Udsmidning af folkeskole
Fra : Lotte

Dato : 24-11-03 13:18

Hej alle.

Jeg har en søn som går i 7 kl. og som bliver jaget af en drengebande. Det er
der nu mange som bliver i den skole han går i, men det går ret hårdt ud over
ham. Flere gange er skolen kontaktet mht. dette problem, men intet er blivet
bedre. Nogle af drengene i banden er blevet bortvist for en kortere periode,
men intet banebrydende er sket. Når disse drenge vender tilbage til skolen
igen, fortsætter hetzen.

Er der nogle her i gruppen som hved hvad der skal til før men kan smide
sådanne uheldige elementer ud af skolen? Inden det går rigtig galt og min og
de andres unger kommer alvorligt til skade.

Hilsen Lotte

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 24-11-03 14:10

In <3fc1f709$0$29301$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> "Lotte" <ca@azlan.dk> writes:

> [...]

>men intet banebrydende er sket. Når disse drenge vender tilbage til skolen

Kontakt skolebetyrelsen samt kommunens afdeling for skoler, da det
aabenbar ikke hjaelper at snakke med skolens daglige ledelse.

Mvh
Martin

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-11-03 15:13

Martin Moller Pedersen wrote:
> Kontakt skolebetyrelsen samt kommunens afdeling for skoler, da
det
> aabenbar ikke hjaelper at snakke med skolens daglige ledelse.

Man kan sagtens kontakte Gud- og hver mand, og det bør man da også,
men det er ikke sikkert der kommer noget særligt ud af det, da man
ikke mere har nogle magtmidler i skolen, som kan løse den slags
problemer.

--
ahw

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 24-11-03 14:47

"Lotte" <ca@azlan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> de andres unger kommer alvorligt til skade.

Som afkom af en knap så hjemmefødt forældre kan jeg berette at der er 9 års
undervisningspligt jvf. folkeskoleloven.

Derfor er skolerne tit i det dilemma, at de ikke kan smide de uheldige
elementer ud, unden at kunne anvise en anden tilsvarende skole.

Bryder mobberne derimod loven, er sagen en anden. F.eks. kunne man
forestille sig at din eller andres unger kommer til skade eller at mobberne
overtræder anden lovgivning. Dermed åbnes der mulighed for at de sociale
myndigheder kan gå ind i sagen og eventuel sørge for anden opholdssted til
mobberne.
Carsten Overgaard

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-11-03 15:12

Lotte wrote:
> [...]
rigtig
> galt og min og de andres unger kommer alvorligt til skade.

Der er ingen mulighed for at "smide" elever i den skolepligtige
alder ud af skolen, desværre. Man kan kun ifølge reglerne gøre
følgende:

Tage kontakt til forældre, SSP-medarbejder, skoleledere. Og der kan
man så evt. få eleverne overflyttet til anden skole, og i meget
sjældne tilfælde kan man få kommunen til at gribe ind og
"tvangsflytte" en elev. Men en almindelig folkeskole har ingen
mulighed. 'Bortvisning af elever kan kun ske for en uge og i hele
skoleåret kun to gange.

Du kan forsøge at tale med de pågældende drenges forældre personlig
eller pr. telefon. Det plejer at have en virkning. Men ellers kan
du kun gøre det at du flytter din søn ud af skolen og over i en
anden.

Det er desværre ganske få magtmidler man har som skole - jeg kender
massevis af eksempler på at elever, som er voldelige, forulempende
over for både lærere og elever, ikke kan røres fordi forældrene
holder hånden over dem.

Jeg har i min dagligdag eksempler på piger i selv 10.klasse, der
ter sig fuldkommen forrykt over for alle, men hvor deres forældre
ikke tror på os, når vi fortæller det, for sådan er de da ikke
derhjemme. Disse forældre kan åbenbart ikke fatte at deres søde små
pusser kan være nogle sataner, og deres fornægtelse af problemerne
kan skyldes mange ting: skilsmisse - de vil ikke fremstå som nogle,
der ikke har styr på tingene, stress - de orker ikke at tage hånd
om deres egne børn etc.

Det er desværre et nedslående svar, du kan få, men du bør
naturligvis henvende dig til skolens inspektør og bede hende eller
ham om at tage affære, evt. ved SSP-medarbejderens indblanding. Det
kan da være at de også er i politiets søgelys. Men ellers er der
kun flytning af din søn tilbage. De samme politikere, der - godt
fjernt fra skoleverdenen på de bonede gulve - udstikker den ene
retningslinine og forordning efter den anden, men de har endnu ikke
kunnet lave en lov, der hindrer den slags din søn er ude for. Og de
kan især ikke få eleverne til at følge dem. Men de har da nogle
gode ideer om, hvordan man skal drive skole -på det teoretiske
plan. Det kniber lidt med at lade handlinger følge på ord -
desværre.
--
ahw

Fra : ENN

Dato : 24-11-03 21:36

Flyt til en privatskole - der er de nødt til at holde på eleverne ellers har
de intet at leve af - og som regel har baladeforældrene ikke råd til at
betale for skolegangen så på den måde er du sluppet for dem.

