Byggesjusk
Fra : Kristian

Dato : 12-11-03 14:01

Min mors andelslejlighed har lige gennemgået en byfornyelse, men det som var
aftalt med arkitekter, kommune og beboerne imellem er ikke helt det der er
sket

Badeværelset er slet ikke som aftalt, og er næsten i værre stand i dag end
da hun flyttede for at blive genhust.
I boligforeningen er der 24 lejligeder men kun 4 er påvirket af disse
problemer, resten er som lovet og i meget lækker stand. Bestyrelsen ikke
være med til at køre en sag fordi 'kun' 4 lejligheder ikke har fået hvad de
har lovet.

Kan bestyrelsen godt afvise at køre sagen når det er dem som har været
primus motor i planlægningen og godkendelsen?
Hvordan skal man forholde sig til kommunen, arkitekten og administrator med
deres ansvar?
Hvilken ret har min mor til at få lavet tingene om og hvilken mulighed har
hun for at klage?

Det er selvsagt at de 4 ejere må stå sammen om dette og indgive fælles
klage, men hvor, hvordan og hvor hurtigt?

På forhånd tak.
Kristian

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-11-03 14:30

"Kristian" <kristiand@nospamforum.dk> skrev i en meddelelse

> Kan bestyrelsen godt afvise at køre sagen når det er dem som har været
> primus motor i planlægningen og godkendelsen?

Det er andelsforeningen der er bygherre, og dermed foreningen der skal gøre
et krav gældende overfor dem som evt. har svigtet i sagen.
Den beslutning træffes i første omgang af bestyrelsen, men bestyrelsen står
jo til ansvar overfor generalforsamlingen.
Mulighederne må derfor undersøges for om et flertal af beboerne vil stille
sig på de fire uheldiges side. Spørg rundt. Der er regler for indkaldelse af
ekstraordinære generalforsamlinger i vedtægterne.

> Hvordan skal man forholde sig til kommunen, arkitekten og administrator
med
> deres ansvar?

Jeg vil ikke udtale mig om nogen er ansvarlige for noget som helst i denne
sag, - dertil er den alt for dårligt oplyst.
Administrator kan man dog i første omgang nok holde uden for, - han har
formodentlig ikke haft meget at gøre med selve udformningen af byggeriet.

Der kan være en ide i at kontakte kommunen, som jo er kommet med pengene.
Jeg kender til byfornyelse i København (ifbm. arbejde som arkitekt), og de
kan være endog meget strikse mht. overholdelse af projekternes grundlag.

Men når det er sagt, så er renoveringer en meget vanskelig sag. At få
projektet til at falde ud som beskrevet kan i nogle tilfælde være umuligt
pga. uforudsigelige forhold. Muligvis har man væet nødt til at lave
ændringer i projektet undervejs af praktiske/tekniske årsager eller af
økonomiske. Det er til gengæld dårlig byggeledelse, at disse ændringer ikke
er kommet til beboernes kendskab undervejs. Det må man klandre enten
bestyrelsen eller arkitekten for, men det fører ikke nødvendigvis til en
ansvarspådragelse.

> Hvilken ret har min mor til at få lavet tingene om og hvilken mulighed har
> hun for at klage?

Hun har desværre ikke rigtig nogen ret til at få tingene lavet om. Igen: det
er andelsforeningen (tegnet af bestyrelsen) der er bygherren, og kan hun
ikke finde opbakning til sagen her, så er hun ilde stedt.

I første omgang synes jeg nu der er grund til nærmere at søge undersøgt,
hvorfor byggeriet ikke er faldet ud som planlagt.

Du må gerne skrive igen med lidt mere information om det.

/Per