Har jeg tabt Burgerking.dk ?
Fra : Juel

Dato : 11-11-03 09:50

Så kom afgørelsen fra "klagenævnet for domænenavne", den ligger som .pdf i
dk.binaer... vil i lige kigge på den.. er der mere jeg kan gøre ?? har jeg
tabt nu.. jeg har ikke råd til retsag.. kan der gøres noget gratis ? jeg er
ikke interesseret i $$ vil bare gerne beholde domainet..

håber i vil kigge på det engang..

Mvh
Morten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-11-03 11:11

"Juel" <mp@stofanet.invalidk> wrote in message
> [...]
er
> ikke interesseret i $$ vil bare gerne beholde domainet..

Helt u-juridisk:

Hvem tror du har mest ret til www.danskebank.dk ?

Mig (hvis jeg havde reg. det) eller Danske Bank ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 11-11-03 16:08

Christian B. Andresen skrev:

> "Juel" <mp@stofanet.invalidk> wrote in message

> Helt u-juridisk:
>
> Hvem tror du har mest ret til www.danskebank.dk ?
>
> Mig (hvis jeg havde reg. det) eller Danske Bank ?

Egentlig gruppen uvedkommende...
Men hedder de ikke "Den Danske Bank" ???
Synes du så også at Den Danske Bank skulle ha naturlig ret til www.bank.dk
......?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Rasmus

Dato : 11-11-03 17:00

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote in message

> Egentlig gruppen uvedkommende...
> Men hedder de ikke "Den Danske Bank" ???

De hedder "Danske Bank"....

mvh
Rasmus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-03 09:56

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote in message

> Egentlig gruppen uvedkommende...

Det ved jeg godt.

> Men hedder de ikke "Den Danske Bank" ???

Nej ikke mere.

> Synes du så også at Den Danske Bank skulle ha naturlig ret til
www.bank.dk

Så skulle spørgsmålet jo have været:
"Har jeg tabt burger.dk ?" eller

Hvem tror du har mest ret til www.burger.dk ?
Mig (hvis jeg havde reg. det) eller BurgerKing ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-11-03 11:23

Juel wrote:

> Så kom afgørelsen fra "klagenævnet for domænenavne", den ligger som .pdf i
> dk.binaer... vil i lige kigge på den..

Det ville være lidt lettere, hvis du havde langt den på en hjemmeside
til de af os, der ikke bruger en binær nyhedsserver, eller at du i det
mindste havde lavet et link til indlægget til glæde for dem, der har
adgang til gruppen.

> tabt nu.. jeg har ikke råd til retsag.. kan der gøres noget gratis ? jeg er
> ikke interesseret i $$ vil bare gerne beholde domainet..

Du kunne have sparet dig selv en masse besvær, hvis du havde fulgt lidt
med i, hvordan den slags sager er blevet afgjort i de seneste mange år.
Du har ikke en jordisk chance for at beholde navnet. Havde du benyttet
domænet til at lave en hjemmeside, der havde relation til navnet uden at
have relation til Burger King kunne der måske have været en mikroskopisk
chance for at beholde domænet. Men det var nu ikke noget, jeg ville
satse mine sparepenge på.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-11-03 11:26

www.domaeneklager.dk -> afgørelser -> ned i bunden.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-11-03 11:41

Christian B. Andresen wrote:

> www.domaeneklager.dk -> afgørelser -> ned i bunden.

Tak! Det er jo en helt klassisk afgørelse. Morten skal vel nærmest være
glad for, at han ikke skal betale modpartens advokatudgifter.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-11-03 12:16

> Tak! Det er jo en helt klassisk afgørelse. Morten skal vel nærmest være
> glad for, at han ikke skal betale modpartens advokatudgifter.

Klagenævnet kan ikke beslutte andet end om et domænenavn skal overdrages
eller ej.
Derfor kan det ikke komme på tale at inddrage advokatudgifter.

/Per

Fra : Hans

Dato : 11-11-03 13:06

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Klagenævnet kan ikke beslutte andet end om et domænenavn skal overdrages
> eller ej.
> Derfor kan det ikke komme på tale at inddrage advokatudgifter.

(de har i deres omfattende regelsæt, som mange mener er ulovligt, gjort det
muligt at overføre klagegebyret, som er enten kr. 500,- eller kr. 200,- alt
efter om der er tale om virksomhed eller privatperson, over på indklagede.)

Mig bekendt har DIFO og DK Hostmaster A/S af ICANN kun fået retten til at
administrere toplevel domænet .dk på den tekniske del.
Og at eneste krav fra ICANN er at enhver brug af domænerne skal overholde
det pågældende lands love samt internationale love.

Kunne det så ikke diskuteres om DIFO er berettiget til at føre en privat
domstol i form af Domæneklagenævnet og om de er berettigede til at fratage
en registrering fra en person eller virksomhed?

hans

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-11-03 13:15

"Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne det så ikke diskuteres om DIFO er berettiget til at føre en privat
> domstol i form af Domæneklagenævnet og om de er berettigede til at fratage
> en registrering fra en person eller virksomhed?

Det bliver det søreme også.
Der føres endda retssager om det.

/Per

Fra : Juel

Dato : 11-11-03 11:34

http://www.domaeneklager.dk/uploads/338-burgerking-dk.pdf

der ligger den også..

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-11-03 17:40

Juel wrote:

> http://www.domaeneklager.dk/uploads/338-burgerking-dk.pdf
>
> der ligger den også..

hehehehe.

--------
Indklagedes registrering af domænenavnet – som p.t. er adresse for en
hjemmeside
vedrørende klagerens kat – er samtidig egnet til at skabe forvirring og
uklarhed hos internetbrugere
om hjemmesidens tilhørsforhold og klagers adresse under top level
domænet .dk.,
--------

Klager: Burger King
Indklagede: Morten Juel.

Er det kun mig der trækker lidt på smilebåndet.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : Christian Andersen

Dato : 11-11-03 16:54

Juel wrote:

> [...]
> tabt nu.. jeg har ikke råd til retsag.. kan der gøres noget gratis ? jeg er
> ikke interesseret i $$ vil bare gerne beholde domainet..

Jeg synes afgørelsen og præmisserne er ok. Det er sikkert rigtigt at du
ikke har tænkt dig at tage penge for at sælge domænenavnet tilbage til
Burger King, men på den anden side har BK mere ret til domænenavnet end
du har.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 11-11-03 18:08

Christian Andersen <i5qrgl3402@sneakemail.com> wrote:

> [...]
> ikke har tænkt dig at tage penge for at sælge domænenavnet tilbage til
> Burger King, men på den anden side har BK mere ret til domænenavnet end

Det kommer an på hvem der har registreret det først. Nu er BK et dårligt
eksempel, da de er ældre end domainenavne, men hvis jeg registrerer
domainet:

www.jyske-danske-bank.dk og de fusionerer om noget tid, så har jeg
brugsretten over domainet.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Christian Andersen

Dato : 11-11-03 20:52

[2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Det kommer an på hvem der har registreret det først. Nu er BK et dårligt
> eksempel, da de er ældre end domainenavne, men hvis jeg registrerer
> [...]

Det ved jeg ikke om man kan sige ... Selv om du påstår at din kanariefugl
hedder Jyske Danske Bank, tror jeg ikke rigtig at de vil tro på dig.

En personlig hjemmeside tror jeg også du vil få svær ved at forsvare, da
du vist ikke kan dokumentere et behov for navnet Jyske Danske Bank.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 11-11-03 22:49

Christian Andersen <i5qrgl3402@sneakemail.com> wrote:

> Det ved jeg ikke om man kan sige ... Selv om du påstår at din kanariefugl
> hedder Jyske Danske Bank, tror jeg ikke rigtig at de vil tro på dig.

Det handler ikke om tro i den forstand, men om at jeg var i ond tro da
jeg købte det.

> En personlig hjemmeside tror jeg også du vil få svær ved at forsvare, da
> du vist ikke kan dokumentere et behov for navnet Jyske Danske Bank.

Hvad jeg skal bruge det til er underordnet.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henrik

Dato : 12-11-03 16:34

On Tue, 11 Nov 2003 18:07:36 +0100, jesper@gylling.net ([2900] Jesper
Haaber Gylling) wrote:

>www.jyske-danske-bank.dk og de fusionerer om noget tid, så har jeg
>brugsretten over domainet.

ØL mener nu at du har ejendomsretten!
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=20818

Men hvis du er tilfreds med kun at have brugsretten, er det vel ok for
dig.

Mvh
Henrik

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-11-03 19:23

Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk> wrote:

> ØL mener nu at du har ejendomsretten!
> http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=20818
>
> Men hvis du er tilfreds med kun at have brugsretten, er det vel ok for
> dig.

Dårlig formulering fra min side. Tak.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-11-03 20:06

Scripsit Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk>

> ØL mener nu at du har ejendomsretten!
> http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=20818

Kan man nu også stole på sprogbrugen i den artikel? Den taler flere
gange om en "kendelse" i sammenhænge hvor der synes at være tale om en
dom. Og den bruger udtrykket "ophavsretten til domænenavne" som jeg
ihvertfald ikke kan forestille mig at landsretten har fundet på.

Der står også "DK-Hostmaster tabte ved ved Østre Landsret en sag [...]
Denne afgørelse har DK-Hostmaster også forsøgt kæret [...]" - så mon
ikke bare der er tale om at journalisten ikke har noget videre begreb
om de finere nuancer i juridisk sprogbrug?

--
Henning Makholm "I've been staying out of family
conversations. Do I get credit for that?"

Fra : Peter G C

Dato : 12-11-03 20:57

In news:yah8ymlpfu9.fsf@tyr.diku.dk,
Henning Makholm <henning@makholm.net> typed:

[klip]

> [...]
> ikke bare der er tale om at journalisten ikke har noget videre begreb
> om de finere nuancer i juridisk sprogbrug?

Generelt kender journalister ikke forskel på kendelse og dom. Men bruger
bare de to begrebet i flæng.... desværre. Hvis man bare kunne nøjes med at
bruge ordet afgørelse....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-11-03 14:07

Peter G C skrev:

> Generelt kender journalister ikke forskel på kendelse og dom.

Jeg gør heller ikke. Hvad er forskellen?

--
Mvh. Peter

Fra : Peter G C

Dato : 13-11-03 21:16

In news:bovvfo$e2t$1@sunsite.dk,
Peter Bjerre Rosa <nospam@filmsvar.dk> typed:

[klip]

> Jeg gør heller ikke. Hvad er forskellen?

Jeg husker ikke alle detaljer, men de fremgår alle af retsplejeloven.

En domstol træffer endelig afgørelse i form af dom ("Thi kendes for ret") -
det gælder i straffesager og civile sager. Afgørelser mens sagen verserer
træffes oftest ved kendelse ("retten bestemmer"). Under sagen kan der
træffes afgørelse om syn og skøn, bevisførelse i øvrigt .... ja alle
uenigheder.

Domme ankes og kendelser kæres - som hovedregel. Kære er et hurtigt
retsmiddel (behandles forholdsvist hurtigt) og anden instansen træffer som
regel sin afgørelse på baggrund af det skriftlige materiale i sagen - dvs.
ingen procedure. Anke kræver sædvanligvis en procedure inden der træffes
afgørelse i ankesagen.

En række særlige afgørelser træffes ved dom eller kendelse:
varetægtsfængsling træffes ved kendelse. Afvisning af en sag sker vist også
ved kendelse - evt. dom - det afhænger af begrundelsen.

En lang række nævn træffer afgørelse ved kendelse. Det fremgår typisk af
lovgrundlaget for det pågældende nævn.

Når man så i medierne læser eller hører, at en udenlandsk domstol har
truffet en afgørelse så tænker jeg, gad vide om journalisten ved, at den
pågældende domstole gjorde det ved kendelse eller dom? Og bruger man disse
begrebet i f.eks. UK? Jeg ved det ikke, men journalisten ved det næppe.
Derfor ville det være mest rigtigt at sige, at der foreligger en afgørelse.
Formen er jo ligegyldig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : RoJo

Dato : 14-11-03 10:44

> In news:bovvfo$e2t$1@sunsite.dk,
> Peter Bjerre Rosa <nospam@filmsvar.dk> typed:
>
> [klip]

> Jeg husker ikke alle detaljer, men de fremgår alle af retsplejeloven.

Man skal ikke kaste med sten, hvis.....

En kendelse går på et rent formelt spørgsmål under sagen (kendelse om, at
retsmødet skal være lukket; at et bevis afvises osv.)

En dom går på det materielle - der tages stilling til selve sagens indhold
(X vinder sagen osv.)

Domme kan ankes - Kendelser kan kæres (men det er præcist det samme - man
indbringer for 2. instans).

Mvh
RoJo

Fra : Peter G C

Dato : 14-11-03 12:40

In news:3fb4a3c1$0$4358$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
RoJo <r j o n a s s e n @ h o t m a i l . c o m> typed:

[klip]

> Man skal ikke kaste med sten, hvis.....

> En kendelse går på et rent formelt spørgsmål under sagen (kendelse
> om, at retsmødet skal være lukket; at et bevis afvises osv.)

Fogedretten afsiger kendelser med materielt indhold - eller kan gøre det.

> En dom går på det materielle - der tages stilling til selve sagens
> indhold (X vinder sagen osv.)

Hvad med afvisning ? Af den ene eller anden årsag?

> Domme kan ankes - Kendelser kan kæres (men det er præcist det samme -
> man indbringer for 2. instans).

Men de to former for appel behandles forskelligt.

Og ved man ikke, hvilket begreb der skal anvendes kan man jo bare sige, at
afgørelsen skal appelleres

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik

Dato : 12-11-03 21:27

On 12 Nov 2003 20:05:50 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Kan man nu også stole på sprogbrugen i den artikel?

Måske ikke, men her er lidt citater fra
http://www.difo.dk/pdf/Kendelse_4sep_2003.pdf

Kendelse:

Landsretten finder, at den, der har registreret et domænenavn, herved
blandt andet har sikret sig et prima facie bevis for at være
ophavsmand til og indehaver af retten til at gøre brug af navnet...

En sådan ret må mest naturligt anses som en ejendomsret til en
immaterialrettighed...

Mvh
Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-11-03 01:00

Scripsit Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk>

> Måske ikke, men her er lidt citater fra
> http://www.difo.dk/pdf/Kendelse_4sep_2003.pdf

Aha.

> En sådan ret må mest naturligt anses som en ejendomsret til en
> immaterialrettighed...

"Ejendomsret til en immaterialrettighed"??? Hvis ikke det lige var
landsretten, ville jeg mene at forfatteren til den konstruktion var
alvorligt forvirret. Det er da dobbeltkonfekt. Kan man så også have
ejendomsret til en ejendomsrettighed? Og ejendomsret til
ejendomsretten til en immaterialrettighed?

I øvrigt ser det ud til at landsretten fundamentalt har misforstået
hvad pointen med domænenavne er. De er *ikke* rettigheder som
(juridiske eller fysiske) personer kan "eje", men en fælles
adresseressource som "tilhører" internetsamfundet som sådan. Dette
fremgår klart af det grundlag fra ICANN (og ICANNs forgængere) der
giver DK-Hostmaster mulighed for at administrere "dk."
overhovedet. Hvis de danske domstole ikke vil tillade DK-Hostmaster at
administrere deres tillidshverv i henhold til de regler ICANN har
fastlagt, vil det på længere sigt være naturligt at ICANN overdrager
tillidshvervet til en anden organisation etableret i en jurisdiktion
der anerkender administrators ret og pligt til at administre
landekodedomænet efter de principper der er fastlagt for internettet
som sådan.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Henrik

Dato : 13-11-03 03:12

On 13 Nov 2003 00:59:35 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>"Ejendomsret til en immaterialrettighed"??? Hvis ikke det lige var
>landsretten, ville jeg mene at forfatteren til den konstruktion var
>alvorligt forvirret.

Måske, men det er jo ganske enkelt og letforståeligt: Man ejer
domænenavnet som man kan eje andre ting.

>I øvrigt ser det ud til at landsretten fundamentalt har misforstået
>hvad pointen med domænenavne er. De er *ikke* rettigheder som
>(juridiske eller fysiske) personer kan "eje",...

Jo de er, og det er der da også andre end ØL der er kommet frem til,
bla.:

http://technology.nzoom.com/technology_detail/0,1608,208964-113-380,00.html
"This is a landmark Internet decision," said James Wagstaffe, Kremen's
attorney. "It is the first time a court has applied traditional
property protections to a domain name."

http://www.globetechnology.com/servlet/story/RTGAM.20030730.gtsexjuly30/BNStory/Technology/
Comparing Internet domain names to property such as homes and cars...

If Web site names are property, the court contended, domain name
registries should be responsible for safeguarding them...

San Francisco-based Electronic Frontier Foundation submitted a brief
to promote the idea that domain names should be considered property...
---
Det ser ud til at mindst to landes domstole er på linje - måske er det
bare dig der har misforstået noget?

>Dette
>fremgår klart af det grundlag fra ICANN (og ICANNs forgængere) der
>giver DK-Hostmaster mulighed for at administrere "dk."
>overhovedet.

Mener du selv at DK-H går meget op i at efterleve det grundlag?

Feks:

http://www.isi.edu/in-notes/rfc1591.txt
4. Rights to Names

1) Names and Trademarks

In case of a dispute between domain name registrants as to the
rights to a particular name, the registration authority shall
have no role or responsibility other than to provide the contact
information to both parties.

>Hvis de danske domstole ikke vil tillade DK-Hostmaster at
>administrere deres tillidshverv i henhold til de regler ICANN har

De kan administrere det tekniske til de er blå i hovederne, blot de
holder sig fra det der ikke kommer dem ved.
2 hoveder skal kappes af det 3-hovede magt-monster.

Mvh
Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-11-03 20:44

Scripsit Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk>
> On 13 Nov 2003 00:59:35 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>

> Jo de er, og det er der da også andre end ØL der er kommet frem til,

Måske. Så er der også andre der er forvirrede.

> San Francisco-based Electronic Frontier Foundation submitted a brief
> to promote the idea that domain names should be considered property...

EFF er kendt for at have overordentlig bizarre ideer inde bag deres
fine formålserklæringer. (De mener fx også at spamfiltrering er
menneskeretsstridigt, fordi det krænker spammernes ret til at sende
emails til hvem de vil).

> Mener du selv at DK-H går meget op i at efterleve det grundlag?

Det ved jeg ikke. Men det er ikke noget argument for at domstolene
skal skyde det fuldstændig i sænk ved at kolportere en vanvittig ide
om "ejendomsret" til et navn.

> http://www.isi.edu/in-notes/rfc1591.txt

Et meget mere relevant uddrag af den tekst er:

--
Henning Makholm "They discussed old Tommy Somebody and Jerry Someone Else."

Fra : Henrik

Dato : 14-11-03 01:27

On 13 Nov 2003 20:44:12 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Måske. Så er der også andre der er forvirrede.

Ja, tilsyneladende alle andre end dig.

Forskningsministeriet taler også om "ejer" af domænenavne.

>Det ved jeg ikke.

Det gør du da - det fremgår jo helt 100% klart, at det gør de ikke!

>Et meget mere relevant uddrag af den tekst er:

Du citerer det endda selv: Concerns about "rights" and "ownership" of
domains are inappropriate.

Næste sætning er langt mere uhåndgribelig, og kan tolkes på flere
måder.

Mvh
Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-11-03 03:59

Scripsit Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk>
> On 13 Nov 2003 20:44:12 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>

> Forskningsministeriet taler også om "ejer" af domænenavne.

De har tilsyneladende heller ikke læst RFC'en:

> Du citerer det endda selv: Concerns about "rights" and "ownership" of
> domains are inappropriate.

Lige præcis. Gad vide hvilken del af den sætning det er landsretten
ikke forstår...

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Henrik

Dato : 14-11-03 05:05

On 14 Nov 2003 03:59:03 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Lige præcis. Gad vide hvilken del af den sætning det er landsretten
>ikke forstår...

Du kan da for hulen ikke være i tvivl om hvad de mener, når der lidt
længere nede står:

[...]

DISPUTE - REGISTRANT- RIGHTS - NO ROLE!

Eller formår du også at dreje den sætning til din fordel?

Mvh
Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-11-03 12:51

> [...]

> rights to a particular name, the registration authority shall
> have no role or responsibility other than to provide the contact

Ingen af de ord du råber der antyder at der på nogen måde er tale om
"ejendomsret" til et domænenavn. Jeg kan ikke se hvad det citat
overhovedet har med spørgsmålet at gøre.

--
Henning Makholm "The practical reason for continuing our
system is the same as the practical reason

Fra : Henrik

Dato : 14-11-03 19:44

On 14 Nov 2003 12:50:55 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Ingen af de ord du råber der antyder at der på nogen måde er tale om
>"ejendomsret" til et domænenavn. Jeg kan ikke se hvad det citat
>overhovedet har med spørgsmålet at gøre.

Måske RIGHTS antyder det?

Mvh
Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-11-03 23:45

Scripsit Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk>
> On 14 Nov 2003 12:50:55 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>

> Måske RIGHTS antyder det?

Det mener jeg ikke, når samme dokument udtrykkelig angiver at
"ownerskip" er meningsløst med hensyn til domæner.

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Fra : Henrik

Dato : 15-11-03 04:10

On 14 Nov 2003 23:45:20 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Det mener jeg ikke, når samme dokument udtrykkelig angiver at
>"ownerskip" er meningsløst med hensyn til domæner.

Du tager fejl.

http://www.isi.edu/in-notes/rfc1591.txt handler om...

"information on the structure of the names in
the Domain Name System (DNS), specifically the top-level domain
names; and on the administration of domains."

Altså struktur og administration.

Citatet...

Concerns about "rights" and "ownership" of domains are
inappropriate. It is appropriate to be concerned about
"responsibilities" and "service" to the community.

hører under "3. The Administration of Delegated Domains".

Ergo taler man om hvilke pligter der påhviler administratoren, og i
den forbindelse er "Concerns about "rights" and "ownership" of domains
(are) inappropriate."

Man taler jo ikke om ejemdomsretten som sådan, bare at manageren skal
yde service, og ikke blande sig i de andre ting.

Dette skæres jo ud i pap længere ned:

[...]

Hvis det ikke er nok, så kast et blik på
DOMAIN ADMINISTRATORS GUIDE
http://www.isi.edu/in-notes/rfc1032.txt

POLICIES

Domain or host name choices and the allocation of domain name space
are considered to be local matters. In the event of conflicts, it is
the policy of the NIC not to get involved in local disputes or in the
local decision-making process. The NIC will not act as referee in
disputes over such matters as who has the "right" to register a
particular top-level or second-level domain for an organization. The
NIC considers this a private local matter that must be settled among
the parties involved prior to their commencing the registration
process with the NIC.

Igen taler man om selve administrationen.

Og så kunne jeg jo spørge igen:

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-11-03 10:14

Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk> writes:

>http://www.isi.edu/in-notes/rfc1591.txt handler om...

....regler der var gældende for 10 år siden.

Hele domænestyringen er overgået til ICANN, så RFC'er om DNS
og domæner, der ikke er en del af standards track, er efter al
sandsynlighed forældede.

RFC'er er ikke standarder. Det er utroligt få RFC'er, der er
det, og de fleste af dem er ikke engang gældende mere. Fra
rfc-editor.org:

The Requests for Comments (RFC) document series is a set of
technical and organizational notes about the Internet (originally
the ARPANET), beginning in 1969. Memos in the RFC series discuss
many aspects of computer networking, including protocols,
procedures, programs, and concepts, as well as meeting notes,
opinions, and sometimes humor.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-11-03 20:33

> [...]

> the Domain Name System (DNS), specifically the top-level domain
> names; and on the administration of domains."

Der står ikke i det citat at der er mening i at tale om ejerskab.

> [...]

> "responsibilities" and "service" to the community.

> hører under "3. The Administration of Delegated Domains".

Og hvad så?

> Ergo taler man om hvilke pligter der påhviler administratoren, og i
> den forbindelse er "Concerns about "rights" and "ownership" of domains
> (are) inappropriate."

Nemlig: Det giver ikke mening at tale om ejerskab.

> Man taler jo ikke om ejemdomsretten som sådan,

Du har en underlig måde at oversætte de engelske ord "ownership" og
"inappropriate", så.

> [...]
> rights to a particular name, the registration authority shall
> have no role or responsibility other than to provide the contact

Det citat snakker overhovedet ikke om ejendomsret, og er derfor ikke i
modstrid med grundreglen om at ejendomsret ikke er anvendelig i
forbindelse med domænenavne.

De rettigheder der omtales er fx varemærkerettigheder. Hvis du har en
varemærkeret, har du en beskyttelse mod at jeg anvender dit
varemærkeord til navngivning af et konkurrerende objekt. Men du har
ikke noget krav mod navnesystemet om at *du* skal få tildelt det
pågældende navne.

> [...]
> NIC considers this a private local matter that must be settled among
> the parties involved prior to their commencing the registration

Her står heller ikke noget der implicerer at "ejendomsret" til domæner
giver mening.

> Mener du selv at DK-H går meget op i at efterleve det grundlag?

Det er jeg ganske ligeglad med. Hvis retten ikke vil *tillade* dem at
følge grundlaget, er deres *ønsker* om at følge det, eller mangel på
samme, irrelevant.

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Hans

Dato : 13-11-03 11:53

> [...]
> (juridiske eller fysiske) personer kan "eje", men en fælles
> adresseressource som "tilhører" internetsamfundet som sådan.

Hvorfor synes du ikke at man kan "eje" rettigheden til et bestemt
domænenavn? Det er da ganske almindeligt at virksomheder "ejer" retten til
forskellige ord og figurer m.m.

Dette
> fremgår klart af det grundlag fra ICANN (og ICANNs forgængere) der
> giver DK-Hostmaster mulighed for at administrere "dk."
> overhovedet.

DKH har fået til opgave at administrere den tekniske del af toplever domænet
..dk. Hverken mere eller mindre!

> [...]
> der anerkender administrators ret og pligt til at administre
> landekodedomænet efter de principper der er fastlagt for internettet

Når DKH sælger et produkt på det danske marked er de vel underlagt de danske
love og de danske domstole.

Jeg har altså svært ved at se hvordan man kan tillade DKH at have sin egen
private domstol her i landet. Denne private domstol har f.eks. behandlet i
hvert fald én sag hvor klageren var en af hovedaktørerne i DIFO, som jo ejer
denne domstol.
Hvor finder vi retssikkerheden i det når denne domstol så bestemmer at
krænke ejendomsretten hos en registrant og overdrager domænet til klageren,
som er en af ejerne af domstolen og bestemmer hvem der sidder i denne
domstol som dommer?

hans

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-11-03 20:38

Scripsit "Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk>

> Hvorfor synes du ikke at man kan "eje" rettigheden til et bestemt
> domænenavn?

Fordi navnerummet er en fælles ressource som ikke kan ejes.

> DKH har fået til opgave at administrere den tekniske del af toplever domænet
> .dk. Hverken mere eller mindre!

Og der skal administreres efter et idegrundlag der siger at navne ikke
kan ejes.

> Når DKH sælger et produkt på det danske marked er de vel underlagt de danske
> love og de danske domstole.

Måske. Men hvis de danske domstole [1] ikke tillader at naverummet
administreres på den måde det er meningen navnerummet administreres,
på er der ikke andet at gøre en at administrere det fra et sted hvor
de danske domstole ikke har noget at skulle have sagt på.

[1] Lovene er der mig bekendt ikke noget i vejen med.

> Hvor finder vi retssikkerheden i det når denne domstol så bestemmer at
> krænke ejendomsretten hos en registrant

Der er ikke nogen ejendomsret at krænke. Der er en fælles begrænset
navneressource som skal administreres efter principper der tilgodeser
hele internetsamfundets behov. At begynde at blande ejendomsret ind i
det er en fundamental misforståelse.

--
Henning Makholm "Hell, every other article you read
is about the Mars underground, and how

Fra : Hans

Dato : 15-11-03 00:42

> Scripsit "Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk>

I stedet for at komme med påstande om at domstole i flere lande fuldstændig
har misforstået hvad pointen med domænenavne er, kan du så fortælle os
hvordan den tilsyneladende eneste fornuftige og korrekte måde at
administrere og tildele _rettighederne_ til denne fælles ressource kan føres
ud i livet således at den kan leve op til samtlige internationale og
nationale love med principper som tilgodeser hele internetsamfundets behov?

Og imens du er i gang kunne du så også forklare hvad du mener med at
tilgodese hele internetsamfundets behov?
Når DKH sælger mig rettighederne til et .dk domæne er det så ikke at
tilgodese internetsamfundets behov at beskytte de rettigheder jeg som en
part af internetsamfundet har erhvervet mig efter DKH's gældende regler og
uden brud på nogle danske love (som Domæneklagenævnet henviser til i så godt
som alle af deres "domme")?

Eller synes du bara at det burde og skal være den amerikanske regering som
skal sidde som enehersker over Internettet og være i stand til at 'fjerne'
toplever domænet .dk for at undgå Dansk Lov?

> Og der skal administreres efter et idegrundlag der siger at navne ikke
> kan ejes.

Så er jeg endnu mere overbevidst om at DKH har fejlet. De har i hvert fald
med glæde modtaget mine penge som ydelse for rettighederne til adskillige
domæner! Og hvis jeg så ikke kan "eje" disse rettigheder er de altså ikke
det papir de er skrevet på værd.

> [...]
> på er der ikke andet at gøre en at administrere det fra et sted hvor
> de danske domstole ikke har noget at skulle have sagt på.

Dette er altså en for latterlig holdning synes jeg. Du kan ikke markedsføre
et produkt på verdensplan uden at det må indleve sig ind under de enkelte
landes love. Hvis ICANN besluttede at modarbejde de enkelte landes love og
flyttede administrationen til en eller anden bananrepublik således at de
enkelte landes love kunne overtrædes er jeg overbevidst om at
Internetsamfundets dage som vi kender det ville være talte!

> [...]
> navneressource som skal administreres efter principper der tilgodeser
> hele internetsamfundets behov. At begynde at blande ejendomsret ind i

Man krænker ejendomsretten til rettighederne, jo!

hans

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-11-03 01:08

Scripsit "Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk>

> I stedet for at komme med påstande om at domstole i flere lande fuldstændig
> har misforstået hvad pointen med domænenavne er,

Jamen, det har de altså tilsyneladende.

> Når DKH sælger mig rettighederne til et .dk domæne

Det gør de ikke. De tildeler dig et underdomæne af .dk, som du kan
forvalte til at løse dit behov for at navngive objekter i DNS. Du
betaler et bidrag til de udgifter der er forbundet med at at
koordinere tildelingen af navne. Der er ikke tale om at du erhverver
en rettighed mod domæneadministratoren.

> Eller synes du bara at det burde og skal være den amerikanske regering som
> skal sidde som enehersker over Internettet og være i stand til at 'fjerne'
> toplever domænet .dk for at undgå Dansk Lov?

Hvordan i alverden får du den underlige ide?

> Så er jeg endnu mere overbevidst om at DKH har fejlet.

Nå.

> Dette er altså en for latterlig holdning synes jeg.

Nå.

> Du kan ikke markedsføre et produkt på verdensplan

Der er ikke noget produkt. Der er en fælles navneresource som skal
fordeles på en ordentlig måde mellem dem der har brug for at navngive
objekter.

> Hvis ICANN besluttede at modarbejde de enkelte landes love og
> flyttede administrationen til en eller anden bananrepublik således
> at de enkelte landes love kunne overtrædes

Det kan man blive nødt til, hvis "de enkele landes love" (og det er
der jo for øvrigt ikke tale om; det er bare nogen domstole der uden
noget lovgrundlag har fået helt galt fat på hvad det handler om) giver
sig til at udtale sig om hvordan det fælles navnerum skal
administreres, på en måde som ikke passer med de principper dem der
faktisk driver DNS-systemet (rodserverne) har fastlagt for at stille
deres service til rådighed.

De danske domstole har simplelthen ikke noget at skulle have sagt over
hvad dem der driver rodserverne skal lade deres servere svare. Hvis de
alligevel arrogerer sig en ret til at udtale sig om det, er dem der
driver rodserverne i ders gode ret til at blæse på det - rodserverne
er deres private ejendom og hvis de sætter dem op til at svare på den
måde det hele tiden har været meningen at de skal svare, i stedet for
at rette sig efter en eller anden tåbelig forestilling om at dem der
har fået delegeret et navnerum, derfor har en eller anden "ret", så
har de danske domstole ikke spor jurisdiktion til at forhindre det.

> Man krænker ejendomsretten til rettighederne, jo!

Der er ikke nogen rettigheder at krænke. Der er en fælles begrænset
navneressource som man af praktiske hensyn skal fordele mellem dem der
har brug for at navngive objekter. Hverken mere eller mindre.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Hans

Dato : 15-11-03 02:32

scatman"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Jamen, det har de altså tilsyneladende.

Jamen, det har vi også læst adskillige gange at du synes!

Hvad med at du så fortæller os hvordan den tilsyneladende eneste fornuftige
[...]

(mig bekendt fik DK-Hostmaster retten til at administrere _ikke_ kontrollere
toplevel domænet .dk i henhold til international og national lovgivning.)

Og imens du er i gang kunne du så også forklare hvad du mener med at
tilgodese hele internetsamfundets behov?

> Det gør de ikke.

Nå.

> [...]
> betaler et bidrag til de udgifter der er forbundet med at at
> koordinere tildelingen af navne. Der er ikke tale om at du erhverver

Nå. Jeg sidder ellers med et dokument i hånden som jeg har fået fra DKH hvor
der udtrykkeligt står at jeg er "rettighedshaver" til det pågældende
underdomæne af toplevel domænet .dk (så forstår vi vist alle sammen hvad vi
snakker om?) og hvis de derved ikke har solgt mig retten til at bruge
navnet, hvad er dette papir så værd?

> Hvordan i alverden får du den underlige ide?

Difo har fået retten til at administrere _ikke kontrollere_ fra ICANN og
ICANN har fået retten til at administrere _ikke kontrolere_ fra usa's
regering.

> Der er ikke noget produkt. Der er en fælles navneresource som skal
> fordeles på en ordentlig måde mellem dem der har brug for at navngive
> objekter.

Nå. Hvad har DKH så solgt mig?

Luft?

Nå nej fordi så ville det være et produkt ligesom vand er et produkt når
7-11 sælger mig vand på trods af at vand og luft er en fælles resource som
skal fordeles på en ordentlig måde mellem dem der har brug det.

> [...]

> administreres, på en måde som ikke passer med de principper dem der
> faktisk driver DNS-systemet (rodserverne) har fastlagt for at stille

Nå. Så de har noget at sælge selv om det ikke er et produkt.

> [...]
> har fået delegeret et navnerum, derfor har en eller anden "ret", så
> har de danske domstole ikke spor jurisdiktion til at forhindre det.

Og hvor realistisk er det? Synes du virkelig at usa's regering via ICANN
vil få andre lande til at acceptere at deres produkt skal sælges til de
pågældende landes borgere uden at borgerne har nogen som helst rettigheder
overfor sælgeren?

> Der er ikke nogen rettigheder at krænke. Der er en fælles begrænset
> navneressource som man af praktiske hensyn skal fordele mellem dem der
> har brug for at navngive objekter. Hverken mere eller mindre.

Der er en rettighed at krænke når de har solgt mig en rettighed.

Som tidligere nævnt har DK Hostmaster/Difo selv valgt at skrive
(rettighedshaver) på det dokument jeg som registrant får tilsendt som en
bekræftelse og bevis på at jeg er rettighedshaver til til det pågældende
underdomæne af toplevel domænet .dk.

Maersk har købt sig til rettighederne at pumpe vores fælles olje resourcer
op. Er der heller ikke nogen rettigheder at krænke her, hvis vi forsøger at
afspejle det ukendte fænomen Internettet med RL.

hans

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 15-11-03 07:24

In <bp3vml$t6f$1@sunsite.dk> "Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk> writes:

>(mig bekendt fik DK-Hostmaster retten til at administrere _ikke_ kontrollere
>toplevel domænet .dk i henhold til international og national lovgivning.)

Delen med internall og national lovgivning er forkert.

/Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-11-03 20:43

> [...]

> op til samtlige internationale og nationale love med principper som
> tilgodeser hele internetsamfundets behov?

Det er et spørgsmål der ikke kan klares i et usenetindlæg.

Men når retten beslutter at et eller andet svindelfirma kan opnå en
"ejendomsret" til et domæne der ser ud som om det er en fælles
ressource, og at denne "ejendomsret" vejer tungere end resten af
internetsamfundes interesse i at det domæne ikke bliver brugt til at
narre penge ud af netdeltagerne, så er det ikke længere
internetsamfundets interesse man varetager.

> (mig bekendt fik DK-Hostmaster retten til at administrere _ikke_ kontrollere
> toplevel domænet .dk i henhold til international og national lovgivning.)

Administration omfatter også at man sørger for at der ikke forekommer
vildledende navngivning i den zone man er sat til at administrere.

> [...]
> underdomæne af toplevel domænet .dk (så forstår vi vist alle sammen hvad vi
> snakker om?) og hvis de derved ikke har solgt mig retten til at bruge

Ingenting, hvis en fremtidig administrator af dk. beslutter sig for at
netsamfundets samlede interesse i at du ikke kan navngive i det
domæne, vejer tungere end den samlede interesse for at dine navne
forstætter uændrede.

> Difo har fået retten til at administrere _ikke kontrollere_ fra ICANN og
> ICANN har fået retten til at administrere _ikke kontrolere_ fra usa's
> regering.

USA's regering har ikke noget at skulle have sagt over de fleste af
rodserverne. De fleste af dem er privat ejede.

> Nå. Hvad har DKH så solgt mig?

Måske en fiktion om at der findes ejendomsret til domænenavnet.

> Nå. Så de har noget at sælge selv om det ikke er et produkt.

Servicen består i at svare på navneforespørgsler fra
internetbrugerne. Den bliver stillet ganske gratis til rådighed for
brugerne.

> Og hvor realistisk er det? Synes du virkelig at usa's regering

Nej, jeg synes ikke at USAs regering skal blandes ind i
nogetsomhelst. Det er mig en gåde hvorfra du har fået den ide.

> via ICANN vil få andre lande til at acceptere at deres produkt skal
> sælges til de pågældende landes borgere

Der er ikke noget produkt at sælge. Der er et fælles navnerum der skal
administres.

> Der er en rettighed at krænke når de har solgt mig en rettighed.

Hvis de har bildt dig ind at du opnår en rettighed, foreligger der
vanhjemmel.

> [...]

> op. Er der heller ikke nogen rettigheder at krænke her, hvis vi forsøger at
> afspejle det ukendte fænomen Internettet med RL.

Jeg kan ikke engang forestille mig hvordan du mener den analogi skal virke.

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : Hans

Dato : 17-11-03 01:17

> Det er et spørgsmål der ikke kan klares i et usenetindlæg.

Nå da da!

> [...]
> narre penge ud af netdeltagerne, så er det ikke længere
> internetsamfundets interesse man varetager.

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad du snakker om her? Det nærmeste
jeg kan komme er at du nu snakker om underdomænet co.dk og om de er et
svindelfirma har jeg ingen idé om og kan ikke få øje på hvor de fremstår som
et svindelfirma? Så jeg "gider" altså ikke at kommentere den udtalelse.
Eller hvis du bare henviser til virksomheder som "hamstrer" domæner så kan
jeg oplyse at Cybercity har stor indflydelse på den såkaldte administration
af .dk

Og jeg forstår altså ikke din teori om fælles ressourcer som der ikke kan
opnås en rettighed til? Kan du i det mindste svare på hvordan du havde
forestillet dig at man løste en situation hvor en virksomhed går konkurs og
deres absolut mest værdifulde aktiv er et .dk underdomæne?

Det kunne f.eks. være jubii.dk? (behøver ikke at kommentere eksemplet jeg
har valgt) Hvor står kreditorerne i denne situation? Skal DK Hostmaster så
bare bestemme hvem der skal have domænet uden at kreditorerne kan få en del
af værdien i dette domæne?

Jeg har altså meget svært ved at se hvordan Internettet kan anvendes som et
brugbart medie hvis ingen kan have rettigheder til underdomænerne og en
privat virksomhed skal sidde som enehersker og ville blive meget glad hvis
du alligevel gjorde et forsøg på at beskrive evangeliet for .dk for os da du
tilsyneladende har det i din varetægt?

Det koster i de fleste tilfælde adskillige millioner at "opbygge" et
domænenavn og hvordan kan vi få Internettet til at fungere som et brugbart
medie hvis en privatperson fra en privat virksomhed til enhver tid, uden at
skulle stå til ansvar for nogen, kan fratage dig retten til at benytte
domænet og overgive det til en ven af en ven eller hvem han nu anser for
velegnet?

> Administration omfatter også at man sørger for at der ikke forekommer
> vildledende navngivning i den zone man er sat til at administrere.

Det ligner i min verden mere kontrol end administration når man f.eks.
fratager et navn som f.eks. "haven.dk" fra den ene og forærer det til en
anden.

> [...]
> netsamfundets samlede interesse i at du ikke kan navngive i det
> domæne, vejer tungere end den samlede interesse for at dine navne

Og det synes du bør ligge i hænderne på en privat virksomhed som uden at stå
til ansvar for nogen kan favorisere sine venner og bekendte?

> Måske en fiktion om at der findes ejendomsret til domænenavnet.

De har i hvert fald solgt mig og adskillige tusinde andre danskere et ikke
eksisterende produkt hvis din pudsige teori som ikke er længere end at der
er tale om en fælles ressoruce som ikke kan uddybes i et usenet indlæg.

> Der er ikke noget produkt at sælge. Der er et fælles navnerum der skal
> administres.

Nå! Igen den pudsige fisk som ikke kan klares i et usenet indlæg. Jeg havde
ellers set frem til at få en "den eneste" fornuftig forklaring på hvordan
man kan administrere denne fælles ressource.

> Hvis de har bildt dig ind at du opnår en rettighed, foreligger der
> vanhjemmel.

Der står sort på hvidt "Registrant (rettighedshaver)". Og så kan du selv
læse hvorledes Mads Bryde Andersen og Hr. Kølle definerer "registrant".

> Nå.

Yup!

> Jeg kan ikke engang forestille mig hvordan du mener den analogi skal
virke.

Havde jeg heller ingen forventninger om da du tilsyneladende er i den tro at
man ikke har købt sig til rettigheden til at tage det pågældende navn i brug
selv om det klart og tydeligt fremgår af DKH¨s forretningsorden og de
beviser de udsteder til dem der har købt en rettighed.

hans

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-11-03 02:56

Scripsit "Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk>

> Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad du snakker om her? Det nærmeste
> jeg kan komme er at du nu snakker om underdomænet co.dk

Ja. Er det ikke det dommen handler om? Det havde jeg fået indtryk af,
men ikke tjekket udtrykkeligt.

> og om de er et svindelfirma har jeg ingen idé om og kan ikke få øje
> på hvor de fremstår som et svindelfirma?

Deres forretningsmodel er/var at "sælge" ud af en del af navnerummet
til folk der ikke har brug for den del til at navngive objekter, men
som bliver truet til at betale svindelfirmaet penge fordi
svindelfirmaet forsøger at bilde den brede befolkning ind at de navne
de "sælger" er den sædvanlige måde at finde danske virksomheder på
nettet (eller bilder deres kunder ind at den brede befolkning allerede
tror det).

> [...]
> forestillet dig at man løste en situation hvor en virksomhed går konkurs og
> deres absolut mest værdifulde aktiv er et .dk underdomæne?

Eftersom jeg ikke anerkender at domænet kan ejes, mener jeg heller
ikke det kan være et aktiv. Det forhold at man har haft objekter
navngivet i domænet kan dog give anledning til noget (bogført)
goodwill, men den slags er det jo som bekendt svært at dele ud af i en
konkurssituation.

> Hvor står kreditorerne i denne situation? Skal DK Hostmaster så bare
> bestemme hvem der skal have domænet uden at kreditorerne kan få en
> del af værdien i dette domæne?

Det må være den betroede administrator der afgør hvem brugerne har
mest gavn af får adgang til at navngive deres objekter i det navnerum
som den konkursramte virksomhed af naturlige grunde ikke har brug for
mere (idet virksomheden er ophørt og derfor ikke har nogen objekter at
navngive).

> [...]

Nå.

> Det koster i de fleste tilfælde adskillige millioner at "opbygge" et

Hvis man har brug "adskillige millioner" på at "opbygge et
domænenavn", så har man sikkert undervejs erhvervet en
varemærkerettighed, som på ganske almindelig vis kan overdrages, og
som giver modtageren mulighed for at forhindre andre i at gøre brug af
varemærket - herunder ved at navngive sine objekter ved brug af det.
Eftersom erhververen af varemærkeretten derfor vil have den største
nytte af at administrere det pågældende domæne, vil det være naturligt
at administratoren delegerer det til indehaveren af varemærkeretten.
Det leder nemlig til den bedste udnyttelse af navnerummet.

> [...]
> uden at skulle stå til ansvar for nogen, kan fratage dig retten til
> at benytte domænet og overgive det til en ven af en ven eller hvem

Hvor har du fra at administratoren ikke skal stå til ansvar for nogen?
Ihvertfald ikke fra mig, for det har jeg aldrig påstået. Det står
moralsk til ansvar for det samlede internetsamfund, og for min skyld
kan de også godt stå konkret til ansvar overfor domstolene. Men det
domstolen i så fald skal vurdere er om de konkrete skøn
administratoren har foretaget med hensyn til den nyttigste udnyttelse
af navnerummet, virkelig har rod i internetsamfundets behov eller ej.

Hvad jeg opponerer mod er at domstolen giver sig til at forplumre den
vurdering ved at inddrage en fiktion om "ejerskab" som er uafhængig af
internetsamfundets behov og interesser.

> Det ligner i min verden mere kontrol end administration når man f.eks.
> fratager et navn som f.eks. "haven.dk" fra den ene og forærer det til en
> anden.

Nå. Så har du noget imod den måde administrationen foregår på. Det har
ikke noget at gøre med om de grundlæggende principper er sunde. Det
kan de udmærket være selv om den konkrete administrator man har
udpeget, blæser stort på dem. (Hvilket jeg hverken har taget stilling
til for eller imod).

> Og det synes du bør ligge i hænderne på en privat virksomhed som uden at stå
> til ansvar for nogen kan favorisere sine venner og bekendte?

Nej, jeg mener i allerhøjeste grad at administrator skal stå til
ansvar for deres udøvelse af tillidshvervet. Men det skal ske på et
sagligt grundlag og ikke på grundlag af en fiktion om "ejendomsret"
til den fælles ressource de administrerer.

> Nå! Igen den pudsige fisk som ikke kan klares i et usenet indlæg.

At jeg ikke kan give en færdigtømret og afpudset forklaring på hvad
den ideelle procedure for administrationen er, ænder ikke på
idegrundlaget er. Det er to ganske forskellige ting.

> Der står sort på hvidt "Registrant (rettighedshaver)".

Fejlagtige oplysninger kan såmænd udmærket fremgå sort på hvidt.

> [...]
> selv om det klart og tydeligt fremgår af DKH¨s forretningsorden og de
> beviser de udsteder til dem der har købt en rettighed.

Men nu er det altstå ikke DK-Hostmaster der bestemmer det. De har fået
en tillidsfunktion tildelt af internetsamfundet i almindelighed og
ICANN i særdeleshed, men det giver dem ikke nogen ret til at
omdefinere hvad deres tillidsfunktion går ud på, efter
forgodtbefindende.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : Hans

Dato : 18-11-03 00:27

> [...]
> de "sælger" er den sædvanlige måde at finde danske virksomheder på
> nettet (eller bilder deres kunder ind at den brede befolkning allerede

Det var da forfærdeligt at man kan true folk til at betale penge fordi man
bliver bildt ind at et "produkt" (hov! hov! er du nu sikker på at de solgte
et produkt og ikke "noget" fra en fælles ressource som de ikke ejer eller
har nogen rettigheder til men bare skal betale for?) er den sædvanlige måde
at finde danske virksomheder på?

Lyder som en beskrivelse af eniro.dk og degulesider.dk

Og hvordan de vælger at markedsføre deres "produkt" som ikke nødvendigvis er
et produkt burde vel ikke have noget at gøre med retten til at anvende
domænet og jeg har uhyre svært ved at se hvorfor der skulle være et behov
for en privat virksomhed til at løse sådan et problem hvor en virksomhed
muligvis benytter sig af, i følge dig, uærlige salgsmetoder?

> [...]
> navngivet i domænet kan dog give anledning til noget (bogført)
> goodwill, men den slags er det jo som bekendt svært at dele ud af i en

Nå! Ser man det!

> [...]
> som den konkursramte virksomhed af naturlige grunde ikke har brug for
> mere (idet virksomheden er ophørt og derfor ikke har nogen objekter at

Nej det var nu heller ikke den konkursramte virksomhed jeg snakker om.
Der findes i dag virksomheder som udelukkende operere ud fra domænenavne og
der findes også adskillige virksomheder som kan opnå stor finansiel
opbakning alene på baggrund af et domæne.

Så der er tydeligvis et problem hvis en privat virksomhed skal beslutte hvad
der skal ske med sådan et værdifuldt domæne når der står kreditorer i kø!

> Nå.

Nå Da!

> [...]
> som giver modtageren mulighed for at forhindre andre i at gøre brug af
> varemærket - herunder ved at navngive sine objekter ved brug af det.

Præcis! Så er der jo ikke brug for en privat virksomhed at kontrolere og
fratage brugsretten fra den ene og overgive den til en anden.

> [...]
> at administratoren delegerer det til indehaveren af varemærkeretten.
> Det leder nemlig til den bedste udnyttelse af navnerummet.

Så længe vi ikke taler om domæner som kan ligne varemærker eller bliver
benyttet i en helt anden sammenhæng og uden at have noget som helst med
varemærkeregistreringen at gøre.

> [...]

><klip><

> og for min skyld
> kan de også godt stå konkret til ansvar overfor domstolene.

SÅ længe de makker ret, right? LOL

> Nå. Så har du noget imod den måde administrationen foregår på. Det har
> ikke noget at gøre med om de grundlæggende principper er sunde.

aj aj aj ja! De grundlæggende principper er absolut ikke sunde når de
tillader en privat virksomhed at kontrollere på den måde!

Det
> kan de udmærket være selv om den konkrete administrator man har
> udpeget, blæser stort på dem. (Hvilket jeg hverken har taget stilling
> til for eller imod).

Nej, men du er varm fortaler for at man skal "administrere" med så frie
hænder og om nødvendigt flygte fra lovens "lange" arm.

> [...]
> sagligt grundlag og ikke på grundlag af en fiktion om "ejendomsret"
> til den fælles ressource de administrerer.

Bare fordi du er uenig med domstolenes afgørelser behøver det ikke at være
ren fiktion og bunde i totale misforståelser.

Har du nogensinde overvejet om der var en mulighed for at DU fuldstændig har
misforstået det hele og lever midt i en fiktion?

> At jeg ikke kan give en færdigtømret og afpudset forklaring på hvad
> den ideelle procedure for administrationen er, ænder ikke på
> idegrundlaget er. Det er to ganske forskellige ting.

ja, men det er et forkert grundlag og en fuldstændig misforståelse!

> Fejlagtige oplysninger kan såmænd udmærket fremgå sort på hvidt.

Åbenbart! Så har DK Hostmaster vel svindlet for ca. 60 millioner kroner!
Sikken et fornuftigt idegrundlag at administrere og kontrollere på!

hans

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-11-03 04:50

Scripsit "Hans" <klipjulepynt@blivbachelor.dk>

> Præcis!

Det det præcis medfører er at der ikke er brug for nogen forestilling
om ejerskab til navnerummet.

> Så er der jo ikke brug for en privat virksomhed at kontrolere og
> fratage brugsretten fra den ene og overgive den til en anden.

Der er brug for nogen til at foretage den praktiske trykken på knapper
som rent teknisk styrer hvad navneserverne svarer.

Der er også brug for nogen til at foretage vurderingen af hvem der bør
have mulighed for at navngive deres objekter i hvilken del af
navnerummet.

Du har tilsyneladende et eller andet imod den måde den vurdering
bliver foretaget på efter DIFOs system og vil hellere have at det er
domstolene der vurderer det. Og det har du set dig så gal på at du
ikke besværer dig med at læse indenad og lægge mærke til at jeg på
intet tidspunkt har skrevet noget der er i modstrid med den holdning.

Derimod argumenterer jeg for at dem der fortager vurderingen - HVADEND
det nu er DIFOs ankenævn DK-Hostmasteres bestyrelse/direktion,
domstolene, eller en helt fjerde instans - bør fortage den på et
sagligt grundlag der respekterer ideen bag DNS-systemet. Og jeg har
argumenteret for at en forestilling om ejerskab til en del af
navnerummet ikke er et sagligt grundlag. Det er ikke et sagligt
grundlag, uanset om det er DIFOs ankenævn, en domstol eller en helt
tredje part der foretager vurderingen.

Jeg har konstateret at hvis de danske domstole insisterer på at lade
deres vurderignen af hvem der har mulighed for at navngive objekter i
hvilken del af navnerummet afhænge af et så misforstået og ufleksibelt
grundlag som en forestilling om ejendomsret til domæner, må
internetsamfundet i rent selvforsvar reagere med at flytte
trykke-på-knapper-opgaven uden for disse domstoles jurisdiktion - og
så i øvrigt finde en alternativ måde at få foretaget den nødvendige
afvejning af modstridende hensyn. Det er ærgerligt at man ikke kan
bruge domstolene til den funktion, men hvis domstolene på grund af
landsretspræjudikatet nægter at lægge andre hensyn end
ejendomsretsfiktionen til grund, kan de ikke løse den opgave
internetsamfundet har brug for at få løst, og så må internetsamfundet
gå et andet sted hen.

Jeg har - af polemiske og ret ugennemtænkte årsager - ikke gjort noget
særligt ud af at forklare *hvorfor* forestillingen om ejerskab til
domæner er uhensigtsmæssig og uhistorisk. Det vil jeg forsøge at råde
bod på nedenfor.

> Så længe vi ikke taler om domæner som kan ligne varemærker eller bliver
> benyttet i en helt anden sammenhæng og uden at have noget som helst med
> varemærkeregistreringen at gøre.

Ja - hvis domænet allerede bliver benyttet i en anden sammenhæng end
varemærket, må hensynet til kontinuitet i navngivningen for de bruger
der anvnder de allerede eksisterende navne i domænet, som hovedregel
veje tungere end varemærkehaverens kommercielle interesse i at kunne
navngive sine objekter under et navn der falder sammen med varemærket.

Lad mig lige starte med at bruge et par enkelte afsnit på at ridse
baggrunden for domænenavnesystemet op. Det tekniske grundlag for
internettet virker på grundlag af "IP-adresser". Hvis man vil i
kontakt med en computer på internettet - fx en webserver eller
modtageren af en email - skal man kende dens IP-adresse. Den består af
mellem 8 og 12 cifre og er normalt ganske umulig at huske
udenad. Desuden kan den ændre sig, hvis den pågældende computer skal
flyttes fysisk, eller forbindes til resten af internettet gennem en
anden leverandør.

Nettet ville derfor være ganske ubrugeligt hvis man skulle sidde og
taste IP-adresser hele tiden. Derfor har man opfundet en database der
gør det muligt at indtaste nogenlunde menneskevenlige kendeord (fx
"henning.makholm.net") og automatisk få dem oversat til de tilhørende
IP-adresse (fx "81.168.75.8"). Hvis IP-adressen på et bestemt objekt
ændrer sig, man kan foretage ændringen i databasen, og brugerne af
objektet behøver derfor ikke være opmærksomme på flytningen. Databasen
kaldes DNS (for "Domain Name System"), og de menneskevenlige navne
domænenavne.

En væsentlig egenskab ved DNS er at der kun er én af den - alle
brugere af internettet bruger samme verdensomspændende database til at
slå adresser op i, og alle der har en computer som de ønsker kan kunne
nås gennem et DNS-opslag, må derfor på en eller anden måde deles om de
samme mulige navne. Databasen er rent teknisk indrettet således at der
er ikke er ét enkelt sted hvor alle små ændringer skal foretages. I
stedet arbejder den med et træformet system af uddelegeringer og
sub-uddelegeringer. Den der har den tekniske adgang til at indstille
hvad DNS skal svare for adressen "dk." har også adgang til at
indstille hvad svarene skal være for alle adresser der ender på ".dk"
- eller han kan uddelegere indstilingsmuligheden til en del af disse
adresser, fx alle der ender på "diku.dk".

Øverst i systemet findes en række "rodservere", som holder styr på
hvem der kan instille ting i hvert at topniveaudomænerne: "com",
"net", "edu", "dk", "uk", m.v. Systemet virker fordi alle kender den
rå IP-adresse på rodserverne, eller i det mindste kender IP-adressen
på en computer som man kan spørge hvor rodserverne er. For
hjemmebrugere af internettet bliver den adresse i reglen overført
automatisk i forbindelse med at en internetforbindelse etableres.
Man kan i princippet sætte sin computer op til at bruge andre
rodservere end hele resten af verden, men kun få gør det (og da mest
på grund af vildledning), fordi man så ikke kan være sikker på at få
samme svar som alle andre.

Rodserverne ejes og drives for det meste af store (på verdensplan)
ISP'er. De modtager deres grunddata fra ICANN, som vedligeholder de
øverste uddelegeringer i hånden. Det hele vil sige at når jeg har
mulighed for at bestemme hvor John Doe i Sydney ender når han taster
"sommersol.henning.makholm.net" i sin browser, er det fordi han stoler
på noge som stoler på .. nogen som stoler på rodserverne, hvis ejere
stoler på ICANN som stoler på nogen som stoler på nogen som stoler på
mig.

Nok om teknik, næsten. Mit oprindelige argument skulle have været at
det er meningsløst at sige at jeg "ejer"
sommersol.henning.makholm.net, fordi det ville forudsætte at jeg kunne
rejse et krav hele vejen op gennem rækken af stolen-på, hvis John Doe
*ikke* får fat på den server jeg har bestemt hedder sådan (eller i
dette tilfælde: hvis han faktisk får fat i noget overhovedet, for jeg
har bestemt at der ikke er noget overhovedet der hedder sådan). Det
ville jeg så argumentere for ender i en absurditet, fordi der ikke
rigtig er noget sted hvor min formodede ejendomsret kunne *opstå* i
kæden mellem mig og John Doe.

Men det er et sidepor. Mit virkelige argument er ikke formelt men
socialt. Bemærk fra den tekniske gennemgang at hele formålet med DNS
er at give *brugerne* af nettet adgang til på en let måde at
specificere hvilken maskine de vil i kontakt med. Det var formålet da
DNS blev opfindet, og det er stadig formålet. Dem der styrer de
enkelte dele i DNS har derfor først og fremmest et moralsk ansvar
overfor brugerne af de pågældende navne. Når jeg træffer beslutninger
om navngivning under *.henning.makholm.net, bestyrer jeg et betroet
hverv for de forholdsvis få der har brug for at komme i kontakt med
mig eller mit websted. Når Google Inc. træffer beslutninger om
navngivning under *.google.com bestyrer de et betroet hverv for deres
millioner af brugere. Når DK-Hostmaster trækker beslutninger om
navngivning under *.dk, bestyrer de et betroet hverv for de lidt færre
millioner som er afhængige af at kunne bruge adresser i *.dk til at få
fat på de steder på nettet de har brug for.

På grund af at der kun er ét DNS, har alle vi ansvarlige i fællesskab
et ansvar for at der er plads til os alle sammen. Jeg har også et
moralsk ansvar over for Googles brugere, omend kun i det ret beskedne
omfang, at jeg bør indordne mig under et system der beskytter mod at
jeg i morgen finder på at min nye mailserver skal hedde
groups.google.com, og får overtalt nogen navneserver-ejere om at det er
en god ide.

I en nøddeskal er spørgsmålet så hvordan man hitter ud af hvem der
skal have ret hvis jeg og et firma i Californien har forskellige ideer
om hvilken IP-adresse groups.google.com bør have.

Udgangspunktet er og må altid være brugernes interesse. Om jeg eller
Google Inc. hver for sig har størst *brug* for (eller "ret" til) at
kontrollere navnet er sådan set irrelevant. Hvad der *er* relevant er
de temmelig mange brugere der har en begrundet forventning om at det
navn vil give dem en IP-adresse til Googles websøgelæseskrivetjeneste.
Samt det faktum at der ikke er en eneste på hele nettet der kunne
drømme om at taste det navn for at komme frem til et sløret billede af
en kat jeg havde som barn.

Nå, fjollede eksempler til side. Pointen er at det væsentligste hensyn
at tage når man skal administrere navngvningen er brugernes behov. Af
de behov er langt væsentligste den interesse i kontinuitet i
navngivningen som brugernes af eksisterende navne har - dvs at de
fortsat kan få fat i de objekter de plejer at tilgå ved hjælp at de
navne de plejer at bruge. Denne interesse bør vægtes meget højt, og
den fører til et altovervejende udgangspunkt om at den der én gang har
navngivet objekter i en del af navnerummet, også i fremtiden bør have
rådighed over det pågældende navnerum.

Derudover har internetsamfundet også en væsentlig interesse i at
administrationen af navnerummet ikke er mere ressourcekrævende end
højst nødvendigt. Det har ført til en tradition om at anvende
først-til-mølle-princippet også for domæner som registranten endnu
ikke har anvendt til at navngive objekter i. Man har under et vurderet
at den fælles gevinst der ligger i ikke at anvende en masse ressourcer
på milimeterafvejning om hvorvidt den ene anvendelse er værdigere end
den anden, i almindelighed opvejer ulempen ved at anvendelsen af et
konkret navn ikke altid er den mest hensigtsmæssige nogen kunne
foreslå på det tidspunkt navnet faktisk blev taget i brug.

Hensynet til kontinuitet bør i princippet tale for at domæner kun
overgår fra én anvendelse til en anden, hvis den gamle anvendelse
alligevel fuldstændig forsvinder fra nettet. Imidlertid er det ikke
let at definere præcis hvad der karakteriserer en "ny anvendelse"
overfor "samme anvendelse i nye rammer". I princippet bør man spørge
brugerene af navngivningen - dvs dem der verden over bruger de gamle
navne til at kontakte de gamle objekter - men det er praktisk umuligt.
I stedet har man udviklet en tradition for at den hidtidige
administrator A af et domæne optræder som brugernes ambassadør i
processen, og derfor har adgang til at vurdere at brugernes interesse
er bedst tjent med at kontrollen med domænet overlades til
B. Forventningen er i dette tilfælde at B ønsker at viderføre As
aktiviteter på nettet, og at brugerne derfor har glæde af at de gamle
navne for As objekter nu bliver til navne for Bs objekter. Hermed
opstår et begreb on "overdragelse" af et domæne fra en aktør til en
anden. Isoleret set ville det være ønskværdigt hvis administrator af
overdomænet aktivt kontrollerede om B faktisk fortsætter As tjenester,
men igen har man af ressourcehensyn fravalgt dette. Hvis As tjenester
alligevel ophører uanset hvad, er der ikke noget kontinuitetshensyn at
tage, og så kan man lige så godt bestemme sig for domænets fremtid på
den administrativt letteste måde - nemlig ved at lade A bestemme hvem
der fremover skal have domænet delegeret. Ved at bruge en masse energi
på at granske Bs hensigter kunne man måske nok beslutte sig til at
domænet i stedet bør overlades til C, hvis planer med det er nyttigere
eller mere velplacerede. Men eftersom hverken Bs eller Cs påtænkte
navngivning er etableret blandt brugerne, er denne mulige gevinst ikke
stærk nok til at retfærdiggøre ressourceforbruget ved en nøjere
undersøgelse.

Denne administration af "overdragelser" fører imidlertid til at et
"sort marked" for domænenavne opstår. På dette marked kan B love A en
masse penge til gengæld for at standse eller flytte sine aktiviteter
og pege på B som fremtidig bemyndiget for domænet - selv om der måske
står en C klar i kulissen og er villig til at fortsætte As aktiviteter
under uændret navn, hvilket ville være en klar fordel for brugerne ud
fra grundhensynet om kontinuitet. Ret beset er der tale om
bestikkelse: B betaler A for at svigte sin underforståede rolle
som repræsentant for sine hidtigige brugere i processen. Muligheden
for et sådant svigt accepteres i almindelighed som et nødvendigt
onde, fordi en effektiv beskyttelse mod det ville være sindssygt
omkostningskrævende.

Disse tre principper:

a) kontinuitet for navne der allerede er taget i brug

b) først-til-mølle for endnu ikke ibrugtagne navne

c) praktisk mulighed for at overdrage navne mod betaling

fører sammen til en tilstand hvor *udgangspunktet* for
administrationen af navnerummet giver resultater der set udefra har
stærke ligheder med ejendomsret. Det har givet anledning til fiktionen
om ejendomsret til domæner. (Det skyldes bl.a. at det tidspunkt hvor
der begyndte at gå jura i internettet var da kommercielle interesser
begyndte at blive almindelige. De universitetsfolk der statede nettet
bruger ikke jurister til at afgøre konflikter, men forlader sig på
konsensus på mailinglister m.v. Så de første jurister der beskæftigede
sig med nettet gjorde det ud fra et erhvervsretligt udgangspunkt. For
en erhervsjurist er ejendomsret et naturligt begreb at bruge til at
forstå en ny kompleks situation, og ideel administration af en fælles
ressource til fællesskabets gavn ligger mentalt meget fjernt. Verden
havde måske set anderledes ud hvis områdets grundspørgsmål var blevet
formuleret med udgangspukt i forvaltningsret i stedet).

Min anke mod inddragelsen af ejendomsretsbegrebet er at lighederne
mellem de tre grundregler og ejendomsret er overfladiske og bygger på
en forsimplet for for skematisk opfattelse af grundreglerne. Først og
fremmest ignorerer det at grundreglerne kun er grundregler. De gælder
når alt andet er lige. Som jeg har beskrevet ovenfor, har man af
ressourcehensyn udviklet en praksisk om at alt andet skal være
overordentlig skævt for at vi holder op med at antage at det er lige.
Men det er efter min mening væsentligt og vitalt at holde fast i at
alt andet *kan* være så skævt at det ikke mere er lige.

Det mest velkendte eksempel er navnepirateri. Kombinationen af
først-til-mølle og overdragelse-mod-betaling fører til at en asociale
A kan registrere domæner uden hensigt til at navngive objekter med
dem, men derimod udelukkende for at en B med speciel interesse i
navnet skal betale A penge for opgive sin registrering og pege på B
som efterfølger. Den praksis har internetsamfundet opfattet som så
uacceptabel at man har været villig til at ofte ekstra administration
på at bekæmpe den. Man har derfor - modstræbende - efterhånden
tilføjet en fjerde grundregel hvorefter B kan få administrator af
overdomænet til at overføre kontrollen med navnet fra A til B uden at
det kræver As samtykke - hvis vel og mærke B kan dokumentere overfor
administrator at der *er* tale om navnepirateri.

Denne praksis kan naturligvis misbruges af en ondttroende B, og modsat
vil en ægte navnepirat naturligvis ofte forsøge at overbevise
administrator om at Bs anmodning er ubegrundet og/eller at A faktisk
anvender domænet til navngivning der fortjener beskyttelse ud fra
kontinuitetshensynet. Og derfor står administrator på grund af
pirateri-fænomenet pludselig i en situation, hvor han i stedet for
stilfærdig administration af en fælles ressource er nødt til at
foretage bevisvurderinger og skøn af en art der nærmere ligner en
domstolsopgave end en forvaltningsditto.

Man har derfor tidligt haft blik for behovet for at adskille denne
bevisvurderingsopgave fra den hovedsagelig tekniske trykken-på-knapper
som ellers er hovedopgaven for administrator af et overdomæne. De
almindelige domstole ligger naturligvis lige for, men det
allestedsnærværende hensyn til ressourceforbruget ved administrationen
af navnesystemet har i stedet ledt til udviklingen af en række
voldgiftinstitutioner til at varetage den opgave. Blandt disse er
fx ICANNs "uniform dispute resolution policy" og DIFOs
domæneklagenævn.

Dette har dog ikke medført at de almindelige domstole slet ikke har
været blandet ind i sådanne sager. Af og til har de trådt i stedet for
voldgiftinstitutioner, fx med den kendte beologic/Ziwilis-dom. I disse
tilfælde har domstolene efter mit skøn som hovedregel optrådt
samvittighedsfuldt, omend de synes at have været lidt famlende overfor
hvilken kompetence de overhovedet har til at behandle sagen. I Danmark
har der udviklet sig en retspraksis (som afspejler sig i DIFOs
klagenævns formuleringer) om at hænge pirateriafgørelserne op på
markedsføringslovens generalklausul. (Dette er efter min mening en
noget sofistisk og utilsigtet anvendelse af markedføringsloven, men
hvis domstolene mener at de har brug for at lovmæssigt påskud for at
skære igennem i tvisten, så kan det dat være lige så godt som alt
muligt andet).

Nu kommer vi så til den (række af) landsretsafgørelser der fik mig til
at fare i blækhuset her i tåden. De bygger på to antagelser, som det
er væsentligt at skelne imellem.

Den *første* antagelse er at de forfatningsskabte domstile har monopol
på at foretage *endelige* bevisvuderinger af den slags der er brug for
ved en piraterianklage. Derfor tillader retten ikke administrator for
*.dk at afkræve registranter en generel frasigelse af retten til at
indbringe en piraterivurdering for de almindelige domstole.

Set i forhold til misforståelserne tidligere i tråden er det mig
magtpåliggende at gøre opmærksom på at jeg ikke har nogen principielle
invendinger mod denne første antagelse. Tværtimod har jeg ovenfor
netop identificeret de pågældende vurderinger som en typisk
domstolsopgave.

Den *anden* antagelse er at domstolene, når de behandler tvister om
hvem der bør have kontrol over et domæne, skal gå ud fra den
forsimplede idé om ejendomsret til et domænenavn. Det er den antagelse
jeg er særdeles kritisk overfor. Samlet siger domstolene:

Der er ikke andre end os der må løse denne opgave. Og vi nægter i
øvrigt at udføre den ordentligt.

Problemet med at tænke i ejendomsret for domænenavne er at ejendomsret
er absolut. Det er et juridisk aksiom som nyder forfatningsmæssig
beskyttelse i de fleste moderne demokratier, at ejendomsretten er
ukrænkelig, eller i det mindste tilstrækkelig svær at krænke til at
det kræver udtrykkelig lovhjemmel at snige sig uden om den.

Dette aksiomatiske ejendomsretsbegreb er udviklet og finpudset gennem
tusinder af år, og virker rigtig når man anvender det på konkret
ejendom (!) og løsøre, og på forpligtelser og fordringer afledt
heraf. Men det duer mindre godt på mere immaterielle rettigheder -
tænk blot på fx retten til at føre motorkøretøj eller retten til
samvær med fællesbørn fra et opløst ægteskab.

Jeg påstår at administrationen af internetnavngivning er et af de
områder hvor det er uhensigtsmæssigt at anvende et så rigidt begreb
som ejendomsret. Ovenfor har jeg forklaret hvorfor den rette
administration af navnerummet har overfladiske ligheder med
ejendomsret. Men der er også en fundamental forskel. Ejendomsretten
til ting er hovedsagelig begrundet i hensynet til ejeren selv - han
skal kunne regne med at beholde en genstand han har erhvervet, og
drage nytte af den. I min analyse ovenfor er princippet om kontinuitet
for internetnavngivning *ikke* begrundet i noget hensyn til ejeren af
de navngivne objekter. Det hensyn der skal tages er til de *andre*
brugere der forlader sig på navnene for at kunne kontakte objekterne.
Den hører ejeren naturligvis også fra tid til anden (jeg forlader mig
på DNS-navngivningen af min server derhjemme hver gang jeg kalder op
fra min bærbare for at tjekke post), men der er a priori ikke noget
større hensyn at tage til ham end til de andre brugere.

Denne fundamentale forskel fører til at de tre grundprincipper for
navneadministration (som ligner ejendomsret) bør kunne *fraviges* i
situationer der er tilstrækkelig specielle, og i et omfang som ikke
vil kunne tillades ud fra en ejendomsretlig tilgang.

Et eksempel er co.dk. I det tilfælde havde en virksomhed registreret
domænet co.dk til et regulært svindelnummer. De kontaktede
registranterne af mange domæner direkte under dk, og opfordede dem til
at betale penge til svindelfirmaet for også at navngive deres objekter
under co.dk. I forbindelse med den markedsføring forsøgte de at
fremkalde en vilfarelse hos modtagerne om at internetbrugerene i
almindeliged har en forventning om at kunne finde danske virksomheders
websteder under en adresse af formen www.X.co.dk. For at bestyrke
denne vilfarelse indrettede svindelfirmaet anvendelsen af co.dk
således at en række kendte virksomheders websteder faktisk var
tilgængelige under navne af denne form. I deres markedsføring antydede
firmaet svigagtigt at de pågældende kendte virksomheder allerede var
kunder hos dem, hvorimod fakta var at henvisningerne fra www.X.co.dk
var oprettet uden de kendte virksomheders kendskab eller samtykke.

I den situation var der ganske overvejende grunde til at fratage
svindelfirmaet kontrollen over co.dk, nemlig hensynet til ofrene for
svindlen, som blev lokket til at betale penge for økonomisk og
praktisk ganske værdiløs registrering under co.dk. Administrator af
*.dk måtte derfor overveje om disse hensyn overskyggede de hensyn der
talte for at lade svindelfirmaet fortsætte kontrollen over co.dk.
Det vil, som jeg indledningsvist beskrev, hovedsagelig sige
kontinuitetshensynet, som er et hensyn til de brugere der allerede
bruge navnginingen i det pågældende domæne. Normalt er dette
kontinuitetshensyn overordentlig tungtvejende, men i det konkrete
tilfælde blev det vurderet at antallet af faktiske brugere af co.dk
var forsvindende likke, og at hensynet til kontinuitet derfor ikke
burde forhindre administrator i at standse svindlen.

Nu kan man udmærket være uenig i min vurdering om at anvendelsen af
co.dk faktisk udelukkende var svindel. Man kan også, eller i stedet,
være uenig med mig i at den afvejning DK-Hostmaster foretog faldt ud
til den rigtige side. Og man kan i særdeleshed sagtens mene at sådanne
afvejninger ikke bør foretages af DK-Hostmaster alene i en lukket
beslutningsgang, men hører hjemme fx hos domstolene, eller hos et
politisk valgt organ med en eller anden demokratisk legitimitet over
for brugerne (i modsætning til internetudbyderne).

Det problem jeg påpeger er at domstolene ved at insistere på at der
foreligger en "ejendomsret" til co.dk ganske har afskåret sig fra at
realitetsbedømme om jeg har ret eller ej. Var der nu også tale om
svindel? Var der i givet fald tilstrækkelig få ægte brugere til at det
var rimeligt at genere dem for at standse svindlen? Det kunne nok være
ønskværdigt at disse spørgsmål blev besvaret af en dommer i stedet for
i DK-Hostmasters bestyrelse. Men domstolen nægter at svare, og siger i
stedet at hvad enten nu firmaet svindler eller ej har de ejendomsret
til navnet, og derfor kan nok så tungtvejende hensyn til resten af
internetsamfundet ikke retfærdiggøre at man fratager dem det, fordi
indgreb i ejendomsret altid kræver udtrykkelig lovhjemmel.

På den måde har domstolene ved at inddrage ejendomsretsbegrebet -
ganske uanset at det ikke er og aldrig har været en del af grundlaget
for administrationen af navnene - gjort sig selv ude af stand til at
foretage de vurderinger der er brug for at foretage, på et sagligt
grundlag. De har sat sig selv uden for døren, og venter bare på at
resten af verden finder ud af det. (Eller, forhåbentlig, at de bliver
klogere).

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Henrik

Dato : 20-11-03 09:05

On 18 Nov 2003 04:50:11 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]
>internetsamfundet i rent selvforsvar reagere med at flytte
>trykke-på-knapper-opgaven uden for disse domstoles jurisdiktion...

Skrev han virkelig det!
Er du da helt uden jordforbindelse?

Vel ikke feks. http://www.new.net/ ?

>I en nøddeskal er spørgsmålet så hvordan man hitter ud af hvem der
>skal have ret hvis jeg og et firma i Californien har forskellige ideer
>om hvilken IP-adresse groups.google.com bør have.

Meget enkelt. De har ejendomsretten til google, og bestemmer hvad der
skal være derunder.

> I deres markedsføring antydede firmaet svigagtigt...

Aha, men så må man jo tvinge dem til at stoppe denne markedsføring.
Det er jo ikke deres "ejendomsret" til co.dk der er svigagtig?

> [...]
>foreligger en "ejendomsret" til co.dk ganske har afskåret sig fra at
>realitetsbedømme om jeg har ret eller ej. Var der nu også tale om

Det har de da ikke - hvis man mener de svindler kan man melde dem til
politiet, eller indlede et privatretsligt søgsmål.

Bliver "svindelen" så stoppet, kan firmaet bag co.dk så bruge domænet
til noget andet.

Du er ikke kommet videre, nu fejlvurderer du bare situationen på alt
for mange linjer.

Mvh
Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-11-03 17:45

Scripsit Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk>

> Skrev han virkelig det!

Ja, det skrev jeg.

> Er du da helt uden jordforbindelse?

Næh.

> Vel ikke feks. http://www.new.net/ ?

Det er der mig bekendt ikke mange der bruger. Men det er i øvrigt ikke
vigtig for min pointe: jeg snakker om den DNS-base som det store
flertal bruger.

> Meget enkelt. De har ejendomsretten til google,

Hvor har de den fra?

> Aha, men så må man jo tvinge dem til at stoppe denne markedsføring.
> Det er jo ikke deres "ejendomsret" til co.dk der er svigagtig?

Nej - den findes ifølge min argumentation slet ikke.

> Det har de da ikke

Jo - de nægter at foretage den vurdering der er brug for: Hvem er det
i den foreliggende situation mest hensigtsmæssigt at lade kontrollere
navnet.

> Du er ikke kommet videre, nu fejlvurderer du bare situationen på alt
> for mange linjer.

Jeg bemærker med interesse at du ikke har andet end den slags
uspecifik modsigen tilbage.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra

Fra : Henrik

Dato : 22-11-03 04:39

On 20 Nov 2003 17:44:56 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Det er der mig bekendt ikke mange der bruger.

Har da ikke meget med sagen at gøre.

>Hvor har de den fra?

Købt navnet - som alle andre produkter.

>Jo - de nægter at foretage den vurdering der er brug for: Hvem er det
>i den foreliggende situation mest hensigtsmæssigt at lade kontrollere
>navnet.

Nej - det er de slet ikke blevet bedt om at vurdere. Det er jo humlen
i det hele - DIFO vil enerådigt bestemme.
Hvis retten bliver bedt om det, skal de nok tage stilling til det. Det
skete feks. med www.danlaw.com og i Beologic-sagen.

<http://www.bender.dk/content/Artikler/Artikelsamling/Internet_e-commerce/00_0411_Domaenenavne_status.pdf>

Her er så lige en sag mere. Denne gang fra Skotland, hvor man vist
også er kommet frem til "ownership".

http://www.theregister.co.uk/content/6/34093.html
In July last year, the Law Society sued him for ownership of the
generic domain Lawscot.co.uk.

Mvh
Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-11-03 08:32

Scripsit Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk>

> Købt navnet - som alle andre produkter.

Af hvem. Hvor havde sælger "ejendomsretten" fra?

> Nej - det er de slet ikke blevet bedt om at vurdere.

Det er det der er brug for at få vurderet. Hvis domstolene ikke vil,
må vi få nogen andre til det.

> Her er så lige en sag mere. Denne gang fra Skotland, hvor man vist
> også er kommet frem til "ownership".

Flere fejltagelser får ikke fejltagelserne til at holde op med at være
fejltagelser.

Jeg noterer mig at dine indlæg stadig blot går ud på at modsige mig
uden at tage stilling til mine argumenter.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Gecko

Dato : 11-11-03 17:59

> [...]
er
> ikke interesseret i $$ vil bare gerne beholde domainet..

Hej Morten

Du skulle nok ha' lavet et forlig fra starten. Så havde du måske fået lidt
penge.
Men du har sgu tabt, selvom det er bittert.
Men hva'... jeg tror nu også din kat vil blive glad, hvis den får et nyt
navn... jeg tror fandme ik på, at den hedder burgerking

Det er ellers et godt forsøg... bittert du ik fik nogle kontanter ud af det.

/Gecko

Fra : Juel

Dato : 12-11-03 09:29

> Du skulle nok ha' lavet et forlig fra starten. Så havde du måske fået lidt
> penge.

Har aldrig været min intention, det er da sjovere at ha domainet

> Men du har sgu tabt, selvom det er bittert.
> Men hva'... jeg tror nu også din kat vil blive glad, hvis den får et nyt
> navn... jeg tror fandme ik på, at den hedder burgerking

Gør du ikke ?? ))

> Det er ellers et godt forsøg... bittert du ik fik nogle kontanter ud af
det.

Igen ikke meningen, det er da way sjovere at kunne sige at man ejer
burgerking.dk

Mvh
Morten

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 12-11-03 15:37

Juel wrote:
-SNIP-

> Igen ikke meningen, det er da way sjovere at kunne sige at man ejer
> burgerking.dk

Jeg har ikke så meget forstand på det, men kan du ikke bare købe
burger_king.dk istedet, eller kommer de så også rendende og vil have dette
domæne, mon?

Så kan du stadigt bibeholde din hjemmeside og sige at du ejer
"burger_king.dk" og flytte siderne med din kat over....

Da jeg skulle købe min hjemmeside, var jeg f.eks. heller ikke den eneste som
hedder Martin Jørgensen (desværre) og som har/havde registreret en lignende
hjemmeside som den jeg nu har (se min signatur)

Så måtte jeg tage det domæne, som var ledigt og bruge det og det har jeg jo
så gjort... Men en lille sjov tillægshistorie: Ham fodboldspilleren af samme
navn som mig selv er jo ret berømt, så der er 2 personer som har været inde
under min "guestbook" på min hjemmeside og skrevet en hilsen vedr. en
landskamp i fodbold - DK mod Bosnien for ca. 1½ måned siden (prøv selv at
kigge - det er ret sjovt at nogle folk er /SÅ/ dumme)...

Min side har jo absolut intet med fodbold at gøre, men de 2 personer som har
skrevet disse fodbold-hilsner, kan måske ikke forstå engelsk? LOL

Men jeg nasser ikke hits...

Jeg kan se på min statistik at antallet af hits er rimeligt proportionelt
med antallet af indlæg i forskellige nyhedsgrupper (danske og
udenlandske)... De andre, herinde med hjemmesider i deres signatur har
sikkert tilsvarende erfaringer (der er så undtagelserne, kan jeg se)

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Tim Christensen

Dato : 12-11-03 17:54

Martin Jorgensen wrote:

> [...]
> landskamp i fodbold - DK mod Bosnien for ca. 1½ måned siden (prøv selv at
> kigge - det er ret sjovt at nogle folk er /SÅ/ dumme)...

Det er da ikke noget særligt, jeg har fået ICQ beskeder fra folk der
elsker "min" musik.

Mvh

Tim Christensen

PS: Hvis der er nogen der skulle være i tvivl, så er jeg ikke sangeren
Tim Christensen.

Fra : ibber

Dato : 11-11-03 18:38

hvad mener i som om denne her afgorelse