Ophavsretten
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 10-11-03 18:44

Links til internetsider bl.a. Aviser.

Jeg har fundet et pdf dokument
http://www.ks.dk/publikationer/konkurrence/2002/fas/fas-pdf.pdf/ hvor
der i punkt 154 er der beskrevet en afgørelse om at "deep linken" og
brug af avisers overskrifter på egne hjemmesider eller nyhedsbreve er
forbudt altså hvis det udnyttes kommercielt!

Jeg er i gang med at lave et kommercielt program som måske kan gøre
livet lidt letter for dem som gerne vil følge med i hvad der sker på
Internettet og fungere som de store media overvågnings systemer som man
skal give en ½ bondegård for! Men mit program henviser kun til
hjemmesiden hvor der fundet et nøgleord altså der bruges ikke noget fra
hjemmesiden's tekst som kan krænke ophavsretten efter min mening!
Et eksempel:

På Fyens Stiftstidende - dækker verden, dyrker Fyn
Er der fundet nyt om;
vandmiljø
Klik her for at se http://www.fyens.dk/

På Folketidende Netavis
Er der fundet nyt om;
miljøminister
Klik her for at se http://www.folketidende.dk/

På DR Regioner - Bornholm - Nyhedsoversigt
Er der fundet nyt om;
fisk
fiskeri
Klik her for at se http://www.dr.dk/regioner/bornholm/nyheder/

Dog står der jo i den afgørelse at man ikke må udsende overskrifter i
nyhedsbreve og mit program kan i nuværende form udsende et nyhedsbrev
men det er jo ikke overskrifter jeg sender eller hvad? og krænker jeg
ophavsretten med dette eks.?

Vil der være forskel på om jeg laver et program som kunden køre privat
eller hvis jeg køre programmet som en service og sender resultat til
kunden.?

Mogens Dyhre Hansen
Troutfarmer community <http://www.troutfarmer.dk/>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-11-03 19:44

Mogens Dyhre Hansen wrote:

> Links til internetsider bl.a. Aviser.
>
> hjemmesiden hvor der fundet et nøgleord altså der bruges ikke noget fra
> hjemmesiden's tekst som kan krænke ophavsretten efter min mening!
> Et eksempel:

Nu gik den tidligere afgørelse vist ikke kun på ophavsretten. Så du kan
risikere at komme klemme, selvom du ikke citerer fra siderne.

Ikke-juridisk svar:
Mit gæt er, at nedenstående ikke vil give dig problemer med aviserne.

> På Fyens Stiftstidende - dækker verden, dyrker Fyn
> Er der fundet nyt om;
> vandmiljø
> Klik her for at se http://www.fyens.dk/

Men hvem vil betale for den oplysning? Brugeren skal selv ind og lede på
avisens side, og artiklen kan være gemt/fjernet, siden du udsendte
nyhedsbrevet. Jeg ville kalde tjenesten for ubrugelig, og hvis du gør
den brugelig, får du problemer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 10-11-03 21:21

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> [...]
>
> Ikke-juridisk svar:
> Mit gæt er, at nedenstående ikke vil give dig problemer med aviserne.

Okay så må det jo briste eller bære

> [...]

> avisens side, og artiklen kan være gemt/fjernet, siden du udsendte
> nyhedsbrevet. Jeg ville kalde tjenesten for ubrugelig, og hvis du gør

Jeg ved selvfølgelige ikke hvad du laver men jeg har feks. ikke tid til
at browse 130 hjemmesider igennem i min middags pause for lige at se om
der sket noget inden for dambrugs erhvervet så det jo rart at der ligge
en mail i indbakken med links de sider som programmet har fundet noget
på kl 11.00, men okay man skal da selv finde artiklen på siden og hvis
artiklen er væk er den sikkeret også væk for den der først skal igennem
129 inden

Jeg er godt klar over at jeg ikke skal gemme artikler eller citater for
så får man da først balladen.

> Mvh. Kim Ludvigsen

i lige måde

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-11-03 21:36

Mogens Dyhre Hansen wrote:

> Okay så må det jo briste eller bære

Tag endelig ikke mit ikke-juridiske svar for gode varer, du er nok bedst
tjent med en samtale med en advokat. Alternativt kan du jo spørge de
forskellige medier, om de ser et problem i din tjeneste.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 10-11-03 21:41

> [...]
> tjent med en samtale med en advokat. Alternativt kan du jo spørge de
> forskellige medier, om de ser et problem i din tjeneste.

Dvs. at jeg ikke kan sagsøge dig og din famillie for flere millioner!
hvis de kommer efter mig. Øv.
Jeg prøver nok lige avokadoen først og tak for hjælpen indtil vidrer.