14 dages fuld returret på internetet
Fra : Henrik Petersen

Dato : 10-11-03 23:59

Hej læser

Et lille væddemål...

Jeg mener at hvis en internet butik ikke har skrevet deres
handelsbetingelser på deres web-site, så bliver returretten forlænget fra 14
dage til 90 dage, er dette korekt.....Ja/nej hvis ja, hvor står dette så,
link til loven..

Det gælder en kasse Cola, hvis jeg taber bliver det kun en kasse Brusens
Colaer, der er jo ingen aftale om hvilken type Cola hiiih, håber ikke min
kammerat er lige så nøjeregnende..

henrik

Fra : Jess Møller-Petersen

Dato : 11-11-03 01:31

"Henrik Petersen" <iskoldfjern?@fjern?boparken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Colaer, der er jo ingen aftale om hvilken type Cola hiiih, håber ikke min

Prøv her: http://www.net-tjek.dk/ehandel/erhverv/oplfortrtekst.htm
Så skål, du har vist ret!

Fra : Mads

Dato : 11-11-03 09:17

"Henrik Petersen" <iskoldfjern?@fjern?boparken.dk> wrote in message
> [...]
14
> dage til 90 dage, er dette korekt.....Ja/nej hvis ja, hvor står dette så,

Læs dørsalgsloven f.eks her
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19870088629-REGL og senere
tilføjelser
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000044230

Som jeg læser loven og dit spørgsmål er mit svar "Nej"
Jeg kan ikke af loven se at fortrydelsesretten skulle blive forlænget fordi
handelsebetingelserne ikke er tilstede på websiden. Fortrydelsesretten er på
14 dage og gælder fra man har modtaget varen (eller første sending) og har
modtaget betingelserne for brug af fortrydelsesretten. Betingelserne skal
gives på papir eller andet varigt medie. Fortrydelsesretten bortfalder
senest 3 måneder efter aftalen er ingået.

Se §11 og §12a i tilføjelserne.

Mvh Mads

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-11-03 13:55

"Mads" <mads.knudsen@privatnospam.dk> skrev i en meddelelse
> Som jeg læser loven og dit spørgsmål er mit svar "Nej"

Enig

> [...]

> gives på papir eller andet varigt medie. Fortrydelsesretten bortfalder
> senest 3 måneder efter aftalen er ingået.

Der henvises to steder til oplysningspligt om fortrydelsesret, nemlig i § 11
(inden aftalen) og i § 11a (På et varigt medie senest ved leveringen).

I §12a (om varighed af fortrydelsesretten) henvises kun til
oplysningspligten i §11a.

Overtrædelse af §11 medfører altså ikke en forlænget fortrydelsesret i sig
selv.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-03 15:17

Per Christoffersen skrev:

>Overtrædelse af §11 medfører altså ikke en forlænget fortrydelsesret i sig
>selv.

Jo, det følger af § 12 a stk. 2.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-11-03 15:25

> Jo, det følger af § 12 a stk. 2.

Du bliver nok nødt til at gennemgå det meget præcist for mig, for jeg kan
ikke se andet endt at en opfyldelse efter 11a er tilstrækkeligt til at
opretholde de 14 dages fortrydelsesret.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-03 15:45

Per Christoffersen skrev:

>Du bliver nok nødt til at gennemgå det meget præcist for mig

Gerne.

>for jeg kan ikke se andet endt at en opfyldelse efter 11a er tilstrækkeligt til at
>opretholde de 14 dages fortrydelsesret.

Øh ... vi diskuterer netop at § 11 *ikke* overholdes. Jeg tolker
det følgende bredt,

>Jeg mener at hvis en internet butik ikke har skrevet deres
>handelsbetingelser på deres web-site,

for jeg regner med at der menes at de ikke giver disse
oplysninger som loven kræver. Jeg 'oversætter' lige § 12 a frit.

§ 12 a.   Forbrugeren skal forlange returret senest 14 dage efter
   det seneste af følgende tidspunkter:

1.   Den dag, forbrugeren fik varen eller

2.   den dag, forbrugeren fik oplysningerne.

