Højforræderi
Fra : Fly Christensen

Dato : 18-11-03 09:49

Hvad er straffen for højforrædei og hvorledes defineres det?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Nielsen

Dato : 18-11-03 10:52

Citat fra Juridisk Ordbog:

"Højforræderi: angreb på indehaverne af den højeste statsmagt for at
berøve dem deres magt eller magtområde. Straffeloven anvender ikke
betegnelsen højforræderi."

Så højforræderi vil nok falde ind under flere af bestemmelserne i
straffelovens 12. kapitel om forbrydelser mod statens selvstændighed og
sikkerhed. Flere af bestemmelserne hjemler fængsel på livstid.

mvh. Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-11-03 20:36

Nielsen wrote:
> [...]
at
> berøve dem deres magt eller magtområde. Straffeloven anvender

Hvad straffeloven siger om dette, ved jeg ikke, men jeg kan anføre
at begrebet eksisterer i dansk ret. Jf. Grundloven:

§ 34
Folketinget er ukrænkeligt. Enhver, der antaster dets sikkerhed
eller frihed, enhver, der udsteder eller adlyder nogen dertil
sigtende befaling, gør sig skyldig i højforræderi.

--
ahw