Spørgsmål om færdselsloven
Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-11-03 23:28

Hejsa - i den nyligne ændring af færdselsloven er dette indføjet :

citat:

2. I § 32 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Trafikministeren kan fastsætte regler om anvendelse af
havariblink, herunder regler om obligatorisk anvendelse af havariblink
ved uventet kødannelse eller anden umiddelbar fare på motorvej.«

citat_slut

Hvor finder man ud af *om* trafikministeren har fastsat sådanne regler
?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-11-03 23:42

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> citat_slut
>
> Hvor finder man ud af *om* trafikministeren har fastsat sådanne regler

Det gør man i BEK nr 723 af 15/08/2003

§ 3. Føreren af et motordrevet køretøj, der er forsynet med havariblink,
skal i forbindelse med uventet kødannelse eller anden umiddelbar fare på
motorveje og kan på veje uden for tættere bebygget område benytte
havariblink for at henlede bagvedkørende trafikanters opmærksomhed på faren.

§ 5. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 2003.

Kurt

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-11-03 23:43

jan@stevns.net wrote:
> [...]
>
> citat_slut
>
> Hvor finder man ud af *om* trafikministeren har fastsat sådanne regler
søger på retsinfo efter en bekendtgørelse fra trafikministeriet om
havariblink:

BEK nr 723 af 15/08/2003 (Gældende)

Bekendtgørelse om brug af advarselstrekant og havariblink

I medfør af § 31, stk. 2, § 32, stk. 3, § 33, stk. 7, § 68, stk. 2 og § 118,
stk. 7, i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 712 af 2. august 2001,
som senest ændret ved lov nr. 432 af 10. juni 2003, fastsættes:

[...]
Stk. 2. Anden anvendelse af havariblink end nævnt i § 1, stk. 3, og § 3,
stk. 1, er forbudt.

§ 4. Overtrædelse af §§ 1-3 straffes med bøde.

§ 5. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 2003.

/carsten

Fra : Peter G C

Dato : 24-11-03 20:03

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvor finder man ud af *om* trafikministeren har fastsat sådanne regler
> ?

Idag bruger man retsinfo.dk og fedter rundt.

Men ellers ved jeg det ærlig talt ikke. Men man kan altid ringe til enten
trafikministeriet som med garanti gerne hjælper. Tilsvarende gælder
Justitsministeriet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-11-03 23:44

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Idag bruger man retsinfo.dk og fedter rundt.

Den er også blevet fedtet til ;)

Min nysgerrighed gik mest på om det var trafikministeren der havde
"lovgivet"

Fra : Peter G C

Dato : 25-11-03 10:48

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Min nysgerrighed gik mest på om det var trafikministeren der havde
> "lovgivet"

Nå ok. Ja det er ministeren, der lovgiver. Bekendtgørelsen har retsvirkning
som en lov.

/Peter

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-11-03 23:59

"Peter G C" skrev:

> Men ellers ved jeg det ærlig talt ikke. Men man kan altid ringe til enten
> trafikministeriet som med garanti gerne hjælper. Tilsvarende gælder
> Justitsministeriet.

Endda med lovgaranti jf. forvaltningslovens § 7

/kristian