Hjælp jeg er hæler (jeg har bare aldrig gj~
Fra : Nicolai@ycom.dk

Dato : 15-11-03 18:24

Hej alle,

Nu er jeg ikke ligefrem kriminel og har aldrig været kendt af politiet før.
For 2 dage siden kom kriminalpolitiet, og ransagede både min lejlighed og
mine forældres hus.. Jeg blev indkaldt til afhøring på station city, og får
at vide at jeg har hælet for 250.000,- derefter bliver jeg afhørt i næsten 4
timer..

Sagen er den at jeg for godt et år siden startede op selvstændigt og solgte
mobiltelefoner, jeg har gennem det sidste år haft flere leverandører og
deriblandt en stor koncern, der har en tele afdeling. Problemet er at vi
køber af denne leverandør gennem en bekendt, men har kontakt til koncernen
gennem en højtstående medarbejder. Vi køber vel godt 90 telefoner derigennem
og regningen lyder på ca. 2100 i gennemsnit, ofte køber vi telefonerne
billigere end hvad fakturaen lyder på når vi modtager den, men vi blev
fortalt at det var fordi at man lavede noget internt fusk med oprettelse af
abonnementer. (Dette foregår ved at man sælger et abonnement uden telefoner,
men kobler alligevel en telefon på og derfor giver teleselskabet et bidrag
derved får man en telefon uden abonnement men til prisen med abonnement
dette hoppede vi selvfølgelig på.

Nu er sagen så den at vi får told & skat på besøg de kigger regnskabet
igennem og ser at der mangler SE-nummer på koncernens faktura, og vil derfor
ikke give os fradrag. Jeg henvender mig derfor til koncernen og beder om en
rigtig faktura, det nægter vores kontakt i koncernen at give os. Jeg
konsultere mig med told & skat og de finder det selvfølgelig meget mærkeligt
og råder mig til at prøve igen. Jeg kontakter igen vores kontakt for at give
en forklaring, men får at vide at han har sagt op. Jeg forklare derefter
sagen til en anden medarbejder der inde, og en måned efter dukker politiet
op og ransager min lejlighed og mine forældres bolig.

Til afhøringen får jeg at vide at vores kontakt selv privat har fabrikerede
fakturaen og stjålet telefonerne fra koncernen, da jeg så begyndte at
spørger for meget sagde han op og rejste til malaga, og politiet har ikke
kunnet finde ham siden.

Nu står jeg så og er mistænkt for hæleri for 250.000,- og kan ikke betale
mine regninger da told & skat stadig nægter mig fradrag i momsen på ca.
30.000,- derudover vil jeg få erstatnings krav fra mine kunder på ca.
200.000,- da alle de stjålne telefoner vil blive låst af politiet.

Det giver en gæld på 480.000,- og en dom hvis jeg bliver erkendt skyldig og
jeg har aldrig nogensinde gjort noget kriminelt og har da slet ikke vidst at
jeg har købt stjålne varer...

Hvad gør en 18 årig juridisk uvidende dreng kan han overhovedet gøre noget..

Med Venlig hilsen

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 15-11-03 18:35

> [...]
>derved får man en telefon uden abonnement men til prisen med abonnement

Det var jo ikke smart, så MÅ du jo have vist der var noget fusk.

Fra : Nicolai@ycom.dk

Dato : 15-11-03 20:04

"Adam Nørregaard" <adam.noerregaard@e-mail.dk> wrote in message

> Det var jo ikke smart, så MÅ du jo have vist der var noget fusk.

Ja men ikke at de var stjålet!! :(

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-11-03 20:09

On 2003-11-15, <Nicolai@ycom.dk> <Nicolai@ycom.dk> wrote:

> Ja men ikke at de var stjålet!! :(

Så det var kun bedrageri?

--
Andreas Plesner Jacobsen | "Fantasies are free."

Fra : Brian Høy

Dato : 16-11-03 00:49

<Nicolai@ycom.dk> wrote in message news:bp5t9u$fgv$1@sunsite.dk...

> Ja men ikke at de var stjålet!! :(

Det behøver de ikke være:

<citat>
§ 290. For hæleri straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder
den, som uberettiget modtager eller skaffer sig eller andre del i udbytte,
der er opnået ved en strafbar lovovertrædelse, og den, der uberettiget ved
at skjule, opbevare, transportere, hjælpe til afhændelse eller på lignende
måde efterfølgende virker til at sikre en anden udbyttet af en strafbar
lovovertrædelse.
Stk. 2. Når hæleriet er af særlig grov beskaffenhed, eller når hæleriet har
været erhvervsmæssigt, er straffen bøde eller fængsel indtil 6 år.
Stk. 3. Straf efter denne bestemmelse kan ikke pålægges den, som modtager
udbytte til sædvanligt underhold fra familiemedlemmer eller samlever, eller
den, der modtager udbytte som normalt vederlag for sædvanlige forbrugsvarer,
brugsting eller tjenester.
<citat slut>

Efter det du vidste, vidste du at ham der har solgt dem efter al
sansynelighed havde brudt aftalen med teleoperatøren, og dermed brudt
aftaleloven (som formegentlig er strafbart). Du skaffer dig del i udbyttet,
da du får telefonerne billigere, og det er derfor hæleri, og du var vidende
om at det (da du viste at der var fusk, og du fik udbytte af det). At du så
ikke viste at det falder ind under hæleri, hjælper dig nok ikke i retten.

