Trivsel og udeblivning
Fra : kaninfisker@ofir.dk

Dato : 26-11-03 22:32

Underlig overskrift med jeg ved ikke hvordan jeg eller skal formulere
det....

Det drejer sig atter engang om sviger mor.

Hun har 3 børn hvoraf jeg er sammen med den ældste som heldigvis blev voksen
nok inden det "ramlede" for familen.

Den yngste er 9 år gammel. I dag fik jeg så kendsakb til et brev sendt til
hende fra barnets skole. Heri stod at hun ikke var mødt til
skole/hjem-samtaler, og at de var bekymrede for at at skulle udvikler samme
møster som sin (mellemste) søster. - Som ikke har gået i skole eller lavet
andet end at gå med aviser siden 7 kl og nu er snart 17 - hun kan end ikke
læse endnu og virker generelt "lav-intelligent". - hidser sig meget let op
over småting og forstår sommetider ikke selv enkelte sætninger/instruksioner
osv osv....

Nå men skolen skrev så i dette brev (anbefalet) at de havde lavet en ny tid
hvor hun skulle komme (de skriver: vi anbefaler på det kraftigste at du
møder op...) på skolen og tale med lærerne og en psykolog. De mener han har
for meget fravær mv. Det jeg så bare lige har fundet ud er at hun IKKE mødte
op.

Hun siger at hans fravær blot skyldes sygdom.......

Hvad er skolens næste skridt? Tvagsfjernelse eller...? Hvad kan de finde
på?

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 26-11-03 22:38

>Hvad er skolens næste skridt? Tvagsfjernelse eller...? Hvad kan de finde
>på?

Burde sikkert have været i dk.p.
Skolen fjerner ingen hvis de på nogen måde kan blive fri. "Besværlige"
elever giver jo ekstra kroner i kassen.

Fra : kaninfisker@ofir.dk

Dato : 26-11-03 22:58

> Burde sikkert have været i dk.p.

Hvorfor?

> Skolen fjerner ingen hvis de på nogen måde kan blive fri.

Okay jeg havde bare det modsatte indtryk.

"Besværlige"
> elever giver jo ekstra kroner i kassen.

Hvordan det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-11-03 23:26

Adam Nørregaard skrev:

>Skolen fjerner ingen hvis de på nogen måde kan blive fri.

Der skal en del til.

>"Besværlige" elever giver jo ekstra kroner i kassen.

Problemstillingen er alt for kompleks til at jeg vil bruge plads
på det her. Der vil være tilfælde hvor skolen får flere
ressourcer pr. elev hvis én fjernes, og der vil være andre hvor
der bliver færre. Det kommer an på temmelig mange ting.

--
Bertel

Fra : Henning S. Christian~

Dato : 26-11-03 23:17

er sikker på at ingen skole kan tvangsfjerne nogen - det er en sag for
socialforvaltningen i kommunen hvis nogen skal tvangsfjernes

Fra : kaninfisker@ofir.dk

Dato : 26-11-03 23:37

Ja ok, men de har vel et samspil - giver oplysninger videre mv?
"Henning S. Christiansen" <nospam-henning@mail.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3fc52653$0$27475$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-03 23:53

"kaninfisker@ofir.dk" <brugtpc@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja ok, men de har vel et samspil - giver oplysninger videre mv?

Det SKAL skolen, når de har mistanke (altså ikke kendskab til) om, at et
barn har brug for særlig støtte.

Hilsen Inger

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-11-03 00:16

kaninfisker@ofir.dk wrote:
> Ja ok, men de har vel et samspil - giver oplysninger videre mv?

ja - hvis en offentlig institution eller offentlige ansatte får
kendskab til eller blot har mistanke om at børn vantrives - så har
de skærpet pligt til at anmelde forholdet til de offentlige
myndigheder. Det er så dem, der skal undersøge sagen.
--
ahw

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-03 23:44

> [...]
voksen
> nok inden det "ramlede" for familen.
> >
> Hvad er skolens næste skridt? Tvagsfjernelse eller...? Hvad kan de finde

Er det dig, der før har skrevet om svigermor, der bruger pengene til banko,
så der ikke er penge i huset efter den 5. i måneden?
Og som har haft din kærestes mindre søskende til "affodring", fordi
svigermor hældte dem af hos jer?
Og som ikke rigtigt vidste, hvordan du skulle håndtere, at svigermor i tide
og utide bad om at låne din bil gratis?

