Spg. til artikel(serie) på bt.dk
Fra : Brian Mortensen

Dato : 18-11-03 15:21

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-11-03 15:54

"Brian Mortensen" <brmo@twozero.dk> skrev i en meddelelse
news:bpda1s$2h98$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa.
>
> Kan nogle svare på lovligheden af følgede:
> http://www.bt.dk/mobil/artikel:aid=141884:fid=100300070/

Det er forholdsvist nemt.
Straffeloven:
§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

Alle involverede (SMSbesked eller hvem der har videregivet smserne, BT og
forfatteren) er sådan set ude på den forkerte side af loven.
Om historien så er sand er et andet spørgsmål.
smsbesked.dk har været lukket siden september i år, men det kan selvfølgelig
være gamle sms-er.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-03 19:29

Per Christoffersen skrev:

>Det er forholdsvist nemt.

Enig.

> [...]
>1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
>meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

Er der nogen forældelse på den beskyttelse?

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-11-03 22:25

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Er der nogen forældelse på den beskyttelse?

Efter de almindelige forældelsesregler i §93 forældes strafbarheden to
år efter gerningstidspunktet.

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-03 22:50

Henning Makholm skrev:

>Efter de almindelige forældelsesregler i §93 forældes strafbarheden to
>år efter gerningstidspunktet.

Det var ikke det jeg mente. Hvor mange år skal man vente efter
folks død før det er lovligt at give sig til at snage i deres
gamle breve? Eller er det de efterladte der kan bestemme at
offentligheden må få kendskab til den slags?

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-11-03 23:38

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Det var ikke det jeg mente. Hvor mange år skal man vente efter
> folks død før det er lovligt at give sig til at snage i deres
> gamle breve?

Nåh. Det er jo en mere interessant problemstilling, kan jeg godt se.

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor