Tidligere gæld i bolig ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-11-03 09:21

Hej NG.

I forbindelse med et muligt huskøb af en ejendom som blev solgt på
tvangsauktion i sommers vil jeg gerne vide om den budsum som den nuværende
sælger (en bank) bød var meget lavere end de penge de havde tilgode.

Kan man se tidligere gæld i en bolig på tinglysningskontoret ?
Slettes (fjernes helt. red.) gamle oplysninger eller bliver de stående ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-11-03 10:48

Christian B. Andresen wrote:

> I forbindelse med et muligt huskøb af en ejendom som blev solgt på
> tvangsauktion i sommers vil jeg gerne vide om den budsum som den nuværende
> sælger (en bank) bød var meget lavere end de penge de havde tilgode.

Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål, men ovenstående er ikke
uædvanligt. Man byder normalt kun lige ind i sit eget pant, eftersom man
alligevel ikke får noget ud af at byde højere udover eventuelle ekstra
omkostninger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-11-03 10:57

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> [...]
> uædvanligt. Man byder normalt kun lige ind i sit eget pant, eftersom man
> alligevel ikke får noget ud af at byde højere udover eventuelle ekstra

Din fremstilling er korrekt. Det hører dog med til billedet at differencen
mellem salgsprisen og gælden i huset hæfter den tidligere ejer for - også
efter tvangsauktionen. Skulle differensen være positiv i den tidsligere
ejers favør, skal han som udgangspunkt have pengene -omk. udbetalt. (det
sidste hører dog vist til sjældenhederne)

Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-11-03 11:23

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in message

> [...]
> ejers favør, skal han som udgangspunkt have pengene -omk. udbetalt. (det
> sidste hører dog vist til sjældenhederne)

Kan man så sige at hvis banken købte ejendommen med en budsum på fiktive 100
kr og sælger den for 300 kr uden at de har forbedret den forsøger de at gøre
en rigtig god handel ?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-11-03 12:23

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> [...]
100
> kr og sælger den for 300 kr uden at de har forbedret den forsøger de at

nej - de forsøger at minimere deres tab, og den tidligere ejers gæld til
dem. Hvis man i dit fiktivce tilfælde tænker sig at der var en gæld på
200Kr. og omkostningerne ved tvangsauktionen var 50 Kr. så skal den
tidligere ejer hacve 300- (200+50) = 50Kr. udbetalt
omvendt hvis der er gæld for 400Kr. så skylder tidligere ejer stadig Kr. 50

men som sagt det hører til sjælenhederne. Jeg har aldrig hørt det forekomme
i praksis at der var overskud ved en tvangsauktion, men det er principperne.

Peter

Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-11-03 12:26

> [...]
forekomme
> i praksis at der var overskud ved en tvangsauktion, men det er

Rigtigt, men der kan jo godt komme et overskud fra det efterfølgende salg
hos en ejendomsmægler til evt. mig.

Den ejendom som vi kigger på er til salg med en kontantpris 3xbudsummen ved
tvangsauktionen.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-11-03 12:39

> [...]
> principperne.
>
> Rigtigt, men der kan jo godt komme et overskud fra det efterfølgende salg

ja men "stregen" bliver treukket på tvangsauktionen. Ellers ville man jo
også kunne sige at du ikke må tjene på ejendommen. Huset værdi på
tidspunktet for tvangsauktionen er den værdi der tæller i det spørgsmål.

> Den ejendom som vi kigger på er til salg med en kontantpris 3xbudsummen
ved
> tvangsauktionen.

Ja det er muligt. For det første er det jo ikke sikkert at den pris kan
opnåes, for det andet er der jo tale om en værdistigning siden
tvangsauktionen. Så kan du sikkert indvende at stigningen er sket på kun 1
dag, men det er sagen uvedkommende. Hvis du meneer at prisen er steget for
meget, så kan man jo sige at du bare kunne have mødt op på tvangsauktionen,
og budt det du mente den var værd den dag.

Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-11-03 12:57

> [...]
>
> Ja det er muligt. For det første er det jo ikke sikkert at den pris kan
> opnåes, for det andet er der jo tale om en værdistigning siden

Næppe, ejendommen har stået forladt siden sommer, uden varme på etc.

Enig