En svigermos drøm
Fra : Kenneth Andersen

Dato : 13-11-03 01:51

- Har ekstremt dårlig ryg som ikke kan opereres. Hun er i altmulig
arbejdsprøvning hvor hun PT forsøger at klare 3 timer om dagen i en
børnehve.... Det går dog ikke - måtte hente hende i dag efter en "forkert"
bevægelse som gjorde at hun end ikke kunne stå - hun lå på gulvet i
børnehaven og de havde været tæt på at tilkalde en ambulance....

Jeg kan altså ikke konkludere andet end at hun er uarbejdsdygtig. Hvad
inkluderer det? og hvordan bliver det endeligt "erklæret"? Hos lægen? eller
kommunen?

Hun er midt i 40-erne, og enlig til to børn....

Snakker vi førtidpesion her - eller måske invalidepension - da hun i praksis
ikke kan gå 100m - og vil det føre til udbetaling af invalideforsikringer
mv. Og fører en førtidspension til anden udbetaling en blot pensionen?

Fra : MAndersen

Dato : 13-11-03 07:20

"Kenneth Andersen" <dengiftigemand@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kan gå 100m - og vil det føre til udbetaling af invalideforsikringer
> mv. Og fører en førtidspension til anden udbetaling en blot pensionen?

Man starter ved lægen, og sagens gang bør køre derfra. Hvis hun har en
invalidere, uarbejdsdygtighedsforsikring og hvad de ellers kaldes, meldes
det straks hertil, at hun ikke kan arbejde. 3 mdr. efter bør en løbende
udbetaling starte. Senere vil det så blive afgjort om det er permanent eller
kun midlertidig udbetaling

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er

Fra : Line

Dato : 13-11-03 07:48

> [...]
> ikke kan gå 100m - og vil det føre til udbetaling af invalideforsikringer
> mv. Og fører en førtidspension til anden udbetaling en blot pensionen?

Hej Kenneth

Når du skriver at hun er i arbejdsprøvning, går jeg udfra at hun allerede er
i kontakt med en sagsbehandler på Kommunen. Det de er igang med nu er at
klarlægge hvor stor en arbejdsevne hun har, loven siger nemlig at alle
muligheder skal være udtømte inden de kan indstille hende til førtidspension
dvs at der skal foreligge en ressourse profil, hun skal have været i
arbejdprøvning og sagsbehandleren skal indhente lægeerklæringer så man kan
bestemme om hendes tilstand er varig.

Alt efter kommunen kan det gå hurtigt eller langsomt, men er hun så dårlig
som du siger, bliver enden såmen nok en førtidspension. Desværre er det idag
meget svært at få en førtidspension (økonomi især hvis det handler om en
rygskade, fordi der er så mange mennesker der har lige netop det.

Hun kan kræve at blive indstillet til førtidspension efter pensionslovens §
17 (så bliver man indstillet på det foreliggende selvom sagsbehandleren ikke
nødvendigvis er enig) men hvor stor chance hun har for at få det ad den vej
skal jeg ikke kunne sige.

Håber det hjalp lidt.

Mvh Line