Licenskontrol
Fra : Kristian Storgaard

Dato : 02-12-03 17:16

Man hører tit, at DRs licenskontrollører ikke har adgang til husstanden uden
samtykke, men at de "bare" kan få en retskendelse. Familieadvokaten skriver
også:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-237.html

Men er der overhovedet hjemmel til at licenskontrollørerne - evt. med
fogedrettens hjælp - kan få adgang til en husstand uden samtykke? Der findes
så vidt jeg kan se ikke hjemmel i Radio- og fjernsynsloven.

/kristian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-03 01:41

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote
in news:pW2zb.50481$jf4.2759758@news000.worldonline.dk

> [...]
> evt. med fogedrettens hjælp - kan få adgang til en husstand uden
> samtykke? Der findes så vidt jeg kan se ikke hjemmel i Radio- og

Det handler vel om at enhver (?) med en begrundet mistanke om
ulovligheder kan få adgang til et privat hjem. Det er præcis det
samme APG bruger når de aflægger pirater et besøg.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-12-03 03:52

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> ulovligheder kan få adgang til et privat hjem. Det er præcis det
> samme APG bruger når de aflægger pirater et besøg.

Nej, ikke ulovligheder. APG bruger par653 i straffeloven.
4) taler vist om reklamer.
Jeg tror ikke licensmanden kan bruge den paragraf.

§ 653. Efter anmodning fra rettighedshaveren eller en anden, der er beføjet
til at påtale en krænkelse af en immaterialret eller en overtrædelse som
nævnt i stk. 2 (rekvirenten), kan fogedretten træffe bestemmelse om, at der
hos en anden (rekvisitus) skal foretages en undersøgelse med henblik på at
sikre bevis for krænkelsen eller overtrædelsen og dennes omfang, såfremt

1) det sandsynliggøres, at rekvisitus som led i erhvervsvirksomhed eller
i øvrigt i ikke ubetydeligt omfang har begået en krænkelse eller
overtrædelse som nævnt i stk. 2, og

2) der er grund til at antage, at bevis for krænkelsen eller
overtrædelsen og dennes omfang kan findes i de lokaler, der ønskes
undersøgt.

Stk. 2. Reglerne i dette kapitel finder anvendelse på bevissikring
vedrørende

1) krænkelse af ophavsrettigheder eller beslægtede rettigheder, jf.
ophavsretslovens §§ 2, 3, 65, 66, 67, 69, 70, 71 og 77,

2) overtrædelse af ophavsretslovens § 11, stk. 2, og §§ 73 og 74,

3) overtrædelser som nævnt i ophavsretslovens § 76, stk. 1, nr. 4 og 5,
og § 78,

4) overtrædelser som nævnt i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed § 75 a,

5) krænkelse af mønstre,

6) krænkelse af design, herunder EF-design,

7) krænkelse af varemærker, herunder EF-varemærker, og fællesmærker,

8) krænkelse af virksomhedernes navne,

9) krænkelse af patenter,

10) krænkelse af brugsmodeller,

11) krænkelse af rettigheder til halvlederprodukters udformning,

12) krænkelse af rettigheder til plantenyheder,

13) krænkelse af geografiske betegnelser m.v. og

14) overtrædelse af markedsføringslovens § 1 ved ulovlig
produktefterligning.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-12-03 09:26

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev:

> Nej, ikke ulovligheder. APG bruger par653 i straffeloven.

Det er altså retsplejeloven, men det skal vi ikke hænge os så meget i

> 4) taler vist om reklamer.

Nej, radio- og TV-lovens § 75a handler om ulovlige piratkort.

> Jeg tror ikke licensmanden kan bruge den paragraf.

Det er helt korrekt. Opregnelsen i rpl. § 653 stk. 2 nr. 1-14 er udtømmende.

/kristian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-03 14:37

> Det er helt korrekt. Opregnelsen i rpl. § 653 stk. 2 nr. 1-14 er
> udtømmende.

Dvs. licensmanden kan *ikke* få en dommerkendelse ?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 04-12-03 15:12

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev:

> Dvs. licensmanden kan *ikke* få en dommerkendelse ?

Det er ligesom det hele tråden er startet for at finde ud af...

Han kan i hvert fald ikke få hjælp i den bestemmelse. Jeg har kigget hele
radio- og fjernsynsloven og alle de bekendtgørelser der er udstedt i medfør
af den igennem, og jeg har ikke kunnet finde noget - så jeg tvivler
efterhånden på at han kan. Jeg kan dog have overset noget eller også findes
der hjemmel et andet sted.

/kristian