Bilforsikring?
Fra : N I E L S

Dato : 15-11-03 10:32

Ang. min Bilforsikring

Jeg havde fornyligt en skade på min bil. Har valgt selv at betale for
reparationen, men har inden denne beslutning forhørt mig hos mit
forsikringsselskab. Jeg har givet oplysninger om hændelsen, men har ikke
haft taksator på. Kan dette betraktes som en anmeldelse? Jeg fik idag et
brev hvor selskabet hæver min forsikring med 27000 kr. på grundlag af -3 års
skadefri kørsel, som efter sigende skulle være oplyst af mit tidligere
selskab. Jeg har aldrig før haft en skade. Har kørt 5 år uden skade i
Trekroner. Hvad angår den aktuelle skade, har jeg ikke oplyst Trekroner om
dette. Er det mon en fejl, eller kan det være at selskabet har hævet premien
på grundlag af min forespørgsel (anmeldelse) af aktuelle skade? Og kan de så
det?

N I E L S

Fra : N I E L S

Dato : 15-11-03 11:00

Tilføjelse.
Kiggede lige i forsikringsbetingelserne.
Der står:

Vedr. Forsikring med bonustab.
"Sker der en skade, og betaler vi den, rykker du på din reguleringsdato tre
trin tilbage, i forhold til det trin, du stod på, da skaden skete".

Det må da betyde at det kun er hvis de betaler skaden, ikke?

Yderligere:
Det koster ingen bonustrin ved skade:
- Med ansvarlig gerningsmand
- Med ansvarlig gerningsmand, der ikke kan gøres krav overfor.

Skyldsspørgsmålet er endnu ikke fastlagt, men det bliver formentligt fordelt
imellem mig som ejer og føreren, der udrettede skaden.

N I E L S

Fra : JBH

Dato : 15-11-03 12:30

"N I E L S" <underlig@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> trin tilbage, i forhold til det trin, du stod på, da skaden skete".
>
> Det må da betyde at det kun er hvis de betaler skaden, ikke?

Jo. sådan forstår jeg også min bilforsikring som er formuleret noget
lignende.

Faktisk kan jeg lade forsikringen taksere en skade og så vælge at betale
udbedringen selv og undgå selvrisiko/bonustab hvis det er billigere.

> Yderligere:
> Det koster ingen bonustrin ved skade:
> - Med ansvarlig gerningsmand
> - Med ansvarlig gerningsmand, der ikke kan gøres krav overfor.

Men det koster muligvis selvrisiko, hvis forsikringen er tegnet med det

mvh
JBH

Fra : Rasmus

Dato : 15-11-03 12:48

"N I E L S" <underlig@msn.com> wrote in message
> [...]
premien
> på grundlag af min forespørgsel (anmeldelse) af aktuelle skade? Og kan de

Forsikringsselskabet skal faktisk regne den billigste løsning ud for dig, og
derefter kan du tage stilling til om du selv vil betale eller om du vil lade
forsikringen betale skaden, og dermed få en præmiestigning.

Hvis skaden ikke endnu ikke er takseret syntes jeg godt nok de er lige
lovligt hurtigt ude...., men de har måske regnet ud at det vil være en god
forretning at lade dig stige i præmie

....men jeg kan ikke helt finde ud hvad det er du skriver, har du stadig
Trekroner som selskab??

mvh
Rasmus

Fra : N I E L S

Dato : 16-11-03 19:27

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev
> ...men jeg kan ikke helt finde ud hvad det er du skriver, har du stadig
> Trekroner som selskab??

Jeg har for nyligt skiftet fra Trekroner til Fair.
I brevet står der at Trekroner har oplyst at jeg har hafr -3 års skadefri
kørsel.

Jeg tegnede en ansvarsforsikring hos Trekroner i 1997 og udvidede til en
kasko for knap 3½ år siden. Jeg har ikke på noget tidspunkt anvendt
forsikringe. Jeg mener jeg 'fik foræret' et premietrin eller to af
Trekroner, således at jeg nu skulle befinde mig på trin 10. Hvis ser på
hvorlænge jeg hjar været forsikret og fjerner de 2 trin, jeg fik foræret, og
medregner 3 trins tilbagegang for skaden, burde jeg vel ikke ligge lavere
end trin 2.

Kan ikke se hvordan de finder frem til trin -3!!!

Nå. Jeg gik lige i panik ved udsigten til en premie på 35000 pr år. Men jeg
får det vel opklaret i morgen eller tirsdag.

N I E L S

Fra : Rasmus

Dato : 16-11-03 22:08

> [...]
og
> medregner 3 trins tilbagegang for skaden, burde jeg vel ikke ligge lavere

Du har vel gemt dine gamle regninger fra Trekroner? så kan du jo dokumentere
at du har haft bil i 5 år

mvh
Rasmus

Fra : alexbo

Dato : 15-11-03 13:13

"N I E L S" skrev

>Kan dette betraktes som en anmeldelse?
Nej, og en anmeldelse i selv giver ikke præmisstigning.

> [...]
> selskab. Jeg har aldrig før haft en skade. Har kørt 5 år uden skade i
> Trekroner. Hvad angår den aktuelle skade, har jeg ikke oplyst Trekroner om

Jeg læser dette som.
Dit nuværende selskab har fået oplyst af Trekroner, (dit tidligere selskab)
at du har kørt skadefrit mindre end 3 år, hvor du selv har oplyst mere end 5
år.
Dette skulle være grunden til præmiestigningen.

Du må skrive til dit nuværende selskab, og fastholde at du ingen skader har
haft.
På dine tidligere opkrævninger fra Trekroner må fremgå dit præmietrin.

mvh
Alex Christensen

Fra : N I E L S

Dato : 16-11-03 19:33

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev
> På dine tidligere opkrævninger fra Trekroner må fremgå dit præmietrin.

Trekroner skriver at jeg befinder mig på trin 10.2. (Man skal være 3 år på
trin 10).
Hvis selskabet nu har opjusteret mig et trin eller to, medtages denne
'ancinnitet' mon så til det nye selskab?
N I E L S

Fra : alexbo

Dato : 16-11-03 20:31

"N I E L S" skrev

> Hvis selskabet nu har opjusteret mig et trin eller to, medtages denne
> 'ancinnitet' mon så til det nye selskab?

Nu har selskaberne ikke samme bonusskala, men du vil normalt rykke ind
nogenlunde der, hvor du forlod det gamle selskab.
Problemet er nok at du i forbindelse med kaskoen fik et nyt policenr. så ser
forsikringen yngre ud.

Du skriver i et andet indlæg at du forventer 3 trins tilbagegang pga skaden,
men hvis Fair ikke har betalt den, rykker de dig ikke af den grund.

mvh
Alex Christensen

Fra : N I E L S

Dato : 16-11-03 23:16

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev
> Du skriver i et andet indlæg at du forventer 3 trins tilbagegang pga
skaden,
> men hvis Fair ikke har betalt den, rykker de dig ikke af den grund.

Nej. Det var jo det der bekymrede mig. Min forsikring steg jolige fra 5.700
til 35.000. Desuden har de jo ikke dækket skaden. Lyder det ikke som et
tilfældigt sammentræf af en skade og en fejl i korrespondencen selskaberne
imellem, i forbindelse med flytningen?
N I E L S

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-11-03 00:11

"N I E L S" <underlig@msn.com> skrev i en meddelelse

Min forsikring steg jolige fra 5.700
> til 35.000.

Det lyder da helt vildt - har du checket, at der ikke er sket en simpel
fejl?
Da du skrev om stigningen første gang, troede jeg ærlig talt, der var kommet
et nul for meget med.

Hilsen Inger

Fra : MAndersen

Dato : 17-11-03 12:53

> [...]
premien
> på grundlag af min forespørgsel (anmeldelse) af aktuelle skade? Og kan de

For at spare tid og penge, vælger forsikringsselskaberne i dag ofte ikke at
hente bonusoplysninger ved det tidligere forsikringsselskab. Det betyder
ikke at man så blot kan oplyse at man kører som elitebillist, for hvis der
sker en skade, kan man være helt sikker på at der bliver hentet
bonusoplysninger. Hvis bonusoplysninger ikke stemmer overens med det du har
oplyst, vil du blive reguleret omgående, da der jo er tale om svigagtige
eller uagtsomme oplysninger ved tegning af forsikringen, jf. FAL§§4-6.

Hvis du er blevet spurgt hvor mange år du har kørt skadefri i egen bil, kan
der således komme et svar. Bliver du spurgt hvilket trin du kørte i, i andet
selskab, kan der komme et andet svar, idet selskaberne har forskellige
regler for indplacering.

Der er nok ingen tvivl om at dit nuværende forsikringsselskab har fået
forkerte oplysninger fra dit tidligere forsikringselskab.

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er

Fra : N I E L S

Dato : 19-11-03 23:15

Det viste sig at være en fejl i korrespondencen imellem de to
forsikringsselskaber, der var skyld i den forkerte police.

Så jeg burde vel kræve erstatning for tort og svie, idet de smadrede min
lørdag, søndag, mandag og tirsdag.

N I E L S

Fra : alexbo

Dato : 20-11-03 21:03

"N I E L S" > skrev

> Så jeg burde vel kræve erstatning for tort og svie,

Ja, hvis du er forsikret mod det.

mvh
Alex Christensen

Fra : N I E L S

Dato : 20-11-03 23:08

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev
> Ja, hvis du er forsikret mod det.
>
> mvh
> Alex Christensen

Er det ikke snarere forsikringsselskabet der skal have en forsikring mod
det? Hvad kan 3-4 dages tort mon indbringe i erstatning?
N I E L S

Fra : Peter G C

Dato : 20-11-03 23:12

In news:3fbd3b52$0$95045$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
N I E L S <underlig@msn.com> typed:

[klip]

> Er det ikke snarere forsikringsselskabet der skal have en forsikring
> mod det? Hvad kan 3-4 dages tort mon indbringe i erstatning?

Kr. 0.

Det har ikke en kæft med tort at gøre.

/Peter

Fra : N I E L S