Tyveriskade kontra tyveriforsøg ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-12-03 13:22

Min forlovedes cykel blev i går ødelagt af nogle hærværks-folk
I dag talte jeg så med vores forsikringsselskab, og de siger at hærværk kun
dækkes hvis cyklen har stået hjemme (hvilket den ikke gjorde).
Hvis der derimod er tale om et tyveriforsøg, så dækker de også hærværk "ude
i byen".
Men så har vi jo en dum selvrisiko, som er omkring 3000,- kr. og som kun
gælder tyveri.
Gælder den så også ved tyveriforsøg ?
I vores forsikringspapirer står der ordret "Forsikringen bliver pålagt en
selvrisiko på 2950,- kr. på alle fremtidige tyveriskader, andre skadetyper
fortsætter uændret uden selvrisiko."
Det jeg mener er om et tyveriforsøg (med deraf følgende hærværk) går ind
under en tyveriskade, når cyklen ikke har været stjålet (den var godt og
grundigt låst) ?

Men der er vel ikke noget at gøre, andet en selv at betale for rep. af
cyklen (sådan er det når man ikke læser det med småt i policen).

PS. Om de vitterligt har forsøgt at stjæle cyklen eller om de kun er gået
efter hærværket, det ved jeg ikke.

--
Mvh Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : anders majland

Dato : 03-12-03 13:57

> PS. Om de vitterligt har forsøgt at stjæle cyklen eller om de kun er
> gået efter hærværket, det ved jeg ikke.

Hvis der er skader på låsene ville jeg tolke det som et tyveriforsøg. Er
der kun skåret dæk op og lavet ridser/buler er det nok hærværk.

Men udover selvrisiko hvad siger policen som om ancienitet ved tyveri og
hærværksskader ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-12-03 14:32

anders majland wrote:

> Hvis der er skader på låsene ville jeg tolke det som et tyveriforsøg.

Der er en mindre skade på låsen, selve den gummi "dut" der sidder i enden af
låse-palen er væk.

> Er der kun skåret dæk op og lavet ridser/buler er det nok hærværk.

Det ser ud som om at nogen har hoppet på cyklen, hjul og stel ser godt
smadret ud og den ene pedal (med tandhjul/halv krank) er knækket af. Skærme,
saddel og bagagebærer er også ødelagt.
Det er en aluminium's cykel, som har kostet 4300,- kr fra ny i år 2000.

> Men udover selvrisiko hvad siger policen som om ancienitet ved tyveri
> og hærværksskader ?

Der står ikke noget om det i policen.

Fra : Gandalf

Dato : 04-12-03 12:55

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> PS. Om de vitterligt har forsøgt at stjæle cyklen eller om de kun er gået
> efter hærværket, det ved jeg ikke.

Det er vel egentligt ligegyldigt.

Du skriver selv, at hærværk kun dækkes hjemme - altså ingen dækning i dette
tilfælde.
Tilbage er så kun at tolke skaden som et forsøg på tyveri, og her overstiger
selvrisikoen tilsyneladende skaden.

Din veninde bliver nok nødt til selv at betale skaden, men det var måske en
god ide, at finde et forsikringsselskab, der tilbyder tyveridækning uden
selvrisiko.

Erik