Stk. 2.   Den i stk. 1 nævnte frist udløber senest 3 måneder efter
   at forbrugeren fik varen.

Det betyder at hvis han aldrig får de krævede oplysninger, kan
fjortendagesfristen slet ikke påbegyndes. Det ville i sig selv
give uendelig lang returret. Derfor begrænses den i stk. 2 til
højst at kunne være 3 måneder.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-11-03 16:04

> Gerne.

> Øh ... vi diskuterer netop at § 11 *ikke* overholdes. Jeg tolker
> det følgende bredt,

Det gør jeg så ikke.
Jeg tolker det som om oplysningspligten i §11 ikke er overholdt.
Der fremgår intet om oplysningspligten efter §11a.
(Læg mærke til forskellen imellem disse to: oplysning inden aftaleindgåelse,
og oplysning på et varigt medie.)

Jeg kan ikke med min bedste vilje se at henvisningen i §12a til §11a også
skal omfatte overtrædelser af §11.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-03 16:45

Per Christoffersen skrev:

>Det gør jeg så ikke.
>Jeg tolker det som om oplysningspligten i §11 ikke er overholdt.

Det er vi enige om.

> [...]
>og oplysning på et varigt medie.)

>Jeg kan ikke med min bedste vilje se at henvisningen i §12a til §11a også

Men bemærk § 11 a's indledning:

§ 11 a.   Indgås der en aftale om fjernsalg, skal de oplysninger,
   der er nævnt i § 11, stk. 1, nr. 1-6, meddeles
   forbrugeren læsbart på papir eller på et andet varigt
   medium, som forbrugeren råder over og har adgang til,
   medmindre forbrugeren allerede har modtaget oplysningerne
   på denne måde. Den erhvervsdrivende skal endvidere på den
   anførte måde give oplysning om [...]

I § 12 b stk. 1 står der:

2.   den dag, forbrugeren modtog oplysninger i
   overensstemmelse med § 11 a, stk. 1, 2 og 4,
   jf. dog stk. 2.

Først i § 11 a specificeres det at oplysningerne i § 11 skal
gives på et varigt medium. Når der så I §12 b stk. 1 står noget
om at forbrugeren modtog oplysningerne, så forstår jeg det sådan
at det omfatter alle dem der skal gives på varigt medium.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-11-03 17:09

> [...]
> om at forbrugeren modtog oplysningerne, så forstår jeg det sådan
> at det omfatter alle dem der skal gives på varigt medium.

Det er så de to oplysningspligter (§11 og §11a) som jeg mener, der skal
skelnes imellem (selvom de jo er de samme).
De kan ikke substituere hinanden medmindre at oplysninger efter §11 sendes
til køberen (feks.) på mail inden et evt. køb.

Måske skyldes vores uenighed at vi ikke er enige om hvad et varigt medie er?
Jeg mener ikke at en webside kan regnes for et varigt medie, al den stund,
at modtageren ikke selv kan råde over det.

Konkret eksempel:
A køber en tøjhund på www.toejhunde.dk. Der oplyses intet om fortrydelsesret
(og §11 brydes altså).

Tøjhunden kommer i en fin kasse og et stykke papir er vedlagt, som fortæller
om fortrydelsesretten (og §11a overholdes altså på dette punkt).
Ifølge §12a er fortrydelsesretten altså på 14 dage.

Men fortrydelsesretten var ikke oplyst på websitet, som forudsat i det
oprindelige spørgsmål.

/Per

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-11-03 20:50

"Per Christoffersen" skrev:

> [...]
> De kan ikke substituere hinanden medmindre at oplysninger efter §11 sendes
> til køberen (feks.) på mail inden et evt. køb.

Der eksisterer kun een oplysningspligt vedr. de oplysninger, der er nævnt i
§ 11, og den fremgår af § 11. Den er så indskærpet i § 11a til at skulle
gives på et varigt medie.

> Måske skyldes vores uenighed at vi ikke er enige om hvad et varigt medie er?
> Jeg mener ikke at en webside kan regnes for et varigt medie, al den stund,
> at modtageren ikke selv kan råde over det.

