Social-bedrag ?
Fra : Montør Olsen

Dato : 20-11-03 14:09

Et spørgsmål:

Far, mor + et enkelt barn på 8-10 år.

Far og mor bliver skilt. Faren "flytter" ind i nye lejlighed, men
uofficielt bliver han boende hos sin fraskilte kone og låner sin
lejlighed ( 3500 kr pr. mdr) til venner og bekendte.

Kan man få økonomisk udbytte af dette ?

mvh Olsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-11-03 14:19

"Montør Olsen" <mo@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uofficielt bliver han boende hos sin fraskilte kone og låner sin
> lejlighed ( 3500 kr pr. mdr) til venner og bekendte.

Umiddelbart ikke på lovlig vis, men godt på ulovlig vis.

/Per

Fra : Montør Olsen

Dato : 20-11-03 16:19

> Umiddelbart ikke på lovlig vis, men godt på ulovlig vis.

hvordan på ulovlig vis ?

Fra : Else Holm

Dato : 20-11-03 17:00

> hvordan på ulovlig vis ?

- Så er moderen jo pludselig enlig mor og kan få tilkendt forhøjet
børnetilskud, boligsikring og børnetilskud, som i hvert fald i første
omgang udbetales af det offentlige, så det kan være en yderst givtig
fidus, men absolut ulovlig! Hvis faderen reelt ikke er flyttet, kommer
det índ under begrebet socialt bedrageri!
- og så kan han jo ikke komme til at opgive den husleje, han får ind -
så ville myndighederne jo fatte mistanke - så alt i alt er det ikke
småpenge, de to scorer!

--
Else

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-03 17:13

Montør Olsen skrev:

>hvordan på ulovlig vis ?

Husstandsindkomsten ligger til grund for tildelingen af flere
sociale ydelser. Hvis de de fakto bor sammen, er det deres
samlede indtægt der skal lægges til grund. Hvis de bor hver for
sig, kan de søge hver for sig uafhængigt.

Ved at lyve om at de bor sammen, kan de altså opnå ydelser som
ellers ikke tilkommer dem eller evt. større beløb end ellers.

--
Bertel

Fra : Montør Olsen

Dato : 20-11-03 18:16

Jeg er ret overbevist, dog ikke 100%,at jeg kender et par der laver det
nummer.

Gutten hare mere eller mindre fortalt om det til en bekendt. Men som
skrevet er jeg ikke HELT sikker at det hænger sådan sammen.

Jeg overvejer at anmelde ham til kommunen anonymt. Da jeg
ikke ved hvad tossen kunne finde på hvis han fandt ud af
anmeldelsen kom fra mig.

Syntes I en evt anmeldelse er ok ?

Det kan jo ikke skade hvis han spiller med ærlige kort.

mvh Olsen

Fra : Henrik Madsen

Dato : 20-11-03 20:21

On Thu, 20 Nov 2003 18:15:46 +0100, "Montør Olsen" <mo@ofir.dk> wrote:

> [...]
>anmeldelsen kom fra mig.
>
>Syntes I en evt anmeldelse er ok ?
>
>Det kan jo ikke skade hvis han spiller med ærlige kort.

Nu går jeg principielt ikke ind for dyneløfteri men på den anden side
så er det jo ret beset dine penge de snyder dig og andre for, det er
jo trods alt penge som du og andre har betalt i skat..

Jeg syntes at du burde give kommunen et hint om det..

Henrik

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 20-11-03 19:57

Montør Olsen wrote:
> [...]
> uofficielt bliver han boende hos sin fraskilte kone og låner sin
> lejlighed ( 3500 kr pr. mdr) til venner og bekendte.

Drop det. Det er socialt bedrageri. Selvom man kan sandsynligøre/bevise
at man ikke har haft økonomisk udbytte, er det alligevel en overtrædelse
af reglerne. Det giver anledning til tilbagebetaling af uretmæssige
ydelser, beskatning af uopgivet indtægt, bøder og måske
fængselstraf/samfundstjeneste.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-03 23:17

Carsten Finn Rasmussen skrev:

>Drop det.

Hvorfor skulle han droppe ideen med at blive klar over de
juridiske forhold? Det var da et dumt svar i en juragruppe.

--
Bertel

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-11-03 14:02

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor skulle han droppe ideen med at blive klar over de
> juridiske forhold? Det var da et dumt svar i en juragruppe.

Måske en uheldig indledning.
Jeg forsøgte ganske forsigtigt at gøre opmærksom på, at det ikke er en
forudsætning, at man har haft et økonomisk udbytte for at være
hjemfalden til straf.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-03 14:53

Carsten Finn Rasmussen skrev:

>Jeg forsøgte ganske forsigtigt at gøre opmærksom på, at det ikke er en
>forudsætning, at man har haft et økonomisk udbytte for at være
>hjemfalden til straf.

Jo, men du gik ud fra at han spurgte fordi han ville tjekke om
han selv kunne snyde. Senere viste det sig at han er en
retskaffen borger.

Det er nok en fordel at give et neutralt svar og så gemme den
(underforståede) moralske belæring til en anden gruppe.

--
Bertel

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-11-03 15:05

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jo, men du gik ud fra at han spurgte fordi han ville tjekke om
> han selv kunne snyde. Senere viste det sig at han er en
> retskaffen borger.

Ja. Man skal passe på med at tolke andres motiver. Undskyld Olsen...

> Det er nok en fordel at give et neutralt svar og så gemme den
> (underforståede) moralske belæring til en anden gruppe.

Det lærte jeg så her.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Montør Olsen

Dato : 21-11-03 19:19

> Ja. Man skal passe på med at tolke andres motiver. Undskyld Olsen...

Ingen årsag. godt ord igen.

Jeg har besluttet at give kommunen et prej omkring de
2 asociale skiderikker.

De bliver anmeldt på mandag. Med udførlig beskrivelse
af situationen...som jeg opfatter den.