hjemmelavet marcipan - holdbarhed
Fra : Carina

Dato : 07-12-03 09:44

Hej

Hvis jeg laver marcipan af følgende opskrift, tror I så det vil kunne holde
sig frem til jul?

Hjemmelavet marcipan-masse

Ingredienser:
225 g sukker
2½ dl koldt vand
500 g mandler uden hinde (gerne spanske)

Fremgangsmåde:
Mandlerne ristes ganske kort. Vand og sukker koges i ca. 5 min (sirup).
Mandlerne blendes fint, hvorefter siruppen hældes i lidt efter lidt. Massen
blendes nu til den ønskede finhed - ca. 2-3 minutter.

Marcipanen ristes ganske kort på en tør pande, hvorefter den pakkes ind i
film og sættes på køl.

Når marcipanen er kold, æltes den godt sammen, pakkes i poser og sættes på
køl. Denne marcipan kan nu bruges til kransekagekonfekt, råmarcipan m/likør
og til bagværk.

VH
..Carina

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 07-12-03 13:24

On Sun, 7 Dec 2003 09:44:03 +0100, "Carina" <carwina@hotmail.com>
wrote:
>Hvis jeg laver marcipan af følgende opskrift, tror I så det vil kunne holde
>sig frem til jul?

Ja det tror jeg. Vi bruger nogenlunde den samme opskrift, og det kan
godt holde sig, det største problem er at holde fingerne fra det

>Marcipanen ristes ganske kort på en tør pande, hvorefter den pakkes ind i
>film og sættes på køl.

Jeg ved ikke helt hvad formålet er med at riste marcipanen, det plejer
vi ikke at gøre.

Jeg vil tror at en foodprocessor er mere velegnet end en blender, men
ligemeget hvad du bruger kan du bruge den regel at det ikke kan blive
blendet for fint så lad den bare køre i laaaang tid.

Hvis du ikke har prøvet at lave din egen marcipan har du helt klart
noget at glæde dig til, smagen er langt bedre. Jeg har aldrig rigtig
synes om købe marcipan fordi det klør i ganen når jeg spiser det
(sikkert en eller anden form for overfølsomhed overfor abrikos
kerner), den hjemmelavede har slet ikke den effekt.

mvh
Anders

Fra : Carina

Dato : 07-12-03 19:20

"Anders H. Andersen":

> Ja det tror jeg. Vi bruger nogenlunde den samme opskrift, og det kan
> godt holde sig, det største problem er at holde fingerne fra det

Ja!

> Jeg ved ikke helt hvad formålet er med at riste marcipanen, det plejer
> vi ikke at gøre.

Nej, faktisk har jeg bestemt mig for at undlade dén del af det. Kan nemlig
heller ikke lige se meningen med det?

> Jeg vil tror at en foodprocessor er mere velegnet end en blender, men
> ligemeget hvad du bruger kan du bruge den regel at det ikke kan blive
> blendet for fint så lad den bare køre i laaaang tid.

Tak for rådet

> Hvis du ikke har prøvet at lave din egen marcipan har du helt klart
> noget at glæde dig til, smagen er langt bedre.

Det er også min forventning.

Tak for det gode svar

VH

..Carina

Fra : Bo Warming

Dato : 08-12-03 22:36

Marcipan er uendelig holdbart, bortset fra udtørring

Dyr marcipan er af mandler og sukker, æltet og findelt sammen

Billig marcipan bruger abrikoskerner.

Ristning af mandlerne forbedrer smagen og tildækning så ikke vand fordamper
er en selvfølge

Harskning kan et erfarent smagspanel måske smage efter års lagring udenfor
køleskab - ikke før. Der er nemlig ikke umættede sårbare fedtsyrer i
mandelolie