Et website regnes (med den nuværende teknologi) ikke for et varigt medie.
Derimod er en e-mail nok.

§ 11 er ikke selvstændigt sanktioneret. Den har dog en vis civilretlig
gennemslagskraft for så vidt angår fortrydelsesretten med § 12a - men først
når der er indgået en aftale.

/kristian

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-11-03 10:05

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BBD6FBE0.252FC%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Der eksisterer kun een oplysningspligt vedr. de oplysninger, der er nævnt
> § 11, og den fremgår af § 11. Den er så indskærpet i § 11a til at skulle
> gives på et varigt medie.

Det gør mig ikke så meget om vi taler om en eller to oplysningspligter.
Spørgsmålet var om der automatisk var 3 måneders returret, når et firma ikke
oplyser om fortrydelsesretten på deres e-handels-site.
På det spørgsmål er svaret nej.

Om fortrydelsesretten er beskrevet på websitet eller ej har ikke nogen
betydning for varigheden af fortrydelsesretten.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-03 21:08

Jeg skrev i et andet svar som jeg regnede med at du også læste:

>Jeg er i tvivl om om det også omfatter en webside, men gætter på at det er okay.

>Jeg mener ikke at en webside kan regnes for et varigt medie, al den stund,
>at modtageren ikke selv kan råde over det.

Jeg lagde ikke specielt vægt på at der blev skrevet om et
websted, men tolkede det blot således at det drejede sig om om
det blev oplyst eller ej.

Ja.

--
Bertel

Fra : Carsten H

Dato : 11-11-03 12:45

> [...]
14
> dage til 90 dage, er dette korekt.....Ja/nej hvis ja, hvor står dette så,

Jeg mener det er nok at de skriver det på faktura.

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-03 13:59

Henrik Petersen skrev:

>Jeg mener at hvis en internet butik ikke har skrevet deres
>handelsbetingelser på deres web-site, så bliver returretten forlænget fra 14
>dage til 90 dage, er dette korekt...

Ikke bogstaveligt som du skriver det, men jeg vil afgøre
væddemålet sådan at du har vundet.

Der står ikke at oplysningerne skal forefindes på websiden, men
at de skal meddeles kunden på et "varigt medium". Jeg er i tvivl
om om det også omfatter en webside, men gætter på at det er okay.

Her er de relevante dele af loven om visse forbrugeraftaler:

§ 11.   Inden der indgås en aftale, skal den erhvervsdrivende
   give forbrugeren oplysning om

   [8 punkter]

[...]
   anførte måde give oplysning om [endnu flere ting]

   [flere punkter med flere krav]

Fortrydelsesret

§ 12.   Ved fjernsalg kan forbrugeren træde tilbage fra aftalen i
   overensstemmelse med §§ 12 a og 12 b (fortrydelsesret).

   [flere punkter]

§ 12 a.   Vil forbrugeren ved køb af varer eller aftale om løbende
   levering af varer bruge fortrydelsesretten, skal
   forbrugeren opfylde de betingelser, der er anført i stk.
   3, 1. og 2. pkt., henholdsvis stk. 5, 1. og 2. pkt.,
   senest 14 dage efter det seneste af følgende tidspunkter:

1.   Den dag, forbrugeren fik varen, det første parti heraf
   eller den første levering i hænde, eller

> [...]

Stk. 2.   Den i stk. 1 nævnte frist udløber senest 3 måneder efter
   den dag, forbrugeren fik varen, det første parti heraf

Det står faktisk i § 12 a stk 1 pkt. 1 og i stk 2.
Fortrydesesfristen starter fra det seneste af tre nævnte
tidspunkter. Hvis man slet ikke får de krævede oplysninger
stillet til rådighed, træder stk. 2 i kraft og giver altså en 3
måneders fortrydelsesfrist.:

>link til loven..

Lov om visse forbrugeraftaler:

Det er lidt svært at linke til loven for Retsinfo har ikke den
færdige sammenskrevne lov liggende. De har en forældet version
med links til senere ændringer.

--
Bertel