Firmamails og ansvar
Fra : Jacob

Dato : 04-12-03 13:11

Hejsa!

Er der nogen som ved noget om, eller kan henvise til et sted, hvor jeg
kan få svar på nogen af følgende spørgsmål:

- hvis en person (iike ejer, chef eller lignende) i et firma, sender
en mail og i denne lover ting, som firmaet ikke kan holde, hvordan
står sagerne så? Hæfter firmaet, eller hvad?

- kan man, fx. ved brug af en footer/disclaimer, fralægge sig ansvar
for de ting som står i en mail?

Ovenstående spørgsmål springer ud af et mindre firma, som er bange for
at indføre mail til 'alle', da man er bange for at komme i "uføre" ved
at de forskellige medarbejdere 'lover' for meget via. email.

mvh.

Jacob

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-12-03 13:32

In article <45b04a9d.0312040410.53ef41fa@posting.google.com>, Jacob wrote:

[klip]

> Ovenstående spørgsmål springer ud af et mindre firma, som er bange for
> at indføre mail til 'alle', da man er bange for at komme i "uføre" ved
> at de forskellige medarbejdere 'lover' for meget via. email.

I Danmark har vi aftale frihed. Det betyder at en mundtlig aftale
er NØJAGTIG lige så gældende som en skriftelig, eller som en email.

Hvad med de medarbejdere der lover for meget i telefonen? eller
et almindeligt brev? Problemet kan også opstå der.

JonB

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-12-03 13:46

"Jacob" <vupti@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> at indføre mail til 'alle', da man er bange for at komme i "uføre" ved
> at de forskellige medarbejdere 'lover' for meget via. email.

Jamen en medarbejder kan vel ikke forpligte et firma udover det hans
stilling berettiger ham til. Det er vel ikke anderledes end hvad en
medarbejder siger mundtlig eller i et brev. Jeg kan ikke se problemet. En
kontordame kan jo for eksempel ikke sælge firmaet, - heller ike via mail

Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-12-03 13:58

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kontordame kan jo for eksempel ikke sælge firmaet, - heller ike via mail

Det er grænsetilfældene der er interessante. Aftaleloven siger om at handle
uden for sine beføjelser:
§ 11. Har fuldmægtigen ved retshandelens foretagelse handlet i strid med
fuldmagtsgiverens forskrifter, er retshandelen ikke bindende for denne,
såfremt tredjemand indså eller burde indse, at fuldmægtigen således
overskred sin beføjelse.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-03 15:46

Per Christoffersen skrev:

>Det er grænsetilfældene der er interessante. Aftaleloven siger om at handle
>uden for sine beføjelser:

Ja, men stadigvæk ændres situationen ikke af at der indføre
e-mail som kommunikationsmiddel.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 04-12-03 19:45

> Ja, men stadigvæk ændres situationen ikke af at der indføre
> e-mail som kommunikationsmiddel.

Næh.

/Per