Færdselsuheld og efterfølgerne
Fra : Ryan Rud Jensen

Dato : 24-11-03 20:55

Hejsa!

I går var min kæreste, datter og jeg ude for et færdselsuheld, som vi
heldigvis slap uskadte fra. Det kan man til gengæld ikke sige om
bilen. Den fik smadret spejl, rude og en del af siden. Der er ingen
tvivl om at det er modpartens skyld, og han har da også erkendt
skylden, og politiet var på stedet. Nu opstår der så et par spørgsmål.

Manden der påkørte os havde fået et insulinchok, som følge af at han
ikke havde passet sine måltider (sukkersyge). Kan det kategoriseres
med spiritus kørsel, hvor forsikringen i såfald kan fraskrive sig
erstatningspligt? Og i tilfælde af at de kan, hvorledes skal vi så få
pengene, ved en retsag eller hvad?

Sidste spørgsmål går så på reperationen af skaderne. Bilen skal
omlarkeres i store dele af venstre side, men bilen er rimelig falmet
(har måske ikke været for god til at pudse den), og derfor vil der jo
blive store nuance forskelle at se. Kan man med rimelighed forlange
hele bilen omlarkeret? Det er jo ikke min skyld han ikke kunne passe
sine måltider...
--
Med Venlig Hilsen
Ryan Rud Jensen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-11-03 21:57

> [...]
> med spiritus kørsel, hvor forsikringen i såfald kan fraskrive sig
> erstatningspligt? Og i tilfælde af at de kan, hvorledes skal vi så få

Forsikringen dækker altid for den der er uden ansvar i ulykken, men de kan
kræve pengene af den ansvarlige, hvis der eks. er spiritus involveret, hvis
man har handlet groft uforsvarligt osv.

> [...]
> blive store nuance forskelle at se. Kan man med rimelighed forlange
> hele bilen omlarkeret? Det er jo ikke min skyld han ikke kunne passe

Du kan ikke få hele bilen lakeret. Måske kan du aftale selv at betale det
ekstra det koster, at få resten ordnet.
Hvis bilen er meget falmet, er den måske så gammel at det ikke kan betale
sig at lave den, og så er problemet løst.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 00:05

> [...]
> Hvis bilen er meget falmet, er den måske så gammel at det ikke kan betale
> sig at lave den, og så er problemet løst.

Jeg har faktiskt en gang (1997) ifbm. med en skade på min egen bil set et
skriv fra TopDanmark/Taksator-ringen hvor der stod noget om at der kunne
gives erstatning til polering eller lakering ifbm farveforskelle mod
tilstødende pladedele.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Rasmus

Dato : 25-11-03 12:19

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> skriv fra TopDanmark/Taksator-ringen hvor der stod noget om at der kunne
> gives erstatning til polering eller lakering ifbm farveforskelle mod

Det kan jo bare slibe det nymalede mat, så ligner det jo resten af bilen....

mvh
Rasmus

Fra : JBH

Dato : 24-11-03 22:16

"Ryan Rud Jensen" <ryan@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med spiritus kørsel, hvor forsikringen i såfald kan fraskrive sig
> erstatningspligt? Og i tilfælde af at de kan, hvorledes skal vi så få

Rolig nu.. Hvis du er uden skyld holdes du skadesløs.

Modpartens lovpligtige ansvarsforsikringforsikringsselskab vil uanset
spirituskørsel eller ej, dække de skader han måtte forvolde på andre eller
andres ejendom. Så kan det da godt være de senere fører regres mod ham for
at få pengene igen. Hans egen bil (hvis han har kasko) der imod, dækkes IKKE
i tilfælde af spirituskørsel. Jeg ved ikke hvad der så sker hvis bilen ikke
er betalt ud, altså om banken/financieringsselskabet får pengene af
forsikringsselskabet i det tilfælde de har stillet krav om kasko.

> [...]
> blive store nuance forskelle at se. Kan man med rimelighed forlange
> hele bilen omlarkeret? Det er jo ikke min skyld han ikke kunne passe

Den er nok værre. Hvis det er en ældre bil, skal den ikke være ret skadet
før den totalskades.Problemet er at en ældre bil er meget nedskrevet i
værdi, så selvom man har et supervelholdt eksemplar, spises man af med en en
latterlig lav erstatning som man ikke kan købe en tilsvarende bil i samme
gode stand. Har selv prøvet det her for nylig i forbindelse med en
motorbrand , dvs. der var ingen modpart så bilens kasko skulle dække.Det
endte med jeg selv måtte betale reparationen, da det forsikringen ville give
ikke rakte til en tilsvarende bil i samme stand som min.

Du skal i alt fald snakke godt med din mekaniker, så skaden takseres til din
fordel, uanset om du ønsker bilen lavet eller ej.

mvh
JBH

Fra : Peter G C

Dato : 24-11-03 22:15

"Ryan Rud Jensen" <ryan@jyde.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> med spiritus kørsel, hvor forsikringen i såfald kan fraskrive sig
> erstatningspligt? Og i tilfælde af at de kan, hvorledes skal vi så få

Det skal du slet ikke bekymre dig om - ansvarsforsikringen betaler dig og
hvis der er problemer bliver det mellem jeres modpart og dennes
forsikringsselskab.

Nej - det kan man næppe.

/Peter

--