Klage over politiet, hvordan
Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 12-11-03 11:27

I starten af oktober, blev jeg påkørt af en bil, som "forsvandt" fra
ulykkesstedet. Cirka 75 meter længere nede af gaden, holdt en lastbil på
tværs af gade, så bilen ikke kunne komme længere, så jeg på den måde fik
kontakt med føreren af køretøjet. Jeg bad ham om at oplyse sit navn, samt
forsikringsselskab, hvilken han ikke ville. Jeg tog derefter kontakt til
112, men politiet havde ikke lyst til at komme, da der citat: Ikke var nogen
der blødte eller var døde.

Jeg samlet de informationer sammen som jeg kunne (bilmærke, farve, regnr. og
vidnere, navn på føreren af køretøjet) og køret på hospitalet, hvor man
findere ud af, at jeg med meget stor sandsynlighed har brækket nogen knogler
i hånden, og hvor jeg få lagt gips på næsten hele armen.

Herefter køre jeg ind på politistationen (Halmtovet i København), og vil
indgive politianmeldelse. Her bliver jeg afvist, med følgende begrundelse,
citat: Der er jo ikke noget politimæssigt i den sag, for den slags skader
kan jo opstå når man færdes i trafikken, og som taxachaffuøre, må man jo
bare acceptere det.
Hvorefter at det faktisk beder mig om at skride af h...... til (sikkert
fordi at de skal havde deres aftenkaffe).

Dagen efter indgiver jeg nu en skriftlig politianmeldelse, og i dag er der
kommet svar. Afgørelsen er strafferetligt afgjort med udsendelse af
bødeforløg til modparten. Hvilken jo er glædligt, set fra mit synspunkt.

Det som tilgængæld pisser mig totalt af, er de to afvisninger jeg var ude
for. Kan det virkelig var korrekt, at politiet først nægter at komme, for at
optage rapport, på uheldsstedet, når der er tale om en "arbejdsulykke", samt
at politiet på stationen kan afvise en med den begrundelse, og nægte at
optag rapport. Og specialt set i lyset af, at modparten efterfølgende får
tilsendt et bødeforlæg.

Spørgsmålet er så. Vil det på nogen måde "hjælpe" at klade over politiets
opførelse og handlemåde (altså ud over, at jeg kommer af med min harme)? Og
hvordan gør man, altså klager?

Bach

Som ville vælge at anmelde forbrydelser til en anden virksomhed, hvis det
var muligt!

Fra : ibber

Dato : 12-11-03 11:44

Du kan klage til statsadvokaten for sjælland
Du får nok ikke noget ud af det, har selv prøvet at klage over politiet og
blev i stedet sigtet for falsk anmeldelse.

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 12-11-03 11:47

"ibber" <dsl2780@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan klage til statsadvokaten for sjælland

Er du sikker på det. Det er jo ikke afgørelsen jeg vil klage over, men
politiets opførelse, eller rettet, manglende lyst til at optag rapport

> Du får nok ikke noget ud af det, har selv prøvet at klage over politiet og
> blev i stedet sigtet for falsk anmeldelse.

Hmm

Bach

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-11-03 13:45

ibber wrote:

> Du kan klage til statsadvokaten for sjælland
> Du får nok ikke noget ud af det, har selv prøvet at klage over politiet og
> blev i stedet sigtet for falsk anmeldelse.

Nu er der altså også forskel på /klage/ og /anmeldelse/

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : Søren Kongstad

Dato : 12-11-03 12:14

Hej Allan

Du kan klage til statsadvokaten selv om der ikke er tale om noget strafbart.

Se følgende side for en vejledning:

http://www.bisidder.dk/page7.html

Som det fremgår kan du også klage direkte til politimesteren hvis du hellere
vil det.

Søren

Fra : Carsten Holck

Dato : 12-11-03 23:53

Søren Kongstad wrote:
> Hej Allan

> Som det fremgår kan du også klage direkte til politimesteren hvis du
> hellere vil det.

Det vil jeg mene er den rette vej. Det kan godt være at man ikke får noget
ud af det ( andet end måske et høfligt brev) men det kan være medvirkende
til at politifolk tænker sig om en anden gang.

Har selv været udefor at man nægtede at modtage en telefonisk anmeldelse om
en stjålet motorcykel - så måtte jeg tage en taxa ind på stationen - ellers
ville den jo ikke være kendt som stjåjet før næste morgen og det kunne jo
være at den blev set/kontrolleret i løbet af natten - klagede ikke men burde
nok have gjort det.

/carsten

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-11-03 00:16

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> Har selv været udefor at man nægtede at modtage en telefonisk anmeldelse
om
> en stjålet motorcykel -

Jeg har også været ude for, at politiet i Viborg nægtede at modtage en
anmeldelse om vold mod min 15-årige søn.
De mente, at "sådan er der jo normalt ingen, der gør... og tag nu en snak
med ham... og han har nu nok selv været ude om det... og HVIS (underforstået
stærk tvivl om den "hysteriske moders" objektivitet) han stadig mener, det
er gået sådan til, så kan I jo snakke med den lokale politistation på
mandag".
Da jeg så mandag formiddag ringede til den lokale politistation, var tonen
straks en anden.
De kendte deres pappenheimere og "... Jamen det vil VI godt tro på".

Det er huleme svært: På den ene side forlanger vi objektive kriterier og
retssikkerhed - på den anden side forlanger vi hensyntagen og service og
personlig stillingtagen.
Jeg er glad for, jeg ikke er politibetjent - og det er politiet nok også

Hilsen Inger

Fra : Carsten Holck

Dato : 13-11-03 10:50

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> service og personlig stillingtagen.
> Jeg er glad for, jeg ikke er politibetjent - og det er politiet nok

Jo da,
Jeg fik da også en "rimelig" forklaring da jeg mødte op - "der var en del
der ringede fra et værtshus og skulle lige have klaret en 'forsikringssag'
så derfor ville de gerne se anmelderen", det var så godt at der ikke var
50km til stationen (!) - men ellers var de flinke nok. Det skal såmænd nok
passe at "natholdet" ser en del skumle henvendelser.

--
/carsten

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 13-11-03 11:09

> [...]
> 50km til stationen (!) - men ellers var de flinke nok. Det skal såmænd nok
> passe at "natholdet" ser en del skumle henvendelser.

Ingen tvivl om, at politiet ser mange underlige ting, og de i perioder er
presset på ressoucer.

Men når man stå på politistationen, med halvdelen af armen i pips, samt en
hospitaljournal, som beskriver skaden, som er registeret som en
arbejdsskade, og man så alligevel ikke vil optag rapport, virker på mig dybt
krænken. Og nej, jeg fik ingen rimelig forklaring udover: Der er jo ikke
noget politimæssigt i den sag, for den slags skader kan jo opstå når man
færdes i trafikken, og som taxachaffuøre, må man jo bare acceptere det.

Sådan en forklaring er for mig ikke rimelig

Bach