Da det så er sket som del i erhverv, ryger du under Stk. 2. med strafferamme
på fængsel indtil 6 år.

Så, som mange andre har sagt, få en advokat, og helst går ! :-/

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-11-03 07:04

Scripsit "Brian Høy" <Brian_hoey@hotmail.com>

> Efter det du vidste, vidste du at ham der har solgt dem efter al
> sansynelighed havde brudt aftalen med teleoperatøren, og dermed brudt
> aftaleloven (som formegentlig er strafbart).

Nej, det er ikke strafbart at bryde en aftale.

(Men hermed udtaler jeg mig ikke om hvorvidt Nicolai burde have
opdaget at der var lusk med i spillet...)

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-11-03 19:13

"Nicolai@ycom.dk" skrev:

> Hvad gør en 18 årig juridisk uvidende dreng kan han overhovedet gøre noget..

Han får fat i en advokat ASAP og nøjes ikke med at søge råd i en
nyhedsgruppe i en sag der kan ende med ubetinget fængselsstraf og krav på op
til en halv million.

Det er vist mit bedste råd.

/kristian

Fra : Nicolai@ycom.dk

Dato : 15-11-03 20:05

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BBDC2B30.25AF5%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Han får fat i en advokat ASAP og nøjes ikke med at søge råd i en
> nyhedsgruppe i en sag der kan ende med ubetinget fængselsstraf og krav på
> [...]

Det er også planen men ville gerne hører lidt meninger det kunne jo være der
var nogen der lå inde med guldkorn! jeg er bare lidt råvild især da jeg
aldrig har prøvet noget lignene før og fordi jeg ikke har gjort noget...

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 15-11-03 20:40

> især da jeg
>aldrig har prøvet noget lignene før og fordi jeg ikke har gjort noget...

Ikke?

Fra : C@rsten

Dato : 16-11-03 16:50

"Adam Nørregaard" <adam.noerregaard@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke?

Hvis han havet kendskab til sagen omfang, så havet han nok IKKE ringet til
firmaet selv og bedt om at få en ordentlig faktura!

Carsten

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-11-03 12:27

On Sat, 15 Nov 2003 20:05:12 +0100, <Nicolai@ycom.dk> wrote:

> [...]
>var nogen der lå inde med guldkorn! jeg er bare lidt råvild især da jeg
>aldrig har prøvet noget lignene før og fordi jeg ikke har gjort noget...

Kontakt nu den advokat.
Forelæg han alle oplysninger du har (alle oplysninger)
Lad vær med at "tænke" selv, lad vær med at lave konklusioner selv,
lad dette være op til advokaten.
Det kunne se ud til at du har handlet meget naivt. Og det kan man også
blive straffet for.
Det er ikke i dette forum du får hjælp, det er hos en advokat. Og de
koster penge.

/Hans

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-11-03 12:41

Scripsit Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk>

> Kontakt nu den advokat.

Ro på nu. Der er nok alligevel ikke nogen der tager telefonen på
advokatkontoret før det bliver mandag.

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-11-03 12:57

On 16 Nov 2003 12:40:34 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk>

>Ro på nu. Der er nok alligevel ikke nogen der tager telefonen på
>advokatkontoret før det bliver mandag.
Sorry, jeg sidder i min egen lille verden med egen tidsregning.
/Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-11-03 15:45

Hans Kjaergaard wrote:

> Sorry, jeg sidder i min egen lille verden med egen tidsregning.

Cyperspace har aldrig lukket

http://www.netaddiction.com

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : Nicolai@ycom.dk

Dato : 15-11-03 20:07

> [...]
>
> Han får fat i en advokat ASAP og nøjes ikke med at søge råd i en
> nyhedsgruppe i en sag der kan ende med ubetinget fængselsstraf og krav på

måske kan nogen enda anbefale en advokat.

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-11-03 20:29

Nicolai@ycom.dk wrote:

> Hvad gør en 18 årig juridisk uvidende dreng kan han overhovedet gøre noget..

Kontakter en advokat! Og det kan kun gå for langsomt!
Da du er sigtet, så behøvedes du ikke at udtale dig til politiet uden en
advokat! Du bør nok møde op til de forhør som politiet "inviterer" dig
til.

Sådan som du skitserer sagen, så har du rodet dig ud i noget snavs og nu
er der kun "damage control" tilbage. Og det klares bedst af en advokat.

Min vurdering:

Du burde have vidst, at der er noget lummert igang, når du ikke får en
faktura med SE-nummer.
Det er "børnelærdom" at fakturaer skal indeholde SE-nummer (CVR-nummer).
Så du kan ikke påstå, at du er i /god tro/. Du er heller ikke over i at
du var i /ond tro/. Snarere grov uagtsom (hvis man kan bruge det udtryk
her i en sådan sag).

