Gentagen personrettet hærværk! (langt)
Fra : Line

Dato : 26-11-03 15:25

Hej NG

Ja, situationen er den at min mor nu fire gange har fået skåret sine dæk op
på bilen, inden for den sidste måned.

Forløbet er således, for cirka en måned siden opdager hun en morgen at bilen
er blevet slemt ridset på den ene side. Dagen efter kommer hun ud og opdager
at 3 af dækkene er skåret op, ikke bare punkteret men skåret op med 15-20 cm
lange flænger. hun ringer til politiet, som siger at det kan de ikke gøre
noget ved og at det sikkert er drengestreger. Så hun får skiftet dækkene.
Ca. en uge efter sker det igen, 3 dæk, lange flænger, men bilen holder
parkeret på en anden parkeringsplads. Hun ringer igen til politiet og får
igen af vide at de ikke kan gøre noget medmindre hun fanger ham på fast
gerning. Hun er nu rimelig overbevidst om at det ikke er drengestreger, men
altså rettet direkte mod hende.
Et par dage efter sker det igen, denne gang er der en nabo der ser ham og
spørg havd han laver, hvortil han svarer "Du skal bare blande dig uden om".
En anden nabo ser det fra sit vindue. Begge kan de fortælle at det er en
voksen mand der kører der fra på en cykel. Igen kontakter hun politiet, som
siger at de stadig ikke kan gøre noget for naboerne kan sikkert ikke
genkende ham, det var jo mørkt. Hun for i tirsdags installeret en alarm der
går igang hvis bilens hældning falder. Igår kl 10.30 går alarmen igang og
min lillesøster åbner sit vindue og ser manden stige på sin cykel. Hun
skriger efter ham " hvad fanden laver du (navnet på den de tror det er) dit
svin" og han stivner et øjeblik, kigger op på hende og kører så sin vej. Det
var mørkt så hun så ikke hans ansigt, men hvad han havde på hvilken cykel og
muligvis farven. De ringer til politiet og fortæller det og de siger at de
da godt kan køre ud og kigge idet område hvor pågældende bor.

Min Mor bor alene, med min lillesøster på 15 år og de er efterhånden ret
skræmte begge 2.

Det skal lige siges at personen, som de tror det er ikke er en tidligere
kæreste eller noget i den dur, mere en som tilfældigt har krydset deres vej
via den skole min søster går på.

Personligt synes jeg efterhånden det grænser til det sygelige at manden
gentagne gange gør det her, også selvom naboer har set ham og bilen 2 af
gangene har holdt lige ude foran deres hjem.

Man hvad ****** gør man, hvordan får vi politiet til at tage det her
alvorligt og hvordan kan vi sikre os at han i fremtiden holder sig langt væk
fra dem.

Det kan *** ikke være rigtigt at han først skal gøre skade på en af dem
inden der er noget man kan gøre.

Jeg håber virkelig der er nogen der har nogen gode råd, inden der sker noget
rigtig alvorligt.

MVH Line

Fra : Johnny B [2000 Frb.]

Dato : 26-11-03 15:56

køb noget TV-overvågning ( mener Metro har et i denne uge til omkring
1000,- ) og få ham på video, så skal han meldes og erstatte det han har
lavet ... eller få et par "venlige" mennesker til at være klar i en 14-dages
periode og fang ham så og ring til politiet, hvsi han gør modstand, må man
gerne holde ham tilbage - også med magt

hvor i landet snakker vi om ?

johnny
--
slet FJERN for direkte mail

Fra : David T. Metz

Dato : 26-11-03 17:05

Johnny B [2000 Frb.] skriblede:
> køb noget TV-overvågning

Uha - en dårlig idé. Man må ikke tv-overvåge offentligt tilgængelige
områder uden videre.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 18:44

"David T. Metz" <dtm@vip.cybercity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Johnny B [2000 Frb.] skriblede:
>
> Uha - en dårlig idé. Man må ikke tv-overvåge offentligt tilgængelige
> områder uden videre.

Nej, men det kan stadig identificere personen. Og bøden er nok ikke
lige så dyr som 4 dæk om ugen.

MVH CP

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-11-03 20:02

"Claus P." <clausplougmann at get2net.dk> skrev:

>Nej, men [...]

I dk.videnskab.jura bør man bestræbe sig på at give svar der er i
overensstemmelse med loven.

Fra fundatsen:

Ønskes ikke:
-------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

--
Bertel

Fra : Andersen

Dato : 26-11-03 20:26

> Uha - en dårlig idé. Man må ikke tv-overvåge offentligt tilgængelige
> områder uden videre.

nej det er sikkert rigtigt
men, man kan da sidde med et kam.
og selv filme, det må jo godt ikk
eller ansæt en privat detektiv som så dokumenterer det der sker .

Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-11-03 23:23

Andersen skrev:

>nej det er sikkert rigtigt

Ja, det er det.

>men, man kan da sidde med et kam. og selv filme, det må jo godt ikk

Jo - hvis det ikke får karakter af overvågning. I den forbindelse
er det nemlig ligegyldigt om der er nogen der kikker i søgeren
eller ej.

