Opsøgende privatperson?
Fra : BG

Dato : 26-11-03 15:57

God dag.

Hvad siger loven om følgende:

Jeg har lavet en hjemmeside, som er ganske godt besøgt.
Det er frivilligt arbejde, på hobbyplan.
For at dække de udgifter der er i forbindelse med projektet, kunne jeg godt
tænke mig at sælge lidt banner visninger.

Må jeg henvende mig til firmaer der har produkter med relevans til sidens
indhold?
I så fald, må jeg gøre det via mail, telefon og/eller post?

Hvad siger reglerne?
Er der nogen der kender til en webside der fortæller detalieret om ev.
begrndsninger?

Mvh Peter!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-11-03 16:10

"BG" <just@forget.it> skrev i en meddelelse

> Hvad siger reglerne?
> Er der nogen der kender til en webside der fortæller detalieret om ev.
> begrndsninger?

Efter min vurdering, så vil dit ønske om salg af bannerannoncer være
omfattet af Markedsføringsloven.
Det er godt nok på hobbyplan, men ønsket om indtjening flytter det altså i
min vurdering over i kategorien af privat erhvervsvirksomhed.

Du må derfor ikke reklamere gennem elektroniske medier (mail, fax, sms).
Tilbage bliver altså gammeldags fodpost og telefon.

Hvis du vil reklamere gennem elektroniske medier, skal du bede
kunder/potentielle kunder om deres mailadresse/faxnummer, og i den
forbindelse gøre dem opmærksom på at du vil bruge dem til markedsføring. De
skal have muligheden for at sige nej tak både her og ved fremtidige
udsendelser, og du må ikke bruge adresserne til udsendelse af reklamer for
andre typer produkter, end dem de allerede har vist sig interesserede i.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-11-03 17:15

Per Christoffersen skrev:

>Det er godt nok på hobbyplan, men ønsket om indtjening flytter det altså i
>min vurdering over i kategorien af privat erhvervsvirksomhed.

Ja.

>Du må derfor ikke reklamere gennem elektroniske medier (mail, fax, sms).

Så du at han vil henvende sig til firmaer?

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 26-11-03 18:00

Bertel Lund Hansen skriblede:

> Så du at han vil henvende sig til firmaer?

Det er jo ligemeget iflg MFL § 6a stk 1 (eller ændringerne i det nye stk
2). Han må ikke rette henvendelse uanmodet pr fax, e-mail eller sms. Han må
dog gerne ringe til dem.

For så vidt de tidligere har købt af ham og dengang fik klar besked om at
kunne frabede sig yderligere henvendelser, men undlod det,så må han gerne
faxe, e-maile og sms'e alt det han vil. Men det lyder ikke som om han har
solgt til nogen før.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-11-03 20:04

David T. Metz skrev:

>Det er jo ligemeget iflg MFL § 6a stk 1

Ups, du har da ret.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-11-03 20:01

> Så du at han vil henvende sig til firmaer?

Der anvendes termen 'nogen' i MFL. Det dækker så vidt jeg er orienteret også
juridiske personer som firmaer.
Forbrugere er særskilt beskyttet yderligere i anden lovgivning.

/Per

Fra : Hans

Dato : 28-11-03 11:20

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre typer produkter, end dem de allerede har vist sig interesserede i.

Vil det sige at man alligevel kan rette henvendelse til virksomheder man
ikke har handlet med før (potentielle kunder som du beskriver det) og så
spørge dem om man kan få lov til at sende dem en e-mail som led i
markedsføringen af et produkt som man anser for at have en potentiel
interesse for dem?

Altså uden at beskrive det pågældende prudukt nærmere. Og hvis det er
tilfældet er det så bare op til en selv at vurdere hvor grænsen går eller
findes der retningslinjer for hvornår en henvendelse anses for at være en
'reklame' eller blot en forespørgsel om hvor vidt de ønsker at modtage en
reklame?

De fleste e-mail adresser er offentligt tilgængelige via gulesider eller
lignende og på virksomhedernes hjemmesider.

hans

Fra : Hans

Dato : 28-11-03 11:33

"Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spørge dem om man kan få lov til at sende dem en e-mail som led i
> markedsføringen af et produkt som man anser for at have en potentiel

hmm... Det jeg skulle spørge om var om det er lovligt at sende dem en
E-MAIL og spørge om man må sende dem en reklame via e-mail :) sorry.

hans

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-11-03 11:43

> hmm... Det jeg skulle spørge om var om det er lovligt at sende dem en
> E-MAIL og spørge om man må sende dem en reklame via e-mail :) sorry.

Nej, det må man ikke.
En sådan forespørgsel er naturligvis også markedsføring.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 26-11-03 18:03

BG skriblede:

> I så fald, må jeg gøre det via mail, telefon og/eller post?

Telefon og post.

> Hvad siger reglerne?
> Er der nogen der kender til en webside der fortæller detalieret om ev.
> begrndsninger?

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000069929-REGL
Det er § 6a det handler om

Se evt. også de senere ændringer (der skal bladres langt ned - søg på
"markedsføring"):
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20030045030

Fra : BG

Dato : 27-11-03 12:13