Synd at du fundet ud af det efter 408k. Nu prøv at redde de stumper der
er. Kontakt en advokat!

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 15-11-03 20:40

> Du er heller ikke over i at
>du var i /ond tro/. Snarere grov uagtsom (hvis man kan bruge det udtryk
>her i en sådan sag).
Han vidste da at det var proforma fakturaer.

Fra : Nicolai@ycom.dk

Dato : 15-11-03 22:05

> Han vidste da at det var proforma fakturaer.

Jeg vidste ikke det var proforma fakturaer kun at beløbet ikke stemte..

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 15-11-03 22:18

>Jeg vidste ikke det var proforma fakturaer kun at beløbet ikke stemte..

Undskyld - det var mig der blandede ord sammen. Jeg mente blot at han
vidste at det var forkerte beløb på fakturaen, og dermed jo også
bedrageri overfor Told-Skat (jf. momspenge).

Fra : Reino Andersen

Dato : 15-11-03 21:22

Carsten Riis skrev:

> [...]
> Så du kan ikke påstå, at du er i /god tro/. Du er heller ikke over i at
> du var i /ond tro/. Snarere grov uagtsom (hvis man kan bruge det udtryk

Grov uagtsomhed kan meget vel komme på tale:

Straffelovens § 303:

"Den, som udviser grov uagtsomhed ved at tilforhandle sig eller på anden
lignende måde modtage ting, der er erhvervet ved en berigelsesforbrydelse,
straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder."

--
Reino

Fra : Nicolai@ycom.dk

Dato : 15-11-03 22:07

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> [...]
> her i en sådan sag).
>

> Synd at du fundet ud af det efter 408k. Nu prøv at redde de stumper der

Jeg ved der burde have ringet en klokke men da jeg var helt ny startet og
ikke vidste så meget var det ikke det første jeg tænkte på... det var kun at
det var vigtigt med en faktura så jeg var sikker på de ikke var stjålet..

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-11-03 12:37

On Sat, 15 Nov 2003 22:07:02 +0100, <Nicolai@ycom.dk> wrote:

-------------------klip-----------------------

Med venlig hilsen Carsten Riis

>Jeg ved der burde have ringet en klokke men da jeg var helt ny startet og
>ikke vidste så meget var det ikke det første jeg tænkte på...
Dem med lidt (ingen) erfaring, bliver nogle gange snydt af dem der har
mere erfaring. Dette er ofte tilfældet når dem med lidt erfaring tror
at de har helt styr på tingene og tænker selv.

Det er nok dit eneste problem. Du har været for naiv og troede på en
der var i "ond tro", og nu tørres regningen af på dig.

>det var kun at det var vigtigt med en faktura så jeg var sikker på de ikke var stjålet..
En fakture skal være i overensstemmelse med virkeligheden og T&S krav,
som du også er blevet oplyst om da du blev momsreg.

/Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-11-03 15:43

Nicolai@ycom.dk wrote:

> Jeg ved der burde have ringet en klokke men da jeg var helt ny startet og
> ikke vidste så meget var det ikke det første jeg tænkte på...

Det skal du bare ikke sige til andre end din advokat!

I samme øjeblik, at du siger noget i retning af, at du burde have vidst
noget, så indrømmer du, at du har lavet noget som er lidt "uldent i
kanten".

> det var kun at
> det var vigtigt med en faktura så jeg var sikker på de ikke var stjålet..

Ja, det er vigtigt med en faktura. Tilgengæld har du ikke undersøgt
kravene til en faktura. Det er bare ærgerligt, at det nu ikke kun drejer
sig om fradragene men også om de krav dine kunder har mod dig (doppel
jeopardy and you lost, så at sige)

Og det er for så vidt ligegyldig om du er nystartet eller erfaren
forretningsmand, så ændrer det ikke noget på kravene til en faktura!
Og det dem du ikke har overholdt. Derfor problemerne med Told&Skat.

Fra : 'Du.nk'

Dato : 15-11-03 22:43

<Nicolai@ycom.dk> skrev i en meddelelse news:bp5nfk$3fd$1@sunsite.dk...

> Hvad gør en 18 årig juridisk uvidende dreng kan han overhovedet gøre
noget..

Han lader være med at spille smart forretningsmand uden at være det.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-11-03 15:29

'Du.nk' skrev i -dk.videnskab.jura:

> noget..
> Han lader være med at spille smart forretningsmand uden at være det.

Ja, bagklog det er let at være,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / reralistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | fram til motorvejbyggiet blev påbegyndt

Fra : ronnie gasseholm

Dato : 17-11-03 12:31

Nicolai, inden du skriver mere herinde så få kontaktet den advokat.

Alt hvad du skriver herinde kan jo i princip findes af en sny
anklager, så lad være med at skrive noget her før du har talt med en
advokat.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-11-03 12:19

On Sat, 15 Nov 2003 18:24:21 +0100, <Nicolai@ycom.dk> wrote:

> [...]
>jeg har købt stjålne varer...
>

>Hvad gør en 18 årig juridisk uvidende dreng kan han overhovedet gøre noget..

Han kontakter en advokat.

/Hans