--
Bertel

Fra : Line

Dato : 26-11-03 18:49

"Johnny B [2000 Frb.]" <johnnyb2000@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
14-dages
> periode og fang ham så og ring til politiet, hvsi han gør modstand, må man

Den har vi også været rundt om, men det er jo ikke lovligt at filme
offentlige steder og hvis vi vil have noget håb om at få erstatning og få
ham dømt... kan det ikke nytte noget at vi også bryder loven.
Den anden mulighed er også udemærket, vi kender bare ikke nogen mennesker,
der er så venlige at de lige river 14 dage ud af deres kalender. Desuden
skal det jo også være nogen af en hvis størrelse og fysik og dem kender vi
heller ikke nogen af, desværre

> hvor i landet snakker vi om ?

Slagelse, vestsjælland.

MVH Line

Fra : JSM

Dato : 26-11-03 16:04

> [...]
> Hej NG
>

> Ja, situationen er den at min mor nu fire gange har fået skåret sine dæk

Lige her og nu nu ligger problemet vel mest i at I ikke med sikkerhed kan
identificere gerningsmanden. Indtil videre har I ikke kunnet identificere
ham med sikkerhed pga mørket. Så hvad med at gøre mørke til lys. Sæt en
halogenlampe med bevægelsessensor op på bygningen pegende ned mod bilen
og/eller hav en kraftig lampe liggende parat til skud i vindueskarmen.Gerne
sammen med et (video)kamera med god zoom og lysfølsomhed. Det forhindrer ham
ikke i at komme igen men i skæret fra en 300-400 watt halogenlys burde det
være muligt at få et godt kig på banditten. Kunne I oven i købet få et
billede af ham ville det nok ikke gøre sagen ringere.
Jeg ville også vælge at advisere naboerne om problemet og bede Dem være
ekstra opmærksomme på personer der lusker rundt i nærheden af bilen.
Et web-cam i et vindue eller i selve bilen til at overvåge denne kunne også
være en mulighed. Men fra tidligere tråde her i gruppen synes jeg svagt at
kunne erindre at der er en række begrænsninger for hvad man lovligt må
overvåge tage billeder af hvis bilen står på offentligt tilgængeligt område.
Håber I får ram på skiderikken.

mvh
Jesper

Fra : Line

Dato : 26-11-03 19:05

"JSM" <1@2.dk> skrev i en meddelelse news:bq2fcl$1mn$1@sunsite.dk...

..

> Lige her og nu nu ligger problemet vel mest i at I ikke med sikkerhed kan
> identificere gerningsmanden. Indtil videre har I ikke kunnet identificere
> ham med sikkerhed pga mørket.

Ja og så alligevel, det er nemlig sådan at de kun har boet i den del af
landet et par år og kender derfor ikke særlig mange mennesker og slet ikke
mænd. Der er kun 2 mænd hun har haft nogen uovenstemmelser med og den ene af
dem er hun blevet gode venner med igen og ved at han er i afrika i
øjeblikket. Så det kan næsten kun være ham vi mener det er.

> [...]
> kunne erindre at der er en række begrænsninger for hvad man lovligt må
> overvåge tage billeder af hvis bilen står på offentligt tilgængeligt

Det med at filme vilkårligt er ikke en mulighed.
vi har kontaktet boligselskabet og vi må ikke sætte sådan en lampe op der
lyser ud på parkeringspladsen, men den ville jo også filme hele tiden med
alle de mennesker der kommer forbi og katte osv.

Vores bekymring nu, er egentlig også, at nu hvor der er alarm på bilen, vil
det jo være svært at lade det gå ud over den og hvad blir så det næste
træk........

Har netop snakket med min mor, der var vildt ked af det... hun havde nemlig
igen ringet til politiet for at høre hvad der så var sket siden igår, det
kunne de ikke svare på og da hun så siger at hun godt snart kunne tænke sig
at de gjorde noget.. fordi hun er bange får at gå på gaden og ikke han
sove.. siger han til hende "sig mig engang er du 75 år eller hva".

Har man ikke krav på at de tager en seriøst og gør noget eller hva??? Jeg
sidder 90 km væk og føler mig bare så magtesløs.........

Men tak for svaret i al fald

MVH Line

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-11-03 03:17

"Line" <BlomdkKATTE@BAKKEmsn.com> wrote in

> [...]
>
> Har man ikke krav på at de tager en seriøst og gør noget eller
> hva??? Jeg sidder 90 km væk og føler mig bare så

Man kan altid klage over politiets opførsel.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : C. Caspersen

Dato : 27-11-03 17:09

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan altid klage over politiets opførsel.

Ja det skal nok hjælpe i den konkrete sag.

/Caspersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-11-03 17:50

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in

> Ja det skal nok hjælpe i den konkrete sag.

Jeg tvivler, men det er da den eneste egentlige mulighed.

Fra : C. Caspersen

Dato : 26-11-03 20:39

> [...]

> Man hvad ****** gør man, hvordan får vi politiet til at tage det her
> alvorligt og hvordan kan vi sikre os at han i fremtiden holder sig langt

Har du selv nogen forslag til, hvordan politiet skal finde ham, når du ikke
selv har en konkret mistanke ? Skal de trække ham op ad en hat

> Det kan *** ikke være rigtigt at han først skal gøre skade på en af dem
> inden der er noget man kan gøre.

Hvad har det med bilen at gøre ?

> Jeg håber virkelig der er nogen der har nogen gode råd, inden der sker
noget
> rigtig alvorligt.

Mit råd lyder, at man kan ligge på lur, således at gerningsmanden kan
afsløres eller i det mindste få et godt signalement af ham.

Politiet har desværre ikke tid til at vente på ham.

/Caspersen