Utæt cykelskur, afslag i husleje
Fra : LR

Dato : 26-11-03 20:54

Jeg bor i lejelighed med eget cykelskur. Det har altid været utæt, og der
kan ligge flere centimenter vand på gulvet ved større regnvejr. Bøger og
papir mugner, værktøj og lign. ruster.

Efter at have gjort opmærksom på problemet adskille gange uden resultat,
skrev jeg et brev til ejendomskontoret med kopi til boligselskabet om, at
jeg ville tilbageholde kr. 200 i husleje pr. måned (skøn, efter
kvadratmeterpris), hvis ikke problemet blev afhjulpet inden 3 uger.

De 3 uger er nu gået, og de har ikke reageret. Jeg vil bare høre, om I har
kommentarer til min fremgangsmåde, og om jeg er i min gode ret til at
tilbageholde huslejen.

Mvh,

Lasse

Fra : stillcruising

Dato : 26-11-03 21:03

Som hovedregel skal man altid betale den fulde leje, ellers kan du blive sat
ud. Du skal således ikke selv trække noget fra din leje, det er dumt !
Tag det andet med dem sideløbende.

Fra : LR

Dato : 26-11-03 21:23

> Tag det andet med dem sideløbende.

Sideløbende? Det har stået på sideløbende i 2 år nu. Der må være en grænse.

Mvh,

Lasse

Fra : vmx

Dato : 26-11-03 21:03

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg bor i lejelighed med eget cykelskur. Det har altid været utæt, og der
> kan ligge flere centimenter vand på gulvet ved større regnvejr. Bøger og
> papir mugner, værktøj og lign. ruster.

hvor er cyklen.. i lejligheden ?

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 26-11-03 21:20

On Wed, 26 Nov 2003 20:53:40 +0100, "LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg bor i lejelighed med eget ___cykelskur____. Det har altid været utæt, og der
>kan ligge flere centimenter vand på gulvet ved større regnvejr. Bøger og
>papir mugner, værktøj og lign. ruster.

Hvad laver bøger og papir i et cykelskur?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-11-03 21:51

LR skriver:

> Jeg bor i lejelighed med eget cykelskur. Det har altid været utæt, og der
> kan ligge flere centimenter vand på gulvet ved større regnvejr. Bøger og
> papir mugner, værktøj og lign. ruster.

Står der i din lejekontrakt at skuret skal være tæt ?

Klaus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : LR

Dato : 26-11-03 22:42

> Står der i din lejekontrakt at skuret skal være tæt ?

Der er tag over. Utæt tag = forringelse af skuret. 3 cm vand i bunden
månedligt = forringelse.

Mvh,

Lasse

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 26-11-03 22:46

On Wed, 26 Nov 2003 22:41:30 +0100, "LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote:

>Der er tag over. Utæt tag = forringelse af skuret. 3 cm vand i bunden
>månedligt = forringelse.

Hvor læser du det henne?

Fra : LR

Dato : 26-11-03 23:05

> Hvor læser du det henne?

Har du hørt om vandskader?

Alle cykelskurets træstolper og trævægge er gennemvædet 365 dage om året
fordi vandet siler og drypper ned overalt og ikke kan fordampe fra det
lukkede rum.

Min cykel ruster hurtigere i skuret end hvis den stod udendørs, igen fordi
vandet jo ikke kan fordampe væk som det kan udendørs.

Bjælkerne i bunden er begyndt at rådne i hjørnerne.

Mvh,

Lasse

Fra : David T. Metz

Dato : 27-11-03 13:18

LR skriblede:

> Har du hørt om vandskader?

Ikke på en cykel.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : LR

Dato : 27-11-03 13:30

> Ikke på en cykel.

"Bjælkerne i bunden er begyndt at rådne i hjørnerne."

Jeg går ind for flere dansktimer i folkeskolen!

Mvh,

Lasse

Fra : David T. Metz

Dato : 27-11-03 13:41

LR skriblede:

> "Bjælkerne i bunden er begyndt at rådne i hjørnerne."

Og hvad så? Det er vel udlejers problem så længe det ikke er til direkte
fare for skurets alm. brug?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-03 22:44

> Står der i din lejekontrakt at skuret skal være tæt ?

