/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Kan man virkelig fravige købeloven...
Fra : Idé-Sign


Dato : 29-11-03 11:52

når der er tale om handelskøb?

En advokat ved FDM's juridiske afdeling har netop (igår) fortalt mig at når
en bil handles mellem en forhandler og et firma (i dette tilfælde endda
personligt ejet), så kan sælger skrive alle de forbehold han vil på
fakturaen og derved fravige købeloven. I det konkrete tilfælde har sælger
skrevet "Købt som beset", og efter købet opdager jeg at den har et defekt
topstykke. Reparationen beløber sig til 20% af købssummen (DKK 155k + moms).

Vil det virkelig sige at man som selvstændig er på egen hånd - der er ingen
lov til at beskytte én? Jo, jeg ved godt der er en lov, men den kan man
altså bare skrive i papirerne man ikke gider rette sig efter og så er det
det?

Det virker langt ude...

MVH Søren



 
 
Rasmus (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 29-11-03 14:40


"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> wrote in message
news:LS_xb.1363$yl5.732@news.get2net.dk...
> når der er tale om handelskøb?
>
> En advokat ved FDM's juridiske afdeling har netop (igår) fortalt mig at
når
> en bil handles mellem en forhandler og et firma (i dette tilfælde endda
> personligt ejet), så kan sælger skrive alle de forbehold han vil på
> fakturaen og derved fravige købeloven. I det konkrete tilfælde har sælger
> skrevet "Købt som beset", og efter købet opdager jeg at den har et defekt
> topstykke. Reparationen beløber sig til 20% af købssummen (DKK 155k +
moms).

Hvis du skal give 31tkr+moms for at på skiftet topstykke ville jeg nok prøve
et andet værksted

> Vil det virkelig sige at man som selvstændig er på egen hånd - der er
ingen
> lov til at beskytte én? Jo, jeg ved godt der er en lov, men den kan man
> altså bare skrive i papirerne man ikke gider rette sig efter og så er det
> det?

Købeloven gælder svjh kun når der drejer sig om salg til private...

mvh
Rasmus



Henning Makholm (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 29-11-03 14:51

Scripsit "Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk>

> Købeloven gælder svjh kun når der drejer sig om salg til private...

Det er forkert.

Men der er dele af købeloven der kun gælder i visse former for køb.

--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."

Peter G C (29-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 29-11-03 14:58

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> skrev i en meddelelse
news:LS_xb.1363$yl5.732@news.get2net.dk...
> når der er tale om handelskøb?

Ja - det kan man helt sikkert.

> En advokat ved FDM's juridiske afdeling har netop (igår) fortalt mig at
når
> en bil handles mellem en forhandler og et firma (i dette tilfælde endda
> personligt ejet), så kan sælger skrive alle de forbehold han vil på
> fakturaen og derved fravige købeloven.

Det er rigtigt.

> I det konkrete tilfælde har sælger
> skrevet "Købt som beset", og efter købet opdager jeg at den har et defekt
> topstykke. Reparationen beløber sig til 20% af købssummen (DKK 155k +
moms).

Jeg ville nok gå til advokat og få en ordentlig vurdering af sagen.

> Vil det virkelig sige at man som selvstændig er på egen hånd - der er
ingen
> lov til at beskytte én? Jo, jeg ved godt der er en lov, men den kan man
> altså bare skrive i papirerne man ikke gider rette sig efter og så er det
> det?

Når du leger erhvervsdrivende må du kende reglerne. Længere er den ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Idé-Sign (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Idé-Sign


Dato : 30-11-03 16:07

> > Vil det virkelig sige at man som selvstændig er på egen hånd - der er
> ingen
> > lov til at beskytte én? Jo, jeg ved godt der er en lov, men den kan man
> > altså bare skrive i papirerne man ikke gider rette sig efter og så er
det
> > det?
>
> Når du leger erhvervsdrivende må du kende reglerne. Længere er den ikke.
>
> /Peter

Det kan jeg godt se det rigtige i, men jeg er jo ikke selvstændig inden for
bilbranchen. Det vil altså sige at man skal være eksperter på alle områder
for ikke at kunne lade sig bedrage....

Søren



alexbo (30-11-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 30-11-03 17:56


"Idé-Sign" skrev

> Det vil altså sige at man skal være eksperter på alle områder
> for ikke at kunne lade sig bedrage...

Næh, men man skal være påpasselig med hvad man skriver under på.
I dette tilfælde skrev du under på at købe bilen "som beset".
Hvis du ikke ved hvad det betyder, skulle du have spurgt.
Hvis du ville have en garanti/reklamationsret skulle du have fået det
indført i slutseddelen.

mvh
Alex Christensen





Peter G C (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 30-11-03 19:28

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:bqd7e0$27vp$1@news.cybercity.dk...

