Retslig inkasso
Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 12:42

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med et link til den/de paragraffer, som
omhandler inkasso, når der er tvist om beløbet?
Sagen er den at et revisorfirma har sendt en sag til retslig inkasso, selvom
jeg har skrevet til dem at jeg ikke er enig i beløbets størrelse. Hvad
betyder "retslig inkasso" helt nøjagtigt? Er det blot at få et inkassofirma
til at jage mig, eller er det forberedelser til en stævning - og hvad må de?

Jeg har benyttet et revisorfirma til udarebjdelse af en forretningsplan. Jeg
fik dem anvist af erhversrådet, som ville betale 4 timer a 550 kr. Hvis
revisorfirmaets timepris var højere skulle jeg selv betale diff. Når de 4
timer var brugt, var der mulighed for yderligere 4 timer med støtte fra
erhvervsrådet.
Revisoren har så hjulpet mig med udarbejdelse at denne plan, og det har
trukket lidt ud (formentlig også over de 4 timer) fordi han har lavet masser
af sjuskefejl, som jeg har måttet påpege, hvorefter han har lavet materialet
om. Vi har ikke på noget tidspunkt aftalt at der skulle bruges mere end de
fire timer - tværtimod har jeg gjort opmærksom på at der var mulighed for
yderligere støttede timer, hvis det skulle blive nødvendigt.

Jeg har så modtaget en faktura på 13.000 kr ex. moms. Der var et pr. kulance
afslag på 5000,-, så den egentlige faktura (som overhovedet ikke er
specificeret ud) endte på 8000,- ex. moms.
Jeg skrev til dem at der måtte være tale om en fejl. De trak herefter de 4 x
550,- fra som skulle faktureres til erhvervsrådet.
Jeg modtog herefter et brev om at sagen ville blive overgivet til retslig
inkasso, hvis ikke jeg indbetalte inden 14 dage.
Jeg skrev igen til dem at jeg ikke mente at jeg skyldte mere end 4 x
timepris, fratrukket støtten fra erhversrådet. Dette har de ikke reageret
på, men jeg har idag modtaget brev om at sagen er sendt til "retslig
inkasso".

Hvad er mine muligheder/rettigheder og hvordan bør jeg forholde mig?

Med venlig hilsen (og på forhånd tak)

Tommy

Fra : Peter G C

Dato : 14-11-03 12:52

In news:3fb4bf87$0$69959$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
TBJ <bruus [snabela] os.dk> typed:
> [...]
> størrelse. Hvad betyder "retslig inkasso" helt nøjagtigt? Er det blot
> at få et inkassofirma til at jage mig, eller er det forberedelser til

Højesteret har i denne eller sidste måned udtalt, at man kan tage en
bestridt fordring til inkasso.

Hvis du ikke betaler regningen til revisoren skal du gøre indsigelse. Og
hvis revisor fastholder kravet bliver du stævnet - længere er den ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com