Skifteretten dommer, kurator, kreditudvalg~
Fra : Henrik Petersen

Dato : 23-11-03 23:08

Hej læser

kurator (bobestyrer) i skifteretten ved en betalingsstandsning/konkurs, hvad
er denne persons uddanelse....Dommer, advokat....? eller er det en der er
udpejet fra kreditudvalget...?
Det er jo skifteretten, der som tilsyndsmyndighed, sidder der så en dommer/
advokat her og holder åje med kurator..?

hvem er kreditudvalget, kurator og skifteretten......

er det kreditudvalget der vælger kurator og en dommer fra skifteretten der
holder øje med jurator...eller hvordan...?

henrik

Fra : Rune Wold

Dato : 23-11-03 23:16

Henrik Petersen wrote:

> Hej læser

Du spørger en del, om de mere formelle regler for hvorledes en konkurs
behandles. Jeg synes dog, jeg kan spore på dette og dit tidligere indlæg, at
det i virkeligheden drejer sig om, at du er utilfreds med et eller andet.
Jeg vil derfor spørge, om du ikke hellere har lyst til at fortælle om det
reelle problem. Så kan vi se om vi ikke kan finde en løsning på dette.

/Rune Wold

Fra : Henrik Petersen

Dato : 23-11-03 23:58

"Rune Wold" <none@none> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg vil derfor spørge, om du ikke hellere har lyst til at fortælle om det
> reelle problem. Så kan vi se om vi ikke kan finde en løsning på dette.

Jeg er bare ved at skrive en opgave i faget IT/Jura på datanom studiet, og
når jeg så er tvivl, eller noget jeg ikke kan finde info om, er det jo
dejligt med en masse kloge mennesker, der ved noget om jura.....lige som jeg
selv hjælper til i webdesign grupperne...

henrik

Fra : Rune Wold

Dato : 24-11-03 14:34

Henrik Petersen wrote:

[klip]

> Jeg er bare ved at skrive en opgave i faget IT/Jura på datanom studiet,

I så fald skulle du nok også lave noget kildesøgning på egen hånd. I den
forbindelse kan jeg varmt anbefale at du læser Konkurslovens kapitel 12 -18,
men nok især kapitel 12 - 15.
Desuden kan hovedværket Konkursloven med kommentarer, 9. udgave, Gadjura, af
Mogen Munch, nok kunne give et nyttigt overblik. Bogen kan lånes på
biblioteket.

/Rune Wold

Fra : jacob nielsen

Dato : 24-11-03 01:26

"Henrik Petersen" <iskold(fjern?)@(fjern?)boparken.dk> wrote in message

> kurator (bobestyrer) i skifteretten ved en betalingsstandsning/konkurs,
hvad
> er denne persons uddanelse....Dommer, advokat....? eller er det en der er
> udpejet fra kreditudvalget...?

Tilsyn under betalingsstandsning og kurator i et konkursbo er så godt som
undtagelsesvist advokat, men det er vist ikke et krav.
Tilsynet beskikkes i første omgang af skifteretten efter indstilling fra
skyldneren, men dette kan senere ændres på begæring. Skifteretten udpeger
kurator efter at have rådført sig med kreditorerne. Kreditorerne kan senere
vælge en anden kurator på en skiftesamling.

> Det er jo skifteretten, der som tilsyndsmyndighed, sidder der så en
dommer/
> advokat her og holder åje med kurator..?
En dommer eller en dommerfuldmægtig.

> hvem er kreditudvalget, kurator og skifteretten......
Øh?

Mvh.
Jacob