Hvis det er tilfældet: Pris dig lykkelig for, at det endelig er gået op for
skolen, at der er noget helt galt - og at de tilsyneladende har tænkt sig at
handle på det.

Skolen kan ikke tvangsfjerne børn.
Det skolen kan gøre, er at markere for svigermor, at de har en mistanke om,
at der er noget rivegalt - og så i øvrigt sende en underretning til
socialforvaltningen, hvor de beskriver problemerne.

Socialforvaltningen skal sørge for, at børnene får den hjælp, de har brug
for, og de skal gøre det med den grad af foranstaltning, der forventes at
virke. Der er en skala af foranstaltninger til rådighed, og det spænder fra,
at børnene f.eks. "skal" på fritidshjem over "hjemme-hos'er" ,
støttepersoner, frivillig anbringelse og som det allermest indgribende (og
det dyreste): tvangsfjernelsen og anbringelse på institution.

Derfor: Hvad skolen "kan finde på", er relativt enkelt.
Hvad socialforvaltningen "kan finde på", afhænger af forholdene i barnets
øvrige liv.
Og (hvis det ER dig): så skal der jo ske noget, ikke?
- og har du (stadig - hvis det ER dig), i øvrigt selv henvendt dig til
socialforvaltningen, som DU har pligt til?

Hilsen Inger

Fra : kaninfisker@ofir.dk

Dato : 27-11-03 00:01

Yes. Det er mig... ; (

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-11-03 00:08

> Yes. Det er mig... ; (

Ja, jeg kan godt forstå, du synes, det er træls.
Hvordan går det - er du blevet far?

Hilsen Inger

Fra : kaninfisker@ofir.dk

Dato : 27-11-03 00:55

Tjahhh... nu skal den jo lige "ruges" ud - det skulle gerne blive omkring
februar - slutningen. Det kedelige ved situationen er jo "hvad kan man
tillade sig" over for sin svigerfamilie. De er skidegode til at holde
forholdende skjult for omverdenen. Men jeg synes den er rivende gal. Så
sendt som i går spurgte hun efter penge til banko....! Og jeg sagde: gå væk
jeg har ikke en fregne (selvom jeg har)

Da jeg går arbejdsløs PT hat jeg også overvejet at sælge bilen simpelthen -
og købe scooter eller lign, da det faktisk ikke er så tit mere jeg skal
meget længere væk en til købmanden--- så er der jo lissom ikke nogen bil hun
kan nappe.

Det er jo bare så svært. Kan man tillade sig at stille sig op og skabe sig
åndsvag og sige sin mening om hende... ? Desværre har min kæreste og hende
et ret tæt forhold (de er sammen hver dag)...6.

Nå nu bliver det vist snart OT.

Hvis du har nogle gode råd Inger kan du så ikke maile mig, så vi ikke
spammer gruppen til... her: brugtpc *snableA* hotmail.com

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 27-11-03 09:28

> Og jeg sagde: gå væk jeg har ikke en fregne (selvom jeg har)

Bliv ved med at sige det. At give penge, som hun ikke kan administrere,
hjælper ikke noget.
Hvis du vil hjælpe, syntes jeg "affodringen" er bedre, så ved du di i det
mindste at børnene får gavn af din hjælp.

> Hvis du har nogle gode råd Inger kan du så ikke maile mig, så vi ikke
> spammer gruppen til... her: brugtpc *snableA* hotmail.com

Inger har jo allerede givet dig et godt råd, nemlig at DU selv henvendt dig
til socialforvaltningen og gjorde opmærksom på at der er problemer i den
pågældende familie og børene vantrives. Du ved at den re rivende gal og der
skal gøres noget.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-11-03 09:31

"kaninfisker@ofir.dk" <brugtpc@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du har nogle gode råd Inger kan du så ikke maile mig, så vi ikke
> spammer gruppen til... her: brugtpc *snableA* hotmail.com

Var det ikke en ide at fortsætte i dk.familie.barn i stedet?

Hilsen Inger

Fra : Mazda4ever

Dato : 27-11-03 13:45

Tjohhh... men jeg ved ikke hvordan man futter....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-03 13:58

Mazda4ever skrev:

>Tjohhh... men jeg ved ikke hvordan man futter....

Det er heller ikke altid nødvendigt at futte. Du kan bare starte
en tråd i den anden gruppe.

--
Bertel