Løsladelse m. kaution
Fra : O. Skjold

Dato : 24-11-03 22:54

3 spørgsmål til "de lærde":

Hvad siger dansk lovgivning ang. løsladelse mod kaution?
Og hvad er retspraksis på området?
Hvis sagen ikke fører til domfældelse, tilbagebetales så den fulde kaution?

Krydr gerne med et par gode links. På forhånd tak

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 24-11-03 23:55

Kaution benyttes ikke i DK

Fra : O. Skjold

Dato : 25-11-03 18:11

"Adam Nørregaard" <adam.noerregaard@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> Kaution benyttes ikke i DK

OK, er det bare praksis eller er der ikke lovmæssig hjemmel?
Benyttes det i andre EU-lande?
Hvorledes håndteres det fx i USA?

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-11-03 22:56

Scripsit "O. Skjold" <oskjold@sol.dk>

> OK, er det bare praksis eller er der ikke lovmæssig hjemmel?

Der er hjemmel for kaution i rpl §765 stk. 2 nr. 7.

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Rune Wold

Dato : 25-11-03 23:08

Henning Makholm wrote:

[klip]

> Der er hjemmel for kaution i rpl §765 stk. 2 nr. 7.

Et teoretisk spørgsmål:

Kan denne adgang til løsladelse mod kaution ophæves ved lov?

--
/Rune Wold

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-11-03 23:28

Scripsit Rune Wold <killspammers@now.com>

> Et teoretisk spørgsmål:
> Kan denne adgang til løsladelse mod kaution ophæves ved lov?

Øh.. med mindre du forsøger at wilstrupificere tråden har jeg ingen
ide om hvor du vil hen med det spørgsmål. Naturligvis kan den konkret
bestemmelse i Retsplejeloven ophæves ved en almindelig ændringslov. I
givet fald må det også have som konsekvens at domstolene ikke længere
kan anvende instrumentet - med mindre man kan fremdrage en
grundlovsbeskyttelse af princippet, eller evt en artikel i EMRK der
påstår at det er en menneskerettighed for tilstrækkeligt rige tiltalte
at kunne unddrage sig retsforfølgelse ved at stille en stor sikkerhed.

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-11-03 23:30

Scripsit Henning Makholm <henning@makholm.net>

> - med mindre man kan fremdrage en
> grundlovsbeskyttelse af princippet,

Hvilket Jonas så gjorde.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : O. Skjold

Dato : 25-11-03 23:10

<klip>
> Der er hjemmel for kaution i rpl §765 stk. 2 nr. 7.

Tak Henning

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Jonas Hansen

Dato : 25-11-03 23:10

"Adam Nørregaard" <adam.noerregaard@e-mail.dk> skrev:

> Kaution benyttes ikke i DK

Det er muligt det ikke bliver benyttet i praksis, men muligheden for
løsladelse mod økonomisk sikkerhedsstillelse findes faktisk i den danske
retspleje. Det kan anvendes som et varetægtssurrogat. De pågældende
bestemmelser findes i kapitel 70 i rpl. Muligheden er ydermere forudsat i
grl. § 71 stk. 3.

Forskellen på det danske system og systemer som f.eks. det engelske, skal
findes i kravene for at anvende det pågældende indgreb. I Danmark kræves
opfyldelse af de samme betingelser som ved en "rigtig" varetægtsfængsling
hvorimod det engelske har andre (særskilte) krav til brugen af 'bail'
fremfor fængsling. Det er således muligt at anvende bail-instituttet i
tilfælde hvor en normal fængsling ikke kan anvendes i modsætning til som
nævnt i Danmark.

Mvh
Jonas