Har original CD, må man så hente?
Fra : Vibeke

Dato : 07-12-03 09:18

Hejsa,

Jeg har en gammel CD fra en musical jeg var inde og se for ca. 9 år siden,
men den er nu desværre blevet så ridset at 5 (ud af 23) numre ikke længere
kan afspilles. Når jeg nu er ejer af den originale CD må jeg så gerne hente
de sidste 5 numre ned (vha. Kazaa eller lign.)?

Mvh
Vibeke

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-12-03 11:10

On 2003-12-07, Vibeke <vibeke1@hotmail.com> wrote:
> [...]
> kan afspilles. Når jeg nu er ejer af den originale CD må jeg så gerne hente
> de sidste 5 numre ned (vha. Kazaa eller lign.)?

Jeg ved ikke om handlingen er ulovlig (hente musik/software fra
nettet man har en lovlig licens til), men jeg tvivler.

Og når du har hentet det, så vil det være meget svært at bevise
at du er kommet uretmæssigt til det, da du jo har en tilladelse
til at bruge det.

Så jeg vil sige du bare kan hente.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-12-03 11:17

Vibeke wrote:

> [...]
> kan afspilles. Når jeg nu er ejer af den originale CD må jeg så gerne hente
> de sidste 5 numre ned (vha. Kazaa eller lign.)?

Nej, men som Povl skriver, kan det være svært at bevise, at du er kommet
uretmæssigt til numrene - medmindre APG fanger dig, mens du henter.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : David T. Metz

Dato : 07-12-03 11:19

Vibeke wrote:
>Når jeg nu er ejer af den originale CD må
> jeg så gerne hente de sidste 5 numre ned (vha. Kazaa eller lign.)?

Nej. Du må nemlig aldrig tage en kopi af en kopi og det vil du gøre ved den
type download. Undtagelsen er hvis rettighedshaveren har givet licens til
den der udbyder musikken til download, men det er nok ikke det du tænker på.

David

Fra : Vibeke

Dato : 07-12-03 21:48

> [...]
> den der udbyder musikken til download, men det er nok ikke det du tænker

Hvis man ikke må tage en kopi af en kopi, men hvis jeg så finder en anden
som også har en original - må jeg så godt kopiere fra den? Det kan godt være
at det er et dumt spørgsmål - men man har jo lov at håbe.

/Vibeke

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-12-03 23:33

Vibeke wrote:

> Hvis man ikke må tage en kopi af en kopi, men hvis jeg så finder en anden
> som også har en original - må jeg så godt kopiere fra den? Det kan godt være
> at det er et dumt spørgsmål - men man har jo lov at håbe.

Så skal du være meget hurtig. Det er lovligt at kopiere en lånt
original, men loven bliver lavet om med virkning fra d. 11. december, og
så er det forbudt. Men som det tidligere har været fremme, kan
bevisbyrden være temmelig svær at løfte for APG (Antipiratgruppen).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-12-03 12:03

On Sun, 7 Dec 2003 09:17:52 +0100, "Vibeke" <vibeke1@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>kan afspilles. Når jeg nu er ejer af den originale CD må jeg så gerne hente
>de sidste 5 numre ned (vha. Kazaa eller lign.)?
Ikke så meget jura, men....
Man kan med held lave en iso kopi af en tilsyneladende defekt cd-rom
med passende SW.

Det kan tage mange timer før denne procces er færdig, men man har så
pludselig en iso fil man kan brænde en ny cd med som er uden fejl.

Med denne løsning kan jeg ikke se at man overtræder nogen lovgivning.

Det kan også være at en simpel rensning af din CD for fingeraftryk /
leverpostej osv kan løse dit problem.

/Hans

Fra : Beeblebrox

Dato : 07-12-03 12:39

Hans Kjaergaard wrote:
> Det kan også være at en simpel rensning af din CD for fingeraftryk /
> leverpostej osv kan løse dit problem.

- Og oftere endnu hjælper det at rense afspilleren!

Vh,
Claus

Fra : Vibeke

Dato : 07-12-03 21:46

> - Og oftere endnu hjælper det at rense afspilleren!

Eftersom det er en spritny computer som er afspiller er det ikke tilfældet
(den har også afspillet de 60 andre cd'er jeg indtil videre har prøvet). Og
det er ikke leverpostej eller fingeraftryk. Det er STORE synlige dybe
ridser. Den endte bag et rullende TV-møbel hvor den fik nogen ordentlige
knubs af at blive kørt over.
Desuden har jeg ikke kunnet finde den i butikker - heller ikke på nettet. Så
det er temmelig ærgeligt.

/Vibeke

Fra : David T. Metz

Dato : 08-12-03 09:58

Vibeke wrote:

> Desuden har jeg ikke kunnet finde den i butikker - heller ikke på
> nettet. Så det er temmelig ærgeligt.

Prøv biblioteket. Som Kim skriver er det endnu lovligt at kopiere lånte
cd'er, men skynd dig.

David

Fra : Vibeke

Dato : 09-12-03 20:59

> Prøv biblioteket. Som Kim skriver er det endnu lovligt at kopiere lånte
> cd'er, men skynd dig.

Uh, tak for rådet. Det vil jeg prøve :)

Mvh
Vibeke

Fra : Klaus

Dato : 07-12-03 12:12

"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
hente
> de sidste 5 numre ned (vha. Kazaa eller lign.)?

Jeg har ofte gjort det, at jeg har gjort CD'en våd på den blanke side.
Med en finger derefter poleret den med tandpasta, fra midten og ud og
ind igen. Ikke rundt om.
Efter afskylning har jeg igen kunnet afspille normalt.

Klaus