Kan et adresseskift blive en dyr fornøjels~
Fra : Nil

Dato : 19-11-03 15:43

Hej

Hvis man som reelt enlig førtidspensionist vælger at flytte til en anden by
for at gå i skole, vil det så betyde noget for betegnelsen "reelt enlig" (og
dermed økonomien) at man lejer et værelse hos en bekendt? Der vil
naturligvis blive udfærdiget en lejekontrakt.

Man er vel ikke nødvendigvis 'samboende' fordi man lejer et værelse hos en
anden?

Med venlig hilsen
Nil

PS.
Eventuelle oplysninger om, hvor der kan findes relevant materiale på
Nettet, ville være herligt.

Fra : thomas schreiber

Dato : 19-11-03 16:28

> [...]
> Nil
>

> PS.
> Eventuelle oplysninger om, hvor der kan findes relevant materiale på

Har lige haft en ven boende hos mig i et par måneder. Selvom vedkommende
ikke betalte en rød øre i "leje", og oven i købet kun fik kontakthjælp i
perioden, mente kommunen at vi så havde fælles indkomst, og vi så dermed
delte alle udgifter. Dvs. min boligsikring blev modregnet i denne periode.
Hvis du skal stå som "enlig pensionist", skal du sandsynligvis have FAST
bopæl hos din ven, og dermed adressen stå hos din bekendte. Hvis du får
noget økonomisk hjælp fra nogen offentlige instancer, skal du nok regne med
at uanset hvad du siger af fornuftsord, så bor man i kommunenens øjne
sammen, hvis man har samme adresse. Det er tilsyneladende umuligt for
kommunen at bo to menneske under samme tag uden at være familie eller have
andet tilhørsforhols. Det er desværre min erfaring at sådan forholder det
sig i hvert fald i Århus. :o/

--

Venligst,
Thomas Schreiber (8000 Århus C)

Fra : Henning Sørensen

Dato : 19-11-03 17:39

"thomas schreiber" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> andet tilhørsforhols. Det er desværre min erfaring at sådan forholder det

Jeg vil ikke vove mig ud i tilsvarende udredninger af det jurdiske i et
grundigt svar - det rækker min indsigt ikke til - men blot foreslå at du i
stedet kontakter socialforvaltningen i din kommune for at høre om
konsekvenserne af en sådan flytning. Det er muligt at de siger at du skal
tale med socialforvaltningen i din nye kommune, men i så fald bør du også
gøre det inden du flytter.

Hvis du spørger efter en ordentlig vejledning og er reel omkring dine ønsker
vil de fleste sagsbehandlere med største fornøjelse hjælpe dig, så lad være
med at kaste dig ud i et kreativt cirkus for at "fixe" en smart løsning
igennem.

Mvh

Henning

Fra : Nil

Dato : 19-11-03 18:33

"Henning Sørensen" <soe@vejle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
være
> med at kaste dig ud i et kreativt cirkus for at "fixe" en smart løsning

Takker for svar...

Ja, det kan jo blive en dyr fornøjelse at blive påduttet et 'bofællesskab'!
Tillægget som reelt enlig på ca. 4000 kroner om måneden bortfalder. Så det
kan jeg simpelthen ikke risikere. Det er jo ikke sådan, at jeg skal
'forsørges' af den, jeg vil leje et værelse hos!
Jeg går ud fra, at jeg skal etablere en c/o-adresse (Folkeregisteret) hos
vedkommende, og så er det min bopæl i den nye kommune?

Mvh.
Nil