[klip]

> Hvis du ikke ved hvad det betyder, skulle du have spurgt.

enig.

> Hvis du ville have en garanti/reklamationsret skulle du have fået det
> indført i slutseddelen.

Det er ikke helt korrekt, idet reklamationsperioden som udgangspunkt er 2
år, men den kan fraviges ved aftale.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Carsten Riis (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 30-11-03 18:53

"Idé-Sign" wrote:
>

> Det kan jeg godt se det rigtige i, men jeg er jo ikke selvstændig inden for
> bilbranchen. Det vil altså sige at man skal være eksperter på alle områder
> for ikke at kunne lade sig bedrage....
>

Næh, man skal bare vide hvad man roder med.


Ligesom i mange andre af livets forhold.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

alexbo (29-11-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-11-03 15:45


"Idé-Sign" skrev

> Jo, jeg ved godt der er en lov, men den kan man
> altså bare skrive i papirerne man ikke gider rette sig efter og så er det
det?

Ja. køber og sælger kan aftale lige hvad de vil, hvis du har valgt at købe
den "som beset", så er det dit valg.
Det er den fordel man har som selvstændig, man kan selv træffe sine valg.
Man kan så undre sig over at du købte bilen på de betingelser, hvorfor
spurgte du ikke til garanti og reklamationsret?

mvh
Alex Christensen








Bertel Lund Hansen (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-11-03 10:13

alexbo skrev:

>Ja. køber og sælger kan aftale lige hvad de vil

Dog kan aftalelovens § 36 evt. blive relevant.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kristian Storgaard (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 30-11-03 10:33

"Bertel Lund Hansen" skrev:

> Dog kan aftalelovens § 36 evt. blive relevant.

Det er klart at aftaleretten sætter begrænsningerne, men udgangspunktet er
klart jf. købelovens § 1:

"§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke
andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen 1) eller
følger af handelsbrug eller anden sædvane.
Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58,
§§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1,
og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen."

/kristian


Bertel Lund Hansen (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-11-03 11:28

Kristian Storgaard skrev:

>Det er klart at aftaleretten sætter begrænsningerne, men udgangspunktet er
>klart jf. købelovens § 1:

Vil det sige at man i en handelsaftale kan sælge et billig (!)
hvis køber har haft lejlighed til at undersøge det og er blevet
opfordret dertil, samt der i aftalen står "købt som beset"?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kristian Storgaard (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 30-11-03 11:35

"Bertel Lund Hansen" skrev:

> Vil det sige at man i en handelsaftale kan sælge et billig (!)
> hvis køber har haft lejlighed til at undersøge det og er blevet
> opfordret dertil, samt der i aftalen står "købt som beset"?

Efter omstændighederne - ja. Der findes jo også firmaer der handler med
skrotbiler. Lige præcis "købt som beset" er en så vag formulering, at den
næppe holder i alle henseender, men der er ikke noget ulovligt i at gøre en
god handel.

Men det var nu ikke hensigten at nedgøre dit indlæg. Nærmere at præcisere at
aftalelovens § 36 o.lign. er udtryk for undtagelser.

/kristian


Bertel Lund Hansen (30-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-11-03 13:23

Kristian Storgaard skrev:

>Men det var nu ikke hensigten at nedgøre dit indlæg.

Sådan opfatter jeg ikke korrigerende/supplerende indlæg -
tværtimod. Jeg spurgte kun for at få det præciseret.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Morten Fruergaard (01-12-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 01-12-03 09:33

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> skrev i en meddelelse
> En advokat ved FDM's juridiske afdeling har netop (igår) fortalt mig at
når
> en bil handles mellem en forhandler og et firma (i dette tilfælde endda
> personligt ejet), så kan sælger skrive alle de forbehold han vil på
> fakturaen og derved fravige købeloven. I det konkrete tilfælde har sælger
> skrevet "Købt som beset", og efter købet opdager jeg at den har et defekt
> topstykke. Reparationen beløber sig til 20% af købssummen (DKK 155k +
moms).
>
> Vil det virkelig sige at man som selvstændig er på egen hånd - der er
ingen
> lov til at beskytte én? Jo, jeg ved godt der er en lov, men den kan man
> altså bare skrive i papirerne man ikke gider rette sig efter og så er det
> det?
>
> Det virker langt ude...

Hvis sælger har vist at topstykket var defekt, men ikke har plyst om det, er
det vel underordnet om den er købt som beset eller med reklamationsret?

Sælger har vel været i ond tro...


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste