Kørselsgodtgørelse ved aktivering
Fra : Nick

Dato : 27-11-03 19:02

Min kone er på kontanthjælp og har gået i skole i København gennem nogle
måneder.

Så har hun bedt om tilskud til at betale netkortet til bus & tog - og har
fået et bruttobeløb på kr. 3.400,- for 4½ måneders månedskort.
Heraf bliver der trukket skat.

Er det rimeligt? Kommunen siger, at der max kan ydes kr. 1000,- pr. måned -
uanset den faktiske udgift til transport.
Skal der virkelig betales skat af beløbet? Jeg mener - det har hun jo
allerede gjort én gang, af de penge hun oprindeligt købte månedskortene for?

På forhånd tak for enhver hjælp!

/Nick

Fra : Familien Nielsen

Dato : 28-11-03 01:37

"Nick" <nickSLETMIG@skudenSLETMIG.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal der virkelig betales skat af beløbet? Jeg mener - det har hun jo
> allerede gjort én gang, af de penge hun oprindeligt købte månedskortene

No offence - men er 3.400 brutto ikke bedre end 0,-?

/N.

Fra : Nick

Dato : 28-11-03 19:44

"Familien Nielsen" <mrnielsen@mail[removethis].dk> skrev i en meddelelse
> "Nick" <nickSLETMIG@skudenSLETMIG.dk> skrev i en meddelelse
> måned -
> No offence - men er 3.400 brutto ikke bedre end 0,-?

Jo, selvfølgelig er det det, men når nu udgifterne har været langt højere -
faktisk noget der ligner 1400,- pr. måned (af beskattede midler), så står
det jo i grel kontrast til det udbetalte beløb. Noget andet er også, at
kommunen kun vil udbetale i forhold til HURs netkort og ikke de busbilletter
der er betalt hver eneste dag morgen og aften. Og som er ret dyre herude på
landet...

/Nick

Fra : Familien Nielsen

Dato : 28-11-03 22:52

> [...]
busbilletter
> der er betalt hver eneste dag morgen og aften. Og som er ret dyre herude

Well, folk der er på SU, dagpenge osv., og som arbejder - de får vist heller
ikke tilskud til transport....

Man kan jo f.eks. også trække transport/kørsel fra som fradrag på
skattekortet....

Pointen er, at det vel heller ikke er rimeligt, at man ikke stiller sig
tilfreds med det, man rent faktisk KAN få....nu når det hele er offentlig
hjælp...

/N.

Fra : Nick

Dato : 29-11-03 22:04

> Pointen er, at det vel heller ikke er rimeligt, at man ikke stiller sig
> tilfreds med det, man rent faktisk KAN få....nu når det hele er offentlig
> hjælp...

Det er helt vildt irrelevant i denne snak. Jeg mener ikke at en eller anden
tilfældig offentligt ansat skal tildele mindre end loven og de faktiske
udgifter er. Synes du vel? ALtså, hvis loven giver mulighed for det og de
faktiske udgifter også har været højere, hvorfor så dog ikke dække det hele?

Men jeg havde egentligt håbet på lidt hjælp fra en eller anden som rent
faktisk vidste noget om hvordan loven er - i bund og grund... Selv om jeg
selvf. værdsætter enhver kommentar

/Nick

Fra : Rasmus Ipsen

Dato : 05-12-03 03:54

Jeg har fået det forklaret af en AF-konsulent: Arbejdsledige under
uddannelse/kursus skal betragte det som en lang jobsamtale...