Køb af Musik på nettet i
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-11-03 21:56

Er det ulovligt at købe musik på nettet hos http://allofmp3.com i Rusland ?

Priserne er så lave det er mistænkeligt, ca. 25 øre pr musiknr.

De skriver at de har aftalerne på plads, og det ser umiddelbart OK ud.
Men er det det ? Hvordan sikrer man sig at den hentede musik er lovlig,
og man ikke bliver hæler ?

All the materials in the MediaServices projects are available for distribution
through Internet according to license # LS-3?-02-36 of the Russian Multimedia
and Internet Society. Under the license terms, MediaServices pays license fees
for all the materials subject to the Law of the Russian Federation "On Copyright
and Related Rights". All the materials are available solely for personal use
and must not be used for further distribution, resale or broadcasting.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-11-03 22:51

On Tue, 25 Nov 2003 20:55:57 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@via-epia.home.terminal.dk> wrote:

>Er det ulovligt at købe musik på nettet hos http://allofmp3.com i Rusland ?
Spørg dem der har rettighederne til orginalværkerne. Jeg tror at
svaret bliver "nej".

>Priserne er så lave det er mistænkeligt, ca. 25 øre pr musiknr.
Du kan uden problemer købe CDer i Rusland med 10 timers MP3 musik
(Eller anden indhold musik/film/SW) for omkring 15-35 kr. Det giver en
meget lav minut pris. Spørger man sælger om hvor dette matriale kommer
fra er svaret: Ulovlige piratkopier, hovedsagligt fra Ungarn.
Nogle SW produksenter gør et stort arbejde for at stoppe dette salg
(tilsyneladende med myndighedernes hjælp) men de er jo kun ude på at
redde eget "skind", de rører ikke ved andre piratkopier lige ved siden
af.

>De skriver at de har aftalerne på plads, og det ser umiddelbart OK ud.
>Men er det det ? Hvordan sikrer man sig at den hentede musik er lovlig,
>og man ikke bliver hæler ?
På den russiske version af siden med teksten omkring juraen henviser
de til ROMS "http://www.roms.ru/romseng/index.html"
En side fra en organisation der varetager de jurideisk aspekter ift.
ophavsret/copyright/etc, med bannerreklamer ? Det virker ikke
troværdigt.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-11-03 23:00

On Tue, 25 Nov 2003 22:51:05 +0100, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

Et lille kik på "http://www.gnutellanews.com/article/8725" hvor der
bla. også diskuteres lovligheden af nævnte site.

/Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-11-03 00:16

On 2003-11-25, Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> Spørg dem der har rettighederne til orginalværkerne. Jeg tror at
> svaret bliver "nej".

Hvis vi antager sitet er lovligt, hvor har jeg så erhvervet værket ?
Er det i Rusland ? Jeg er jo selv ansvarlig for download/transport ?
Serveren står i Rusland, så der er ikke 3die lande indblandet.

Hvis det er erhvervet i Rusland, så må det vel også være russiske
ophavsretsregler der gælder.

Rusland er et CISG land, men CISG kælder ikke i forbrugerkøb.
Købelovens §73 siger, af når sælger skal sende genstanden, så
anses den for leveret når den er køber i hænde. Men gælder den her
ved internationale køb ? Eller kan jeg fravige, og vælge Rusland som
handelssted ?

> [...]
> En side fra en organisation der varetager de jurideisk aspekter ift.
> ophavsret/copyright/etc, med bannerreklamer ? Det virker ikke

Så burde pladeselskaberne da gøre noget ved det.
Normalpriser for CD'ere derovre er 20 kr, altså omkring 8x så
meget som online versionen. Men der er så mindre omkostninger til
produktion, distribution og lagerbinding.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-11-03 01:06

Povl H. Pedersen wrote:

> Er det ulovligt at købe musik på nettet hos http://allofmp3.com i Rusland ?
>
> De skriver at de har aftalerne på plads, og det ser umiddelbart OK ud.

Så vidt jeg kan forstå, så svarer den nævnte aftale til en aftale mellem
et dansk website og KODA. Det er bare ikke nok. Man skal også have
tilladelse og betale til ophavshaver/pladeselskab. Man kan så undre sig
over, at sitet ikke forlængst er blevet lukket, det har vist et par år
på bagen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-11-03 02:03

On 2003-11-26, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> tilladelse og betale til ophavshaver/pladeselskab. Man kan så undre sig
> over, at sitet ikke forlængst er blevet lukket, det har vist et par år

Er du sikker på det ? Radiostationer har IKKE en aftale med hvert enkelt
pladeselskab.

Man kunne forestille sig, at de har en tilladelse til at streame musik
on-demand - fuldt lovligt. Og det at slutbrugeren så tager en kopi til
eget brug, fra et lovligt forelæg, er stadig lovligt i Danmark så vidt
jeg kan se på CD-R priserne.

Og de russiske priser er da ikke helt tåbelige sammenlignet med
CD-R afgiften.

Man kan jo også gemme streaming radio alle mulige andre steder fra.
Der er mange gratis radiostationer, en del gør bare lidt mere for at
sikre mod at forbrugeren tager digitale kopier.

Jeg må vel til enhver tid digitalisere det analoge output fra alle de
gratis netradioer.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-11-03 02:40

Povl H. Pedersen wrote:

> Er du sikker på det ? Radiostationer har IKKE en aftale med hvert enkelt
> pladeselskab.

Radiostationerne sælger ikke musik (i hvert fald ikke på samme måde som
det pågældende site).

> [...]
> on-demand - fuldt lovligt. Og det at slutbrugeren så tager en kopi til
> eget brug, fra et lovligt forelæg, er stadig lovligt i Danmark så vidt

Det pågældende site lader brugerne downloade musikken i forskellige
ikke-streamede filformater. Og da jeg tjekkede sitet for godt et års tid
siden var numrene rippet i en kvalitet, som jeg er sikker på, intet
pladeselskab vil lægge navn til. Jeg tænker ikke på Kbps, for her har
selskaberne ingen skrupler, men på dårlig klipning, og i nogle tilfælde
var det tydeligt, at nummerne var optaget fra en lp.

> Man kan jo også gemme streaming radio alle mulige andre steder fra.

Men det pågældende site er netop ikke en radiostation.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-11-03 09:24

On 2003-11-26, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Men det pågældende site er netop ikke en radiostation.

Hvordan definerer du radiostation ? Hvordan gør myndighederne i Rusland ?
Jeg siger bare der kan være et smuthul. Husk at en TV station kan også
sende film on-demand og pay-per-view, og så er det igen en udsendelse
der kun når en eller få modtagere, mod betaling.

Hele begrebsverdenen er ved at skride, da ny teknologi giver ret store
muligheder for fuld 2-vejs kommunikation. Eksempelvis er der mange
radiostationer der kun lever på nettet, og som kører top 40 hits
næsten i en lind strøm, kun afbrudt af reklamer. Og programmer som
Xbox Media Player tillader direkte optagelse. Så der er ingen effektiv
beskyttelse at omgå.