Det står vel samme sted, som der står, at taget over lejligheden skal være
tæt???
Det er vist kun et diskussionsspørgsmål i Låsby-Svendsens
udlejningsejendomme.

Hilsen Inger

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-11-03 06:30

Inger Pedersen skriver:

> Det står vel samme sted, som der står, at taget over lejligheden skal være
> tæt???

Nej, fordi en lejlighed forventes at være nogenlunde tæt, et skur er og
bliver et skur.

Uanset det, er det utilfredsstillende at der står vand på gulvet.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 27-11-03 07:04

> Inger Pedersen skriver:

> Nej, fordi en lejlighed forventes at være nogenlunde tæt, et skur er og
> bliver et skur.

Betyder det, at hvis du bestilte en tømrer til at bygge et nyt skur for dig,
så vil du acceptere at taget var utæt fra starten ?

> Uanset det, er det utilfredsstillende at der står vand på gulvet.

Ok - så han skal glemme alt om taget, men forlange at der etableres afløb i
stedet ?

Hvis jeg betalte for at leje et skur, ville jeg da under ingen
omstændigheder acceptere at taget var utæt. Jeg ville dog heller ikke
forvente, at skuret var isoleret, eller at jeg kunne opbevare bøger og
lignende i skuret. Der må forventes en hvis luftfugtighed alene af den grund
at skuret hverken er opvarmet eller isoleret, men da ikke fordi det regner
gennem taget.

mvh
Bendt

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-11-03 08:36

> [...]
grund
> at skuret hverken er opvarmet eller isoleret, men da ikke fordi det regner

Udgangspunktet er et cykelskur, og det kan være alt fra et tæt, isoleret hus
til en stak brædder, der lige holder den værste sne ude. Og er det
sidstnævnte, så kan selve taget jo være nok så tæt, mens der sagtens kan
være 30 cm åbent øverst oppe hele vejen rundt. Såfremt der i lejekontrakten
står cykelskur, så kan det godt være tvivlsomt hvorvidt der kan stilles krav
om tæthed.

Og uanset hvad, så er det dybt tåbeligt at opbevare papirer og bøger et
uopvarmet sted, der oven i købet er fugtigt.

Mvh Maria

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-11-03 22:26

LR (lar@tdcadsl.dk) skrev følgende:
> Jeg bor i lejelighed med eget cykelskur. Det har altid været utæt, og
> der kan ligge flere centimenter vand på gulvet ved større regnvejr.
> Bøger og papir mugner, værktøj og lign. ruster.

Hvorfor ligger du dine bøger/papirer i cykelskuret? Det er vel ikke beregnet
til depot....

- Martin

Fra : LR

Dato : 26-11-03 22:37

> Hvorfor ligger du dine bøger/papirer i cykelskuret? Det er vel ikke
beregnet
> til depot....

Du kan jo se det som en kældererstatning, da vi ikke har kælderrum. Ville du
gerne have 3 cm. vand i din kælder hver måned?

Så kald det SKUR i stedet for cykelskur. Tilfreds?!

Mvh,

Lasse

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 26-11-03 22:44

>beregnet
>
>Du kan jo se det som en kældererstatning, da vi ikke har kælderrum. Ville du
>gerne have 3 cm. vand i din kælder hver måned?
>
>Så kald det SKUR i stedet for cykelskur. Tilfreds?!

Det er ikke det det drejer sig om.
Hvor er der præcist beskrevet at du skal have et tæt skur?
Man har ikke _krav_ på kælderrum, så den sammenligning holder ikke.

Har du læst dine vedtægter (eller hvad sådan noget hedder) for
boligen/lejemålet?

Fra : Klaus

Dato : 26-11-03 22:47

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg bor i lejelighed med eget cykelskur. Det har altid været utæt, og
der
> kan ligge flere centimenter vand på gulvet ved større regnvejr.

cut
om jeg er i min gode ret til at
> tilbageholde huslejen.

Glem det. Der er ingen normer for hvor tæt et cykelskur skal være.

Klaus

Fra : LR

Dato : 27-11-03 11:42

> Glem det. Der er ingen normer for hvor tæt et cykelskur skal være.

Hører dette under normen:

[...]

Af og til kan man åbne døren og træde ned i en 2-3 cm dyb sø som fylder hele
gulvarealet.