Der er som sagt intet at gøre i det offentlige skolesystem - det er en stor
trædemølle - jeg har været i samme problemstilling som dig - og der er
simpelthen intet at gøre i det off. system der er masser af folk der vil
snakke men ingen der kan/vil gøre noget.

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 25-11-03 00:59

ENN wrote:

[OFF TOPIC]
> og som regel har baladeforældrene ikke råd til at
> betale for skolegangen

....nå så det er kun de "fattiges" børn der laver ballade??
Sweet dreams...vågn dog op!
[/ON TOPIC]

--
Mvh. Jan G. Nielsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-11-03 16:37

ENN wrote:
> [...]
masser af
> folk der vil snakke men ingen der kan/vil gøre noget.

Forkert -ingen KAN gøre noget, for sådan er lovgivningen indrettet.
DU kan i den offentlige skole ikke slå en "skid" uden at 117
instanser skal sige god for det. Og elever med f.eks. voldelige
tendenser kan ´man intet gøre uden forældrenes samtykke -heller
ikke sætte dem til psykolog eller lignende.
Der er f.eks. eksempler på at en elev har slået en lærer, men hvor
det var læreren, der måtte rejse, for elevens forældre ville ikke
gå med til at han flyttede skole og desuden mente forældrene at den
smule "klaps" tog læreren skam ingen skade af.
Arbejdsskadestyrelsen har i nogle lignende sager afvist sådanne
forhold som arbejdsskader, eftersom man mente at lærerne måtte
kunne tåle den slags, da det var noget man måtte forvente, når man
havde med børn og unge at gøre.

Så når jeg hører at forældre i privatlivet give ondt af sig fordi
folkeskolen nu ikke gør dit eller dat, så har jeg lyst til at bede
dem om at forklare hvad de mener vi skal gøre inden for lovens
rammer. Men jeg undlader altid, for jeg ved af erfaring at de ikke
kan håndtere den slags spørgsmål. Det er altid nemmest at kritisere
end at anvise veje til løsningen af problemerne.
--
ahw

Fra : Kim Hansen

Dato : 25-11-03 12:16

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> writes:

> [...]
> ikke tror på os, når vi fortæller det, for sådan er de da ikke
> derhjemme. Disse forældre kan åbenbart ikke fatte at deres søde små

10. klasse, så er de over grænsen for skolepligt/-ret. Bliver det så
ikke nemmere at smide dem ud?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-11-03 16:24

Kim Hansen wrote:

forældre

> 10. klasse, så er de over grænsen for skolepligt/-ret. Bliver det

> ikke nemmere at smide dem ud?

Nej!

--
ahw

Fra : Mogens

Dato : 26-11-03 10:52

"Lotte" <ca@azlan.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle her i gruppen som hved hvad der skal til før men kan smide
> sådanne uheldige elementer ud af skolen?

Her er det prof. svar fra een, der ved, hvad man gør!
(ikke mig):

SSP-samarbejdet skal inddrages (Skole-Socialforvaltning-Politi).
Det vil betyde opfølgende samtaler med alle parter,
ikke mindst forældrene, såkaldte "konfliktsamtaler
med både ofre og gerningsmænd", og der vil i samarbejdet
med drenge og forældre blive lagt en plan for det videre
forløb - både hvad angår skolegang og fritid, hvor der vil
blive stillet krav til drengene, hvis de skal fortsætte i
det lokale miljø.

Samtidig vil man inddrage et familieværksted, hvor der
arbejdes med "børneopdragelse" - relationer børn-børn og
børn-voksne, med "spilleregler" for socialt samvær og for
skolegang, evt. et reduceret skoletilbud (10 timer om ugen i
et målrettet tilbud mod elevernes interesseområder på små hold)
samt en opsøgende pædagog, som kan tale med og følge op
mere uformelt og i de miljøer, hvor børnene færdes. Der
vil blive arbejdet med fritidstilbud ud fra børnenes interesser
i et forsøg på at bremse de negative aktiviteter og få børnene
kanaliseret ind i mere organiserede tilbud (karate, skating, vægklatring,
fisketure, rollespil osv.).

