Kan man virkelig fravige købeloven...
Fra : Idé-Sign

Dato : 29-11-03 11:52

når der er tale om handelskøb?

En advokat ved FDM's juridiske afdeling har netop (igår) fortalt mig at når
en bil handles mellem en forhandler og et firma (i dette tilfælde endda
personligt ejet), så kan sælger skrive alle de forbehold han vil på
fakturaen og derved fravige købeloven. I det konkrete tilfælde har sælger
skrevet "Købt som beset", og efter købet opdager jeg at den har et defekt
topstykke. Reparationen beløber sig til 20% af købssummen (DKK 155k + moms).

Vil det virkelig sige at man som selvstændig er på egen hånd - der er ingen
lov til at beskytte én? Jo, jeg ved godt der er en lov, men den kan man
altså bare skrive i papirerne man ikke gider rette sig efter og så er det
det?

Det virker langt ude...

MVH Søren

Fra : Rasmus

Dato : 29-11-03 14:40

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> wrote in message
> [...]
> skrevet "Købt som beset", og efter købet opdager jeg at den har et defekt
> topstykke. Reparationen beløber sig til 20% af købssummen (DKK 155k +

Hvis du skal give 31tkr+moms for at på skiftet topstykke ville jeg nok prøve
et andet værksted

> [...]
> lov til at beskytte én? Jo, jeg ved godt der er en lov, men den kan man
> altså bare skrive i papirerne man ikke gider rette sig efter og så er det

Købeloven gælder svjh kun når der drejer sig om salg til private...

mvh
Rasmus

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-11-03 14:51

Scripsit "Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk>

> Købeloven gælder svjh kun når der drejer sig om salg til private...

Det er forkert.

Men der er dele af købeloven der kun gælder i visse former for køb.

--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."

Fra : Peter G C

Dato : 29-11-03 14:58

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> skrev i en meddelelse
> når der er tale om handelskøb?

Ja - det kan man helt sikkert.

> [...]
> en bil handles mellem en forhandler og et firma (i dette tilfælde endda
> personligt ejet), så kan sælger skrive alle de forbehold han vil på

Det er rigtigt.

> I det konkrete tilfælde har sælger
> skrevet "Købt som beset", og efter købet opdager jeg at den har et defekt
> topstykke. Reparationen beløber sig til 20% af købssummen (DKK 155k +
moms).

Jeg ville nok gå til advokat og få en ordentlig vurdering af sagen.

> [...]
> lov til at beskytte én? Jo, jeg ved godt der er en lov, men den kan man
> altså bare skrive i papirerne man ikke gider rette sig efter og så er det

Når du leger erhvervsdrivende må du kende reglerne. Længere er den ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Idé-Sign

Dato : 30-11-03 16:07

> ingen
>
> Når du leger erhvervsdrivende må du kende reglerne. Længere er den ikke.
>
> /Peter

Det kan jeg godt se det rigtige i, men jeg er jo ikke selvstændig inden for
bilbranchen. Det vil altså sige at man skal være eksperter på alle områder
for ikke at kunne lade sig bedrage....

Søren

Fra : alexbo

Dato : 30-11-03 17:56

"Idé-Sign" skrev

> Det vil altså sige at man skal være eksperter på alle områder
> for ikke at kunne lade sig bedrage...

Næh, men man skal være påpasselig med hvad man skriver under på.
I dette tilfælde skrev du under på at købe bilen "som beset".
Hvis du ikke ved hvad det betyder, skulle du have spurgt.
Hvis du ville have en garanti/reklamationsret skulle du have fået det
indført i slutseddelen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter G C

Dato : 30-11-03 19:28

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis du ikke ved hvad det betyder, skulle du have spurgt.

enig.

> Hvis du ville have en garanti/reklamationsret skulle du have fået det
> indført i slutseddelen.

Det er ikke helt korrekt, idet reklamationsperioden som udgangspunkt er 2
år, men den kan fraviges ved aftale.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-11-03 18:53

"Idé-Sign" wrote:

> Det kan jeg godt se det rigtige i, men jeg er jo ikke selvstændig inden for
> bilbranchen. Det vil altså sige at man skal være eksperter på alle områder
> for ikke at kunne lade sig bedrage....

Næh, man skal bare vide hvad man roder med.

Ligesom i mange andre af livets forhold.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : alexbo

Dato : 29-11-03 15:45

"Idé-Sign" skrev

> Jo, jeg ved godt der er en lov, men den kan man
> altså bare skrive i papirerne man ikke gider rette sig efter og så er det
det?

Ja. køber og sælger kan aftale lige hvad de vil, hvis du har valgt at købe
den "som beset", så er det dit valg.
Det er den fordel man har som selvstændig, man kan selv træffe sine valg.
Man kan så undre sig over at du købte bilen på de betingelser, hvorfor
spurgte du ikke til garanti og reklamationsret?

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-03 10:13

alexbo skrev:

>Ja. køber og sælger kan aftale lige hvad de vil

Dog kan aftalelovens § 36 evt. blive relevant.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-11-03 10:33

"Bertel Lund Hansen" skrev:

> Dog kan aftalelovens § 36 evt. blive relevant.

Det er klart at aftaleretten sætter begrænsningerne, men udgangspunktet er
klart jf. købelovens § 1:

"§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke
andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen 1) eller
følger af handelsbrug eller anden sædvane.
Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58,
§§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1,
og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen."

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-03 11:28

Kristian Storgaard skrev:

>Det er klart at aftaleretten sætter begrænsningerne, men udgangspunktet er
>klart jf. købelovens § 1:

Vil det sige at man i en handelsaftale kan sælge et billig (!)
hvis køber har haft lejlighed til at undersøge det og er blevet
opfordret dertil, samt der i aftalen står "købt som beset"?

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-11-03 11:35

"Bertel Lund Hansen" skrev:

> Vil det sige at man i en handelsaftale kan sælge et billig (!)
> hvis køber har haft lejlighed til at undersøge det og er blevet
> opfordret dertil, samt der i aftalen står "købt som beset"?

Efter omstændighederne - ja. Der findes jo også firmaer der handler med
skrotbiler. Lige præcis "købt som beset" er en så vag formulering, at den
næppe holder i alle henseender, men der er ikke noget ulovligt i at gøre en
god handel.

Men det var nu ikke hensigten at nedgøre dit indlæg. Nærmere at præcisere at
aftalelovens § 36 o.lign. er udtryk for undtagelser.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-03 13:23

Kristian Storgaard skrev:

>Men det var nu ikke hensigten at nedgøre dit indlæg.

Sådan opfatter jeg ikke korrigerende/supplerende indlæg -
tværtimod. Jeg spurgte kun for at få det præciseret.

--
Bertel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-12-03 09:33

> [...]
> lov til at beskytte én? Jo, jeg ved godt der er en lov, men den kan man
> altså bare skrive i papirerne man ikke gider rette sig efter og så er det

Hvis sælger har vist at topstykket var defekt, men ikke har plyst om det, er
det vel underordnet om den er købt som beset eller med reklamationsret?

Sælger har vel været i ond tro...

--
Mvh. Morten Fruergaard