Fra : David T. Metz

Dato : 27-11-03 13:20

LR skriblede:

> Hører dette under normen:

Prøv at læse igen: "der er ingen normer".

Fra : Pipeline

Dato : 26-11-03 22:48

Som Stillcruising skriver, så undlad at betale mindre i husleje. Du skal
afkræve den i stedet for.
Da jeg flyttede ind i min nuværende lejlighed, sad der en hængelås på mit
kælderrum. Efter at have rykket boligselskabet et par gange for at få
fjernet låsen, skrev jeg et pænt brev til dem hvor jeg fortalte at jeg fra
næste måned ville opkræve leje fra dem, en procentdel af kvadratmeterprisen.
To dage efter var låsen fjernet, og jeg fik et brev hvor de undskyldte for
deres smølen.

MVH
Pipeline

Fra : Nielsen

Dato : 27-11-03 12:35

LR wrote:

> De 3 uger er nu gået, og de har ikke reageret. Jeg vil bare høre, om I har
> kommentarer til min fremgangsmåde, og om jeg er i min gode ret til at
> tilbageholde huslejen.

Du må ikke undlade at betale husleje.

Af lejelovens § 9 fremgår, at udlejeren skal stille det lejede til
lejerens rådighed i god og forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt
for lejeforholdets begyndelse og i hele lejeperioden.

Indholdet af denne bestemmelse skal dog næppe tages for pålydende. Det
følger derimod forudsætningsvis af lejelovens § 11, at det lejede ved
overtagelsen og under lejeforholdets beståen skal være i den stand, som
lejeren efter retsforholdet mellem ham og udelejeren kan kræve.

Hvis du således ved aftaleindgåelsen havde en berettiget forventning om
et tæt cykelskur, kan du også kræve manglen udbedret. Det mener jeg som
udgangspunkt, man har.
Det er selvfølgelig noget vrøvl, når andre her i tråden spørger om, hvor
det står anført i lejekontrakten, at taget skal være tæt, og dermed
indikerer, at dette skulle være afgørende for retsstillingen. Som anført
i et indlæg, er det vist et Låsby-Svendsen argument.

Kunne du derimod ved forevisningen af lejemålet (såfremt en sådan fandt
sted) med lethed konstatere utætheden, vand på gulvet m.v., kan du som
udgangspunkt ikke kræve andet og mere, end det du har set. Det følger af
det ovenfor anførte vedr. § 11.

Det følger dog også af lejelovens § 19, at udlejeren skal holde
ejendommen og det lejede forsvarligt vedlige. Dette kan i visse
situationer også gælde på trods af ovenstående.

Huslejenævnet kan tage stilling til, om udlejeren opfylder sin
vedligeholdelsespligt, så jeg synes du skal prøve at indbringe sagen
herfor. Alle kommuner har et huslejenævn (evt. fælles med andre kommuner).

mvh. Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-11-03 16:25

LR skriver:

> Efter at have gjort opmærksom på problemet adskille gange uden resultat,

Personligt ville jeg tage fat i den lokale vicevært, trække ham med ind
i skuret og spørge om det her kan være rigtigt.

Tilbageholdelse af penge, huslejenævn osv vil formodenligt bare ende som
noget lort...

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-11-03 19:18

LR wrote:

> De 3 uger er nu gået, og de har ikke reageret. Jeg vil bare høre, om I har
> kommentarer til min fremgangsmåde, og om jeg er i min gode ret til at
> tilbageholde huslejen.

Kort og godt: Nej!

Såfremt du undlader at betale den aftalte leje, så kan udlejer smide dig
ud! Om der så bare mangler en 25 øre.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : LR

Dato : 27-11-03 20:31

> Kort og godt: Nej!

Du må også gerne komme med et "langt og godt" svar vedr. min
problemstilling...

Mvh,

Lasse

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-11-03 22:22

LR wrote:

> Du må også gerne komme med et "langt og godt" svar vedr. min
> problemstilling...

Læs de andre svar i tråden.

Du kan evt. selv tjekke lejeloven.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010034729-REGL

Din vedholdende/stædige fastholden på, at have lyst til at undlade
betale dele af lejen, tja det viser for mig, at du ikke er modtagelig
for argumenter!