TMG version 5 sparker røv :-)))
Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-12-03 21:58

Tidligere idag skrev jeg:

>Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt jeg kan anbefale den endelige
>version, da programmet er blevet så stort, tungt og langsomt, at min
>550 Mhz maskine med 512 Mb RAM ikke kan få programmet til at køre med
>en (for mig) acceptabel hastighed. Jeg har skrevet til Wholly Genes og
>spurgt om det kan være rigtigt. Hvis det kan det - altså hvis ikke der
>er en fejl i opgraderingen - står jeg nok af, selv om det vil være med
>stor beklagelse, da jeg har brugt programmet siden 1993 og der ikke på
>markedet findes programmer der i rimelig grad matcher TMG.

Jeg kan hilse at sige, at problemet er løst. Det viste sig - pinligt
nok - at det var mig selv der havde fået TMG til at gå i knæ ved at
benytte en bestemt feature og havde overset advarslen om, at brugen af
denne ville sænke performance ganske betragteligt.

Ak ja, det var jo stor ståhej for ingenting, men heldigvis har Wholly
Genes en unik support og en meget aktiv og uhyre hjælpsom mailingliste
(engelsksproget), så nu kører jeg for fuldt tryk igen

Jeg kan derfor med sindsro igen anbefale The Master Genealogist. Jeg
gider ikke at prøve at overgå Ole P. Bielefeldt i anprisninger, så jeg
vil blot nøjes med at opfordre til at prøve programmet.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 06-12-03 22:39

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
> gider ikke at prøve at overgå Ole P. Bielefeldt i anprisninger, så jeg
> vil blot nøjes med at opfordre til at prøve programmet.

Det har du såmænd allerede gjort :)

___________________
Ole P. Bielefeldt,
Ry
Fjern FJERNMIG i min E-mail adresse
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-12-03 23:11

Sat, 6 Dec 2003 22:38:49 +0100, skrev Ole P. Bielefeldt:

>"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
><snip>

>Det har du såmænd allerede gjort :)

Touché, kvik humor bøjer jeg mig for

Fra : Ole Munk

Dato : 06-12-03 23:35

> [...]
> benytte en bestemt feature og havde overset advarslen om, at brugen af
> denne ville sænke performance ganske betragteligt.

Hej Kurt

Vil du ikke oplyse os andre TMG 4 brugere, der også synes, at TMG 5 kører
for langsomt om hvilken feature du har slået fra?

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-12-03 17:14

Sat, 6 Dec 2003 23:35:29 +0100, skrev Ole Munk:

>Vil du ikke oplyse os andre TMG 4 brugere, der også synes, at TMG 5 kører
>for langsomt om hvilken feature du har slået fra?

Jo da, gerne. Accent-featuren kan bruges på to måder: enten ved at
være knyttet til flag, eller ved at være knyttet til kriterier.

Hvis du f.eks. har en del mormoner i din familie og derfor har
oprettet et flag "MORMON" og dette flag kan antage værdierne Y, N og
?, kan du sætte Accent op til at farve alle de personer røde der har
MORMON=Y. Det går snildt nok.

Der er i version 5.x imidlertid også mulighed for at farve ved hjælp
af betingelser, f.eks. "Er en ane eller efterkommer" > for ID-nr > 1"
(her gengivet med det danske sprogmodul aktivt). En sådan betingelse
medfører, at programmet skal kalkulere alle slægtsskabsforbindelser
hver gang du skifter fokus til en anden person og et tærer voldsomt på
kræfterne.

For optimering af ydelsen kan der gøres flere ting:
"Fil > Vedligehold > Opret nyt indeks"
"Fil > Vedligehold > Optimer"
"Fil > Vedligehold > Kontroller filintegriteten"

Endvidere kan man bede TMG om at analysere ens system og komme med en
rapport over anbefalinger til forbedring af ydelsen:
"Fil > Vedligehold > Performance (ydeevne) anbefalinger"

Håber at noget af ovennævnte hjælper.

