Fogedret? Hvad foregår der?
Fra : Carsten Riis

Dato : 23-11-03 18:38

Hej alle

Nu er vi kommet så langt i sagen (<news:3F2A8ACA.5EE6144@carben.dk>) mod
den person som ikke ville betale, at sagen kommer for fogedretten.

Hvordan foregår en sag i fogedretten?

Er det kun advokaterne i sagen som kommer til dommeren? Eller skal
parterne (her: bestyrelsen i AB og skyldner) være til stede?

Hvad med de ting som ikke er på skrift fx er der noget viden som den
tidligere bestyrelse sidder med, men aldrig har fået nedfældet på papir.
Er det så vidneindkaldelse i bedste amerikanske advokatserie-stil?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Hans²°³°

Dato : 24-11-03 00:23

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse news:3FC0F069.1DADD442@carben.dk...
> Hej alle
>
> Nu er vi kommet så langt i sagen (<news:3F2A8ACA.5EE6144@carben.dk>) mod
> den person som ikke ville betale, at sagen kommer for fogedretten.
>
> Hvordan foregår en sag i fogedretten?

http://www.advicer.dk/Fogedret.htm

Først for du en kort beskrivelse af fogedsystemet

Inkasso

Fordring...

Ved en fordring forstås et rets beskyttet krav på en ydelse. Fordringen kan bestå i, at
skyldneren skal betale en sum penge, levere varer, stille en fast ejendom til rådighed,
udfører en transport, præstere et arbejde o.s.v.

En fordring er som regel den ene side i en aftale.

At fordringen er rets beskyttet betyder at fordringshaveren (f.eks. sælger) kan forlange
domstolenes bistand til inddrivelse af sit krav hvis skyldneren (f.eks. køber) ikke
frivilligt opfylder kravet.

Skyldnernes pligter...

At opfylde kravet, hvad enten dette er penge eller en ydelse.

Såfremt det ikke fremgår af aftalen, har skyldneren ingen løbedage, d.v.s kravet skal
betales f.eks. den 1. i en måned og altså ikke flere dage efter.
Sker betaling efter den 1. i en måned skal skyldneren betale forhalings rente fra den 1. i
en måned og til betaling sker.

Betalings sted...

Betaling skal ske på (sælgers) bopæl eller såfremt det er en forretning, i forretningen.
Har (sælger) en postgirokonto, kan skyldneren (køber) indbetale gælden på postgirokontoen
uden særlig tilladelse fra (sælger) og betalingen er sket, når beløbet er betalt på
girokontoen.
Bemærk, at det er dit ansvar, at beløbet når frem til (sælger) senest den 1. i en måned.
Opstår der f.eks. brand i posthusets lokaler, hvorved betalingens fremkomst til sælger
forsinkes, er betaling ikke sket rettidigt.

Forældelse...

Efter udløbet af et bestemt tidsrum kan en fordring ophøre på grund af alder. Denne
ophørsform kaldes forældelse. Ved forældelse bortfalder krav på renter og betaling.

Forældelsesfristen kan afbrydes hvis...

hvis skyldneren (køber) anerkender forpligtigelsen,
hvis skyldneren (køber) betaler renter (det gælder ikke automatisk, hvis skyldneren kun
betaler afdrag),
hvis fordringshaver (sælger) giver skyldneren (køber) en påmindelse om fordringen.
Påmindelsen behøver ikke at være skriftlig, men af bevismæssige årsager bør den være
skriftlig (Påmindelsen kan ske ved forkyndelse af stævningsmand).

Der er mange regler indenfor dette område...

Fra : Peter G C

Dato : 24-11-03 20:01

> [...]
>
> Nu er vi kommet så langt i sagen (<news:3F2A8ACA.5EE6144@carben.dk>) mod
> den person som ikke ville betale, at sagen kommer for fogedretten.

Så har I nok fået en dom eller et forlig?

> Hvordan foregår en sag i fogedretten?
>
> Er det kun advokaterne i sagen som kommer til dommeren? Eller skal
> parterne (her: bestyrelsen i AB og skyldner) være til stede?

Advokaten (eller hans fuldmægtig, som kan være f.eks. sekretær eller
stud.jur) møder for kreditor. Skyldneren eller dennes fuldmægtig møder. Hvis
skyldneren ikke møder får man gutten politifremstillet. Advokaten tillægges
et mødesalær, som skyldneren også skal betale.

Dernæst skal der jo kun tales om, hvordan der skal betales og hvad
skyldneren kan stille til sikkerhed for gælden. Der foretages herefter
udlæg.

> Hvad med de ting som ikke er på skrift fx er der noget viden som den
> tidligere bestyrelse sidder med, men aldrig har fået nedfældet på papir.

Ikke forstået.

> Er det så vidneindkaldelse i bedste amerikanske advokatserie-stil?

Der er meget sjældent vidneafhøring i fogedretten. Jeg troede, at det alene
drejede sig om at få kradset kronerne ind.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/