Hvad må man kræve i rente hvis kunde ikke ~
Fra : Klaus Jacobsen

Dato : 19-11-03 13:00

Jeg sidder f.eks. med en faktura hvor der står : Efter forfald beregnes 2%
rente pr. md + gebyr (kr. 50,-)

Det er jo sikkert meget fint... men hvis jeg f.eks. skylder 100 kr. og der
tilskrives 2% i rente i 12 måneder så ryger der en del på i renter... men så
læste jeg her den anden dag i DatailBladet -
:::::::::::::.
Smip 1:
Højere forsinkelserente kan ikke aftales, men altså godt opkræves, hvis der
i øvrigt er aftalt en højere rente i mellemværendet f.eks. i form af en
kontoaftale med en højere rente...

Smip 2:
Men det skal være en klar aftale eller klare vilkår, der er fastsat i
forvejen; det er ikke nok at det er anført på en faktura.

Smip 3 :
Er der ikke aftalt en sådan højere forsinkelserente, er det altså de 9,15%
p.a. der gælder for tiden, som sælger kan kræve ved forsinket betaling fra
30 dage efter afsendelse af fakturaen.
:::::::::::

Altså, den faktura jeg har modtaget... hvis der tilskrive rente i et år, må
de ikke være de 2% men i stedet max 9,15 % af det skyldige beløb for et år?

Har jeg ikke ret?

Hilsen
Klaus

Fra : Klaus Jacobsen

Dato : 19-11-03 14:15

> men så læste jeg her den anden dag i DatailBladet -
Jeg har lagt hele artiklen online så i kan se den her :
http://www.hoekeren.dk/rente.pdf

Hilsen
Klaus

Fra : jens v

Dato : 19-11-03 17:41

"Klaus Jacobsen" <Klaus@ZOOM.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lagt hele artiklen online så i kan se den her :
> http://www.hoekeren.dk/rente.pdf
>
> Hilsen
> Klaus

Hvis det er b2b og du inden ydelsen/handlen har gjort modparten bekendt med
at du forlanger en rentesats på 2% pr. måned er det den der gælder, men det
hjælper ikke bare at skrive det på fakturaen, så er det den alm. procesrente
der gælder.

mvh jens v

Fra : Klaus Jacobsen

Dato : 19-11-03 18:10

> [...]
det
> hjælper ikke bare at skrive det på fakturaen, så er det den alm.

Det er ikke b2b - Det er en privat ting som er bleven ordnet... Okay, så
blev jeg så klogere :)

Hilsen
Klaus

Fra : Klaus Jacobsen

Dato : 20-11-03 15:47

> [...]
det
> hjælper ikke bare at skrive det på fakturaen, så er det den alm.

.... for at være sikkert, gælder det samme så ikke hvis det er en privat
faktura?

Fra : jens v

Dato : 21-11-03 08:52

> med
> det
> procesrente
>
> ... for at være sikkert, gælder det samme så ikke hvis det er en privat
> faktura?

Jeg tror det ikke, der gælder strammere regler for handel med private, du
kan godt aftale et eller andet, men så kommer købeloven og siger noget
andet. B2B er jeg helt sikker da vi har en dom der siger at det er lovlig,
bare modparten har haft mulighed for at gøre sig bekent med betingelserne,
de behøver ikke at have læst dem, men blot have haft en mulighed for det.

mvh jens v

Fra : Klaus Jacobsen

Dato : 21-11-03 14:19

> [...]
> de behøver ikke at have læst dem, men blot have haft en mulighed for det.

Hvad vil det så sige? ... Hvis jeg som privat person for tilsendt en faktura
fra et firma... Jeg betaler den ikke og de tilskriver f.eks. 2% i rente hver
måned... efter et år er beløbet bleven stort, men skal man så have fat i
købeloven der sige man max må tilskrive dette beløb...