En sådan proces tager dog tid, idet der skal ændres meget i
både adfærd og kultur, og det kræver nogle synlige og
tydelige voksne !

Hvis børnene ikke kan imødekomme disse krav, ender det desværre
ofte med kriminalitet, anbringelse på institutioner og på sigt
ungdomsfængsel.

Mvh Mogens
som indhentede denne info, da den sikkert har interessant
for en bred gruppe læsere.......

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-11-03 15:43

Mogens wrote:
> "Lotte" <ca@azlan.dk> skrev i en meddelelse

> Her er det prof. svar fra een, der ved, hvad man gør!
> (ikke mig):

Du har beskrevet et ssp-forløb, som det kan se ud, men det besvarer
ikke spørgsmålet fra "Lotte" - og som jeg og andre har været inde
på: man kan ikke smide elever ud af folkskolen, alene i medfør af
skoleloven, hvor man har undervisningspligt til 9.skoleår - inden
den tid kan man forsøge at få forflyttet en elev, men vil eleven
eller dennes forældre ikke dette, så er der intet at gøre førend
den unge begår kriminalitet af politimæssig betydning.

Så det, du har skrevet er altså kun korrekt i den forstand at man
er indstillet på det fra forældreside, eller hvis den unge har
begået kriminalitet i straffelovens forstand (nu er al kriminalitet
vel forbudt iht. til straffeloven, men man vil næppe anholde en ung
fordi han har stjålet en blyant).

--
ahw

Fra : Mogens

Dato : 26-11-03 15:50

> Du har beskrevet et ssp-forløb, som det kan se ud, men det besvarer
> ikke spørgsmålet fra "Lotte"

Så spring blot postingen over, Arne...

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-11-03 16:22

Mogens wrote:
> "Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> Så spring blot postingen over, Arne...

Næ, hvorfor skulle jeg dog det? Der bliver stillet et spørgsmål,
som jeg har forstand på, idet det ligger inden for mit
professionsområde og som både jeg og en anden kollega har svaret på
tidligere - da dit svar altså ikke passer til det, som spørgeren
efterlyser, så er det vel naturligvis fint at jeg kommer med det
korrekte svar og gør dig opmærksom på din fejltagelse. Andet og
mere er der ikke i dette.
--
ahw

Fra : Mogens

Dato : 26-11-03 17:11

> Næ, hvorfor skulle jeg dog det?

Fordi jég siger det

> Der bliver stillet et spørgsmål, som jeg har forstand på,

Det samme hævder jeg, at min kilde har

> idet det ligger inden for mit professionsområde

Og?

> og som både jeg og en anden kollega har svaret på tidligere

Tja' - sådan er det jo ofte i et offentligt forum...

> da dit svar altså ikke passer til det, som spørgeren efterlyser

Måske...

>Andet og mere er der ikke i dette.

ROFL

/Mogens

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-11-03 17:29

Mogens wrote:
> "Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi jég siger det

får jeg en "sveder", hvis jeg ikke gør det?

> Det samme hævder jeg, at min kilde har

Det har jeg ikke sagt noget om - du har blot kopieret noget fra en
kilde, uden at vide, hvad det egentlig er du svarer på - derfor!

> Og?

derfor kan jeg svare professionelt - du kan ikke, men du må da
gerne forsøge!

> Tja' - sådan er det jo ofte i et offentligt forum...

Og det burde du tage ad notam!

> Måske...

nej, det er et faktum.

> ROFL

Du ved vist godt, at vi ikke gider læse dine politiske ytringer i
dette
forum. Så undlad det venligst.
--
ahw

Fra : Mogens

Dato : 26-11-03 17:51

> får jeg en "sveder", hvis jeg ikke gør det?

Dét, der er værre

> Det har jeg ikke sagt noget om - du har blot kopieret noget fra en
> kilde uden at vide, hvad det egentlig er du svarer på - derfor!

Jow, jow - det ved jeg udemærket. At du sætter svaret
i bås er en anden sag. Man kan udemærket opfatte mit
svar som et eksempel på, hvorledes sagen kan håndteres.

> derfor kan jeg svare professionelt - du kan ikke, men du må da
> gerne forsøge!

Uhadada - skal jeg blive bange nu?

> Og det burde du tage ad notam!

Glem det - den gruppe kører uden moderatorer.
(hint: www.usenet.dk)
Dét betyder, at du er uden ret til at bestemme,
hvad jeg skal - men du må da gerne forsøge

> Du ved vist godt, at vi ikke gider læse dine politiske ytringer i
> dette forum. Så undlad det venligst.
> --
> ahw

Hvis man kigger på flere ef dine svar, bør ovennævnte måske
overvejes at blive flyttet under "dine 2 -- samt ahw"

De venligste hilsner
Mogens

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-11-03 17:58

Mogens wrote:

> Uhadada - skal jeg blive bange nu?

ja! meget, meget bange!

