 10-12-03 19:25

On Wed, 10 Dec 2003 17:40:03 +0100, "Jon Leo Munkli"
<jonleo@online.no> wrote:

>..jeg kan ihvertfall fortelle at de fleste fotobutikker som fremkaller
>digitalt (i Norge), anbefaler minimum 1.3 Mpixel til 10x15cm papir..mens
>2.0 - 5.0 Mpixel alltid er det beste..

Det er noget vrøvl at skrive at 2-5 MP altid er det bedste. Det er
ganske enkelt den slags påstande, der får førstegangskøbere til at
fare i ALDI og købe et 5MP digi til 2300 kr.

Hilsen emj
--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : Egon Stich

Dato : 10-12-03 21:17

I "Gamle" dage fandtes der nogle ark med påtrykte linier med forskellig
tykkelse og afstand.
Man fotograferede dette og talte ganske enkelt antallet af synlige striber.
Ud fra dette fik man opløsningen af negativet med den foretagne fremkaldelse
og alle andre varianter.
Kan findes i gamle fotobøger.

MVH
Egon.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-12-03 20:57

Jon Leo Munkli skrev:

> ..jeg kan ihvertfall fortelle at de fleste fotobutikker som fremkaller
> digitalt (i Norge), anbefaler minimum 1.3 Mpixel til 10x15cm papir..mens
> 2.0 - 5.0 Mpixel alltid er det beste..

(dvs 5.1 er ikke godt? )

Har du i øvrigt overvejet at de fleste af de butikker har en væsentlig
fordel af at fortælle kunderne at de skal købe kameraer som er større og
har flere megapixel fordi de 1) sælger kameraer ved siden af at sælge
fremkaldelser, og 2) også sælger hukommelseskort ?

mvh

Jesper Brunholm