Foreningsvedtægter? regler?
Fra : Thomas

Dato : 28-11-03 16:52

Hej gruppe,

Jeg er just flyttet ind på et kollegie og er ved at prøve at sætte mig ind
i de vedtægter der er for de forskellige dele af kollegiet, så som
kollegianerforening, beboerråd mv.
Beboerrådet er det organ der tager sig af klager over overtrædelse af
husordenen og andre klager over kollegiet generelt - en slags beboer-
bestyrelse - medlemmerne her vælges så vidt jeg kan se på et beboermøde for
en periode på 2 år - antallet af medlemmer i beboerrådet står ingen steder
ud over en enkel notits på en hjemmeside hvor der står at det blot er et
ulige antal. - Der står heller ikke noget om suppleanter eller lign.
Så vidt jeg kan se findes der ikke nogle vedtægter for beboerrådet ej
heller for de beboer møder som umiddelbart skulle udgøre en slags
generalforsamling hvor man kan ændre i de vedtægter der nu eksisterer bl.a.
et møbelreglement, et malereglement og husordnen mv... - men der mangler, i
mine øjne, noget rimeligt centralt - nemlig et sæt vedtægter for den
besluttende myndighed - "beboermødet" - og for det beboerråd som bliver
valgt på disse møder.
Nu er jeg som sagt nytilflyttet og er nu blevet usikker på hvordan og
hvorledes det egentlig hænger sammen med sådanne vedtægter/regler for
kollegier/foreninger... - skal der ikke forefindes nogle sådanne for i det
mindste at kunne give en eller anden form for "fundamental kompetence" til
de "organisationer" der nu findes på et kollegie, eller er det normalt at
man klarer sig på "bedste beskub" - og "det har virket indtil nu... så
hvorfor skulle det ikke fortsætte med det"...
Nu har jeg været i en del bestyrelser, og det virker altså lidt mystisk at
der ikke findes noget konkret - især når man kommer ude fra.

Nogle syn på denne problemstilling?

--
/Thomas