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 07-12-03 14:38

> Jeg kan derfor med sindsro igen anbefale The Master Genealogist.

Jeg bruger selv Brother's Keeper og er lidt utilfreds med den DOS-agtige
brugergrænseflade. Nu har jeg downloaded trial-versionen af TMG 5.

Brugergrænsefladen er glimrende, men jeg savner en fuldstændig dansk
version. I den version jeg har installeret står der birth for født, census
for folketælling etc. Og på udskrifterne (jeg har mst brugt familieskame)
hersker der en skøn blanding af dansk og engelsk.

Har jeg overset noget da jeg installerede programmet og efterfølgende satte
det op?

Med venlig hilsen

Ole Gyldenløve
e-mail ole @ gyldenlove.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-12-03 17:34

Sun, 7 Dec 2003 14:38:03 +0100, skrev Ole Gyldenløve:

> [...]
>hersker der en skøn blanding af dansk og engelsk.
>
>Har jeg overset noget da jeg installerede programmet og efterfølgende satte

Hmmm, jeg ved faktisk ikke hvor ny demoen er i forhold til seneste
versionsnummer. Kan du se det i "Help > About...."?

Børge Fogsgaards sprogfil er med i den seneste version 5.11, som er
den version der nu produceres på CD og distribueres.

Kan du i filmenuen - under "Sprog/Language" vælge dansk og har du
gjort det?

Noget andet er så at der måske mangler lidt finpudsning i Børges
version, bl.a. fordi den vistnok er lavet til version 5.09 og da der
er kommet en hel del features og rapporter til siden da, er
oversættelserne til disse jo ikke med. Jeg forventer naturligvis at
Børge løbende opdaterer sprogfilen i takt med programmet og at man vil
få mulighed for at downloade nye versioner af sprogfilen. Måske læser
Børge med her og kan komme med en kommentar?

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 07-12-03 18:13

> Hmmm, jeg ved faktisk ikke hvor ny demoen er i forhold til seneste
> versionsnummer. Kan du se det i "Help > About...."?
Versionsnummeret er 5.11.000.

> Kan du i filmenuen - under "Sprog/Language" vælge dansk og har du
> gjort det?
Jeg har valgt dansk som sprog. Programmet skriver nogle personoplysninger
(fx navn, far og mar) på dansk, mens andre (fx birth, marriage og death) på
engelsk.

> Børge med her og kan komme med en kommentar?
Det kunne da være rart.

mvh
Ole

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 07-12-03 21:13

> [...]
> (fx navn, far og mar) på dansk, mens andre (fx birth, marriage og death)

Ja, det gør jeg da gerne. Sprogfilen er til 5.09 og jeg får ikke opdateret
den til 5.11 før engang i juleferien.
Noget andet, er at selve hændelserne skal oversættes separat. Det er ikke
det store arbejde. Man skal bare gå ind og forandre de forskelligge tags
(birth, marriage, death etc.) til dansk. Det kan gøres på en halv til en hel
time. Se Thorleifs mail.
Børge

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 08-12-03 11:56

On Sun, 7 Dec 2003 21:13:17 +0100, "Børge Fogsgaard"
<Fogsgaard@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>(birth, marriage, death etc.) til dansk. Det kan gøres på en halv til en hel

Et andet spørgsmål. Jeg er tidligere gået udenom TMG, fordi jeg ikke
rigtigt gad kigge på et program, hvor jeg ikke kunne få en demo; men
da det nu er muligt, har jeg hentet den og kan naturligvis straks se,
at programmet ikke er helt ringe.

Men nu findes programmet jo i to udgaver, se:

http://www.whollygenes.com/silvertogold.htm

Når jeg læser denne sammenligning af features, så har jeg imidlertid
lidt svært ved at se, hvorfor jeg skulle investere i den gyldne
udgave. Manualer læser jeg alligevel aldrig, websider bør IMHO hellere
laves i php eller PDF og ikke i html. Har jeg overset noget? Er der
nogen anden af de ekstra features, som er 40 dollars værd?

Hvis ikke, så er programmet jo ikke bare særdeles professionelt, men
også meget billigt. 240 kroner er kun det halve af, hvad man skal
betale for FTM eller BK.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 08-12-03 12:16

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> wrote in message

> [...]
> rigtigt gad kigge på et program, hvor jeg ikke kunne få en demo; men
> da det nu er muligt, har jeg hentet den og kan naturligvis straks se,

Demoen har da været tilgængelig i flere år; det var den som for godt 5 år
siden fik mig overbevist om at skifte fra WinFamily til TMG (samt gode svar
fra TMG-brugere på div. e-post lister)

> [...]
> laves i php eller PDF og ikke i html. Har jeg overset noget? Er der
> nogen anden af de ekstra features, som er 40 dollars værd?

Jeg benytter har selv anvendt TMG i lang tid (indtil for nyligt dog _kun_
4.0d Gold. Fordelen ved Gold-versioner synes jeg er at man kan eksportere
til MANGE tekstbehandleres filformater (f.eks. WordPerfect og MS Word) og
ikke blot RTF, PDF og ASCII som er standard i Silver-versionen. Jeg kan ikke
lige komme på andre grunde end denne til at jeg valgte Gold-versionen, men
for mig var det rigeligt. Jeg kan ærligt talt ikke lige komme på at der er
andre forskelle mellem Gold og Silver versionerne.

I øvrigt vil jeg stærkt anbefale at læse manualen. Der gemmer sig MANGE
stærke features under hjelmen på TMG som man ikke lige "kommer til" at
opdage. Det er nok en af de eneste ulemper ved dette program - lærekurven er
ret stejl hvis man vil have det optimale ud af programmet.

> Hvis ikke, så er programmet jo ikke bare særdeles professionelt, men
> også meget billigt. 240 kroner er kun det halve af, hvad man skal
> betale for FTM eller BK.

Ja, jeg er ihvertfald overordentligt tilfreds, selvom jeg må indrømme at TMG
ikke er en hurtig-løber når det gældre hastighed, men det går da udemærket
på min gamle Pentium III 550 MHz med 384 MB RAM. På en nyere 2.8 GHz maskine
med ½ GB RAM kører det som smurt.

- Jesper (http://familien-holgersen.dk)

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 08-12-03 13:11

On Mon, 8 Dec 2003 12:16:19 +0100, "Jesper Holgersen"
<holgersen@hotmail.com> wrote:

>Demoen har da været tilgængelig i flere år; det var den som for godt 5 år
>siden fik mig overbevist om at skifte fra WinFamily til TMG (samt gode svar
>fra TMG-brugere på div. e-post lister)

Hmmm?? Mystisk, da jeg for et års tid siden opdaterede DIS-Danmarks
programoversigt, var "demoen" kun et diashow.

> [...]
>for mig var det rigeligt. Jeg kan ærligt talt ikke lige komme på at der er
>andre forskelle mellem Gold og Silver versionerne.

Og hvad bruger du så det til i praksis? Med RTF, PDF og ASCII kan man
da overføre til alle andre programmer. Eller spurgt på en anden måde,
hvis du vil overføre en rapport til Word, hvad er så fordelen ved at
gøre det i Word-format frem for RTF? For du overfører den vel, fordi
du vil arbejde videre med den, d.v.s. du skal alligevel gå den
igennem, justere formattering o.s.v.

> [...]
>opdage. Det er nok en af de eneste ulemper ved dette program - lærekurven er
>ret stejl hvis man vil have det optimale ud af programmet.

Men indeholder papir-manualen noget, som ikke findes on-disk-manualen?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-12-03 13:48

Mon, 08 Dec 2003 13:10:33 +0100, skrev Lars J. Helbo:

>Men indeholder papir-manualen noget, som ikke findes on-disk-manualen?

Nej, den PDF-fil der kommer til at ligge på disken, er den manualen
bliver trykt efter. PDF'en kan forresten allerede downloades nu, og
hvis du vil lege med demoen, vil det måske være en god ide at hente
den her: <http://www.whollygenes.com/files/tmg5ug.pdf> (991k).

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 08-12-03 14:20

Hej Lars,

> Hmmm?? Mystisk, da jeg for et års tid siden opdaterede DIS-Danmarks
> programoversigt, var "demoen" kun et diashow.

Det er vist kommet en ny demo til, det var jeg ikke klar over. Det var da en
glædelig nyhed for det er da mere spændende med lidt interaktivitet i stedet
for et daisshow.

> [...]
> gøre det i Word-format frem for RTF? For du overfører den vel, fordi
> du vil arbejde videre med den, d.v.s. du skal alligevel gå den

Ja, jeg plejer altid at rette størrelser på billederne i mine rapporter. Mit
umiddelbare svar til fordelen ved f.eks. Word-output i stedet for RTF var at
det var fordi der så var mulighed for at generere indeks som fulgte med når
man lavede rettelser i rapporten. Men jeg kan se at indeks kan gøre det
samme i RTF, så her må jeg nok blive dig svar skyldig Jeg mener at kunne
huske at det var af denne grund at jeg valgte Gold-versionen i hine tider,
men jeg husker måske forkert...

Men på http://www.tha.no/tmg.htm står der i øvrigt også at Silver-versionen
kun har ét grafisk efterkommertræ samt at der ikke er grafik med i
udskrifterne i Silver-versionen (det med grafikken ville jeg selv nødigt
undvære).

> Men indeholder papir-manualen noget, som ikke findes on-disk-manualen?

Som Kurt også skrev: Nej, det er det samme, så spring endelig på
Silver-versionen hvis det tilfredsstiller dine krav. I øvrigt mener jeg at
jeg bestilte min version fra et firma i England og fik programmet 2-3 dage
senere for 20-30 kr. i fragt. Men i dag er det måske nemmest at bestille fra
Torleif Haugødegård på http://www.tha.no/tmg.htm. Men om han kan håndtere
kunder fra Danmark kan jeg ikke lige læse mig frem til. Men måske Torleif
selv kan svare, han plejer da at læse med?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-12-03 13:43

Mon, 08 Dec 2003 11:56:23 +0100, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>rigtigt gad kigge på et program, hvor jeg ikke kunne få en demo; men
>da det nu er muligt, har jeg hentet den og kan naturligvis straks se,

Jeg kan ikke lige huske hvornår demoen blev en rigtig funktionsdygtig
udgave af programmet. I gamle dage var det et diasshow. Hvorom alting
er: demoen nu om dage er full featured.

> [...]
>laves i php eller PDF og ikke i html. Har jeg overset noget? Er der
>nogen anden af de ekstra features, som er 40 dollars værd?

Hvis du har overvejet hvert enkelt "No" under Silver og fundet, at det
kan du godt undvære, synes jeg afgjort du skal spare dine 40 dollars
og istedet bruge dem til at købe bogen "Getting the Most Out of The
Master Genealogist" (http://store.whollygenes.com/Detail.bok?no=7) til
24.95 bucks. jeg har den og kan anbefale den.

>Hvis ikke, så er programmet jo ikke bare særdeles professionelt, men
>også meget billigt. 240 kroner er kun det halve af, hvad man skal
>betale for FTM eller BK.

Nu skal jeg jo passe på hvad jeg skriver, for jeg har jo lige været
ude med et par negative udblæsninger om den nye version. Det beroede
dog på fejlbetjening fra min side.

TMG har, lige som andre slægtsforskningsprogrammer, haft perioder med
lange ventetider på annoncerede opdateringer. For TMG har bl.a. haft
den årsag, at da UTM (Ultra Family Tree) lukkede og slukkede, åd
Wholly Genes firmaet med brugere og det hele. Man måtte bruge meget
tid på at tilpasse dele af TMG, så det tilfredsstillede de mange
tidligere brugere af UTM

Noget af det unikke ved TMG er bl.a. GenBridge. TMG kan importere
direkte fra de fleste større og kendte programmer, således at man
undgår de mange kvaler og tab af data ved GEDCOM-overførsel. I denne
forbindelse er WinFamily dog ikke på listen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-12-03 13:50

> [...]

TMG har, lige som andre slægtsforskningsprogrammer, haft perioder med
lange ventetider på annoncerede opdateringer. For TMG har bl.a. haft
den årsag, at da UFT (Ultra Family Tree) lukkede og slukkede, åd
Wholly Genes firmaet med brugere og det hele. Man måtte bruge meget
tid på at tilpasse dele af TMG, så det tilfredsstillede de mange
tidligere brugere af UFT

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 08-12-03 17:04

> [...]
> laves i php eller PDF og ikke i html. Har jeg overset noget? Er der
> nogen anden af de ekstra features, som er 40 dollars værd?

Det kan du ha' ret i. Jeg gik selv fra Sølv til Guld fordi jeg ønskede
output til Word mm. Bagefter må jeg spørge mig selv hvor meget jeg egentlig
bruger guld-funktionerne!
Skal man absolut ha' en hjemmeside genereret "automatisk" fra sin TMG fil
vil jeg nok fortrække at betale de 30 $ til John Cardinal:
http://www.johncardinal.com/ss/

For en god ordens skyld må jeg lige, sige at jeg intet har med Whollygenes
at gøre.
Børge

Børge

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 08-12-03 17:09

Mon, 08 Dec 2003 11:56:23 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Lars J. Helbo <lars@helbo.org> wrote:

>Hvis ikke, så er programmet jo ikke bare særdeles professionelt, men
>også meget billigt. 240 kroner er kun det halve af, hvad man skal
>betale for FTM eller BK.

nå koster nå BK kun 45 USD over nettet og med dagens kurs på dollar så
kan jeg ikke se at det selv i Danmark skall bli nesten 500 kroner :=??

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : aafe

Dato : 08-12-03 18:08

On Mon, 08 Dec 2003 17:09:19 +0100, Otto Jørgensen wrote:

>nå koster nå BK kun 45 USD over nettet og med dagens kurs på dollar så
>kan jeg ikke se at det selv i Danmark skall bli nesten 500 kroner :=??

Prøv at læse denne side: http://www.brotherskeeper.dk/reg-nr.htm og
bemærk især de sidste tre linjer på siden, der uanset dit regnekursus
og tidens dollarkurs siger:

"Du har også mulighed for at kunne blive registreret direkte i Danmark
- Tryk her for at sende en mail til mig med dit ønske om registrering
- pris 500,-"

Det drejer sig altså ikke om næsten 500 kroner, men om præcis 500
kroner.

mvh
Arne

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 08-12-03 22:04

Mon, 08 Dec 2003 18:08:18 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>- pris 500,-"
>
>Det drejer sig altså ikke om næsten 500 kroner, men om præcis 500

det er når du handler gjennom dansk leverandør. Men hvis du går til
http://store.yahoo.com/brotherskeeperstore/
så ser du hva prisen er for kjøp over internett direkte til USA

Det er ditt valg for hva du vil gjøre :=)))

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 08-12-03 22:32

On Mon, 08 Dec 2003 22:04:19 +0100, Otto Jørgensen
<otjoerge%øføø%@online.norway> wrote:

>det er når du handler gjennom dansk leverandør. Men hvis du går til
>http://store.yahoo.com/brotherskeeperstore/
>så ser du hva prisen er for kjøp over internett direkte til USA
>
>Det er ditt valg for hva du vil gjøre :=)))

Ja, og når man så køber i USA, så vil man naturligvis være ærlig og
anmelde købet hos Told & Skat, så man kan afregner 3% told og 25%
moms; men det var nu ikke min mening at regne på småbeløb.

Min pointe var egentlig bare, at TMG - silver-edition hører til i den
absolut billigste ende af slægtsforskningsprogrammerne, og dermed
formentlig er et godt køb i øjeblikket.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 08-12-03 22:37

Mon, 08 Dec 2003 22:32:05 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
> [...]

>Min pointe var egentlig bare, at TMG - silver-edition hører til i den
>absolut billigste ende af slægtsforskningsprogrammerne, og dermed

Jeg kommenterer kun de prisene som omtales og det er jo trist at dere i
Danmark må betale dette, men hadde du anskaffet programmet for 10 år
siden så hadde du vel kun betalt 20 USD og alle oppdateringer har hele
tiden vært gratis, så da blir det jo ikke store kostnaden i motsetning
til alle de programmer hvor du må betale for oppgraderinger m.m.

Fra : aafe

Dato : 09-12-03 07:42

On Mon, 08 Dec 2003 22:04:19 +0100, Otto Jørgensen wrote:

>Det er ditt valg for hva du vil gjøre :=)))

Nej, det handler ikke om mig, men alene om den danske salgspris er 500
kr. eller ej!

Arne

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 09-12-03 18:03

Tue, 09 Dec 2003 07:41:45 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
aafe <intet@svar.dk> wrote:

>Nej, det handler ikke om mig, men alene om den danske salgspris er 500
>kr. eller ej!

Da har du allikevel to alternativer forhandler eller direkte.
Hva som gir best resultat, er opp til deg å vurdere
Men husk også at alle oppdateringer er gratis.

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 08-12-03 22:31

> [...]
> det store arbejde. Man skal bare gå ind og forandre de forskelligge tags
> (birth, marriage, death etc.) til dansk. Det kan gøres på en halv til en
Efter at have bakset lidt med programmet i et stykke tid hvor jeg dels fik
rettet til som ovenfor beskrevet og dels fik programmet "ind under huden" må
jeg sige at jeg er imponeret. Det ser ud til at jeg omsider har fået fingre
i et program med en ordentlig (læs: ikke DOS-baseret) brugergrænseflade og
nogle fornuftige funktionaliteter.

Specielt er jeg glad for programmets måde at håndtere billeder på: Jeg kan
hæfte billeder på en per og på en hændelse. Det eneste jeg mangler her er at
kunne hæfte det samme billede på flere personer uden at skulle linke til dem
hver især... Men træerne har nu heller aldrig vokset ind i himlen.

Mine overvejelser om skift fra BK er kommet et syvmile skridt videre.

mvh
Ole

Fra : torleif haugødegård

Dato : 07-12-03 18:43

On Sun, 7 Dec 2003 14:38:03 +0100, "Ole Gyldenløve"
<ole@*gyldenlove.dk> wrote:

> [...]
>hersker der en skøn blanding af dansk og engelsk.
>
>Har jeg overset noget da jeg installerede programmet og efterfølgende satte

Alle hendelser og setningskonstruksjoner må oversettes av brukeren en
gang for alle, se eksempler her:
http://www.tha.no/setninger.htm
Det samme gjelder for norske brukere.

Torleif Haugødegård, Hamar
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : torleif haugødegård

Dato : 13-12-03 23:38

Kurt Hansen:
:...
>Jeg kan derfor med sindsro igen anbefale The Master Genealogist. Jeg
>gider ikke at prøve at overgå Ole P. Bielefeldt i anprisninger, så jeg
>vil blot nøjes med at opfordre til at prøve programmet.

Nu er det blitt mulig å kjøpe TMG til Danmark fra Norge, etter flere
henvendelser fra danske genealoger:
Torleif Haugødegård, Hamar
tha@tha.no
www.tha.no