> Glem det - den gruppe kører uden moderatorer.
> (hint: www.usenet.dk)
> Dét betyder, at du er uden ret til at bestemme,
> hvad jeg skal - men du må da gerne forsøge

jeg modtog en klage fra udbyderen, fordi denne mente at jeg havde
overtrådt gruppens fundats - en herinde havde klaget. Det kom der
nu ikke noget ud af, men det er da tankevækkende at en person i en
jura-gruppe kan få held til at klage og få medhold når det drejer
sig om hvad man ytrer sig om i en gruppe som denne.

Det er naturligvis fornuftigt at man har grupper, hvor forskellige
synspunkter kan debatteres for sig, men forskellige netpoliti-folk
har ofte specielle krav til, hvad de mener er en overtrædelse af
fundatsen og de giver tit udtryk for det. Peter G C er en af de
værre til dette.

> Hvis man kigger på flere ef dine svar, bør ovennævnte måske
> overvejes at blive flyttet under "dine 2 -- samt ahw"

jeg citerer blot Peter G Cs yndlingsbesked til mig. Han kan ikke
forstå at jura ikke er en eksakt videnskab, men at der naturligvis
er fortolkningsmuligheder. Det mener han ikke er tilfældet. Sådan
lyder det i hvert fald, når han -af mangel på argumenter - forsøger
at revse undertegnede.

Nå, men igen: nu får - ikke du -men jeg, smæk for at være OT igen!

--
ahw

Fra : Mogens

Dato : 26-11-03 19:34

> ja! meget, meget bange!

:)

> [...]
> jura-gruppe kan få held til at klage og få medhold når det drejer
> sig om hvad man ytrer sig om i en gruppe som denne.

Udsmidning af Folkeskole -> ovenstående = ?

> Peter G C er en af de værre til dette.

Jeg har det skidt med, at folk hænger andre ud, ubegrundet.
Selverkendelse er stort, såh.. i fortsættelse af din kommentar,
hvilken kategori hidrører du så...?

> jeg citerer blot Peter G Cs yndlingsbesked til mig.

Hvad vedrører det mig? - det "lyder" som om, I noget indbrydes
"kørende", hvor jeg nu inddrages...
Dét kender jeg fra andre grupper -> på det venskabelige plan!

> Han kan ikke forstå at jura ikke er en eksakt videnskab,
> men at der naturligvis er fortolkningsmuligheder. Det mener
> han ikke er tilfældet...

Dét tror jeg, du er forkert på!

> Sådan lyder det i hvert fald, når han -af mangel på
> argumenter - forsøger at revse undertegnede.

Skal jeg ikke kunne sige og VIL ikke sige noget om. Det er ganske
korrekt laaangt uden for emnet.

> Nå, men igen: nu får - ikke du -men jeg, smæk for at være OT igen!

Jow, jow...

Godt at se!

Mvh Mogens

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-11-03 21:33

Mogens wrote:
> "Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> :)

> Udsmidning af Folkeskole -> ovenstående = ?

næ, det er nu længe siden og drejede sig om noget helt andet.

> Jeg har det skidt med, at folk hænger andre ud, ubegrundet.
> Selverkendelse er stort, såh.. i fortsættelse af din kommentar,
> hvilken kategori hidrører du så...?

jeg har stor selverkendelse - Peter G Cs indlæg er tilgængelige på
nettet.

> Hvad vedrører det mig? - det "lyder" som om, I noget indbrydes
> "kørende", hvor jeg nu inddrages...
> Dét kender jeg fra andre grupper -> på det venskabelige plan!

Jamen, det er da en god sætning - klar og koncis - som kan benyttes
uanset om det er korrekt eller ej - definitionen af politik er jo
mangfoldig

> Dét tror jeg, du er forkert på!

I hvert fald giver han ikke udtryk for det.

> Skal jeg ikke kunne sige og VIL ikke sige noget om. Det er ganske
> korrekt laaangt uden for emnet.

netop! akkurat som vores indlæg er det - men det ender jo nok med
at jeg bliver skældt ud for det - du skal nok klare frisag!

> Jow, jow...

nemlig.

> Godt at se!

Er du sadist?

Og inden I begynder derude i cyberspace: ja, disse indlæg der helt
OT - men det er snart jul, så lidt glæde må man da have lov til at
sprede - ;-0
--
ahw

Fra : Peter G C